Side 1 af 1

2 x AC spoler parallelt.

: tirs 5. feb 2013 16:39
af kreidlerhansen
Jeg lurer lidt på at forbinde to 12V/50W spoler sammen, så den samlede effekt bliver 100W.

De vil naturligvis blive smidt på en spændingsbegrænser.

Men er det så enkelt at forbinde + til + eller kan der opstå ballade?


Lidt ekstra info:

Hos mopedspeed kan man købe en lysspole til den vist nok udgåede SEAL-tænding. Jeg har tidligere brugt en af slagsen på den almindelige ankerplade fra Bosch til Kreidler/Puch/etc., og den trak 35+5+15W uden de store problemer med lidt omdrejninger på motoren.
I stedet for at bevare den oprindelige tændspole, vil jeg altså montere en spole 'på hver side' af ankerpladen.

Formålet er at kunne skifte til blæsekøling med det originale blæsehjul til Bosch-tændingen på min scootler.
Spolerne skal selvfølgelig lade på et batteri, som skal give spænding til et Ignitech-modul. Jeg får derfor brug for at kunne vedligeholde minimum et 12V/3AH batteri...

Min spændingsbegrænser/ensretter spytter både AC/DC ud, således forpæren kan få AC. Jeg går gerne ned på 35W foran (mod 55/60W, nu), om nødvendigt.

Vil det i givet fald være en fordel at trække mest muligt via AC, således DC-nettet kun har batteri, tænding og et par LED-forbrugere (max 5W tilsammen).

Re: 2 x AC spoler parallelt.

: tirs 5. feb 2013 18:41
af strynboen
alle kinøjser maskiner tager alt lys over batteriet..de har dog en fødespole til tændingen..så mon ikke du kan gøre det..det samlede forbrug bliver ikke større..end dine dobbelt lysspole kan holde den gående...regulatoren er volt styret(tror jeg)..så alt over ca 14 volt går i stel...den kan jo ikke koble spolen /eller mageneten fra..
suzuki gn 250..og mange andre små mc har parmanent magenet ladesystem..som kineserne..det er vel godt prøvet teknik...mon ikke brokoblingen kan tage det ekstra frekvens/effekt..det bliver jo noget rodet strøm du frembringer..faseforskudt vekselstrøm..men der er der jo så mange steder..i suzukine er der en mangepol stator..den giver også noget snavs ud..men dioden renser det...ved dog ikke om magnet feldtet kan forstyres af de sammen hængende spoler..som måske kan ophæve hinanden???poul erik :what2 hvor er du....nu er der ikke nogen spoler som er ac/dc det er den efterfølgende behandling af strømmen som gør forskellen ensretning i diodebroen

Re: 2 x AC spoler parallelt.

: tirs 5. feb 2013 19:15
af kreidlerhansen
Nej, spolerne spytter selvfølgelig AC ud.... Hjerneprut!

Faseforskydningen havde jeg end ikke overvejet; Indtil nu var AC bare AC! For h...... da også!

Jeg kan selvfølgelig smide en spændingsbegrænser på hver spole og evt kun ensrette den ene. Det virker bare ikke specielt effektivt, rent logisk... altså, stort 'spild'...

Re: 2 x AC spoler parallelt.

: tirs 5. feb 2013 19:41
af kreidlerhansen
Hvorfor opstår der en faseforskydning? Ledningen sidder samme sted relativt til omdrejningsretningen... altså, den ene har "+" opad, den anden har "+" nedad, så at sige... og "+" i anførselstegn, fordi det er AC, og jeg ikke ved, hvad jeg ellers skal skrive
:hihi

Reelt er det intey problem at smide to ens kombineret begrænser/ensrettere på. Jeg har to af umiddelbart samme type, nemlig = samme hus og fra 12V systemer.

Idéen var at finde på en effektfuld ombygning med det originale blæsehjul til Ignitech. Alternativet er en kinesertænding med afbalanceringsproblemer ved mere end ~11.000rpm = duer ikke.

Re: 2 x AC spoler parallelt.

: tirs 5. feb 2013 20:05
af strynboen
jeg har heller ikke en dyt forstand på det..men når man sætter 2 spoler på og kobler ledningerne sammen..vil der løbe en strøm fra den spole som mageneten ryger forbi. og generere strøm...over i den spole som (måske) netop møder en modsat polet magenet. som generere det modsatte..og hvem vinder så...og kan det forstyre.. :whew

honda og yamaha havde forbundne spoler i 60"erne..hvor der var en lille hjælpe vikling i lysspolen...som gik over i tænd-fødespolen..måske for at holde den i gang i pausen mellem mageneterne..de holdt op med det pga prisen..og det fungerede jo uden..

men hvis du deler det op i en lys afdeling..og en lade..kan det fint fungere...måske også som parelel kobling..er dine spoler til jord/stel..eller minus på batteri..det er afgørende for at bruge en brokobling..ellers kan der kun bruges en diode..som smider det halve strøm væk...forklaringen på det fylder en side til...men det venter vi lige med

Re: 2 x AC spoler parallelt.

: tirs 5. feb 2013 20:12
af strynboen
vi må have de rigtige strøm tyve på banen..poul telefon erik han kan det elektriske...han har også lavet en test af 6 volt spoler til yamaha hvor han satte en brokobling ind ,og isolerede lysspolen fra stel...så hele vekselstrømmen hele kunne ensrettes og udnyttes...men det viste sig at ledningerne var for tynde til at kunne give 12 volt og trække ladeningen af det 12 volts batteri...

Re: 2 x AC spoler parallelt.

: tirs 5. feb 2013 20:25
af kreidlerhansen
Spolerne trækker stel via ankerpladen.

Det giver fin mening med magneterne, nu. Det virker logisk, i hvert fald.

Seal-spolerne er 12V, så det bliver næppe et problem.

Pointen med brokoblingen er at kunne trække en almindelig H4-pære og stadig kunne lade batteriet. Alternativet er en svagere forpære, som jeg godt kan gå på kompromis med, men kan jeg undgå det, foretrækker jeg klart dét!


Ville det være fuldstændigt ga-ga-dum-dum-umuligt at isolere ankrene og dermed stelforbindelsen på den ene spole fra ankerpladen og trække et øje nedunder som "+" for så at trække den oprindelige ledning til stel?


Alternativt kan jeg selvfølgelig få viklet en flok spoler om, men jeg synes noget af det sjove ligger i løsninger, som enhver kan strikke sammen uden dyb baggrundsviden.

Re: 2 x AC spoler parallelt.

: tirs 5. feb 2013 20:31
af Poul-Erik A.
Hej med Jer.

Hmm... 2 spoler parallel-forbundne.... også jeg er lidt på glatis nu, men som Lars også er inde på, skal de 2 spoler sidde samme sted for IKKE at give en faseforskydning og det er vel umulig ? Ellers skulle der måske afsluttes med med diode i hver trådende, så de ikke "sluger" hinandens forskudte strøm ??? Og jo, jeg lavede et forsøg, men kan ikke huske i hvilken tråd, desværre.
A pro pro faseforskydning er en 3 faset generator netop baseret på 3 * 120 graders faseforskydning, så den genererer den velkendte 3 * 380 V AC og med stjernepunktet som nul har vi samtidig 3 * 220 volt.

Re: 2 x AC spoler parallelt.

: tirs 5. feb 2013 20:41
af kreidlerhansen
Spolens størrelse taget i betragtning... nej, de kan desværre ikke sidde samme sted. Én spole er næsten lige så høj som de gængse hoved- og hjælpelysspole tilsammen.

Så må jeg ensrette den ene og finde en måde at begrænse den anden uden at ensrette, hvis ellers det kan lade sig gøre. Skal jeg have gang i et batteridrevet tændingsystem, SKAL der bare være strøm nok til at holde gang i batteriet.

Re: 2 x AC spoler parallelt.

: tirs 5. feb 2013 20:45
af Poul-Erik A.
I mellemtiden fandt jeg det omtalte forsøg :
viewtopic.php?f=17&t=7086&p=68341&hilit ... ing#p68341" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 2 x AC spoler parallelt.

: tirs 5. feb 2013 20:57
af Kai
Parallel kobling er bestemt ikke nogen god ide..hvis ikke de er 100% i fase så svarer det ca til at kortslutte 2 faser i et kraftstik..(lad vær at prøve)

Jeg kender intet til Kreidler svinghjul, om det er 4polet eller mangepolet.. men jeg har lavet samme forsøg tidligere på en Yamaha med 2 lysspoler.

Den regulator jeg prøvede var fra en Briggs og stratton med et 15A ladeanlæg. Den får 2 faser ind og giver 13.9 - 14.2V ud.
Jeg fik aldrig fundet ud af hvor meget strøm den egentlig kunne lave da jeg opgav det igen.

Og..hvis du vil efterligne det, så HUSK at sådan en kun regulerer korrekt sålænge batterispændingen er over ~ 10.8V den kan IKKE li hvis batteriet er halvdødt før man starter motoren op = enten vil den ikke lade, eller så svæver den oppe omkring 15-17V inden batteriet begynder at tage fra.

Det forekommer mig.. at der findes en fin "byg selv" tegning over et laderæle til en 2faset generator. Prøv at google lidt på Ducati og laderelæ.

Re: 2 x AC spoler parallelt.

: ons 6. feb 2013 14:52
af strynboen
jeg tror du skal lave 2 u afhænige systemer et vekselstrøm til lys..og et jævnstrøm til batteri ladening/tændings forbrug...men..brokobling fungere kun uden stel minus...det er først i forbruget du kan bruge stel..fra spolen til brokoblingen skal alt isoleres fra..ellers vil brokoblingen kortslutte med stel...men batteriet kan godt have minus til stel..og dine forbrugere også..så efter brokoblingen kan alt være som før

Re: 2 x AC spoler parallelt.

: ons 6. feb 2013 15:48
af kreidlerhansen
Svinghjulet har fire poler - præcis som på Puch Maxi. Det var min tanke at bruge svinghjulet fra Tomos Quadro/Flexxer/A-35, som jeg har liggende i FIN stand. Det er uden knast og har masser af knald på magneterne.

Disse kina-regulatorer er vel næppe så avancerede, jeg undgår at reducere ladestyrken? Altså, de ~4,2A leveret (antaget værdi) fra spolen ensrettes og reduceres til det halve?

Bevares, 2A er vist det maksimale, som Ignitech trækker, så det burde være akkurat nok. Jeg synes bare det er sur r*v at ligge lige på grænsen, når det netop drejer sig om tændingen.

Med én spole og en laderegulator fra en scooter (Gilera Runner) trak jeg en 35W forpære, 5W bagpære, 1,2W instrumentpære og det sporadiske forbrug til horn (15W) og bremselys (10W) via et 4AH batteri
Når hornet blev aktiveret, dykkede lyset i forpæren - ikke kritisk, men synligt. Her havner vi jo på 55-57W/~4,67A, svarende til i alt 117% af batteriets 4AH... vel vidende, at AH er et udtryk for, hvor meget batteriet kan belastes i en time fra fuld opladning.

Umiddelbart må det vel betyde, at spolen er god for nær 4A med dén regulator?


Hmmm... til test kunne jeg jo montere tændingen med den nævnte spole og måle V-output uden belastning i tomgang.
Derefter gentage med en 35W pære uden regulator.
Hvis den er lysstærk nok, så prøver jeg 55W og tilføjer pærer, indtil jeg måler et spændingsfald til mindre end 11V...

Er det fremgangsmåden? Evt. med gentagelse af proceduren inkl. regulator?

Jeg har adgang til et 4-5 år gammelt Fluke multimeter... kan det mon klare at måle strømstyrken?

Re: 2 x AC spoler parallelt.

: ons 6. feb 2013 18:47
af strynboen
tror problemet er at volt stiger ved lav belastning..så når du forbruger en masse ..er det fint..men når du slukker lyset..stiger volt til 40 volt..og tænder du så lyset igen springer pæren..(min erfaring på kina crossere)men regulatoren ..fyldes alt over 14-15 volt over i stel..og det forsvinder...bliver nok til varme eller troldom..aner det ikke..eller måske kollapser magenet feldtet ved kortslutning...så der ikke genereres mere effekt,,,,før kortslutningen fjernes af regulatoren-og så pumper den igen---gammle kawasaki regulering...teori...men det er uden brokobling...så aner ikke hvad der sker med denne krydsning af flere teorier...en diode ensretter vil måske passe bedre hvis volt spændingen er meget høj..da den halvvere spændingen...og gøre det hele mere simpelt..

Re: 2 x AC spoler parallelt.

: ons 6. feb 2013 18:56
af kreidlerhansen
Jeg trækker generelt forpæren direkte fra regulatoren, så det aldrig er slukket - det er ligegyldigt, når maskinen ikke er udstyret med kørelys! Som et plus sparer det mig for en potentielt dårlig kontakt. :P

Resten af lyset trækkes via batteriet og er så småt erstattet af dioder. Kun min BA7s i speedometeret er stadig en glødepære. Ren og skær dovenskab... så svært er det næppe at hælde en diode i en gammel gummisokkel.

Har nogen mon en passende hvid diode med stor spredning?