hvilekn 2t olie

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hvilekn 2t olie

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:hehe men må indrømme det med fuel-save gir ikke nogen mening for mig MEN kunne godt finde på at proppe v-power i tanken bare for at se hvor meget det egentligt gør ;)
Jamen, prøv løs.

Bare du husker på, at den forskel V-Power KAN gøre er tiltænkt indsprøjtningsmotorer med høj literydelse, og at forskellen ligger i omegnen af 0,5-3%

Jeg kender mine maskiner godt, men det kniber med at mærke forskel på 6,25HK og 6,4HK... Alt andet lige, selvfølgelig:
Hvis temperatur og luftfugtighed pludselig matcher inddysning, fortænding og kompressionsforhold, så kan der tydeligt mærkes forskel ift. hvis én af faktorerne ændres... MEN det er jo ikke brændstoffets skyld!

Nu kører jeg den seneste tankfuld op og derpå skifter jeg til V-Power de næste to-tre gange. Tophastigheden registreres jævnligt, når denne uge er omme, for så er cylinder og stempel kørt til. :)

Indtil videre har den da rundet 80km/t på uret i 4. gear, men 5. har jeg endnu tilgode at lade den gule skrigeballon strække ud i - holder temperaturen under 100 grader på tændrøret, ser det ud til.

Bare pokkers, der skal køres over 300km før den går på reserve!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

hvilekn 2t olie

Indlæg af dalgaard »

På min r6er hentede jeg 10 kmt på toppen med nitro 3000 fra texaco hos vores lokale benzin pusher ! Altså fra 263 til 273 ! Hvis man regner den direkte over til hastigheder omkring de 30 til 60 vil det give omkring 1 til 2 mere på toppen hvilket er fuld valuta for pengene. Thunge
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Chris a
Junior knallert
Indlæg: 46
Tilmeldt: tors 22. mar 2012 06:32
Kontakt:

Re: hvilekn 2t olie

Indlæg af Chris a »

1 vigtig faktor for at det duer, er at du har MEGET god kompression, eller har en motor som tager en voldsom masse drejninger.
kæmpe fan af Puch Vz50.


Knallerter igennem tiden

Puch Vz50.
Puch monza JPS
Puch monza - 5,5hk tun sæt
Puch maxi p -> 95% original
puch maxi p -> 100% original
Puch ms50 super
Puch maxi k.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: hvilekn 2t olie

Indlæg af juhl-drengen »

jaja men benzin er jo en anden ting da det på en måde er lovlig tuning :roll: men kreidler hansen jeg håber du mener på en kreidler for der kan IHVERTILFALD ikke være 300 km på en yamaha 4-gear tank den har hvad 6-7 liter i tanken mens min suzuki har 9,2 og den kan kun lige række deromkring :) apropos dengang i 86-88 eller lige deromkring da min papfar havde en yamaha fs1 78 dx(som han faktisk havde købt ny fra en forhandler :o ) var der en dag han skulle i skole men han opdagede til chok hans bror havde nakket hans benzin for at han havde nok til at komme i skole..( i bedste olsen banden stil :teeth2 ) men så manglede han self noget brændstof og det første han tænkte på var noget blå benzin hans far havde i en stor tank :mrgreen: han proppede så det i tanken men skulle bruge noget at blande i det så han tog noget speedway olie de havde liggende. han kørte så i skole og maskinen der var standard med en normal topfart på lige omkring de 36-39 stykker blev lige lovlig hidsig takket være brændstoffet så han smed den op på de 48-50 stykker og det var sådan det ikke et uoriginalt speedometer men et standard krom speedometer der havde fået gummi kraven fra det uoriginale speedometer fra et omdrejningstæller sæt... han fik det så bekræftet da en politibil lige akkurat overhalede ham med lidt over 50 i timen senere hvor betjenten gik rundt om knallerten i en halv time uden at ane hvad det dog var der var lavet på den :oops: endte det med at han regnede det ud ved at indersiden af udstødnings røret var helt gyldent så betjenten kunne så regne ud det var speedway olie og han lugtede i tanket og kunne konstatere blå benzin :) min papfar fik så lov at trække hjem på at han lovede aldrig at bruge blå benzin og speedway olie igen :shock:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hvilekn 2t olie

Indlæg af kreidlerhansen »

Chris a skrev:1 vigtig faktor for at det duer, er at du har MEGET god kompression, eller har en motor som tager en voldsom masse drejninger.
Ingen af delene gør sig gældende for en eneste af knallerterne fra '70erne uden nogle heftige ændringer. Selv 10.000rpm er småting, men det opnår man ikke med de gængse 8-12mm karburatorer/vandhaner, som de er bestykket med i lovlig stand.

dalgaard skrev:På min r6er hentede jeg 10 kmt på toppen med nitro 3000 fra texaco hos vores lokale benzin pusher ! Altså fra 263 til 273 ! Hvis man regner den direkte over til hastigheder omkring de 30 til 60 vil det give omkring 1 til 2 mere på toppen hvilket er fuld valuta for pengene. Thunge
Prøv lige at sammenligne de to omhandlende motorer:

Literydelse
Kompressionsforhold
Brændstoftilførsel
Tændingssystem

En lovlig knallertmotor har intet tilfælles med en Yamaha R6, ud over den kører på benzin og antænder det via at tændrør.

Og nej, det kan ikke omsættes på den måde. 99 Oktan udnyttes først ved et kompressionsforhold på 14:1. Held og lykke med at udnytte det på en luftkølet totakter med begrænset køleareal.
Prøv dernæst at kompensere for det lavere kompressionsforhold ved at øge fortændingen, og så får du en totakter, som ikke kan tage omdrejninger.
Fint! Så monterer vi da bare en potte, som trækker motoren højere op i registeret, men så brænder den hul i stemplet som følge af for stor fortænding!

På dette tidspunkt er motoren ikke længere lovlig, og krumtaphuset er sat til med alupulver... :P

Men Shell's bestyrelse gnider sig i hænderne over procent-eksempler som det ovenstående.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

hvilekn 2t olie

Indlæg af dalgaard »

Sammenligningen med r6ern var sådan set lidt ment i sjov men okay !
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hvilekn 2t olie

Indlæg af kreidlerhansen »

dalgaard skrev:Sammenligningen med r6ern var sådan set lidt ment i sjov men okay !
Tror jeg missede dine smilier :hihi ;)

Det skal du ikke høre noget for.

Jeg er bare nysgerrig efter, om der kommer nogle modargumenter. Jeg vil meget gerne have, der findes et brændstof til en acceptabel merpris, som får skidtet til at gå bedre. Indtil videre taler fysikken imod det.
En moderne R6'er har gavn af 99 oktan, omend merydelsen er begrænset. Men en stor del (ikke alle!) ejere af disse gaderacere er blæreværdisorienteret. Jeg har oplevet nogle stykker, som har rullefeltudskrifter klistret til tanken, nærmest permanent.

Jeg går sikkert for meget op i det. Det er jeg ikke blind overfor, men jeg går i baglås, når jeg støder på et postulat a la "V-Power får din knallert til at køre stærker uden andre ændringer"...
Flammefrontens hastighed ændres nemlig ikke en tøddel ved at øge oktantallet, og forbrændingen overståes ikke hurtigere, medmindre man ændrer design på forbrændingskammeret.


Hvordan får V-Power en motor til at rende stærkere uden andre ændringer?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

hvilekn 2t olie

Indlæg af dalgaard »

Jeg er sikker på du har helt ret ! Jeg troede heller ikke på der i starten men efter at have skiftet fra ok 95 til nitro 3000 til ok til v-power op til flere gange og hver gang oplevet at r6eren gik markant stærkere på toppen med de 2 " dyre" typer benzin så var jeg overbevist ! Det stemmer jo også med det de viste i topgear. Nu kommer der så en tilståelse.... Jeg bummede engang en jerrycan ved forsvaret som jeg hældte på kværnen,det var svært uden en tragt at undgå at spilde for vildt, men jeg ved ikke om det var glæden over "gratis" benzin eller hvad den Can indeholdte men kværnen har aldrig gået så godt som på den tankfuld ;0)
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: hvilekn 2t olie

Indlæg af juhl-drengen »

ved ikke om der er noget specielt i forsvarets brændstof men det ville på en måde ikke engang undre mig :shock: men altså jeg kan heller ikke forstå hvordan men so far har jeg jo hørt enkelte praktiske eksempler og set et halv og halv videnskabeligt/praktisk eksempel så altså ved ikke om det giver noget men det var kun da de kom op over en hel del hestekræfter at der rent faktisk kom noget ud af det :? men i det her tilfælde må man jo eksperimentere med tingene det kan de fleste af jer da give mig ret i det har i jo nok også gjort som unge.... dalgaard kunne det evt. have hendt det var blå benzin eller lign. der var i ? :|
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hvilekn 2t olie

Indlæg af kreidlerhansen »

dalgaard skrev:Jeg er sikker på du har helt ret ! Jeg troede heller ikke på der i starten men efter at have skiftet fra ok 95 til nitro 3000 til ok til v-power op til flere gange og hver gang oplevet at r6eren gik markant stærkere på toppen med de 2 " dyre" typer benzin så var jeg overbevist ! Det stemmer jo også med det de viste i topgear. Nu kommer der så en tilståelse.... Jeg bummede engang en jerrycan ved forsvaret som jeg hældte på kværnen,det var svært uden en tragt at undgå at spilde for vildt, men jeg ved ikke om det var glæden over "gratis" benzin eller hvad den Can indeholdte men kværnen har aldrig gået så godt som på den tankfuld ;0)
Jo nyere R6'eren er, desto bedre er forudsætningen for, den har gavn af det moderne brændstof. Literydelsen ligger vel i omegnen af 200-220hk/L, svarende til 10hk/50cc eller mere!
Det statiske kompressionsforhold er HØJT på disse motorer, og flow-forløbet i topstykket er hjernevridende effektivt + tændingssystemet avancerer akkurat til grænsen ift værdierne fra banke-, lambda- og temperatursensorer... og temperatursensorerne dækker både indsugningsluft, udstødningsgas og vandtemperatur samt velsagtens lufttryk og -fugtighed ud over disse.

Der er således målinger på nær alt, som har indflydelse på, hvordan brændstoffet udnyttes lige til grænsen. 95 oktan har en grænse, hvor tændingsbanken opstår. 99 oktans grænsen ligger ved yderligere fortænding, og dét duer på en firtakter; Jo mere race-præget motoren er, desto mere gavn har den af det!
Det statiske kompressionsforhold er én ting, det dynamiske en helt anden. Det afhænger af overlappet mellem indsugnings- og udstødningsknasterne. Jo større overlap, desto mere race-præget bliver motoren, og jo mere tændingsavance kan den håndtere = mere effekt.

Når brændstoffet er mere 'banke-stabilt' (højere oktantal), avanceres tændingen til banke-grænsen, og så stiger ydelsen.

Dvs. motoren SELV foretager de ændringer, som skal til. Hvis den ikke gjorde, ville du ikke kunne mærke forskel på 95/98 oktan!


På totakteren retarderes tændingen ved højere omdrejninger, idet forbrændingstemperaturen er relativt højere end i en firtakter. Det er en helt anden verden, og andet end størstedelen af brændstoffet + tændrør og luft har de to motortyper næsten intet tilfælles. De reagerer vidt forskelligt på de samme forandringer.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hvilekn 2t olie

Indlæg af kreidlerhansen »

Mht militærets brændstof, tror jeg ærligt talt blot, der er tale om højest tilladte oktantal. Farven har ingen indflydelse - den er der kun for at afsløre snydere.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

hvilekn 2t olie

Indlæg af dalgaard »

Tror den var meget blå ! Men gratis , sikke alle de ting man finder under natlig patrulegang på en kaserne
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: hvilekn 2t olie

Indlæg af juhl-drengen »

nej nej blå benzin er blot det man kalder det.. det var meget udbredt indenfor landbrugs maskiner før i tiden. dog ikke tilladt længere.. men det skulle vist være noget kraftigere end normal benzin og giftigere.. kan ikke huske hvad det kemiske navn er men ved at det ikke er tilladt længere for private men min far talte om noget med blå benzin i leopard 1'erne da han var i hæren altså det er faktisk blåt men tror ikke at farven har noget med det at gøre men er meget sikker på det yder mere det virkede jo også for min papfar på hans yamaha.. tror faktisk at det er meget kraftigere end alt det der racer brændstof men det er meget mer brændbart og sikkert også meget mere forurenende.. nok der imellem der gør det er ulovligt men blå benzin er jo ikke noget der er opreklameret af firmaer for at tjene penge jeg tror fuldt og fast det virker hvis det dalgaard, min far, min papfar og ja faktisk mange andre af de lidt ældre siger så er det jo ikke bare et rygte men et sandhed :) forresten glemte at sige det kun kunne købes via landbrug eller industri dengang :shock:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hvilekn 2t olie

Indlæg af kreidlerhansen »

Nej, det er ganske almindeligt brændstof, som har fået tilsat farve. Industrien (landbrug er også industri) svarer ikke moms efter samme devise som private.

Hvis private tanker industri-brændstof, betaler de ikke moms, og det er at snyde stateskassen, hvilket er fyfy! Dvs. man bliver straffet for momssvindel eller tyveri, hvis man bliver knaldet med farvet brændstof i tanken.

Hvorvidt det enkelte firma så handler 98 oktan er et spørgsmål om behov!

Og inden nogen nævner 'fly-brændstof' og deres 120 oktan, så vil jeg påpege, at petroleum har noget i retning af 130 oktan, hvis jeg husker rigtigt. Et andet kemikalie, kaldet 'toulene' kan også hæve oktantallet gevaldigt. Jeg mener endda, man kan bruge det i nær ren form som brændstof og få en helt sindssyg ydelse under de rette omstændigheder... Det blev vist benyttet i stor stil til Formel 1, dengang man også måtte køre med turbo op til 1.500cc som alternativ til en større motor på rent sug... Og Honda hev vist 6-700HK ud af deres motorer i den størrelse!


Hvad din fars historie angår, så har brændstoffet som sådan ikke gjort forskellen, og med tiden bliver der altid lagt lidt til den slags erindringer.
I bedste fald kan man argumentere for, at dén eksakte kombination af benzin og dén olie har matchet karburatorens indstilling, så motoren har kunnet trække vejret frit og komme af med det hele.
Læg dertil fejlvisningen på et uoriginalt speedometer, kørsel ned ad bakke i medvind og en emsig betjent... ;)

Jeg ønsker ikke at komme mellem en dreng og hans far. Jeg afviser som sådan heller ikke hele skidtet, men efterhånden har jeg hørt tilstrækkeligt af disse beretninger til, jeg vil gætte på, fortælleren bedre husker, hvad kammeraterne fik at vide dagen efter end de egentlige omstændigheder. :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: hvilekn 2t olie

Indlæg af Kai »

Militært "blå benzin" kunne være 100LL (Avgas oktan 100 low lead) det er nemlig farvet blå, 110LL er svjh rødt. Det er slet ikke så ringe, men temmelig dyrt.

Afgiftsfri "blå benzin" fra landbruget var, ihvertfald da jeg var knægt, noget elendig sprøjt, dengang var det oktan 85 eller 87.
Min gamle Puch flagskib med et 7.5hk kit tændingsbankede som en gal hvis den fik en tankfuld af det.
men ok..en gammel Ferguson med 6:1 i kompression lever fint på det :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: hvilekn 2t olie

Indlæg af juhl-drengen »

hmm lige en lille detalje ikke min fars historie men min papfars og du lægger dig sgu bare alt det imellem du ved tro mig vi er 2 kamp haner i nærheden af hinanden :teeth2 min far havde bare sagt det med den blå benzin ved militæret ;) men ja kunne have været speedometret det var et larsen trim har faktisk en masse af hans bestillings papirer liggende og det med speedometer med omdrejningstæller havde han bestilt :teeth2 men ja det med det militære benzin kunne være rigtigt nok en kampvogns motor på 1.000+ HK kunne jo nok godt bruge det noget stærkere benzin :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"