Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Indlæg af apandersphilip »

Heeeeeeeeeeey og godaften!


Har Googlet lidt men kan ikke finde svar på om der er forskel på "NGK B4HS" og "NGK B4H"

Grunden til at jeg spørger er at jeg kan se på Thansens hjemmeside at det hedder "NGK B4H" og jeg blev anbefalet at bruge et "NGK B4HS" til min Puch Maxi.
Så inden jeg fare i Thansen og køber tændrøret så vil jeg lige vide om der er forskel..

Link til tændrør fra Thansen:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=781 ... 1284899989" onclick="window.open(this.href);return false;



Håber i kan hjælpe.

:(y)
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Indlæg af Kai »

På et "HS" sidder side elektroden (stel) længere ude.
Du kan bruge begge rør i Maxien, bare ikke samtidig :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Indlæg af apandersphilip »

Kai skrev:På et "HS" sidder side elektroden (stel) længere ude.
Du kan bruge begge rør i Maxien, bare ikke samtidig :)
Det var jo et kort og meget præcist svar. Jeg vil erhverve mig sådan et mandag:-)

Tak for hjælpen endnu engang! :bravo
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Indlæg af Jensmc »

Jeg kikkede på NGK.de, og mener at have fundet ud af, at S`et i B4HS står for en tætningsring. Om det er den, der tætner i topstykket, ved jeg ikke, men det må det være.
Hvis elektroden er flyttet udad, hedder røret f.esk. BP7HS.
S`et har alstså intet med elektroden at gøre.
Om du kan bruge et rør med elektroden længere fremme i din Maxi, ved jeg ikke helt. Jeg husker noget med, at der findes maxi-topstykker med forskellig udformning. Alle lovlige. På nogle af disse bliver elektroderne mast sammen af stemplet.
Kan IKKE anbefales som stempelstop. :wink:
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg mener at ngk b4h er en anelse længere i gevindet end et normalt kort gevind, men ellers normalt... det at det er en anelse længere i gevindet har intet at gøre med fremskudt elektrode ( angivet med betegnelsen p )
hilsen olieklud
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Indlæg af apandersphilip »

Hvad mener i om at bruge det på en Puch Maxi?
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Indlæg af Kai »

Ifølge NGK's egen hjemmeside, er S = "Standard Type (2.5mm Center Electrode)"
H = gevindlængde = 12.7mm eller 1/2" så begge rør er nøjagtig samme længde.

http://www.ngksparkplugs.com/docs/tech/ ... _plugs.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

HS røret har ikke fremskudt centerelektrode, som et BP rør, men stel elektroden stikker en lille smule længere ud end på et B4.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Indlæg af Jensmc »

Det er rigtigt, Kai.
Jeg læste i en anden kolonne. Der er osse et S, men nævnt som -S
Men spændende, det er det.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Indlæg af apandersphilip »

Hvad ville forskellen være på at køre med B4HS og B6HS? Hvad ville det forbedre?
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Indlæg af Kai »

Tallet "4" (NGK spænder fra 2 til 11) fortæller hvor varmt/eller koldt tændrøret er = tændrørets evne til at lede varme væk fra spidsen/elektroderne.
"2" er det varmeste, hvis du kigger ind i enden af sådan et, så er porcelæn isolatoren tynd og slank. Og hulrummet omkring isolatoren er meget dyb, hvorimod et "10" er meget mere solidt opbygget
og kan transportere en masse varme væk fra tændrøret og ud i topstykket.

Alt sammen for at sikre den "rigtige" temperatur på tændrørets spids, og for at det kan holde sig varmt nok til at være "selvrensende" for olie og koks belægninger, men ikke for varmt.

Hvis røret er for varmt til en given motor, så risikerer du at side og centerelektrode bliver varmet så meget op at de begynder at gløde og antænde benzinen inden den rigtige gnist kommer, med detonation og hullede stempler og diverse motorskader til følge. Tændrøret kan blive så varmt at spidsen smelter helt væk.

Omvendt vil et for koldt tændrør ikke kunne holde sig rent, og vil ret hurtig sode til og kan også blive dækket af sort tjæreagtig belægning fordi olie rester ikke brænder væk. Det kan isolere så meget at gnisten ikke kan springe mellem elektroderne, eller ligefrem kortslutte tændrøret.

Der af følger også... at propper man et (for) koldt tændrør i en motor, og giver gas...og derefter tror at dysen skal være mindre fordi tændrøret bliver ved at være kulsort.. så kan det lynhurtig ende meget galt med at stemplet sætter sig hvis man dyser ned og derefter holder fuld gas på for længe.

Maxien er i lovlig trim ikke ligefrem hårdt tunet og kører ikke særlig varmt, så et "4" rør passer fint til den. Det får en fin nøddebrun farve og kan ofte holde i mange 1000 km inden elektroden er "slidt op/ brændt væk af gnisten". Den kan sikkert køre længe med et 6'er, men det vil få en mørkere farve, og med tiden en tykkere sodbelægning.

Det eneste der plejer at ske ved det... er at den pludslig går i stå... langt hjemmefra med et dødt tændrør... og ingen tændrørsnøgle eller reserverør med :crying
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"