[Motorrenovering] Pakfladerengørings-mirakelmiddel?

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
Brugeravatar
stormbringer
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 1. aug 2012 16:52
Kontakt:

[Motorrenovering] Pakfladerengørings-mirakelmiddel?

Indlæg af stormbringer »

Hvordan får man fjernet gammel pakning fra pakfladerne på motorhus-dele, uden at ødelægge dem?

Jeg har just splittet en knap 40 år gammel motor ad, og rester af den gamle pakning sidder nederdrægtig godt fast på de nu blotlagte pakflader. Jeg har med forsigtighed fjernet det meste med en stanley-skraber, men kan ikke forestille mig at det er den smarteste måde at gøre det på.

Hvad gør I?

Og i samme afdeling: Den gamle motor er spraymalet sølv, men det er langtfra al malingen som har modstået tidens tand. Så det hele ligner jeg ved ikke hvad. Findes der et middel, som kan opløse lak uden at angribe letmetallet?
You only live once.
But if you do it right, once is enough!
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: [Motorrenovering] Pakfladerengørings-mirakelmiddel?

Indlæg af trs »

Jeg plejer at glasblæse.

Maling kan fjernes med http://www.byggemarked.nu/product.asp?product=777" onclick="window.open(this.href);return false;

men ikke epoxy
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: [Motorrenovering] Pakfladerengørings-mirakelmiddel?

Indlæg af strynboen »

man kan evt slibe efter på en glasplade med ventil slibe pasta..blandet med lidt olie..hvis man får lavet lidt ridser...så rettes det også op
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: [Motorrenovering] Pakfladerengørings-mirakelmiddel?

Indlæg af Thorsen »

Plejer at bruge sandpapir og fortynder til at affedte overfladen med inden pakning.
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: [Motorrenovering] Pakfladerengørings-mirakelmiddel?

Indlæg af Henrik Buresø »

Hej for gud skyld,lad vær med at slibe parkfladerne uden det er højst nødvendig,brug lidt bremserens til fjernse og affedtning af flader
Brugeravatar
faerch78
Stor knallert
Indlæg: 136
Tilmeldt: man 9. jun 2008 11:35
Kontakt:

Re: [Motorrenovering] Pakfladerengørings-mirakelmiddel?

Indlæg af faerch78 »

Brug noget bremserens og skrap det af med et blad fra en hobby kniv. Og når du er klar til at samle kan du bruge en hvæssesten med den fine. Så bliver den så glat og ren som om den var ny. :-D
En hvæssesten er en firkantet slibesten med nogle meget fine sten på den ene side. Du kan dyppe den i petroleum inden du begynder. :-)
Jesper Færch Nørgaard

Yamaha fs1 Dx 76èr ------ Under renovering. 98% færdig.
Brugeravatar
stormbringer
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 1. aug 2012 16:52
Kontakt:

Re: [Motorrenovering] Pakfladerengørings-mirakelmiddel?

Indlæg af stormbringer »

@trs:
Fin malingsfjerner :) Jeg troede den slags var blevet taget af markedet for mange år siden fordi det var åh-så-farligt.

@strynboen:
Fin ide med en tyk glasplade til brug ved planslibning. Noteret. Jeg har lige været i gang med et stykke smergellærred på topstykkets anlægsflade, som bestemt trænger til en kærlig hånd. Nu skal jeg så finde mig et tykt glasstykke.

@Thorsen:
Fortynder - tjaa, man kan vel prøve. Udendørs...

@Buresø:
Nejnejnej, jeg ska' nok la' vær'... Det er jo netop derfor jeg forsøger at finde en anden metode end mekanisk bearbejdning. Men hvorfor affedte pakfladerne? Kan det ikke være ligemeget - måske endda bedre, hvis det hele er sådan lidt glat, så det ikke hænger fast i hinanden, og jeg dermed slipper for igen at skulle bakse med fastsiddende pakningsrester.

@faerch78:
Stanleyknive og hvæssesten er lige præcis det jeg forsøger at undgå. Jeg søger en 'kemisk' løsning.


Pakningsmaterialet er lavet af etellerandet pap-gummi-trevlet-agtigt snask, og er med sikkerhed IKKE olie-benzin-opløseligt. Fortynder som opløsningsmiddel er foreslået. Bremserens ligeså. Måske vil bremsevæske ha' en virkning; det er ihvertfald skadeligt for lak. Eller en syre eller base? Skidtet må da for pokker være muligt at opløse med etellerandet...
You only live once.
But if you do it right, once is enough!
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: [Motorrenovering] Pakfladerengørings-mirakelmiddel?

Indlæg af trs »

Det er heller ikke helt sundt.

Tror du skal se at få det købt for bøtterne bliver mindre og mindre og prisen stiger heletiden.

så tænker også at det snart er slut.
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: [Motorrenovering] Pakfladerengørings-mirakelmiddel?

Indlæg af Tottenham »

faerch78 skrev:Brug noget bremserens og skrap det af med et blad fra en hobby kniv. Og når du er klar til at samle kan du bruge en hvæssesten med den fine. Så bliver den så glat og ren som om den var ny. :-D
En hvæssesten er en firkantet slibesten med nogle meget fine sten på den ene side. Du kan dyppe den i petroleum inden du begynder. :-)
Jeps Enig !!
Jeg bruger en sten der hedder belgisk brok, som er en meget fin slibesten,til knive osv
En skifersten til at slibe stemmejern og høvle kan også anbefales, og de fleste byggemarkeder har dem
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: [Motorrenovering] Pakfladerengørings-mirakelmiddel?

Indlæg af Henrik Buresø »

stormbringer skrev:@trs:
Fin malingsfjerner :) Jeg troede den slags var blevet taget af markedet for mange år siden fordi det var åh-så-farligt.

@strynboen:
Fin ide med en tyk glasplade til brug ved planslibning. Noteret. Jeg har lige været i gang med et stykke smergellærred på topstykkets anlægsflade, som bestemt trænger til en kærlig hånd. Nu skal jeg så finde mig et tykt glasstykke.

@Thorsen:
Fortynder - tjaa, man kan vel prøve. Udendørs...

@Buresø:
Nejnejnej, jeg ska' nok la' vær'... Det er jo netop derfor jeg forsøger at finde en anden metode end mekanisk bearbejdning. Men hvorfor affedte pakfladerne? Kan det ikke være ligemeget - måske endda bedre, hvis det hele er sådan lidt glat, så det ikke hænger fast i hinanden, og jeg dermed slipper for igen at skulle bakse med fastsiddende pakningsrester.

Hej Grunden til at man affedter parkflader er at opnå en god vedhæftningsevne,med ny parkning så den bliver tæt mellem parkflader oftes har en motorblok suget en masse olie også på og ved parkflader bla ved adskillese,det er derfor meget vigtigt af de er så rene som muligt,når der forsegles

@faerch78:
Stanleyknive og hvæssesten er lige præcis det jeg forsøger at undgå. Jeg søger en 'kemisk' løsning.


Pakningsmaterialet er lavet af etellerandet pap-gummi-trevlet-agtigt snask, og er med sikkerhed IKKE olie-benzin-opløseligt. Fortynder som opløsningsmiddel er foreslået. Bremserens ligeså. Måske vil bremsevæske ha' en virkning; det er ihvertfald skadeligt for lak. Eller en syre eller base? Skidtet må da for pokker være muligt at opløse med etellerandet...
Brugeravatar
stormbringer
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 1. aug 2012 16:52
Kontakt:

Re: [Motorrenovering] Pakfladerengørings-mirakelmiddel?

Indlæg af stormbringer »

Har nu anskaffet mig et malingsopløsningsmiddel i stil med det anbefalede. Det virker!

Men afslører så blot den underliggende overflades tilstand. Der var en grund til at jeg i sin tid malede motoren...

Men se nu her: http://www.poleringsguide.se/poleringsguide/" onclick="window.open(this.href);return false;


Jeg har et dæksel som kan siges at være 'uden for restaureringsmæssig rækkevidde'. Det vil jeg prøve hvad jeg kan gøre ved.
Bliver resultatet flot, skal jeg nok fortælle om det her :)
You only live once.
But if you do it right, once is enough!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: [Motorrenovering] Pakfladerengørings-mirakelmiddel?

Indlæg af strynboen »

der er en polerings tråd herinde...hvor jeg har fundet poler grej til næsten ingen penge..det kan købes ved jern grossister og vvs forhandlere..til en brøk del af disse bil freaks salgssteder..
prinsippet er altid det samme...grov slibe...fin slibe...endnu finere fin slibe...og derefter grov polere..og derefter fin polere..og derefter super fin polere med slibevoks og slut polere med autosol eller noget i den stil...alså en hulens meget arbejde...som ikke holder så længe


sidedækslet på billed kan tåle en ekstra finpudsning..man kan ikke spejle sig..men BLING effekten er altid i top når man polere motor dele :hihi
Vedhæftede filer
gear indikatore sidedæksel.jpg
drejebænk med poler.jpg
instrumentering cbx1-250.jpg
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
stormbringer
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 1. aug 2012 16:52
Kontakt:

Re: [Motorrenovering] Pakfladerengørings-mirakelmiddel?

Indlæg af stormbringer »

For nu at svare på mit eget oprindelige spørgsmål, så kan man købe følgende pakfladerengøringsmiddel hos dén THansen, der ligger 400 meter fra mit værksted:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=842 ... -946822384" onclick="window.open(this.href);return false;

Omkring polering: Projektet antog simpelthen sit eget liv, og jeg endte med at have poleret hele motoren op til noget der ikke er langt fra chromglans. Poleringen eksponerer selvfølgelig de skrammer, buler og slidmærker, en 40 år gammel motor uvægerligt har - men jeg vælger at kalde det patina. Det ser slet ikke så skidt ud :)

Og nu er jeg så begyndt at renovere maskineriet. Honda 4-trins halvautomat. Projektet dokumenterer jeg på Google+, ifald nogen er interesserede i at kigge på masser af højopløste fotos...
You only live once.
But if you do it right, once is enough!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: [Motorrenovering] Pakfladerengørings-mirakelmiddel?

Indlæg af 12V »

Ja smid da et link til dit projekt :)

Har du prøvet det middel fra loctite? Leder også efter noget kemi der kan gøre forarbejdet for at undgå for meget mekanisk fjernelse af gamle pakninger.
Brugeravatar
stormbringer
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 1. aug 2012 16:52
Kontakt:

Re: [Motorrenovering] Pakfladerengørings-mirakelmiddel?

Indlæg af stormbringer »

12V skrev:Ja smid da et link til dit projekt :)

Har du prøvet det middel fra loctite? Leder også efter noget kemi der kan gøre forarbejdet for at undgå for meget mekanisk fjernelse af gamle pakninger.
Prøv dette link.
Der kommer opdateringer med jævne mellemrum. Man kan 'følge' projektet og få tilsendt beskeder ved updates.

Nej, jeg har ikke fået prøvet loctite-midlet. Længe efter at jeg var færdig med rensningen, faldt jeg over midlet og huskede så denne tråd. Måske andre kunne få nytte af oplysningen :)
You only live once.
But if you do it right, once is enough!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: [Motorrenovering] Pakfladerengørings-mirakelmiddel?

Indlæg af 12V »

Lækre billeder og motor arbejde, jeg følger :)
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"