hvilken knallert?

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
jesper96
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 4. feb 2013 15:38
Kontakt:

hvilken knallert?

Indlæg af jesper96 »

Hej
jeg er ny her på forummet, faldt over jeres forum da jeg sad og søgte lidt på knallert og der ser ud til at være en god aktivitet og folk med en masse viden, så tilmeldte mig her :-)

Jeg vil gerne have en knallert men har et par spørgsmål inden.
hvordan er holdbarheden. altså man skal ikke skruge og pille ved dem hele tiden?

Kan en knallert holde til at man køre på den til og fra skole hverdag eller er den mere til ture engang imellem.

sidst men ikke mindst hvilken model skal det være, kan forestille mig folk har en masse meninger om netop det spørgsmål. må dog indrømme jeg er lidt forelsket i en yamaha fs1 er det et godt nud? vil selfølgeligt meget gerne høre om andre :-)

Mvh. Jesper
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: hvilken knallert?

Indlæg af strynboen »

køb en puch :hihi

nej vil du resturere eller købe en som virker..yamaha 2 gear kan købes til ca 6000 for en som er rimelig pæn..en 4 gear koster det dobbelte
puch er ca samme priser...men puch er generalt mere driftsikre..men er også ved at være sjældne

suzuki dm er den sidste fremstillede knallert ,,som ligner men er meget skrabet i udstyret...
du får nok mere for pengene med en sccoter som er nyere og billigere..og driftsikre..men grimme uden sjæl...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Sv: hvilken knallert?

Indlæg af 12V »

Start med noget simpelt som man kan få dele til, uden at de er for dyre.

En eller anden Puch med gear er altid et hit. En FS1 er også fin, har bare på fornæmmelsen at de er mere forskruet.
jesper96
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 4. feb 2013 15:38
Kontakt:

Re: hvilken knallert?

Indlæg af jesper96 »

hviken puch. monza?

hva tænker du på med at en fs1 er mere forskruet
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: hvilken knallert?

Indlæg af juhl-drengen »

et andet alternativ hvis det skulle være en gear knallert ville være en gilera smt eller derbi senda af modellen før 2006 de har 4 gears gearkasser og ligger for det meste på 5-6000 og de har ikke rigtig nogen desiderede svagheder
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: hvilken knallert?

Indlæg af 12V »

En Monza eller ældre VZ/MS, der er masser af dele til dem.

Der er blevet solgt flere dårlige dele til FS1 en andre knallerter, og de har typisk skiftet perlegrusmekaniker ejer hvert 2. år. Så der er mange dårlige derude der skal have en komplet renovering, selvom salgsprisen og chromen er i top.

Men det er bare hvad jeg oplever, jeg har ingen statistik for mine påstande ;)
Anderz
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: fre 19. feb 2010 21:32
Kontakt:

Re: hvilken knallert?

Indlæg af Anderz »

Godt spørgsmål.

Et eller andet sted har jeg vistnok læst dette: desto mindre en maskin del har været adskildt desto bedre vil den fungere.

Når det kommer til gamle knallerter så gælder det ganske vist. Du får hvad du betaler for.

Jeg vil også sige Puch da Yamaha FS1 er det mest forbyttede mærke, lavet af tonsvis af amatører med tiden samt for det meste ruineret af Thansen dele. Dette forum gør en del for at rette op på dette men det kræver en god investering af penge, tid og tålmodighed samt kompromiser da ikke alle dele lige kan skaffes.

Selv var jeg heldig men mest med Puch Maxi. Dem havde jeg nogen stykker af. Den sidste var en 1982 K model og over en 5 års periode kørte jeg omkring over 200 km pr. uge! Den var altid lovlig og jeg pillede aldrig med den. Don't fix when it aint broke. Den kom til service når den behøvede det hvilket var 1-2 gange i den periode i stil med kobling, kæde/tandhjul/kabler og dæk. Da match er en vigtig detalje for mange knallert tosser så jeg da efter og jo det havde den.

Jeg prøvede alverdens andre knallerter i '90rne men en Maxi var det jeg mest kørte på. Jeg havde 7 km til alt ting og decideret break downs skete 2 gange ud af adskillige kørte km. Den ene var en tændingsfejl på en ny '91 Maxi som der var stadig garanti på og det andet var en Honda Dax som trods pengene der var investeret i den aldrig blev bedre så den satte sig for 2 gang og det var så den oplevelse for meget.

Mere umuligt i form at skulle hente en Suzuki K50 med flad baghjul og nægtede at starte med 26km hjem. En dæk pilot og montering af koblings kabel så var den klar til køre uden bremser hjem igen. Det var næsten lige ud hele vejen så ikke det store problem. Den kørte også til Ringkøbing da den skulle sælges men efter 14km fik jeg en knast i tændrør. Sjovt nok skulle jeg havde taget det som et tegn på at beholde den for den var ikke dårlig at havde. Bremser og lys blev lavet også virkede det bare + den kørte ret godt og stabilt.

En billig pink FS1 som havde sukker i tanken blev også prøvet med typisk Thansen gejl, cross baggaffel og krom dit og dat/rust som fik den at ligne gammel lort. Jeg fiksede kobling snegl og rensede kaburator + benzinhane. Derefter kørte den og min søster spurgte så om jeg vil bytte da den var noget ulovlig. Den kørte så ellers stabilt 12 km ud til min søster.

Altså nogen knallerter er mandag eller fredags modeller. Uanset hvor mange penge det koster bliver det aldrig bedre.

I '90rne var det muligt selv på landet at finde rimelige originale knallerter hvilket var med til at de var stabile nok samt at Thansen ikke lige var i nærheden så stumper blev købt ved mere fornuftige forhandlere der havde lager hjemme eller og nu pensioneret så den mulighed er væk.

Hvis du går efter en model som er rimelig original så er det det bedste bud jeg kan give videre.

Så er der spørgsmålet om stumper og Thansen gør ikke ret meget for at din knallert kan bevare værdien. En af grundende til at jeg solgte min sidste Maxi var at jeg ikke ville gøre den mere uoriginal end den var så Thansen og lignende var udelukket.

Den kører pt rundt i Ribe med en 14 km om dagen 5 dage om ugen og jeg vil tro at den stadig kører fint.

Her på siden har vi jo Benny og forummets medlemmer kan hjælpe videre så Yamaha Fs1 er på en måde mere sikkert hvilket er på tide. Honda CD50 og Dax er noget andet men det er for det meste originale stumper med pris derefter. Puch skal nok importeres eller noget.
theAnd
Helt ny i flokken
Indlæg: 9
Tilmeldt: tors 31. jan 2013 21:10
Kontakt:

Re: hvilken knallert?

Indlæg af theAnd »

Hvis du kan skaffe en puch maxi som er helt original i motoren, får du en knallert som er starter hver dag og som nærmest er umulig at ødelægge (kan dog godt kræve at blive renset en gang i mellem :D ).
Men puch maxi er også en god begynderknallert på grund af dens simple motor, så der har været mange 10 årige drenge som har haft fingrene i dem og har ødelagt dem med thansen dele og forkert indstilling, og så kan man risikere at få en del problemer med dem.
og det er stort set lige sådan med yamaha fs1 :)

Jeg har også hørt meget godt om puch blæserkølet, men har ikke selv nogen erfaring med dem.

Hvis du vil have en suzuki skal du købe en rmx/smx. Men hvis du ikke selv gider at lave noget på dem skal du give en ordelig pris for dem, og sikre at motoren er i god stand inden at du køber dem, da disse kan være meget forskruede da mange folk har forsøgt at overtune dem, og behandlede dem som crossere.

godt råd: hold dig altid fra thansen-scootere, og især thansen-firtaktere (generelt bare kina 4 taktere), da de heletiden skal have indstillet ventiler, og da gennerelt bare hele tiden går i stykker ;)

men personligt som nybegynder vil jeg starte med en puch :(y)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hvilken knallert?

Indlæg af kreidlerhansen »

Vespa Ciao i lovlig stand er nok den gennemgående enkleste konstruktion, der findes. Tonsvis af reservedele til småpenge, og stort set alt kan afmonteres næsten forsvarligt med skruetrækker, svensknøgle, varme og en hammer...

Den mest besværlige opgave på sådan en er at skifte hjullejer.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Anderz
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: fre 19. feb 2010 21:32
Kontakt:

Re: hvilken knallert?

Indlæg af Anderz »

Så er der lige til og fra skole spørgsmålet.

Der er så spørgsmålet om du kan parkere den i fred blandt cykler og scootere uden misundelse/had/hævn fra andre på samme alder samt at den altid er forsvarligt låst. Ikke kun en styrlås eller Thansen tændingslås! Solid kæde imellem baghjul.

Desto flottere og 3-4 gears desto mere eftertragtet. Desuden ser man jo ikke '70r knallerter ret meget så anonym er sådan en bare ikke så meget.

Det er mere det som burde overvejes med hensyn til skole kørsel eller offentlig synlig i gadebilledet. Hvis den er ok og rimelig original så skal den nok være stabil.

Så er det måske også på plads at sige noget til at køre 30-35km i timen på en 3-4 gears knallert ikke er så sjovt igen og en god grund til at en Puch Maxi er et ligeså godt alternativ.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: hvilken knallert?

Indlæg af 12V »

Ved ikke lige hvordan jeg fik læst indlægget somom du ledte efter en gear maskine, hehe :)

I så fald vil jeg absolut anbefale en Ciao/Bravo ligesom Jesper. Har (haft) flere af dem og en enkelt Ciao lige p.t. Den er møg simpel, meget vedligeholdelses fri og kører laaaaangt på en liter benzin. Over 50 km/l er muligt :shock:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hvilken knallert?

Indlæg af kreidlerhansen »

Ciao it is, then! :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: hvilken knallert?

Indlæg af Jensmc »

Hvis man vil have en chance for at have knallerten i fred, vil en Ciao være et fint valg. Det er ingen potensforlænger, men hvis den vedligeholdes, vil den altid køre. Er mere vedligeholdelsesfri end en Puch Maxi (Kæde/tandhjul, dårlige bremser mv).
Der findes også ældre modeller med elektronisk tænding, FZ og Sting eksempel vis. Og de skal faktisk slet ikke røres, udover olieskift (Sting i hvert fald).
Hvis du derimod søger en (hobby) knallert, er det helt op til dig selv, hvad det skal være. Dog skal du først gøre op med dig selv, om du vil rode i den selv. Har det overhovedet din interesse at skrue selv? Vil du betale prisen for en evt. 70`er model, osv?
Jeg læste engang i et MC-revy en artikel om knallertvalg: Kig på din cykel. Sådan vil standen være på din knallert om et halvt år. Mere rammende kan det vist ikke udtrykkes. (Jeg frygter den dag, knægten må køre på sin Senda. Hans cykel ligner lort!)
God jagt og lyt til dig selv og ikke så meget til de "ensporede" her på forummet, men søg råd herinde, og læg selv sammen. Det er DIG, der skal lide knallerten og ikke de andre. :wink:
Undskyld ordet "ensporede"!
God jagt.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: hvilken knallert?

Indlæg af juhl-drengen »

Her er selvsamme artikel http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/ ... rt_special" onclick="window.open(this.href);return false;

Godt nok lidt svært at læse men det er da lykkedes mig at gøre 2 gange så det er muligt :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: hvilken knallert?

Indlæg af Jensmc »

Netop den artikel. :(y)
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
JacobMC
Fuldblods knallert
Indlæg: 315
Tilmeldt: søn 8. mar 2009 13:42
Kontakt:

Re: hvilken knallert?

Indlæg af JacobMC »

Jeg har kørt hverdags på Puch maxi 2 gear, Yamaha 4 gear, Suzuki Dm50, suzuki fz50 og Derbi Senda.
Suzuki fz var den mest veligeholdesfri.
Men da jeg kørte ulovligt har jeg aldrig haft bedre knallert end min gamle Derbi senda.
Mvh. Jacob M. C.

Yamaha fs1 4 gear DX 77'. SØGER NØGLE OG STYRLÅS NR: 4217
Yamaha fs1 4 gear DX 76'
Yamaha fs1 2 gear
Yamaha fs1 4 gear DX '78, Adskilt
Puch Maxi 2 gear
Puch Maxi K E50
Derbi Senda SM X-treme '06
Suzuki Dm50 Samurai
Suzuki Dm50 Samurai
Suzuki LT160 Atv
Anderz
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: fre 19. feb 2010 21:32
Kontakt:

Re: hvilken knallert?

Indlæg af Anderz »

Jeg vil lige pointere en ting mere der kunne være nyttigt.

Vælg med hjertet og hold dig til det.

Hvis det er en Fs1 du vil havde så velkommen i klubben. Du er på den rette hjemmeside.

Det vil spare dig for en del tid og besvær i form af andre knallerter hvis du egenlig kun vil havde en fs1.

Jeg selv er Honda Dax fan og alt andet er måske udemærket alternativer men 17 stk knallerter senere og jeg er stadig ved udgangs punktet. Så hvad vil du virkeligt have?
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: hvilken knallert?

Indlæg af Tottenham »

viewtopic.php?f=5&t=13623&p=123059&hili ... ke#p122877" onclick="window.open(this.href);return false; :bravo
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"