Dækstørrelser og hjulstørrelser - gamle og nye mål.

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Dækstørrelser og hjulstørrelser - gamle og nye mål.

Indlægaf FS1originalen » ons 5. dec 2012 20:43

Jeg har efterhånden mange gange fået spørgsmål omkring hjul og dækstørrelser til de gamle knallerter. Forvirringen skyldes at man engang sidst i tredserne/først i halvfjerdserne valgte at ændre dækkenes størrelsesbetegnelse fra udvendig diameter til tråddiameter (altså indvendigt mål der hvor dækket passer på fælgen).
For at gøre forvirringen total så bruger mange af dækfabrikkerne stadig begge mærkninger (dog ofte med den "gammeldags" i parantes).

De fleste her på forum ved at Yamaha FS1 kører på 17" hjul. Det er det nye mål, og fortæller at det er fælgen (og dækket indvendig) der er 17". De 17" = 432mm. regner man så med ca. 10mm fælgkant i begge sider vil en 17" fælg måle ca.452mm helt udvendig.
Et 17" dæk vil altid passe til fælgen uanset om det hedder "x2,00 eller x3,50.

Bla. Puchfolket bruger meget 19" hjul. Før i tiden hed de 23" hvilket betegnede dækkets yderdiameter. for at finde fælgstørrelsen trak man så dækkets højde (på begge sider) fra. Feks. 23x2 (og 23x2,25) blev til 19" fælg og ny dækbetegnelse 19". Havde dækket heddet 23x2,50 skulle fælgen være 1 tomme mindre - altså 18".
Trådmålet for 19" er 482mm - dvs. + 2xfægkant = totalt udvendigt mål ca. 502mm.

De gamle danske veteraner brugte hovedsageligt 24" hjul med en dæk højde/bredde på 2,00". de giver ny betegnelse 20"...
Men så ryger kæden også af :oops: for rent faktisk er trådmålet kun 501mm (fælg ca. 520mm udvendig). Dækkene er da også mærket 2 x 19 3/4 som nyt mål og 24 x 2 som gammelt!!! Hvor den sidste kvarte tomme i sin tid er blevet af er der ingen der har kunnet forklare mig...
2x19 3/4 dæk fås - mig bekendt idag kun i 2 fabrikater nemlig fra Finske Nokia og et vietnamesisk dæk mærket Speed.

Håber at ovenstående kan hjælpe med at opklare dækforvirringen - og ikke blot gøre den værre :mrgreen:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Mark-PC
Stor knallert
Indlæg: 264
Tilmeldt: fre 12. dec 2008 23:36

Re: Dækstørrelser og hjulstørrelser - gamle og nye mål.

Indlægaf Mark-PC » tors 6. dec 2012 13:28

Puha tænkte nok der lagde en del i det.. Men nu forstår jeg da lidt af det.. :hihi

Mvh Mark

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Dækstørrelser og hjulstørrelser - gamle og nye mål.

Indlægaf Poul-Erik A. » tors 6. dec 2012 19:11

Glimrende forklaring og jeg husker den gamle BFC Stafette kørte med 24 1/8 tommer, men der måtte jeg på kompromis med 24 tommer (ren) fra Nokia via Kurt Brixius fra Silkeborg. :(y)
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)


Tilbage til "Knallertsnak"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst