Honda Amigo PF 50

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Honda Amigo PF 50

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg har fået en nevø's Honda til rep. (hvis mulig) og der er ingen gnist. Jeg fandt min gamle hjemmelavede aftrækker frem (fra fileskolen 1980) og ville bruge de 2 stk. 4 mm gevindhuller i svinghjulet - men der var det ene gevind allerede "rykket ud", så jeg opborede/skar 5 mm gevind og har nu lukket op indtil tændingen. Her fornemmer jeg en del fusk, for der er blå Locktite til at låse svinghjulet med og det skyldes sansynligvis at man har forsøgt at fiksere svinghjulet omkring stiften (der åbenbart erstatter en not her) men der er slidt et tværgående spor i navet fra stiften, så svinghjulet nærmest kan drejes som en ankerplade... :shock:
Marts 2010 003.jpg
Marts 2010 003.jpg (43.02 KiB) Vist 17310 gange
Men den egentlige fejl var fødespolen trådende, der var gået op i lodningen til stel, så nu er den loddet igen. Svinghjulets nav har jeg filet glat med en kædefil og derved er det lykkes at spænde det fast igen og nu er der gnist - på rigtige tidspunkt endda :wink:
Men kan Honda-folket svare mig om det er en omdrejnings-begrænser, der har fået en svejseklat og hvordan skal den virke ? Er der også normal med en stift frem for en not ? Åbenbart heller ingen ankerplade ?
Vedhæftede filer
Marts 2010 004.jpg
Marts 2010 004.jpg (34.21 KiB) Vist 17310 gange
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Honda Amigo PF 50

Indlæg af FS1originalen »

Den der stift istedet for noten er rigtig nok. Og som du allerede har opdaget så er den slem til at arbejde sig ind i siden af notgangen - helt sikkert fordi den ikke har været ordentligt spændt på et tidspunkt :!: Du har dog været en af de heldige da du bare kunne trække svinghjulet af uden at ødelægge noget :oops:

Fjedersystemet i svinghjulet ændrer tændingstidspunktet når omdrejningerne øges. Det er almindeligt brugt at blokere det system for at få dem til at køre hurtigere - jeg ved nu ikke hvor meget der er om det, men svejsemetoden er noget drastisk, man plejer bare at "binde fjedrene med ståltråd"....

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Honda Amigo PF 50

Indlæg af Poul-Erik A. »

Tak for svarene Erik.

Det er måske forhøjningen til platinerne, der kan drejes til senere tænding ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Honda Amigo PF 50

Indlæg af FS1originalen »

Poul-Erik A. skrev:Tak for svarene Erik.

Det er måske forhøjningen til platinerne, der kan drejes til senere tænding ?
Lige præcis :P

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Honda Amigo PF 50

Indlæg af strynboen »

hej det er en tændings forsætter...den skal entelig forcerere tidspunktet ved høje omdrejninger...men i danmark gør den modsat..alså sætter tændingen tilbage ved høje omdrejninger,,,det dræber self motoren..så hellere blokere..det var helt optimalt at vende systemet..men har ikke kunne finde ud af det..det er samme vrøvl med cd-50..

her er knægtens crosser ,,som jeg har sat en amigo motor på,,har brugt kondensator og tændspole fra yamaha..det virker godt
en sjov detalje er at kondensatoren sidder ved tændspolen...sådan har jeg altid haft dem siddende på mine hondaer..de sidder koldt og fint oppe i stellet,,og er nemme at skifte
Vedhæftede filer
amigo crosser 2-250.jpg
amigo crosser 2-250.jpg (59.64 KiB) Vist 17276 gange
amigo-crosser 1.JPG
amigo-crosser 1.JPG (63.78 KiB) Vist 17271 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Honda Amigo PF 50

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Lars.

Fin forklaring og forresten : Kondensatoren sidder åbenbart på tændspolen ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Honda Amigo PF 50

Indlæg af strynboen »

hej ja hvis den er orginal spole så er den klemt fast på den udvendige tændspole,,men du kan bruge dem til yamaha,,og bare skrue den fast et sted hvor den får stel,,men det virkede forhåbenligt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Honda Amigo PF 50

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jamen hov - der vil da komme en gnist for hver omdr., men det skal en 4-takter da ikke bruge - eller ? Sidste nyt er at karburatoren er blevet renset, for tomgangsdysen var total stoppet og hertil måtte jeg rykke en ståltråd ud af stålbørsten til at rense op med. Selv den tyndeste nål fra lillemors syæske var for tyk. :? Hoveddysen var også delvis stoppet og der havde tydeligvis været fugt i svømmerhuset.
Nu kan den da starte og trækker godt, men tomgangen er besværet endnu. Kunne det tænkes, at tomgangsdysen skal "rives op" til større hul ?
Begge dyser er åbenbart bare presset i med en lille o-ring. :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Honda Amigo PF 50

Indlæg af strynboen »

hej det er helt normalt på 4 takt motore uden strøm fordeler at bruge vast kick.selv mine honda mc, tænder på 2,cylendre af gangen..der er 2 platiner ,,og 2 tændspoler,med 2 udtag til tændrør..på hver..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Honda Amigo PF 50

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Lars "vast kick" er det platiner og hvor findes stelnr ? Jeg tror det er en årgang 1971 (H) for motornr. er
PF50 E-F
H16883
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Honda Amigo PF 50

Indlæg af strynboen »

hej nej det betyder splidt gnist,,direkte oversat..men det slider ikke meget på tændrøret da der ikke er en forbrænding..eller kompresion på det stempel slag,,på 4 takt motore,,det er udstødnings takten,,den gnister i...
jeg ved ikke hvor stel nr sidder ,,jeg har aldrig set stellet..har kun motoren
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Honda Amigo PF 50

Indlæg af Poul-Erik A. »

Spildt gnist - åh ja, selvfølgelig, men så skal der nok stå "waist" og tændrør hedder vistnok "spark plug" - så OK med det.
Stelnr. er nemlig svært at finde, da Honda'en formodentlig er hjemmemalet med et tykt lag gul maling... :?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Honda Amigo PF 50

Indlæg af Poul-Erik A. »

Sidste nyt er, at nu er stelnr. fundet bag ved tændspolen, men nummeret er svær at læse p.g.a. maling, men jeg har forsøgt at rekonstruere det med en spids blyant og jeg tror der står : PF50-A22951-D så det er ikke identisk med motornr. :?
Men ellers er motoren kommet til at virke tilfredsstillende og nem at starte samt rolig tomgang. :D
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

Re: Honda Amigo PF 50

Indlæg af bonde søren »

hej jeg er ved at lave en amigo og han vil også svejse den der platinåbner fast :) men skal den være længst til højre eller venstre ?
fuskeren
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Honda Amigo PF 50

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Søren.
"...platinåbner..." er nyt for mig, men Erik (FS1originalen) ved det måske ? Jeg har foriøvrigt prøvet at håndholde en GPS i topfart, men ikke en streg over 35 km/t, såe er det umagen værd...?
Men den lette start samt tomgangen er jeg godtnok imponeret af - især efter "kampen" med den hårdt tilstoppede tomgangsdyse, som kun en løs stråltråd fra en stålbørste kunne løsne... :D
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Honda Amigo PF 50

Indlæg af Poul-Erik A. »

Kort efter Honda'en er hentet, kom 2 brødre fra den 18 åriges omgangskreds fra omegnen på besøg og vi snakkede om bl.a. teknisk skole, men da emnerne var gennemdiskuterede, spurgte unge mennesker : "...øh, du kunne vel ikke kigge på min lillebrors ATV ? " så nu kom endnu en 4 takter ind og de havde forresten en reserve ATV, for de kunne fås som 2 stk for 3200,- :shock:
Så kom de med begge ATV'ere og lod mig høre deres mislyde ved startforsøg og de lød meget forskellige. Tændrøret af og der var isolatoren gået løs, men der kunne vi prøve med den andens tændrør - men det gjorde ingen forskæl. Senere har jeg fået mistanke til en udstødningsventil, for der er ikke ret meget kompression når jeg erstatter tændrøret med min tommeltot og ej heller i udstødningsporten :? Jeg er så begyndt at skille ad, men tør ikke rigtig fjerne taktkæden - men hvad med "4-stroke panelet" er der gode råd at hente og er min teori helt galt ?
Vedhæftede filer
April 2010.jpg
April 2010.jpg (46.35 KiB) Vist 17042 gange
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Honda Amigo PF 50

Indlæg af nielsfup »

Hej Poul Erik
Der kan jo være mange årsager til dårlig kompression.
Indsugnings-ventil udstødnings-ventil og ikke mindst stempel ringe.
Prøv at se om der ikke er nogle timings mærker på krumtap eller svinghjul der skal stå over for hidnanden ved TDC det samme bør der være ved knast kæde hjulet.

Ellers kan men altid lave dem selv.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Honda Amigo PF 50

Indlæg af Toke »

Hej,

Her er en guide til montering af cylinder, topstykke og kæde. Det er lige til at gå til :)

http://4stroke.dk/readarticle.php?article_id=35

Der er andre guider på siden.
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Honda Amigo PF 50

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Niels.

Ja, jeg mener at der er mærker på svinghjulet - men ikke på øverste takthjul (bortset fra "SD"), men det kan jeg jo bare lave, som du nævner. Jeg glemte at nævne, at indsugningen virker normal med en finger for hullet - derfor teorien om udstødningsventilen.... :wink:
... og tak for link'en Toke. Den ser ud til at ramme plet :D
Senest rettet af Poul-Erik A. søn 18. apr 2010 15:21, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Honda Amigo PF 50

Indlæg af Toke »

Du kunne også prøve at høre Daxerik tlf. 96954080
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Besvar

Tilbage til "Asien"