utæt støddæmper

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

utæt støddæmper

Indlæg af juhl-drengen »

hej har en støddæmper der på en måde er utæt, der hvor at den "pind" der kører indeni fjederen er der det gummi stykke pinden går ned i hvor at det hul pinden går ned i på en måde ikke slutter helt tæt da den trækker olien med op derfra(det er en suzuki dm50 samurai støddæmper) har skilt støddæmperen ad for at lortet skulle slibes og males i 2 farver såå det er sådan at alt det der har noget med fjederen at gøre er væk og kun støddæmperen står der...... men mit spørgsmål er : er det muligt på en eller anden måde at få gummiet til at slutte tæt om pinden således olien ikke kommer med op eller er der en måde hvor ved man kan tætne det på en anden måde... :cry:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: utæt støddæmper

Indlæg af Jensmc »

Intet er 100%, men jeg er helt sikker på, at den IKKE kan repareres. :whew
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: utæt støddæmper

Indlæg af juhl-drengen »

er der ingen måde at få gummiet til at krympe på en måde :whew har også et sæt th***** støddæmpere men de er ikke særligt kønne efter min mening og så er det nogle huller der er foråsaget af rust i dem så så skulle labes men de har som mange ældre støddæmpere fået et sjat "krom" på spray men det er oven på skidt så det ikke kønt og dem kan du ikke skilde ad.. og budgettet rækker ikke lige til benny's 69-75 støddæmpere eller 380 mm støddæmper fra tanteH :sad tror i det ville gøre noget at de ikke slutter helt tæt omkring ? :(
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: utæt støddæmper

Indlæg af Jensmc »

Selvom olien er løbet ud, er der jo stadig affjedring. Dæmpningen er bare væk. På f.eks. FS1-2G er der slet ingen dæmpning fra fabrikken. Hverken for eller bag. Det skulle da lige være den fedt, der er i forgaflen.
Og med 30 km/t har du nok ikke brug for dæmpning alligevel.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: utæt støddæmper

Indlæg af juhl-drengen »

overrasker mig at der ikke er nogen måde at fixe det :whew men nu er jeg forvirret hvad er foskellen på dæmpning og affjedring :what2
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: utæt støddæmper

Indlæg af Jensmc »

Hvis et køretøjs dæmpning mangler, vil hjulene hoppe i svingene og ved ujævnheder på lige vej. Det forhindrer dæmpningen.
Hvis du har en løs dæmper, vil du opdage, at den er let at trykke sammen, men træg at trække ud. Det er dæmpningen, og det er i mine ligegykdigt med 30 km/t.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: utæt støddæmper

Indlæg af juhl-drengen »

hmm godt så..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: utæt støddæmper

Indlæg af Tottenham »

`Har ikk en skid forstand på det
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: utæt støddæmper

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jensmc skrev:Hvis et køretøjs dæmpning mangler, vil hjulene hoppe i svingene og ved ujævnheder på lige vej. Det forhindrer dæmpningen.
Hvis du har en løs dæmper, vil du opdage, at den er let at trykke sammen, men træg at trække ud. Det er dæmpningen, og det er i mine ligegykdigt med 30 km/t.
Undskyld jeg blander mig, men til træffet var vi 3 deltagere der diskuterede om det ikke var Renault, der opfandt støddæmperne - og derefter suveræn vandt motorløb ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: utæt støddæmper

Indlæg af Jensmc »

Aner det ikke, men det er uden tvivl en gammel opfindelse.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: utæt støddæmper

Indlæg af Nabo Jan »

Poul-Erik A. skrev:
Jensmc skrev:Hvis et køretøjs dæmpning mangler, vil hjulene hoppe i svingene og ved ujævnheder på lige vej. Det forhindrer dæmpningen.
Hvis du har en løs dæmper, vil du opdage, at den er let at trykke sammen, men træg at trække ud. Det er dæmpningen, og det er i mine ligegykdigt med 30 km/t.
Undskyld jeg blander mig, men til træffet var vi 3 deltagere der diskuterede om det ikke var Renault, der opfandt støddæmperne - og derefter suveræn vandt motorløb ?
Jeg skal ikke kunne sige om det var Renault som opfandt støddæmperen, men for små 10år siden vandt Williams Renault F1 og en kraftig medvirkende årsag var en sensor på bilens snude som opfangede vejens ujævnheder adskellige meter frem på banen og justerede støddæmperne efter målingerne og når man tænker på hastigheder i omegnen af 300km/t er det et most med en undervogn som suger sig fast til vejen og er stabil.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: utæt støddæmper

Indlæg af strynboen »

puch monza 2 gear..og yamaha 2 gear har slet ikke olie dæmpning som jens er inde på..de har kun fjedre...på min 78 dx yamaha..var oliepakningerne u tætte..jeg borede et hul i dæmperens olie kammer..tømte olie resterne ud...og pumpede en smule fedt ind..for at smøre lidt..og forseglede igen...den kørte nøjaktig som ny..ved hastigheder under 60 kmt er dæmper funktionen overflødig...på tunede knallerter og mc..er det livsvigtigt at der både er fjedre og dæmpning af bevægensen..da der kan opbygges farlige svingninger som tager kontrollen over køretøjet...dedt er både forgaffel og baggaffel som skal dæmpes/affjedres korrekt på mc...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"