Knuds projekt reparation af suzuki k50

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Besvar
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Knuds projekt reparation af suzuki k50

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg har kastet mig over istandsættelse af en suzuki K50
Den er købt som et ufuldstændig projekt hvor kun meget lidt er lavet.
Ejeren har efter købet, skilt den ad og sendt stellet til pulverlakering, tank og sideskjolde er malet i en rigtig pæn metallic blå. Motor ville ikke starte og knaldede helt vildt, mistanke var at der ikke var et fungerende tændings system.
Først samlede jeg el helt fra bunden, intet var rigtigt og et uoriginalt ledningsnet gjorde ikke sagen nemmere. Der blev tilføjet stel ledninger alle steder fordi stellet er pulverlakeret.
Topstykket var monteret med et ukorrekte tændrør i et topstykke med defekt tændrørs gevind.
Jeg skiftede efter aftale med ejeren topstykket til et uoriginal nyt yamaha og et nyt NGK tændrør.
Hurra! Så startede motor som var den genopstået...
Men så opdager jeg at der er næsten een omgang slør mellem indgangs og udgangs aksler på gearbox efter koblingen var afmonteret.
WTF?
Efter aftale med ejeren har jeg købt en brugt men helt fin gearkasse.
Jeg har bestilt pakninger og diverse små dele, ejeren vil dreje nye skiver til et flad-leje i koblingen og til kick starter. Kickstarter var samlet forkert og derfor går kickstarter arm ikke retur.
Nu skal motor så afmonteres og skilles ad, renses og den nye gearkasse skal renses. Derefter starter så genopbygning af motor, gevind skal renses og der kommer nye skruer i, der var anvendt unbraco, føj!
Den tidligere ejer har skiftet indsugnings studs så den er uplumberet, med den nye uoriginale cylinder der er portet fra fabrikken, er den særdeles livlig.
Der kommer billeder..
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt reparation af suzuki k50

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Nå jeg fik motoren taget af stel og skilt den ad, renset blok og undersøgt gearbox og gearskiftet... Hmmm???!!!
Ikke noget usædvanligt, men stoppet til kick starter er ødelagt. Jeg tog så det stop, der sad på den anden motorblok, jeg købte billigt ...så har jeg bakset med det l... i 3 timer, det ER bare en underlig gearbox er min endelige konklusion (godt det er yamaha jeg er mest glad for), og den motorblok har da godt nok fået noget alu-svejs, men ellers ok. Men at man skal skille hele motoren ad for at skifte et kickstarter stop, det er en helt ny erfaring for mig.
Gearskiftet er noget bix på den motor fordi der er er så meget slup mellem gearhjul i kombination med en ikke justerbar og drilsk gearskifter/vælger.
Jeg så i øvrigt at isolering på ledninger til tændings anker er ødelagt og at frigear kontakt ikke var forbundet.
Imorgen vil jeg hente reservedele i GLS shoppen og påbegynde samling af motoren. Jeg har købt benzinfast flydende pakning og alm. flydende pakning (det der var anvendt er alm. eddikesyre hærdende og er ikke benzinfast), af den grund ville motoren blive utæt ved indsugning og krumtaphus før eller siden og så er der anvendt unbraco skruer, det er "no-go", fordi man nemt kommer til at overspænde skruerne, jeg har derfor købt krydskærv skruer.
Jeg har endnu ikke fået taget mål til en længere bremseplade modholdsstang, den der sidder monteret bevirker at bremse stangen går på modholdsstangen
Øv for en ske-fuld!
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Knuds projekt reparation af suzuki k50

Indlæg af mriisj »

Se det fra den lyse side, det holder dig væk fra gadehjørnerne :)
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Knuds projekt reparation af suzuki k50

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Ikke 1, ikke 2 men hele 3gange måtte denne knallert ind på mit operationsbord.
2den gang fordi den fes tændrør af...årsag: kundens brug af alt for meget af fuld syntetisk 2T olie...3gang:
Svinghjulet rev sig løs og beskadigede 6v spolen og tidligere ejers fejlagtig montage af bagtandhjul...
Der var kun gevind i 2 af de 4 montage huller til bagtandhjul så der var anvendt unbraco skruer og møtrikker indvendigt...
Nuværende ejer blev bedt om at indsætte helicoils og jeg havde et sæt låseblik... En suzuki har ikke normalt låseblik..
Nu er platiner skiftet, spolen gen-loddet der er indsat fedtfilt på kondensator ( det var der heller ikke)
Men det krævede så en ændring af placering af kondensator...
Kunden krævede at svinghjulet blev spændt med slagnøgle og med skrue sikring...
Nu krydser jeg fingre for at der går længere tid inden han kommer igen...
Faktisk har jeg ikke rørt for og baggaffel, som de eneste... Resten er skilt til sidste stump..
Besvar

Tilbage til "Asien"