Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28

Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Indlægaf apandersphilip » lør 20. okt 2012 23:41

Heeeeeeeeeeey og godaften!


Har Googlet lidt men kan ikke finde svar på om der er forskel på "NGK B4HS" og "NGK B4H"

Grunden til at jeg spørger er at jeg kan se på Thansens hjemmeside at det hedder "NGK B4H" og jeg blev anbefalet at bruge et "NGK B4HS" til min Puch Maxi.
Så inden jeg fare i Thansen og køber tændrøret så vil jeg lige vide om der er forskel..

Link til tændrør fra Thansen:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=781 ... 1284899989



Håber i kan hjælpe.

:(y)
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede

Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1807
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Indlægaf Kai » søn 21. okt 2012 00:09

På et "HS" sidder side elektroden (stel) længere ude.
Du kan bruge begge rør i Maxien, bare ikke samtidig :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?

Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28

Re: Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Indlægaf apandersphilip » søn 21. okt 2012 00:26

Kai skrev:På et "HS" sidder side elektroden (stel) længere ude.
Du kan bruge begge rør i Maxien, bare ikke samtidig :)


Det var jo et kort og meget præcist svar. Jeg vil erhverve mig sådan et mandag:-)

Tak for hjælpen endnu engang! :bravo
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2713
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Indlægaf Jensmc » søn 21. okt 2012 02:43

Jeg kikkede på NGK.de, og mener at have fundet ud af, at S`et i B4HS står for en tætningsring. Om det er den, der tætner i topstykket, ved jeg ikke, men det må det være.
Hvis elektroden er flyttet udad, hedder røret f.esk. BP7HS.
S`et har alstså intet med elektroden at gøre.
Om du kan bruge et rør med elektroden længere fremme i din Maxi, ved jeg ikke helt. Jeg husker noget med, at der findes maxi-topstykker med forskellig udformning. Alle lovlige. På nogle af disse bliver elektroderne mast sammen af stemplet.
Kan IKKE anbefales som stempelstop. :wink:
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2104
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Indlægaf claus olieklud » søn 21. okt 2012 07:31

hejsa... jeg mener at ngk b4h er en anelse længere i gevindet end et normalt kort gevind, men ellers normalt... det at det er en anelse længere i gevindet har intet at gøre med fremskudt elektrode ( angivet med betegnelsen p )
hilsen olieklud

Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28

Re: Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Indlægaf apandersphilip » søn 21. okt 2012 11:45

Hvad mener i om at bruge det på en Puch Maxi?
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede

Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1807
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Indlægaf Kai » søn 21. okt 2012 11:45

Ifølge NGK's egen hjemmeside, er S = "Standard Type (2.5mm Center Electrode)"
H = gevindlængde = 12.7mm eller 1/2" så begge rør er nøjagtig samme længde.

http://www.ngksparkplugs.com/docs/tech/ ... _plugs.pdf

HS røret har ikke fremskudt centerelektrode, som et BP rør, men stel elektroden stikker en lille smule længere ud end på et B4.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2713
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Indlægaf Jensmc » søn 21. okt 2012 12:00

Det er rigtigt, Kai.
Jeg læste i en anden kolonne. Der er osse et S, men nævnt som -S
Men spændende, det er det.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28

Re: Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Indlægaf apandersphilip » man 22. okt 2012 01:45

Hvad ville forskellen være på at køre med B4HS og B6HS? Hvad ville det forbedre?
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede

Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1807
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Forskel på NGK B4HS og NGK B4H

Indlægaf Kai » man 22. okt 2012 13:23

Tallet "4" (NGK spænder fra 2 til 11) fortæller hvor varmt/eller koldt tændrøret er = tændrørets evne til at lede varme væk fra spidsen/elektroderne.
"2" er det varmeste, hvis du kigger ind i enden af sådan et, så er porcelæn isolatoren tynd og slank. Og hulrummet omkring isolatoren er meget dyb, hvorimod et "10" er meget mere solidt opbygget
og kan transportere en masse varme væk fra tændrøret og ud i topstykket.

Alt sammen for at sikre den "rigtige" temperatur på tændrørets spids, og for at det kan holde sig varmt nok til at være "selvrensende" for olie og koks belægninger, men ikke for varmt.

Hvis røret er for varmt til en given motor, så risikerer du at side og centerelektrode bliver varmet så meget op at de begynder at gløde og antænde benzinen inden den rigtige gnist kommer, med detonation og hullede stempler og diverse motorskader til følge. Tændrøret kan blive så varmt at spidsen smelter helt væk.

Omvendt vil et for koldt tændrør ikke kunne holde sig rent, og vil ret hurtig sode til og kan også blive dækket af sort tjæreagtig belægning fordi olie rester ikke brænder væk. Det kan isolere så meget at gnisten ikke kan springe mellem elektroderne, eller ligefrem kortslutte tændrøret.

Der af følger også... at propper man et (for) koldt tændrør i en motor, og giver gas...og derefter tror at dysen skal være mindre fordi tændrøret bliver ved at være kulsort.. så kan det lynhurtig ende meget galt med at stemplet sætter sig hvis man dyser ned og derefter holder fuld gas på for længe.

Maxien er i lovlig trim ikke ligefrem hårdt tunet og kører ikke særlig varmt, så et "4" rør passer fint til den. Det får en fin nøddebrun farve og kan ofte holde i mange 1000 km inden elektroden er "slidt op/ brændt væk af gnisten". Den kan sikkert køre længe med et 6'er, men det vil få en mørkere farve, og med tiden en tykkere sodbelægning.

Det eneste der plejer at ske ved det... er at den pludslig går i stå... langt hjemmefra med et dødt tændrør... og ingen tændrørsnøgle eller reserverør med :crying
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?


Tilbage til "Knallertsnak"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster