cylder med længere slaglængde til knallert med kortere slag.

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

cylder med længere slaglængde til knallert med kortere slag.

Indlæg af juhl-drengen »

hey hvis man f.eks havde en knallert med en slaglængde på 37,8 mm og en cylinder på eks. 41x12 og så tog en cylinder fra en knallert med længere slaglængde som f.eks hed 45x12 og at pindboltene sad ens på dem begge to ville det fra den med længere slaglængde så passe på den med kortere ? :roll:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

cylder med længere slaglængde til knallert med kortere slag.

Indlæg af dalgaard »

Teoretisk ja men det er jo krumtappen der bestemmer slaglænden.... Dertil kommer alle de andre ting med port højder på både udstødningsporten of skyllekanaler så jeg er sikker på at det ville være svært at få til at køre.
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: cylder med længere slaglængde til knallert med kortere s

Indlæg af juhl-drengen »

ja men ville det være muligt hvis man tog fra en der ikke havde en der var så høj ? eller tror du en cylinder med nøjagtig samme slaglængde ville virke ? uden problemer hvis man fik lavet så den passede på blokken og kan man få en vandpumpe til alle de gamle maskiner ? men det 12 tal bagved f.eks. 45x12 er det ikek hvor dyb cylinderen er ? altså fra hovede til ende ?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: cylder med længere slaglængde til knallert med kortere s

Indlæg af kreidlerhansen »

Ser nogle af dine cylindre ud til kun at være 12cm, endsige 12mm høje??? ;)

45x12 refererer generelt til boring/krydspindsdiameter.

En motor med længere slaglængde vil have portene liggende længere fra top end en med kortere slag.

Cylinderhøjden skal tilpasses, så stemplet i top akkurat flugter med cylinderens øverste pakflade.
Når stemplet er i bund, skal stempeltoppen flugte med alle kanalers nederste kant inde i selve cylinderen.

En cylinder til langt slag kan relativt let tilpasses en motor med kortere slaglængde.
Den anden vej rundt kan blive lidt problematisk, afhængigt af hvor hidsige porttider cylinderen har.

Jeg roder pt med at øge Kreidlerens slaglængde fra 39,7mm til 44mm, og det er en større udfordring end først antaget... Altså, medmindre jeg vil bygge en motor, der runder 14.000rpm med et snævert trækområde og MEGET begrænset levetid!


Hvad har du i tankerne?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: cylder med længere slaglængde til knallert med kortere s

Indlæg af juhl-drengen »

ok ved du hvordan man tilpasser "lang" cylinder til "kort" motor :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: cylder med længere slaglængde til knallert med kortere s

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:ok ved du hvordan man tilpasser "lang" cylinder til "kort" motor :)
Det står i mit forrige indlæg...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: cylder med længere slaglængde til knallert med kortere s

Indlæg af juhl-drengen »

jeg kan kun se at du skriver hvor kort den skal være ikke hvordan man gør det altså om man skal igang med vinkelsliber og så om det er i bunden man gør det du skriver ikke konkret hvordan jeg gør :whew
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: cylder med længere slaglængde til knallert med kortere s

Indlæg af kreidlerhansen »

Bøjet i neon...
Cylinderhøjden skal tilpasses, så stemplet i top akkurat flugter med cylinderens øverste pakflade.
Når stemplet er i bund, skal stempeltoppen flugte med alle kanalers nederste kant inde i selve cylinderen
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: cylder med længere slaglængde til knallert med kortere s

Indlæg af juhl-drengen »

ja men det kan jeg godt forstå men hvordan gør man det skal man til at slibe have en vinkel sliber igang jeg ved jo ikke hvordan man gør kun hvordan du siger det skal være når du siger det der siger du jo ikke hvordan jeg så får det tilpasset :whew
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: cylder med længere slaglængde til knallert med kortere s

Indlæg af kreidlerhansen »

Præcis opmåling + ditto opspænding i drejebænk!

Hvis det er til Yamaha, så smid en scootercylinder på fra en lodret minarelli og brug et topstykke fra Kreidler. Begge har samme pindboltafstand!

Kønt? Nej, men det virker! Indsugningen i cylinderen blændes af med en plade. Topstykket aftager det meste af varmen, alligevel, så de mindre køleribber på cylinderen er uproblematisk.

Du må dog finde dig i, der skal svejses alu i blokken (halvdyrt) og fræses ud oå kryds og tværs (heller ikke gratis) og derefter står du MÅSKE med 10-14HK på baghjulet, og koblingen viser sig for svag til andet end at gå i stykker... Måske også krumtappen... Og gearkassen... Og blokken, som trods alt er noget tynd i det...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: cylder med længere slaglængde til knallert med kortere s

Indlæg af juhl-drengen »

det er til dm50 men tror du det var muligt at smide en street magic cylinder på uden større tilpasning end lidt minimal filing begge er uden membran og begge har 41 mm cyl og 37,8 i slaglængde
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: cylder med længere slaglængde til knallert med kortere s

Indlæg af Kai »

En Streetmagic har da indsugning i motorblokken / krumtaphus. vil du også lave hul til det på en DM 50 ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: cylder med længere slaglængde til knallert med kortere s

Indlæg af kreidlerhansen »

Nix. Pakfladen er for lille på DM50... Læs i øvrigt resten af teksten ovenfor! Motoren er ikke indrettet til den slags. Du trækker den kort og godt fra hinanden!

Skal det være oppe i den sindssyge liga, så køb en Kreidler og byg den om til vandkøling med cylinder fra Derbi Senda. Forvent en samlet byggepris på ca 20.000kr, hvis du ikke lige er en haj til at svejse i alu + fræse og dreje præcist.
Så har du adgang til 20HK+ det løse og motoren skal renoveres omtrent hver 5.-10. time...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: cylder med længere slaglængde til knallert med kortere s

Indlæg af kreidlerhansen »

Kai skrev:En Streetmagic har da indsugning i motorblokken / krumtaphus. vil du også lave hul til det på en DM 50 ?
Vinkelsliber!

:hihi

Venlig mobning! Man kan ikke vide alt, og jeg sætter pris på, du stiller disse spørgsmål, fremfor at gå amok med vinkelsliber, hammer og mejsel! :)

Med en hulens masse arbejde, som koster dyrt, kan alt lade sig gøre! Spørgsmålet er, om det er pengene værd?
Show-maskine eller ej, så er et projekt i denne genre penge direkte i lokummet efter min mening.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: cylder med længere slaglængde til knallert med kortere s

Indlæg af juhl-drengen »

kan godt være men overvejede nemlig at jeg ville have vandkøl på min suzuki bare 41 mm men ok så..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: cylder med længere slaglængde til knallert med kortere s

Indlæg af kreidlerhansen »

Er der lavet vandkøling til Morini-motoren? Det var jeg ikke klar over!

Det kan godt lade sig gøre at lave membranindsugning i blokken. Du skal bare være forberedt på, det koster kassen, og gearkassen er ikke vanvittigt stærk. :(
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: cylder med længere slaglængde til knallert med kortere s

Indlæg af Kai »

Der er ikke ret meget der er umuligt, det tager bare lidt længere tid og koster temmelig meget mere.
Jeg har ikke set vandkølet cylinder til Street magic, måske findes det et sted ?

Ellers er der Suzuki Katana LC, med en boring og slaglængde på 41 x 37.4 så kunne den måske være et bud.

Men under alle omstændigheder er det en stor ombygning, med at flytte pindbolte, svejse alu på blokken, plane og fræse plads til ny cylinder osv, det er ikke noget du bare lige laver hjemme i værkstedet med vinkelsliber og skruestik.

Skal den være vandkølet ? eller er det bare for at få den til at køre stærkere ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: cylder med længere slaglængde til knallert med kortere s

Indlæg af trs »

Er det ikke lettere med noget ala dette:

http://www.boostinductionsystems.com/bi ... me_042.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg ved ikke lige hvordan de passer benzinen til, eller om det er kritisk. Der er jo ikke mere en 16Gr i en flaske.

/TRS
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: cylder med længere slaglængde til knallert med kortere s

Indlæg af kreidlerhansen »

10sek med lattergas er da et forsøg værd, men tilskuddet af ilt forskubber balancen en del ift mængden af benzin og olie - lidt a la at brænde med iltoverskud! Fuld knald på og et eller andet smelter ret pludseligt :P

Suzuki RMX kører også med vand, 37,4mm slag OG har indsugning i cylinderen! Dog er det kun 'delvist', og pakfladen skal øges betragteligt. Ærligt talt tror jeg, den skal fordobles!

Når nu der ikke er de helt store muligheder med den originale blok, ville jeg ærligt talt smide en RMX-motor i stellet... Bare med standardcylinderen og den mildeste effektudstødning samt en 19mm Dellorto, ligger den meget let i nærheden af 8-9hk, hvilket er 6-9x mere end DM-motoren i standardtrim + fire gear mere! :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: cylder med længere slaglængde til knallert med kortere s

Indlæg af juhl-drengen »

det værste med det ville jo så være at såå ville det blive til en motorcykel fordi jeg skifter motoren ud og foretager ændringer i stellet så ville det jo egentlig være ligeså billigt bare at skaffe en hel allerede tunet rmx/smx :what2
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"