Ny knallert

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
Christian7
Helt ny i flokken
Indlæg: 1
Tilmeldt: fre 20. apr 2012 13:20
Kontakt:

Ny knallert

Indlæg af Christian7 »

Hej med jer
Jeg er helt ny herinde.

Min knallert er desværre blevet stjålet, og jeg skal have mig en ny knallert...

Kan I ikke hjælpe mig lidt med, hvad man skal kigge efter.

Hvilke mærker der er gode og dårlige.

Min gamle knallert var en Aprillia Rally og holdt fra 2005 indtil weekenden. Den startede hver eneste gang - også efter en vinter hvor den kunne stå stille i frost i op til to måneder, men stadig kunne køre når det blev varmere.

Jeg skal køre på den hele året som udgangspunkt.

Hvilke kan anbefales?!

Overvejer også brugt.

Håber I vil hjælpe med nogle råd om, hvilke knallerter der kan være værd at kigge efter.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Ny knallert

Indlæg af juhl-drengen »

ok først og fremmest bør du holde dig fra alle thansen knallerter da de alle sammen har et dårligt ry for at gå i smadder og ikke virke konstant eneste af dem jeg har hørt godt om er giantco g10 bortset fra der er noget med at den driller med speedometret

men altså hvilken du skal have er jo lidt op til hvad den skal bruges til skal den bare være transport middel uden tuning eller sådan noget er eks. pgo hot 50, aprillia sonic osv. (altså en scooter da de ikke kræver særlig meget vedligeholdelse)

men hvis du skulle have en ny knallert og altså med det mener jeg gearknallert er der eks. yamasaki ym50, cpi supermotard, apollo orion,( de fleste af dem her er forholdsvis billige og kører godt og pålideligt dog skal deres krom overmales og de skal rust beskyttes da de fleste kinesere ruster op ellers... eller i den DYRE klasse f.eks rieju matrix (men skal der fjernes begrænsninger og ikke andet er yamasakien en rigtigt godt bud da den bare skal have en ubegrænset cdi og så kan de køre 80 ;) )

men nu er det jo så tid til de brugte :dust
suzuki dm50 eneste desiderede minus er baghjulet da egerne << jeg har selv en lidt kedeligt den kun har de 2 gear men udover det er den virkelig dejlig og pålidelig :) ps den er l*** at tune (pris 1200-4000 eller de meget få fine der koster mere)

yamaha fs1 den fås i en 2/4 og en meget sjælden 5 gears udgave samt 4 gears udgaven fås med tromle bremse eller skive bremse foran har ingen erfaringer med den men af de gamle skulle den vist være en af de bedste at tune men der skulle vist ikke være noget desideret dårligt ved den ;) pris 3000-12000

puch monza/granprix fås i 2/3/4 gears udgaver monza udgaven har en tank på ca. 13 L har en smule erfaringer med 4 gears udgaven uden begrænsninger og den er virkelig sjov at køre på den har vist så vidt jeg husker heller ikke andre svagheder :) pris 2000-8000

suzuki k50 nok en af de lidt mere sjældne desværre... da den ellers er en supergod knallert og ret nem at tune den fås i 3 og 4 gear udgaver og en gl. model med tromle el. skivebremse eller en "ny" model med det samme 3000-5000

( det specielle ved alle dem her er at de skal vedligeholdes enten meget tit eller konstant men hvis man gennem renovere dem kan de komme til at køre på samme højde som en ny ;) )

men en af de ældre der er meget nemme at holde er puch maxi ;)

men hvis du skal have en billig der allerede er tunet kunne suzuki street magic eller suzuki rmx/smx være meget gode bud da de næsten alle sammen er tunet til ukendelighed hvilket i min verden er lidt trist men et godt bud hvis man skal have en der er tunet.... dog er street magicen dårlig at styre og ikke særlig god for store personer :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ny knallert

Indlæg af kreidlerhansen »

Inden vi fortsætter verdens længste liste over knallerter, og vi kommer op at diskutere om deres respektive styrker/svagheder, er det vist bedst, hvis vi får at vide, hvad knallerten skal bruges til!

Lovlig kørsel? Langtur? Bykørsel? Maksimal indkøbspris? Generelle forventninger?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Ny knallert

Indlæg af juhl-drengen »

og udover de spørgsmål er det noget der bare skal fungere som transport middel eller også som hobbykøretøj ? :hihi
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ny knallert

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:og udover de spørgsmål er det noget der bare skal fungere som transport middel eller også som hobbykøretøj ? :hihi
Christian7 skrev: Jeg skal køre på den hele året som udgangspunkt.
:wink:


Hvad lovligt køretøj angår, vil jeg ikke anbefale noget med mere end to gear, og i dén liga mener jeg, at Suzuki Samurai/DM50 er det bedste bud. Kørestillingen er god og motoren er slidstærk, samt den trækker og accelererer fornuftigt.
Skrønen om det svage bagnav blev startet af MotoLine (kan nogen andre huske det skodfirma?), fordi de ville forherlige deres elendige tuningsstumper til den motor. Siden de ikke GAD sætte sig ind i at få fingrene i noget med optimerede porttider, var det nemmere at påstå, det var livsfarligt at køre over 70km/t på den knallert, samt den faldt fra hinanden, hvis man gjorde.

Tomos Quadro/Flexer eller hvad 30-udgaven af denne '90er-maskine nu hedder, er en god slider med 2-trins automatgear. De trækker faktisk rigtig godt, kører langt på literen (ca. 40km/L), rimeligt billige i stumper og med et 12V/50W lysanlæg er der masser af knald på lyset! Elektronisk tænding er standard, men den holder IKKE til mere end 8.000rpm, blot til orientering.

Puch Maxi er generelt en fin maskine, men jeg synes, den er for blød i stellet - smag og behag, selvfølgelig. Det eneste reelle minus er, at det er svært at finde en lovlig cylinder MED det påkrævede TUM-nummer!
Monza er i samme liga, men langt mere komfortabel og mere stiv i stellet. Ellers en rigtig fin 30-knallert med lavt støjniveau og fornuftigt sejtræk!

Kreidler som 30-knallert... lad være. Den er simpelthen for sløv, og den lovlige 3g motor er bare noget skidt til 30km/t, fordi springet til 3. gear er gigantisk! En komplet renovering af motoren alene koster i omegnen af 2-2.500kr i stumper + hjælp fra en kyndig person.
2g Kreidler/Superstar/Flott er designet til 14-årige med en kampvægt på max 60kg og en højde under 165cm + stellet er noget skrammel.
Et forskruet eksemplar koster det samme i genopbygning, som et perfekt eksemplar koster i indkøb.
De største fordele er slidstyrke + alle stumper er tilgængelige. Og ja, ALLE stumper!

Suzuki K50 er feeeed, men tuning er lidt upraktisk, idé man mister hele højre krumtaphus, hvis man bliver snuppet af ordensmagten.
Suzuki FZ50 er en kongemaskine, men jeg synes, den er for lille at sidde på med mine magtfulde 172cm! Ellers har jeg intet at udsætte på den hæderlige lille hygge-knallert!

Honda CD50 og DAX er bare fede - slut! Jeg kender ikke nok til dem, til jeg vil udtale mig om noget som helst - jeg synes bare godt om dem, og de kører pææænt langt på en liter brændstof.

Vespa Piaggio Ciao er i mine øjne noget arve skidt, men de kører ufortrødent. Den bærer præg af at være designet som 'brug-og-smid-ud', men billig og let at gå til!

Yamaha FS1 overlader jeg til resten af forummet. ;)


Af nyere maskiner... Tjah...

Gearmaskiner i lovligt trim er i mine øjne penge ud ad vinduet. De er sløve og tunge!

Scootere er fine, og til længere ture er jeg tilbøjelig til at sige, det bør være en Gilera Runner, Yamaha Aerox eller lignende i samme størrelse. De er komfortable, men desværre er de også tunge og dermed lidt sløve i det.
Piaggio Liberty er ikke en specielt køn maskine, men de store hjul gør den til en fornøjelse at køre på. Desværre er forgaflen på de fleste efterhånden fedtdæmpet, og dét er simpelthen noget skrammel i min verden! Altså, hvis man ser bort fra øko-maskiner som Puch Maxi osv. i den størrelse.


Umiddelbart ville mit bedste bud være Suzuki DM50. Få mennesker vil eje dem, så stjålet bliver de ikke rigtig. Den trækker godt og er et stabilt køretøj, som godt nok er lidt knoklet i gearkassen, men pyt... der er kun to gear at vælge mellem, og den klarer fint en start i 2. gear, hvis man ikke er bleg for at file lidt på koblingen!

En tæt andenplads bliver delt mellem Monza, FS1 og Tomos, alle med to gear.


Tunede knallerter vil jeg ikke begive mig ud i. Det er lidt uinteressant med de gældende regler omkring konfiskering, når man bliver snuppet for 2. gang. Hvorfor skulle jeg ellers bygge min FZ50 lovlig, som jeg (næsten) har gjort? ;)
Og så tror jeg ikke, at en religionskrig er interessant i dette emne!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Ny knallert

Indlæg af juhl-drengen »

altså ja det med 2 gear hvis man køre under 30 er helt rigtigt ;) faktisk også den reele grund til jeg ville have min dm50 var jo at den skulle køre lovligt og jeg havde kun hørt godt om dens motor og at den havde kun de 2 gear så det var mere praktisk når man kun skulle køre 35 km/t de fleste af dem er faktisk forholdvis billige også dem i rimelig god stand men en anden ting ved en gearknallert er jo motorcykel følelsen man får når man skifter rund mellem gearene mens altså..... personligt er jeg ved at falde i søvn når jeg kør på en lovlig scooter gaaab :hihi men den med at ingen gider stjæle dem er ikke helt korrekt ;) da jeg købte min af en som købte den ved en hittegods auktion simpelthen fordi den var blevet stjålet smidt i en busk og aldrig meldt stjålet men tændingslåsen var væk da jeg købte den og tankdækslet var brudt op så der er rent faktisk nogen der gider stjæle dem ;) og nogen der gider have dem da de efter min mening er den sejeste knallert 30 på markedet eneste kedelige detalje jeg ikke kan li er jeg godt gad have et gear mere :teeth2
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"