Tændingsbegrænser

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Tændingsbegrænser

Indlæg af Jensmc »

Ind imellem er de der små bokse til "justering" af hastigheden omtalt, men er der nogen, der ved, om en sådan boks overhovedet virker? De kan jo købes for rimelige penge rundt omkring. Jeg vil dog ikke købe en, hvis den er ubrugelig.
Jeg havde tænkt mig at bruge den på min TZR. I.flg. firmaet (Protuna - UPS :oops: ) er der 15 indstillinger, men deres pladder kender vi jo alle en del til.
Nogen erfaringer????
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tændingsbegrænser

Indlæg af Kai »

De billigste indeholder kun nogen få kondensator der kan skiftes i mellem med en lille drejeomskifter. Den kobles så vidt jeg husker parallelt over pickuppen og snupper så signalet ved en eller anden given frekvens (signal pr motor omdrejninger) og så mister den tændingen.
De nyere digitale ved jeg ikke hvordan er lavet, men i praksis fungerer de ret ens: den snupper tændingssignalet og motoren går rent ud sagt af helvede til.

I den tid jeg var ansat hos knallertværkstedet her i byen har jeg set det monteret på et par scootere og en enkelt Aprilia RS50 (den har vist samme motor som TZR) og der skal en temmelig senil dement betjent til før han ikke straks fatter mistanke.

Tag fx en tunet scooter der har fået en hidsig cylinder der først rigtig trækker ved 10-12000 omdrejninger, eller en kobling der først tager ved ved 7-9000 og monter "panserværnet".. når det er slået til er den endnu mere bovlam end en std lovlig scooter og kan knap nok få omdrejninger nok på til den kan slå slyngkoblingen ud.

En TZR i ellers std lovlig/udroslet udgave kan måske godt holdes nede på 45-48 km/t med sådan en, hvis ikke den er gearet op. Men ellers er det efter min overbevisning ikke pengene værd.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Tændingsbegrænser

Indlæg af 12V »

Til en 45'er uden begrænsninger eller et lille sportskit kan det godt gå.

Men vil man f.eks. drosle fra 100 ned til 35, så kan de ikke bruges. Som Kai nævner er kobling og variomatik indstillet til helt andre omdrejninger.

På min 45'er kan jeg holde den på ca. 50-55 km/t på GPS (Politi rullefelt giver "klip" ved 64), når jeg aktiverer boksen. Uden boksen sat til render den over 90 km/t på GPS.

Video:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Tændingsbegrænser

Indlæg af Jensmc »

Min TZR har kun fået skiftet tændingsboksen ud med en ubegrænset. Jeg har prøvet den lovlige, og så kører den 47 efter klokken. Det er derfor, jeg har overvejet det. Med den ubegrænsede boks render den ca. 90.
Jeg har osse et ønske om en hastighed på ca. de 60. I mit tilfælde vil jeg geare den ned, så den ikke skal begrænses så meget i o/min. Det gover osse et sjovere optræk.
Det er utroligt, hvad tændingen kan gøre.
Jeg hører meget gerne fra flere forumbrugere.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Tændingsbegrænser

Indlæg af Jensmc »

Flere, der kan komme med kommentarer?
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Tændingsbegrænser

Indlæg af trs »

Det lyder helt vildt at man lige kan banke den fra 90 til 45 på den måde..

Skruer de på tænding eller smider de nogle væk?
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tændingsbegrænser

Indlæg af kreidlerhansen »

trs skrev:Det lyder helt vildt at man lige kan banke den fra 90 til 45 på den måde..

Skruer de på tænding eller smider de nogle væk?
Tror de smider gnisten helt væk. Ellers har totakteren en evne til at blive ved med at dreje ud, og for sen forbrænding duer bare ikke - røret bliver relativt hurtigt rødglødende + motoren stadig vil overdreje.
Tidligere tænding er også en mulighed, men risikoen for et dødt stempel er for stor, tror jeg.

Eneste mulighed er uforbrændt benzin - prøv at gå fra f.eks. dyse 150 til 210 op på en FS1, hvor 150 passer! Det har ca. samme effekt, fordi brændstoffet ikke kan antændes korrekt.

Det er synd og skam at begrænse AM6-motoren på den måde! :(
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Tændingsbegrænser

Indlæg af Jensmc »

Jeg er helt enig med dig, Jesper.
Problemet er de ca. 60 km på rullefelt og osse evt. ny køreprøve ved hastighedskontrol.
Indregistrering er ikke muligt, da den kører/hart kørt som knallert 45.
Så skal man finde et andet stel i udlandet. Hvis den ellers har kørt som MC i udlandet.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Tændingsbegrænser

Indlæg af trs »

Det begynder at blive spændende dette.

Hvis du mener man bare kan smide hver 2. tænding væk er det da forholdsvis let at Begrænse en gammel knallert.

Men fordælen det er noget svineri hvis de nye maskiner kører på den måde.
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tændingsbegrænser

Indlæg af Kai »

TZR/AM6'eren tror jeg ikke man bare smider hver 2'den tænding væk på, den skruer nok nærmere tændingstidspunktet over top / eller hver anden/3.de gnist over top. Den mister ihvertfald totalt trækket når den render i begrænseren, men den lyder normalt ikke som "4takt eller for stor dyse" den lyder lidt som en død 2 takter uden kompression, også selvom den prøver at overdreje sig selv ned af bakker.

Suzuki street magic er mere voldsom i sin måde at begrænse på, det er "hertil og ikke 10 omdrejninger mere" selv hvis den får begrænsningen pillet ud af udstødningen og en anden cylinder. Den kan filtre så meget rundt i tændingen at simmeringene popper ud af krumtaphuset fordi den buldrer og brager i forsøget på at holde omdrejningstallet nede.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tændingsbegrænser

Indlæg af kreidlerhansen »

Tyder i høj grad på, at Suzuki begrænser via øget fortænding, så måske det ikke har en voldsom konsekvens ved tilstrækkeligt lave omdrejninger og kompressionsforholdet er tilpas lavt?

Men hvordan TZR'en opfører sig, kan man da se ved at smide en tændingspistol på dyret!

Trækker den ikke godt nok til, man kan geare den til 55-60km/t i fjerde-femte gear og benytte sjette til cruising ved samme hastighed? Altså, med den originale CDI, og evt. med en 80cc cylinder, haha!

Jeg ved godt, at en del af raceren går af maskinen på den måde, men det virker også små-komisk at geare den ned til 60km/t uden tændingsbegrænser! Omvendt er dét princip selvfølgelig tilpas morsomt at tænke på, til jeg snildt kan se incitamentet til at gøre sådan!
:hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Tændingsbegrænser

Indlæg af Jensmc »

Jeg tror jeg vil såørge den lokale mc forhandler. Han ved sikkert, hvordan det er lavet.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Tændingsbegrænser

Indlæg af Jensmc »

Nu har jeg købt en box ved Fy-firmaets tyske afdeling. 8)
138 dask alt incl.
Så må vi se. :D
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tændingsbegrænser

Indlæg af Kai »

Giv gerne en update når den er monteret :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tændingsbegrænser

Indlæg af kreidlerhansen »

Jensmc skrev:Nu har jeg købt en box ved Fy-firmaets tyske afdeling. 8)
138 dask alt incl.
Så må vi se. :D
Den er også oppe til overvejelse for Kreidlerens vedkommende, blot den kan trimmes til 12.000rpm. :P
Din erfaring med boksen afventer jeg derfor spændt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Tændingsbegrænser

Indlæg af Jensmc »

Så er boxen kommet med posten.
Meget dårligt kan man sige om firmaet, men de har tilsyneladende styr på logistikken. 2 gange har jeg modtaget mail om forsendelsesforløbet.
Selve boxen er meget enkel at montere. Det ser ud til, at den simpelt hen afbryder impulsen fra pick-up spolen, når et ønsket o/min nåes.
Vender tilbage når den er afprøvet.
Der kan godt gå lidt tid.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Tændingsbegrænser

Indlæg af Jensmc »

Så har jeg monteret "dimsen".
I vejledningen står, at det er den hvide/røde ledning, ser skal bruges, når det er Minarelli motorer. Dette var ikke rigtigt. Den er rød.
Og det virker. Jeg vil dog mene, at den nok passer bedre til en scooter med variomatik, da de jo atbejder med stort set samme o/min hele tiden. På en gear knallert er det anderledes. Den er justeret, så den kører ca. 65. I virkeligheden er det nok ca. 60. Ned ad bakke kan den godt runde 70, med så snart det igen er flad vej, falder den tilbage på de 65.
MEN DET ER NU SJOVERE MED FULD KNALD. :teeth2
For ikke at bore hul til en dum afbryder, har jeg tænkt mig at koble den på dødemandsknappen, så den fungere som afbryder, og ikke længere som dødemandsknap. Jeg hader at skulle bore huller i noget originalt. :sad
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tændingsbegrænser

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvordan begrænser den omdrejningerne ift. drejeknappens position? ;)

Det er da lækkert, den fungerer!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Tændingsbegrænser

Indlæg af Jensmc »

Det må du hellere selv se en dag. Du ved jo, hvor jeg bor. Du var til grill her sammen med Jan og din far for 5-6 år siden.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tændingsbegrænser

Indlæg af kreidlerhansen »

Det var i grunden ikke en skidt idé, nej.

Jeg har for travlt med at lytte efter motoren, når jeg engang i mellem drøner under jernbanen et par hundrede meter derfra... hvis jeg da ellers husker rigtigt?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"