en smule hjælp :)

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af juhl-drengen »

Hold da helt sverige det lyder sgu voldsomt :what2 Tror du virkelig en samurai kan få så mange kræfter den trækker på baghjulet :shock:

Men mht til værktøj/maskin værksted så har jeg adgang til et mellemstort maskin værksted og jeg er htx elev og vi har en vis adgang til drejebænke, svejseværker, special værktøj osv.

Ved udstødning havde jeg faktisk tænkt på at lave en oplagt dobbelt udstødning, ud af 2 proma udstødninger svejse plade stykker sammen for enden af potterne og et 3. rør som blir bøjet og svejst så den går mellem fodhvilerne og sideskjoldende, videre ned til cylinderen og med lydpotterne placeret under sæddet.. nogle ideer om det ville være en god ide eller totalt i skoven ?

apropos ekstra motor tror faktisk jeg har fundet ud af hvor samuraien's motor blok er fra, en jr 50 motor eneste forskel på selve motoren er studsens placering, og en smule på sideskjoldets design.

ps nu nævner du at krumtappen bliver skudt op af motoren har stået ved siden af en ombygget traktor hvor den skød plejstangen ud igennem blokken og nærmest satte sig i hak da den trak sig ind så resten af krumtappen flåede sig i stykker sammen med cylindrene :shock:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af kreidlerhansen »

Udstødningen er nok det mest essentielle for en totakters ydelse, så ja, du er HELT i skoven!

Byg en potte fra Suzuki RMX om, i stedet. Jeg nævner Nardo, fordi den er tilgængelig, billig (brugt) og den VIRKER uden at give et snævert trækområde.

Det er billedligt talt, og 14HK river den ikke rundt med et snuptag. Men fremad skal den NOK komme!
Slipper man koblingen hårdt nok med fuld gas, vil et eller andet komme til skade - enten føreren, knallerten eller begge dele... så lad være.

Power wheelies, som du tænker på, vil nok kræve i omegnen af 25HK.


Jeg nævner plejlstangen, ikke krumtappen, og traktorhistorien er sagen uvedkommende. Hold dig til emnet, hvis du vil virke nogenlunde seriøs.


Indtil videre har jeg serveret omtrent alle informationer for dig på et sølvfad.
Spørg ind med et 'hvorfor' i stedet for at lave ændringer, før du overhovedet er kommet i gang. Især når du i korte træk og ærligt talt INTET ved om tuning af totaktere!

Ellers får jeg (og sikkert andre) meget let en følelse af 'at man kaster perler for svin'! Og det er netop, hvad Poul-Eriks indledende kommentar gik ud på = det sidespor, som tråden røg ud på tidligere, og som pga. forsamlingen af herlige mennesker kunne gå op i ren morskab.

Derfor kan du nu vælge mellem at koncentrere dig om det her eller blive mødt af stilhed, uanset emnet.
Faktum er, at jeg (og Lars) har taget dig i forsvar, og godt kan se på tingene fra din synsvinkel. Nu skal du prøve at se på sagen fra VORES side...! Ellers...? Larmende stilhed.

Your choice!


Skulle du synes, jeg overreagerer, er det dit problem. ;) Jeg har været meget sød, indtil videre.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af juhl-drengen »

14 hk, 60 kg+75(mig) og 40 for 1,2 hk af standard.. jeg tror på den kommer FREMAD :mrgreen:

men når vi alligevel er igang med rmx hvorfor så ikke lige så godt tage en cylinder fra den eller en ts50 istedet for en scooter cylinder med længere slaglængde ?

men hvis jeg skulle ombygge motoren til så heftig ydelse skulle jeg så bruge nogle specielle lejer mm. ?

hvis man brugte bw's/polini cylinder hvilken gearing ville så være den mest optimal hvis den stadig skulle have et fint bundtræk ?

og der blev talt om at ændre på baghjulet. min første tanke er så monza/fs1 stjernefælge hvilket begge er 420 kæder suzukien er 428, passede et fs1 fortandhjul ikke over på en dm50 aksel ?

og min ide med dobbelt oplagt udstødning var lidt for at opnå ducati agtigt look.. men ja af hvad jeg har hørt gennem tiden herinde er udstødningen jo ret vigtig for ydelsen :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af kreidlerhansen »

Med 5-6HK vil den rende omkring de 80km/t og med 10-12HK ikke ret meget over 100km/t under normale omstændigheder. Men nu er to gear altså ikke alverden, så det er ikke sikkert, den kommer så langt op, at det gør noget.
Derfor skal du selv rode med gearingen. Jeg kan umuligt gætte mig frem til, hvordan du vil have, den skal trække. Desuden ved ingen af os, hvordan den opfører sig, før motoren er startet op, så det er aaaalt for tidligt at gøre sig skyggen af overvejelser om, hvilke tandhjul og hvilken farve kæde, du vil montere.
Kædestørrelsen afgøres af de tandhjul, du monterer. Vælg i øvrigt Kreidler-fælge, hvis det endelig skal være. For de første kan du få bagtandhjul helt ned til 28 tænder og netop til 420-kæden, og for det andet er markedet svinet til med 6-egers stjernefælge med 120mm bremser, som alt andet lige standser bedre end de originale...


Du skal i gang med MOTOREN, da den trods alt skal trække dig og knallerten!


Grunden til, jeg bevidst styrer udenom RMX er, at den er vandkølet, og du skal med din begrænsede erfaring ikke i gang med at gøre tingene mere kompliceret end højst nødvendigt. Vandkøling er endda overkill til så mild en tuning.
TS50 er godt nok luftkølet, men den har den ting tilfælles med RMX, at en del af indsugningen går gennem krumtaphuset. Det kræver for store ændringer, og hverken du eller jeg har nogen som helst idé om, hvor stærk blokken egentlig er - derfor er færre ændringer bedst.


Minarelli fungerer i denne sammenhæng med indsugningen i selve cylinderen og ikke andre steder. Ydermere får du adgang til en billigere cylinder, som endda er kraftigere portet ift. din slaglængde, så slutprisen pr. HK bliver lavere.

Trust me, den skal NOK fungere! Dit bedste valg er enhver cylinder i racing-klassen, da de har forholdsvis højtliggende skyllekanaler (Polini Corsa er vist nok undtaget), mens udstødningskanalen ligger ok lavt ift. Hyper Racing.
Og dét er hvad du vil have - høje skyllekanaler, relativt lav udstødningskanal.


Jeg kunne godt forklare mere indgående, hvordan og hvorfor, men jeg vil hellere bede dig læse op på al teori om totaktstuning, du kan finde frem til. Det GIVER bare en bedre forståelse - selv af almindelig fejlfinding.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"