Planet topstykke

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
Friskefisk
Junior knallert
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 6. mar 2012 16:41
Kontakt:

Planet topstykke

Indlæg af Friskefisk »

Halløj,
Jeg går lige til sagen - Min ven og jeg har begge suzuki dm50. Han topstykke er planet og mit er ikke. Hans render lige 5-7 i timen hurtigere end min så jeg har overvejet at plane mit også. derfor vil jeg spørge hvilket sandpapir i vil anbefale og hvordan i ville gøre det, men først og fremmest, kan jeg prøve hans topstykke på min motor uden enten stemplet/"hvad ved jeg" går i stykker? så vidt jeg ved er stempel størrelserne de samme osv.. vil jo helst ikke ud i at vi enten smadrer hans topstykke eller mit stempel. Hvis ikke hele motoren...

På forhånd tak! :thunge
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Planet topstykke

Indlæg af FS1originalen »

Jeg tror såmænd ikke at noget kan tage skade af at i prøver at flytte topstykket over på din - og prøv så samtidig at sætte dit topstykke på den anden knallert og se om det så er din der kører hurtigere end den anden!!! Det tror jeg nemlig ikke :oops:

En planing øger efter min overbevisning ikke tophastigheden på lige vej nævneværdigt, men giver nok lidt bedre trækkraft op ad bakke! En mere sandsynlig grund til at han kører hurtigere end dig kunne være at din udstødningsport i cylinderen trænger til rensning, at din udstødning er "halvstoppet" og yder mere modstand end hans eller at hans er dysset mere korrekt end din...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Planet topstykke

Indlæg af Kai »

Enig med Erik, højere kompression giver (normalt) ikke noget synderligt i tophastighed, hvis ikke der samtidig bliver ændret på så meget andet.
Suzukien er heller ikke helt bovlam hvad angår kompressionsforhold fra ny.

Men et gammelt trick til DM50'eren er at lægge en ekstra bundpakning i, pille begrænser "tutten" af bag på luftfilteret og gi den en dyse et eller 2 numre større. Hvis ellers cylinderen er ren for sod og belægninger i udstødningsporten og udstødningen ikke er sovset til, så plejer de at gå rimelig godt.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"