Knallert eller ej (Min mening)

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Knallert eller ej (Min mening)

Indlæg af Kris6861 »

Hej Forum :)
Jeg har lige et spørgsmål om hvad i synes der er knallert eller ej.
Jeg har gået og spekuleret lidt efter hvad der er knallert eller ej.
Efter min mening er en "knallert" et køretøj med chrom og metal.
Når en knallert går over til en scooter (Min Mening) så synes jeg det begynder når alt metallet bliver erstattet af plastic og når gearerne begynder at forsvinde så det bare er gas håndtag.
Man kan jo så sige at der "måske" er mange der gerne vil have en knallert men køber en scootere istedet for. Da personen skal bruge et "transport middel" og hvis man bruger f.eks. en Yamaha fs1 som et transport middel kan det være en dårlig ide, hvis man f.eks. skal bruge den om vinteren ville du jo selvfølgelig ruste og man kan ikke altid være sikker på om den vil starte, ligesom man kan være sikker på at en scooter vil.
I følge min mening så er det nok Suzuki dm50/Samurai der er en af de sidste (Rigtige) knallerter der blev lavet.

Hvad synes i?

Kris.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Knallert eller ej (Min mening)

Indlæg af juhl-drengen »

lige mht til suzukien har du sådan ret (på en måde) jeg ser nu suzukien som den sidste af de "store" :) dog vil jeg mene alle de crosser og touring bike lignende knallerter man kan få er knallerter men dem betegner jeg som nye knallerter :)

men mht det første forbinder jeg også gerne masser af jern med en knallert men helt konkret for mig så er en knallert en maskine med gear kædetræk og store hjul og med et grund design som en lille motorcykel :)
mens at har de variomatic/remtræk og og er designet så man sidder som en toilet og det man ænser ik de er lavet af andet end plastik er en scooter :) jeg har selv mine fordomme overfor scootere med at det er noget der hører til piger, samt at det generelt er en speciel type folk der kører på scootere og det har ikke vanvittig respekt for

men jeg vil ik sige en scooter er bedre end en knallert udover enkelte luksus ting og større skærme. min samurai starter altid uden det mindste brok undtagen hvis den er druknet (men det er rent og skær min fejl ik maskinens) udover det er eneste problem jeg nogensinde har haft med den at baghjulet punkterede og jeg kør gerne 15-20 km om dagen så det er heller ik fordi den ligefrem står stille
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Knallert eller ej (Min mening)

Indlæg af Michael »

Hellere jern og gear, end plastik og lir. :hihi
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Anderz
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: fre 19. feb 2010 21:32
Kontakt:

Re: Knallert eller ej (Min mening)

Indlæg af Anderz »

Smag og behag.

Jeg har haft en del knallerter og ikke bare en type. Hvad har jeg fået ud af det?

Det begyndte tilbage omkring 1987 via en klasse "kammerat". Min lokation var på landet med 8-10 km til den nærmeste mindre by og 21 -25 til de størrer. Officielle tog og busforbindelser passede ikke til hvad man havde lyst til så knallert var det eneste oplagte. Mine "klasse kammarater" boede i nabo byen 7km eller mere fra mig så igen et behov. Jeg spurgte aldrig om mine forældre kunne køre men ville hellere selv. Skønt var det at få den første Puch Vz 50 for 500kr. Samtidig en ordently bunke Puch VZ/MS stumper på det lokale værksted for en 300kr. så en god start. Desværre så hvis jeg skulle køre på vej så kun en Puch Maxi P hvilket VZ'rn blev byttet til. Jeg var også avis bud i landområdet om sønddagen.

Det var starten på det hele. Omkring 1990 eller noget var jeg på besøg hos knalllert inspirerede "klasse kammerat" og så en beige farvet Honda Dax. Først og fremmest var jeg smittet med Honda CD50 og havde da også en 2 stk efterhånden men en Dax var det der ramte mit hjerte for good.

Yamaha FS1 blev også prøvet 2 gange men nej det blev aldrig ved og kun for en kort periode.

Jeg vil sige at det var sjovt at prøve og mærke foreskellen på alle de forskellige modeller for det var der. Om det var Puch, Honda eller Suzuki K50 eller de sidste Puch Maxi som jeg have en ny '91 model af ja så var det knallerter med stort K. Reservedele var til at få fat i og service. Thansen var ikke i nærheden så aldrig et sted man købte dele.

Så omkring 2000 og frem blev det til nostalgi blandt alle '70r knallerter og ens lignende Scootere overalt. De steder man kunne få reservedele til knallerter lukkede på grund af alder eller andet. Det eneste man kunde få noget er hos Thansen som altid.

Så er der så spørgsmålet om det at køre lovligt 30km i timen er specielt fedt på en 3-4 gears knallert.

En ven jeg kendte og gik på efterskole med havde en Samurai. Den var udemærket men smag og behag om man kan finde smag for sådan en. Jeg kunne ikke. Knallerter blev mere og mere kedelige design mæssigt med tiden for til sidst at blive udfaset og erstattet af scootere.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Knallert eller ej (Min mening)

Indlæg af Michael »

Godt Indlæg Anderz
Det er nemlig smag og behag.
Men for os der kørte knallert i 70erne. Vil def på en knallert nok oftest være knalleter fra før den nye knallertlov. DVS fra før 1979.
Samurai har aldrig sagt mig noget. MEN det skal ikke ødelægge glæden for dem der godt kan lide dem. Det er tværtimod fedt at der også er nogen der passer på dem også. :(y)
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Knallert eller ej (Min mening)

Indlæg af Kris6861 »

Ja ligesom Anderz siger smag og behag.
Hvis man har en scooter eller en knallert og man er rigtig glad for den, så er det jo bare lige i øjet :(y)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Knallert eller ej (Min mening)

Indlæg af juhl-drengen »

jeg må inrømme at samuraier er ikke specielt sjov at køre på dog er den noget mere spændende end den gennemsnitlige scooter men den er en pålidelig arbejdshest hvis den ikke er overskruet :D men ja det er jo væssenligt forskel på den følelses mæssige forskel og den teoretiske :) men misunder jer fra før den nye knallertlov ville have været så spændende at leve det liv dengang.. dengang vores elskede knallerter var populære og alt var det simplere :D
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Knallert eller ej (Min mening)

Indlæg af Kris6861 »

Er det ikke også mest de unge der kører rundt på sådan en Suzuki dm50 nu til dags?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Knallert eller ej (Min mening)

Indlæg af juhl-drengen »

jo det er det hovedsageligt da de ældre sys de er for kedelige så de ligger i lavere kurs end monza fs1 og kreidler :( det er derfor det i mange tilfælde desværre er lidt overskruede... dog er jeg så heldig min ene motor blev renoveret af den forrige ejer og den er bare nærmest ordnet perfekt :D
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Knallert eller ej (Min mening)

Indlæg af kreidlerhansen »

De klassiske knallerter (før 1979) er steget i pris, fordi dem som var 16 år gamle 'dengang' nu ønsker at genoplive dem. Hvis man var 16 i 1976, er man 52 i dag og har generelt set en fornuftig indkomst.
Gennemsnitsalderen for ejerne af disse maskiner ligger således et pænt stykke over de 20, og gennemsnitsindkomsten er relativt høj. Maskinerne og stumperne er blevet sjældnere, og efterspørgslen er højere end udbuddet - ergo stiger prisen, og når en tilstrækkeligt stor gruppe af købere vil betale en høj pris, stiger den yderligere.

Jeg vil dog vove den påstand, at priserne i dag ikke er en dyt højere pr. indkomstkrone ift. anno 1976. Tværtimod!

Restaureringsprisen (eksklusive arbejdstimer) ligger let mellem 15-30.000kr afhængigt af model og udstyr (blinklys, chrom, omdrejningstæller osv.), men køber man i dag en tilsvarende maskine fra ny, så er prisen ikke ligefrem lavere. Og jeg udelukker hermed de billige kina-maskiner og skrabede modeller til 10.000kr og nedefter, fordi de generelt ikke lever op til en rimelige brugsstandard.

Det virker umiddelbart fjollet at brænde 15-30.000kr af på en 30-40 år gammel knallert, men når tilsvarende, moderne knallerter i praksis koster det samme inden de er leveret og køreklar, så går det lige op.
Til gengæld får man lov at suse rundt på minder og unikke legender fra en svunden tid eller blot noget specielt, som man ikke ser hver dag.

I sidste ende finder jeg det mere tåbeligt, at folk spenderer 10-20.000kr på at tune en scooter, som de ender med ikke at køre på, fordi den 'hele tiden går i stykker', men den leverer da 18-22HK på et rullefelt, når den kan køre.


DM50 og de andre gearknallerter slog aldrig an, fordi der var masser af brugte 3-4g maskiner til salg, og reservedele var der nok af. Hvorfor så købe en 2g letvægter, som er begrænset i hoved og r*v, når de 5 år gamle legender stadig findes og KAN laves?
I '90erne kom scooterne på markedet, og lad os være ærlige: De er SVINE-lette at få til at køre vanvittigt stærkt, og NEJ! Der er ikke én eneste af de gamle maskiner, som nogensinde har været i nærheden af at kunne matche en 70cc 13-15HK scooter i samme vægtklasse med en korrekt trimmet variomatic!

De gamle knallerter kræver lidt mere end bare et 45mm stempel og en Proma-udstødning for at nærme sig bare 10HK!

16-årige vil køre stærkt og det må ikke koste noget. Adskillige scootere kører 65km/t eller mere, blot man fjerner begrænsningerne. For 3.000kr cylinder, karburator og udstødning render de let 100km/t... For at trække Kreidleren over 100km/t skal man p.t. sætte 5-7.000kr af til projektet, og så er det endda med en halvskæv kina-cylinder og et stempel i forkert tolerance, samt en tænding der koger af ved 12.000rpm.


Så nej, ingen mystik. :)


Og hvad en knallert er? Puch Maxi-klassen! Cykelstel med hjælpemotor - de andre er begrænsede 50cc motorcykler. Scooterne er plasticraketter og en sølle parodi på Vespa-konceptet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Anderz
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: fre 19. feb 2010 21:32
Kontakt:

Re: Knallert eller ej (Min mening)

Indlæg af Anderz »

Tak for det.

I '90rne kunne man uden problemer finde alle knallerter man havde lyst til og 2 gears dit eller dat var bare ikke sagen. Så hellere en god lovlig Puch Maxi. Det var muligt trods lokationen hvor utroligt det end lyder til rimelige penge.

Min første Puch VZ50 kostede 500kr. som defekt. En af de 4 cylinder bolte var knækket ved roden i blokken. Det måtte bores ud og det lykkes at redde det. De føromtalte Puch stumper var en 300kr. og var stortset en VZ flagskib + en VZ sort/grå uden motorer. Min anden VZ var en 125kr. Rød og rusten. Kaburator var fulstændig stoppet med sort sod eller noget. Den blev skilt ad.

Der var ikke gået nostalgi i den og det var før internet. De 2 Yamaha FS1 4 gears jeg kendte til hvor af jeg senere blev ejer af den ene var ikke så forskruede eller uoriginale i udseende.

Den anden var lidt mere tilfældig men stod bagved en cykel/knallert forhandler. Hvad skal den koste? Ikke meget da nogen havde puttet sukker i tanken på den. Jeg rensede kaburator og benzinhane. Skiftede koblings snegl (uoriginal) også kørte den.

Jeg har mange historier omkring hver enkelt model jeg har haft men nu omstunder er det mere Honda CT70 (Amerikansk DAX) det handler om. Det koster det samme som at lave en Yamaha FS1 og er 90% mere originale nå man finder dem. Lige nu er jeg ved få en total renoveret i USA. Den har friske papirer så kan køre som mc med standard 70 ccm

Billede

Billede

Billede

Sådan så den ud på Ebay hvor den havde været i flere måneder sammen med 2 andre. Jeg så hvilken stat den var i og det var så det der fik mig til afgive et bud på 350$. Det får man ikke meget Dax for.

Billede

Billede

Billede

Billede

Candy gold. Efter at havde gået stellet grundigt igenem viser det sig at at grundet en meget tidlig amatør mekaniker at den er rust fri trods at havde været i Florida omkring 1972 der har de værste rust tilfælde af CT70 modellen. En af motorblokken var så beskadiget at motoren var tørlagt så den nok ikke kørt siden men været sølet til i olie og det har så hold rusten for døren.

Jeg havde først en Dax og fik Dax Erik til at samle den. Den var lovlig men uanset hvad kunne den ikke holde så den blev solgt igen 2 dage efter den havde sat sig for anden gang. Jeg importerede en CT70 og bortset fra lidt små justering af motor og kaburator så var den sjov at køre på. Top fart en 47 mph som standard når det gik godt.

Du kan få alt i stumper til CT70 modellen også originalt da der findes mange af dem til rimelig penge trods det at du måske skal importere det.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Knallert eller ej (Min mening)

Indlæg af strynboen »

den rigtige knallert(drøm) ...er den man drømte om...og måske havde som forskruet hærget vrag..købt for de få spare penge man havde dengang i start 80"erne..og nok for de fleste ikke var i perfekt stand..da man var mere intereseret i piger og sprut og fester..og da man kunne købe en bil..var det slut med knallerter
jeg havde en monza 2 gear fra ny....men startede med en brugt utæt ms 50..og en rød maxi pedal..som reserve...de kørte jo altid..jeg var født så sent. 1967...at de rigtige knallerter kun kunne købes som brugte..så har aldrig haft en cd 50 fra ny....
men hele humlen med knallert forum..er jo at få drømmene til at gå i opfyldelse...nemli at få sin drømme maskine ...og resturere den i næsten som ny stand..og opleve glæden ved en fungerende og flot maskine..

ps dengang i 82...blev en 2 gear monza ..ikke regnet for en rigtig knallert..de blev ikke passet på..og langt de fleste mishandlet og skrottet,,,efter få år

ps det er meget synd du har sprøjtet den pæne lak på de buler og elendige svejsninger..
Vedhæftede filer
puch monza 1982.jpg
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Knallert eller ej (Min mening)

Indlæg af Kris6861 »

Jeg forstår bare ikke hvorfor så mange er imod Suzuki dm50, hvorfor er de fleste imod den?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Knallert eller ej (Min mening)

Indlæg af strynboen »

nok fordi mange herinde er gamle..og suzukien kom som den aller sidste næsten rigtige knallert..så sent vi ikke rigtig interesere os for den
de fleste herinde syntes en rigtig knallert er en som kan synes som mc..og det kan de 2 gears ikke..pga svage bremser..og general for svag opbygning

men den har mange kvaliteter...personbligt ville jeg da 100 gange hellere have den ...end en kedelig plastic sccoter...helt uden sjæl
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Knallert eller ej (Min mening)

Indlæg af Kris6861 »

Okay :)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Knallert eller ej (Min mening)

Indlæg af juhl-drengen »

det eneste desideret dårlige jeg ville remse op ved samuraien er da dens for svage baghjul (hvilket egentlig ikke er et problem hvis ejeren gør sit altså strammer egerne regelmæssigt korrekt op og ikke kører 2 personer ;) )
men bremserne er nok ik det bedste til ulovlig kørsel :shutup
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Knallert eller ej (Min mening)

Indlæg af kreidlerhansen »

Kris6861 skrev:Jeg forstår bare ikke hvorfor så mange er imod Suzuki dm50, hvorfor er de fleste imod den?
Ingen har noget imod den. Som jeg skrev i mit kæmpeindlæg (prøv engang at nærlæse det), så skulle den i sin tid konkurrere med større modeller, som havde ry for at kunne køre stærkt, og som var billigere i både indkøb (brugt) og bedre stumper var tilgængelige.

DM50 er mere besværlig at tune, så den slog aldrig an. Derefter kom scooterne, som er MEGET nemme at få til at rende stærkt!

Hastighed betyder ALT for den gennemsnitlige knallertkører på 16. Dernæst udseende og til sidst lys og bremser!
:hihi


Det svarer til, at alle nyere Porsche-motorer erstattes af den trecylindrede fra Toyota Aygo...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Knallert eller ej (Min mening)

Indlæg af juhl-drengen »

jeg vil nu tilgengæld sige at dm'eren har en ret godt std. lygte af en knallert at være :) og den er da stadig flot udseendes mæssig det er dog bare på en måde en skam de ikke redesignede k50 istedet da den er det bedre bygget. og den er nemmere at tune og skaffe dele til. ps. hvorfor var det lige at man bestemte de maks måtte veje 60 kg ? det eneste man fik ud af det var da at fabrikkerne sparede på sikkerhheden ?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Knallert eller ej (Min mening)

Indlæg af FS1originalen »

Nej, man fik meget mere ud af det - nemlig at en hel generation som var unge i firserne og langt op i halvfemserne fuldstændig droppede knallerten og købte racercykler i stedet... Lige hvad myndighederne drømte om!

Det "blev først ødelagt for dem" igen da EU regulativer midt i halvfemserne tvang dem til at acceptere fælles EU godkendte scootere (og knallerter).

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Knallert eller ej (Min mening)

Indlæg af juhl-drengen »

ja der har du vel på en måde fat i noget :whew er nu på en måde meget glad for de eu regulativer :D bare en skam de ikke fik gjort eu45 knallerter som er statning for knallert 30 nogle år før :( jeg ville give alt for en hastighed der lovligt kunne matche bilernes i byen og mere matche dem på landevejen (er i foresten klart over hvor nemt man blir fejlbedømt her ude på landet????????? hvor folk ik ligefrem holder fartgrænserne i forvejen -.-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"