Hjælp vedr. Atom tænding.

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
lsp
Helt ny i flokken
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs 7. aug 2012 21:15
Kontakt:

Hjælp vedr. Atom tænding.

Indlæg af lsp »

Hej allesammen.

Jeg har læst en del her på siden ang. disse megafire atom tændingsmoduler. Jeg kører selv Puch Maxi og bruger den som mit daglige transportmiddel til og fra arbejde, det vil derfor være oplagt med sådan et modul da jeg hurtigt ville kunne skifte modulet ud hvis det skulle gå.
Nu har jeg så fået fat på et megafire 2 modul og har netop testet det på min Maxi. Gnisten er stor og flot, men alt hvad Maxien kan er at prutte en smule.

Jeg søger derfor mere info om dette modul. Hvordan virker det helt præcis? Så vidt jeg kan forstå så virker NOVA 2 modulet ikke på svinghjul med 4 magneter, men dette skulle i være tilfældet med mega fire 2. Jeg kender en som kører med det på en Yamaha FS1 og her har det virket upåklageligt.
Jeg har set Westimport sælger en VEC tændspole til en Maxi hvor man kan droppe platiner og kondensator, så umildbart skulle man jo tro at den er bygget op på samme måde som megafire.

I bund og grund søger jeg alt det info jeg kan få om disse moduler så jeg kan blive lidt klogere på hvordan det virker.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hjælp vedr. Atom tænding.

Indlæg af strynboen »

jeg kørte med en rød atom..på min honda cd 50..men den satte tændingen for lavt.....og dengang vidste jeg ikke at man kan tage noten ud af svinghjulet.og derved flytte svinghjulet..så langt afrivnings vinklen tillader..( ps ligemeget med udvendig tændspole).nok rigeligt til at rykke tidspunktet frem..en tændings pistol kan så bruges til fin justering...med hjælp af pålimet mærker for top/før top tidspunktet...de orginale mærker duer jo ikke når man flytter..svinghjulet...ankerpladen kan jo også flyttes...hvis man laver aflange huller i ankerpladen

de gamle atom var farvekodet..efter tændings tidspunktet...så ved at vælge den rigtige farve..burde man kunne finde en som passede uden justeringer..men de er udgået af pruduktion..jeg havde mit atom modul siddende i sidedækslet..ikke i svinghjulet..så kunne det skiftes hurtigt..og blev ikke varmt...havde også min kondensator deroppe..da jeg kørte platin tænding..
alt dette er historie i dag.


.tror jeg ville prøve den kopi bosch spole med indbygget modul...den burde virke godt..når den er specielt fremstillet til bosch tændings systemer..og de dukati kopi spoler som piaggio fremstillede..efter de købte puch..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hjælp vedr. Atom tænding.

Indlæg af strynboen »

hov....glemte lige...de fungere ved at føle på spændingen i spolen,, som får strøm når mageneterne passere spolerne..når strømmen når et bestemt punkt..trigges en effekt transistor..som giver forbindelse til stel...og tændspolens magenet feldt kollapser..og induktere en kraftig impuls....som føres til tændrøret...det fungere helt som en platin gør..det er bare en transistor som gør arbejdet...og ikke den mekaniske platin kontakt...hele problem stillingen med disse tændinger..er hvornår de trigger...dvs mageneterne i svinghjulet...hvor de er på det rigtige tidspunkt....
derfor er man gået over til et system med en lille impuls spole..som sidder uden på svinghjulet.. (nogen sidder indvendig og bruger stadig svinghjul mageneterne). de andre bruger en extern magenet...der er 100 andre varianter..da det kan gøres på mange måder..men princippet er ca sådan
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"