1984 Suzuki DM50 Patina

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Besvar
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

1984 Suzuki DM50 Patina

Indlæg af CrazyCatman »

Jeg fik i sommers en Suzuki DM50 fra 1994, der ikke var alt for køn, men havde en kørende motor, og andre funktionelle dele. Tanken var desværre så rusten at den ikke var meget værd mere, så jeg tænkte at den kunne jeg jo lige så godt bygge om. Men da den jo havde et fint bagtøj, var det synd ikke at flytte den over på en anden knallert:

Min kammerat havde nemlig en Suzuki DM50 fra 1984 (en af de første 1.000 enheder der kom til Danmark); denne havde en knækket støddæmper bolt i den ene side, så begge støddæmpere var fjernet, og den venstre (med den intakte bolt) var skiftet ud med en kraftigere dæmper. Denne var en ideel til at få det fine, originale og komplette bagtøj.

Jeg tog begge knallerter og vores løse reservedele op på værkstedet og gik i gang med at strippe dem begge. Alle delene blev sorteret så de pæneste dele lå i én bunke og de knap så pæne dele i en anden - de helt ødelagte dele blev kasseret.
Så gik jeg i gang med at samle alle delene sammen så det endte med en pæn, original patina model (jeg har altid været stor tilhænger af patina-modeller).

Billede
Ud over at støddæmperne lige skal vendes om, skal der lige monteres de sidste blinklys, laves batteri, motoren skal serviceres, og hele kabeltræet skal monteres.

Til hjælp har jeg originale brugerhåndbog, original reservedelskatalog samt (en kopi af) den officielle værkstedshåndbog.
... når "Patina"/"Originalen" er færdig går jeg for alvor i gang med den specielle.

Der er en "gammel" tråd om begge knallerterne her på forumet: viewtopic.php?f=19&t=9667" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: 1984 Suzuki DM50 Patina

Indlæg af CrazyCatman »

Så er jeg blevet færdigt med projektet:

Motoren er blevet efterset og klargjort, monteret og så ellers fået tilsluttet ledningsnettet.
Her kom jeg dog ud for en lille overraskelse! Et eller andet sted i ledningsnettet er der knækket en ledning: bagbremselyskontaktens og blinklysrelæets ene ledninger er samme farve (orange) og sidder også sammen et sted i hoved-træet, men der var kun den til bremselyskontakten (rund hun). Jeg afviklede noget af ledningsnettet for at finde ud af hvor den var knækket af, men det var helt oppe i hoved-nettet, så jeg opgav at lede efter det. I stedet gik jeg efter en fusker løsning, hvor jeg ikke skulle ændre på det originale ledningsnet:

Jeg lavede en splitter med tre I/Oer: Den ene gik til en rund han, den anden til en flad hun og den tredje til en rund hun.
Den runde han er så min primær-ledning, som indsættes i det originale stik til på kabeltræet hvor kontakten skulle have siddet. Splitterens runde hun stik bliver så sat til kontakten og det flade går naturligvis til blinklysrelæet.
Da jeg var færdig, så mit splitter sådan her ud:
_20112011077.jpg
Den orange ledning helt til venstre er den originale bremselys kontakt, den højre ledning (brun) er den nye til kontakten, og den øverste (brun) er til blinklyset.
Alle kablerne i min fusker-samling er blevet isoleret med krympemuffer, og selve samlingen er blevet isoleret seperat og samlet med isolations-/elektrikertape. Det stykke af ledningsnettet jeg også afviklede, er også blevet indviklet igen med friskt tape.
Samlingen er måske lavet på en lidt omfattende eller unødvendig måde, men den er lavet således at hvis man vælger ikke at ville køre med blinklys, så fjerner man bare samlingen og sætter ledningerne til bremselyskontakten sammen uden at skulle ændre på noget.
Setupet er naturligvis blevet testet og virker :(y)

Støddæmperne (der jo vendte forkert) er også blevet vendt om. Forblinklysene sidder stadig bagpå, de eneste andre blinklys jeg havde der matchede stilen var fra en Suzuki K50, og de kunne ikke sidde bagpå, da de stødte mod nummerpladeørene på lygteholderen. Jeg sætter nok en stor "nummerplade" (Suzuki K50 modellen) på og så ser det nok ikke så forkert ud endda med de lange blinklys.
Jeg regner med at tage nogle friske billeder til foråret hvor det er vejr til at tage nogle rigtig flotte billeder!

Testturen gik godt! Knallerten kører ganske godt og ligger på cirka 35 km/t (på speedometeret) når den yder sit ypperste. Så det kan der ikke klages over!
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Besvar

Tilbage til "Asien"