Indregistrering og afgitft på Knallerter.

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Indregistrering og afgitft på Knallerter.

Indlæg af Kris6861 »

Hej forum :)
En knallert importeret fra Tyskland skal da indregisteres?
En knallert importeret fra Tyskland skal der betales afgift på sådan en?

Mange tak for hjælpen :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Indregistrering og afgitft på Knallerter.

Indlæg af kreidlerhansen »

Nej.

Registreringsafgift har kun med motorkøretøjer at gøre, og en knallert anses ikke for et 'motorkøretøj'.

Jeg ved dog ikke, hvordan det forholder sig med indregistrering af en 30-knallert med nummerplade. Umiddelbart ville jeg prøve at finde ud af, om stelnumrene KAN være ens på tværs af landegrænserne.
Det er let nok med de danske Kreidlere, da de alle starter med WJA og slutter på et årgangsbogstav...
Men de tyske, schweiziske og hollandske har samme slags stelnummer (ingen bogstaver), og jeg ved ikke, om de samme numre kan være brugt på tværs af grænserne. Man ved jo aldrig!

Sørg for at få papirer med på en udenlandsk knallert! UBETINGET!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Indregistrering og afgitft på Knallerter.

Indlæg af strynboen »

ja en tysk knallert skal registreres som mc..der er en lille afgift..hvis den ikke er gammel nok til veteran/klassisk køretøj...men det er et symbolsk beløb..
du skal toldsyne den..så vuderes værdien/afgiften beregnes så..

danske importerede knallerter har W - importørens intialer derefter..eks Woe..for puch..honda har Wde-..osv..det er et tegn på at knallerten er typegodkendt i danmark..de udenlandske har ikke disse bogstaver..og er derved ikke typegodkendt...

man kan så undlade at fortælle forsikrings selskabet..dette..de vil nok ikke opdage det..og man har så forsikret på falsk grundlag..med de fordele det medføre

dette er min vurdering..som ikke deles af de forum medlemmer som køre på udenlandske knallerter...

du skal derfor ringe til dit forsikrings selskab..og spørge..om de forsikre udenlandske knallerter som ikke er typegodkendt. i danmark..men dog helt magen til dem..så får du det rigtige svar..og kommer ikke i problemer

mit råd er#### har du mc kort...lav den til mc.....har du ikke mc kørekort..sæt et dansk stel på tyskeren..motor nr er ikke interesant..så brug bare den..med de danske neddroslinger tum 178..godkendelser..eller kør boret som alle andre....en udenlandsk knallert på gaden,,, sidestilles med en motor cross maskine..eller mc uden nummerplade
og straffen er den samme

der er delte meninger om dette på forum...andre har en helt anden opfattelse....der er vist ingen ret instandser som har dømt nogen..så det er bare påstande mod andre påstande..men forsikrings selskaberne plejer at være gode til at slippe for udbetalingerne..hvis de har den mindste lille ting at sætte en finger på..som feks et manglende w i stelnummeret
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Indregistrering og afgitft på Knallerter.

Indlæg af Kris6861 »

ok mange tak for hjælpen.
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Indregistrering og afgitft på Knallerter.

Indlæg af Lars J »

Er enig med strynboen - forsikrings damen i telefonen er ligeglad med hvordan stel nummeret ser ud, når bare hun kan sælge en forsikring. De unge betjente kender ikke så meget til de gamle 70er modeller, hvis det er sådan en du tænker på, så her er der som regel heller ingen fare. Hvis den er tunet, gælder dog samme regler som for alle andre knallerter her i DK. Så hvis du kører fornuftigt og den ikke er (alt for meget) tunet, vil en veteran knallert næppe påkalde sig nævneværdig opmærksomhed. Just my 5 cents.
æggeskal

Re: Indregistrering og afgitft på Knallerter.

Indlæg af æggeskal »

danske importerede knallerter har W - importørens intialer derefter..eks Woe..for puch..honda har Wde-..osv..det er et tegn på at knallerten er typegodkendt i danmark..de udenlandske har ikke disse bogstaver..og er derved ikke typegodkendt...
NEJ det har INTET med typegodkendelse at gøre.....

Tum nummeret er tegn på et knallerten er typegodkendt, på gamle knallerter, på nyere er det er E-nummer.
Før 01.05.77: For knallert, der er godkendt inden denne dato ('TUM'-mærket),
gælder:
- Motoren skal være forsynet med det i motortypegodkendelsen
fastsatte godkendelsesnummer (TUM XXX).
- Vare- og invalideknallerts stel skal være forsynet med det i
standardtypegodkendelsen (godkendelseserklæringen)
fastsatte godkendelsesnummer.


En tysk FS1 med TUM stempel på de dele som skal have det, Motorblok, cylinder, og udstødning, kan derfor uden problemer benyttes i danmark.
Det selvfølgelig under forudsætning af at resten er lovligt.

Om den har WYA eller ej i stelnummeret er ifølge færdselsstyrelsen ligegyldigt...

Dette er citeret fra registreringsbekendtgørelsen:
Knallerter
Det er kun et køretøj, der opfylder betingelserne i færdselslovens § 2, nr. 6, der betragtes som knallerter. Hvis en udenlandsk knallert ikke opfylder disse betingelser, skal den betragtes som motorcykel. Se registreringsbekendtgørelsen § 33.

En udenlandsk knallert med en konstruktiv bestemt maksimal hastighed på over 30 km i timen skal opfylde de krav, der gælder for motorcykler. Det er dog ikke et krav, at nummerpladen er belyst i lygtetændingstiden.

En udenlandsk knallert med en konstruktiv bestemt maksimal hastighed på højst 30 km i timen skal overholde kravene i bekendtgørelse om køretøjers indretning og udstyr § 31, nr. 2-6, og § 32, stk. 1, nr. 1 og 2. Knallerten skal desuden være forsynet med en rød bagudrettet refleksanordning og et identifikationsmærke, der angiver cylindervolumen og mærket "CM". Se registreringsbekendtgørelsen § 33.
Dvs. at den kan bruges til 30 knallert, eller registreres til motorcykel, hvis den er konstruktiv ændret.
45 knallert kan IKKE lade sig gøre.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Indregistrering og afgitft på Knallerter.

Indlæg af strynboen »

hvorfor har de danske solgte så typegodkendelse..? hvis det ikke kræves..det kostede jo importørene 25,000 at få dem typegodkendt...er tum og typegodkendelsen ikke det samme..man fik et nyt tum nr..når der kom ændringer..dog ikke yamaha--af en u kendt grund holdt den samme nummer..men honda ændret godkendelsen 3 gange..med nye tum nr hver gang
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Indregistrering og afgitft på Knallerter.

Indlæg af Lars J »

Hvis det kun er motoren som skal godkendes med TUM nr, er jeg heller ikke med..... Hvad med resten af knallerten, stel, bremser, lys etc. - er det bare generelle krav der skal være på en knallert i.h.t. lovgivningen ? Har stelnummeret kun betydning i forsikrings øje med ?
æggeskal

Re: Indregistrering og afgitft på Knallerter.

Indlæg af æggeskal »

TUM godkendelsen ligger herinde, læs den engang, og i vil måske forstå...
I TUM godkendelsen fremgår det hvordan indretning af knallertens øvrige udstyr skal være....
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Indregistrering og afgitft på Knallerter.

Indlæg af kreidlerhansen »

TUM-mærket findes kun på de motorstumper, som påvirker tophastigheden væsentligt, og som ikke 'bare lige' kan måles ud i modsætning til en 10mm karburator kontra en på 16mm:

Cylinder
Motor
Udstødning

Afhængigt af den enkelte knallert, er der sikkert flere muligheder, men ovenstående gælder Kreidleren med TUM130, TUM186 og DK-M009. Er disse monteret korrekt, er de garantien for, at motoren kun trækker knallerten afsted med 30km/t.

Typegodkendelsen dækker max last, bremser, lys osv., og den må derfor dække maskinen som type, uanset oprindelsesland.

Kreidlerens WJA betyder blot, at den er importeret af den danske importør ad de rette kanaler.


Stelnummeret eksisterer for at kunne identificere den enkelte knallert fra en magen til - uden stelnummer eksisterer den officielt ikke, og den kan derfor heller ikke forsikres.

HVIS knallerten er i forsvarlig stand og kun kan frembringes med en maksimal hastighed på 30km/t, er der intet at gøre for det forsikringsselskab, der har tegnet forsikringen. Og en asvarsforsikring dækker ALTID! Men forsikringsselskabet kan principielt rejse et erstatningskrav mod ejer/fører, hvis knallerten beviseligt ikke var i lovlig/forsvarlig stand.



Jeg studsede altså lidt over denne formulering:

"(...)En udenlandsk knallert med en konstruktiv bestemt maksimal hastighed på over 30 km i timen skal opfylde de krav, der gælder for motorcykler. Det er dog ikke et krav, at nummerpladen er belyst i lygtetændingstiden."

Skal opfylde kravene for en motorcykel med undtagelse af nummerpladebelysningen?

Altså, skal det forstås sådan, at man f.eks. kan importere en 50-knallert fra Tyskland og køre over 30km/t lovligt?
Eller skal den indregistreres som motorcykel uden nummerpladelys?

Bemærk at der intet står om 'indregistreret knallert' eller 'stor knallert'...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
æggeskal

Re: Indregistrering og afgitft på Knallerter.

Indlæg af æggeskal »

Altså, skal det forstås sådan, at man f.eks. kan importere en 50-knallert fra Tyskland og køre over 30km/t lovligt?
Eller skal den indregistreres som motorcykel uden nummerpladelys?
Niksen biksen, så skal den registreres som motorcykel.
Kun knallerter som er typegodkendt som stor knallert må køre over 30, og det er kun de "nye" eu knallerter.
Du kan ikke få en TUM godkendt knallert registreret som 45, heller ikke selv om den har været registreret til 45 km/t, med attest, i f.eks. Holland.

Så det er simpelt nok, en knallert f.eks en FS1 fra før 1/5 77 med TUM mærke kan lovligt benyttes såfremt de monterede dele stemmer overens med TUM attesten.
En gammel Malaguti, eller Yamaha RD eller MR 50 uden TUM nummer dén går ikke, den skal registreres som MC, da myndighederne ikke har noget dokumentation på at den er konstrueret til max. 30 km/t.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Indregistrering og afgitft på Knallerter.

Indlæg af kreidlerhansen »

Pokkers også med de lovtekster...

Man læser det, man gerne vil læse! :thunge Jeg har intet problem med at overholde loven, men kunne jeg slippe afsted med en, der render 50km/t lovligt, ville jeg ikke betænke mig yderligere, når det kun er et spørgsmål om at finde en i nabolandet.

Til gengæld virker det lidt fjollet, at man således kan hente en 50-scooter og indregistrere den som motorcykel herhjemme, trods den findes som 30- og 45-knallert.


Jeg aner ikke engang, om man tager hensyn til den i oprindelseslandet maksimalt tilladte tophastighed?

Altså, hent en tysk 50-knallert til landet, indhent tilladelse til at få den synet uden registreringsattest, trim den til at køre...... lad os sige 90-100km/t og tøf til syn. Afgiften er uinteressant i den sammenhæng - det er blot en tese.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Indregistrering og afgitft på Knallerter.

Indlæg af Henrik Buresø »

Hej Har fulgt lidt med,en af mine svenske er forsynet med DkM-32 det er jo også det danske tybe godkendelse for 2 gear Danmark, så må den jo være godkendt til at køre med 2 gear her i dk og da motor og stelnummer er det samme så må stellet også være lovligt med 2 gear i dk
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Indregistrering og afgitft på Knallerter.

Indlæg af kreidlerhansen »

Henrik Buresø skrev:Hej Har fulgt lidt med,en af mine svenske er forsynet med DkM-32 det er jo også det danske tybe godkendelse for 2 gear Danmark, så må den jo være godkendt til at køre med 2 gear her i dk og da motor og stelnummer er det samme så må stellet også være lovligt med 2 gear i dk
Al lov-polymikken og LIX-tal 10.000 til side, begynder jeg at ane, den er fleksibel nok:

Hvis du kan fremvise en typegodkendelse, som beviser at disse numre medfører en maksimal hastighed på 30km/t, må du køre med den.

Det er min fortolkning af teksten, og den er generel for alle knallerter, idet ordlyden umiddelbart er ens.

Jeg kan selvfølgelig ikke samtlige typegodkendelser udenad, men lidt roden rundt på nettet har bragt mig frem til ovenstående.


Et kort øjeblik overvejede jeg at bringe min Kreidler Mofa akkurat op til grænsen for plombering og give den en lettere gearing... men den går i forvejen 35km/t (40-42km/t på speedometeret) i lovlig stand, så et mindre fortandhjul er vist rigeligt.
Tanken var kun orienteret mod at øge trækkraften, så ingen decideret tuning.

At jeg så har svært ved at finde typegodkendelsen for præcis dén motor er en anden snak.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Martin R
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 31. jul 2014 23:37
Kontakt:

Re: Indregistrering og afgitft på Knallerter.

Indlæg af Martin R »

Undskyld jeg lige bringer liv i dette gamle indlæg, men jeg har søgt lidt via Google rundt efter et spørgsmål jeg har og de indlæg der er her er dem der kommer tættes på et svar uden rigtigt at være det. Men til mit spørgsmål.

Vis jeg vil importere en knallert, som ikke findes i DK (så ingen typegodkendelse går jeg ud fra), men denne knallert køre så også hurtigere end 30km/t ab fabrik, så den vil iflg. jeres opslag/lovtekst her inde, skulle indregistreres som en lille MC, ville den kunne det uden godkendelse? Og ville jeg kunne beholde den hastighed som den har ab fabrik? Eller vil den ende som en 30 knallert på papiret og bare være dyre at eje?

"knallerten" er fra 2005-2007 så ingen veteran.

Håber det gav mening det jeg prøvet at skrible ned.

PFT
Martin
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Indregistrering og afgitft på Knallerter.

Indlæg af FS1originalen »

Hej og velkommen,

Og pyyyh.... Den er lidt svær for os der plejer at sidde og nørkle i TUM godkendelser fra halvfjerdserne, men mit bedste gæt er at hvis knallerten er godkendt i et EU land så skal du blot neddrosle hastigheden til 30 km/t...
Min det er mit GÆT - er der ikke andre der har en mening?

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Indregistrering og afgitft på Knallerter.

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har en formodning om, der skal foreligge dokumentation for, at den er konstruktivt begrænset til 30km/t eller derunder.

Dvs. hent en 25-knallert i Tyskland, køb forsikring og nummerplade til den, kør for en sikkerheds skyld rundt med den tyske 'Betriebserlaubniss'/de tyske godkendelsespapirer. Det bør være rigeligt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Martin R
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 31. jul 2014 23:37
Kontakt:

Re: Indregistrering og afgitft på Knallerter.

Indlæg af Martin R »

Nu findes knallerten ikke som en 25'er. Den er kun solgt i USA, Kina og Australien. Så der er ikke nogen former for begrænsning på den, de fleste jeg har set køre ab. fabrik 60-75 km/t. Men efter mere søgning i går aftes, tror jeg det bliver en ide' jeg bliver nød til at skyde en hvid pil efter det virker ret kompliceret. Vis ikke næsten umulig at gennemføre som menig mand, uden at den kommer til at koste en halv arm.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Indregistrering og afgitft på Knallerter.

Indlæg af kreidlerhansen »

Det afhænger vel af, hvilket beløb, der svares moms af ved import? Altså, ift. senere afgiftsberegning hvis den indregistreres som MC. Knallert tror jeg ikke er en mulighed, medmindre det er muligt at finde modellen indenfor EU.

Hvad er det for en maskine? :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Indregistrering og afgitft på Knallerter.

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... for at inregistrere en importeret knallert som motorcykel skal den vist være fra før 1994 - jeg har selv en yamaha dt 50 fra `91 som har været turen igennem systemet

du kan se mere i tråden " yamaha dt 50 AC "

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"