Lidt spørgsmål om min DM50'ers køremåde efter indstillingen

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
SAK
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør 24. sep 2016 16:18
Kontakt:

Lidt spørgsmål om min DM50'ers køremåde efter indstillingen

Indlæg af SAK »

Hej, jeg vil bare gerne høre om det er normalt, at køre med choker de der 10min indtil min suzuki dm50 er blevet varm? Har nemlig haft mange problemer med at indstille den ordentligt, men tror endelig jeg har ramt rigtigt. Men tomgangen er helvedes mærkelig, og alt for høj når jeg skal til at nedbremse, hvis jeg tager chokeren fra mens den ikke er varm, og når den så er blevet varm så dør den, hvis man kører med choker på. Er dette normalt eller tyder det på problemer?

Sætter stor pris på jeres svar! :(y)

Undskyld, hvis disse spørgsmål er blevet stillet før, jeg er forholdsvis ny her.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lidt spørgsmål om min DM50'ers køremåde efter indstillingen

Indlæg af 12V »

Hej. Ti minutter er for meget vil jeg mene, selv i koldt vejr.

Det kunne lyde som for meget luft, er maskinen original? Er der pillet ved luftfilteret? Hvad har du justeret på?

En grundig karburator rensing er altid en god ide.
SAK
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør 24. sep 2016 16:18
Kontakt:

Re: Lidt spørgsmål om min DM50'ers køremåde efter indstillingen

Indlæg af SAK »

Ved ikke helt om den er fuldt ud original, men det blev den annoncerede som da jeg købte den. Men den har da det originale værktøj der følger med til den fra ny.

Det kan godt være det heller ikke er 10 min, men syntes bare det stod i service manualen.

Altså jeg har renset luftfilteret lige da jeg købte den, og jeg har justeret på de 2 skruer på karburatoren, men det er satans svært at justere, da den får forskellig tomgang med choker og uden. Desuden, trækker den altid meget bedre med choker end uden. Jeg har også renset karburatoren....

(Kan godt være jeg kan få uploadet et billede af den)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Lidt spørgsmål om min DM50'ers køremåde efter indstillingen

Indlæg af claus olieklud »

hej... tror du ikke der står 10 sekunder ? choker er kun noget man bruger meget kortvarigt.
med det du skriver får den afgjort for lidt benzin - næsten helt sikkert du skal rense din karburator omhyggeligt, det er også muligt du skal dysse om til større hoved dysse, men selv med for lille hoved dysse skal tomgangen være perfekt, det kører nemlig på sig eget system.

originalt og nyrenoveret er tit misvisende i en salgsannonce.

hilsen olieklud
SAK
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør 24. sep 2016 16:18
Kontakt:

Re: Lidt spørgsmål om min DM50'ers køremåde efter indstillingen

Indlæg af SAK »

Nyrenoveret var den så ikke....

Men det jeg prøver at sige er, at der stod det tog 10 min før den blev varm, og at jeg i mit tilfælde, så bliver nødt til at køre med choker til den er varm.

Det kan da umuligt være 10s, har aldrig hørt om en knallert der er blevet varm så hurtigt efter, at havde stået uden for i et par timer. Men er sikker på du
bare har misforstået hvad jeg mente, ellers er det nok mig der har skrevet det lidt kringlede.

Jeg tænkte også at det måske var noget med en for lille dyse, og har også renset karburatoren, som ellers så forholdsvis ren ud inden jeg rensede den.
I forhold til for lidt benzin, så havde jeg også dette problem da nålen var placeret i nederste hak, nu er den så i det midterste.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Lidt spørgsmål om min DM50'ers køremåde efter indstillingen

Indlæg af knallert »

choker er noget man bruger i max 30 sekunder...ellers er der noget galt.
.det er et system til at starte motoren...ikke til at virke under kørsel...
især de systemer der åbner en ekstra bensin tilførsel.(alle japanske)(undtragen Honda).er kun til kortvarig starthjælp..da de ikke kan justeres til halv/3/4 1/4 choker stilling..som spjæld type chokere på rigtig gamle kmallerter som tidelige puch..og sco..div...

så enten mangler du indmaden i luftfilteret..eller dysen i kaburatoren er tilstoppet..så blandingen er for mager i bensin og tynd..dvs for meget luft..eller tank hane er stoppet så der kommer for lidt bensin ned i kaburatoren(lufttæt dæksel kan også give symptomer..men ofte først efter noget kørsel-ikke dit problem..
at flytte nåle..er som at klø sig i røven..det flytter ikke meget..kun ved lav last..og så lidt du ikke kan måle det..så tag de lette løsninger først
strynboen på test profil
SAK
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør 24. sep 2016 16:18
Kontakt:

Re: Lidt spørgsmål om min DM50'ers køremåde efter indstillingen

Indlæg af SAK »

Det har du fuldstændig ret i, var også blevet mere end træt af at pille rundt med indstillingerne. Men det er bare mærkeligt, at det kunne være noget med karburatoren når den har været skilt ad og renset. Kan det måske være min benzin og olie blanding? Bruger 95 blyfri og blander 400ml fuldsyntetisk olie til 10liters benzin.

Nu har jeg ikke lige den allerstørste viden indenfor knallerter. Men, hvis det er dysen der er noget galt med, kan man så tjekke det via numre, eller kan man kun finde ud af det på, hvordan den køre?
SAK
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør 24. sep 2016 16:18
Kontakt:

Re: Lidt spørgsmål om min DM50'ers køremåde efter indstillingen

Indlæg af SAK »

Her er billederne som lovet:

Der er sat gaffatape rundt om luftrøret på billede 3 og 4, fordi det var umuligt at få gummi ringen der sad rundt om af, pga. den var frosset fast til røret.
Vedhæftede filer
17148780_207013433111848_962147784_o.jpg
17148780_207013433111848_962147784_o.jpg (845.58 KiB) Vist 12546 gange
17148875_207013436445181_167893710_o.jpg
17148875_207013436445181_167893710_o.jpg (763.61 KiB) Vist 12546 gange
Der er sat gaffatape rundt om luftrøret fordi det var umuligt at få gummi ringen der sad rundt om af pga. den var frosset fast til røret
Der er sat gaffatape rundt om luftrøret fordi det var umuligt at få gummi ringen der sad rundt om af pga. den var frosset fast til røret
17105983_207013463111845_1793525625_o.jpg (756 KiB) Vist 12546 gange
17122202_207013479778510_1518270487_o.jpg
17122202_207013479778510_1518270487_o.jpg (640.56 KiB) Vist 12546 gange
17121637_207013486445176_147937074_o.jpg
17121637_207013486445176_147937074_o.jpg (635.69 KiB) Vist 12546 gange
SAK
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør 24. sep 2016 16:18
Kontakt:

Re: Lidt spørgsmål om min DM50'ers køremåde efter indstillingen

Indlæg af SAK »

Der er et eller andet galt med det luftfiltre ikke?
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Lidt spørgsmål om min DM50'ers køremåde efter indstillingen

Indlæg af knallert »

måske du kan få noget krympe Flex i 40 mm..det kan reppe slangen..og tætne godt...måske din auto elektrikker har et stykke..det er større end de set man ellers kan købe alle steder..det er den nemmeste metode...har t hansen noget til den...tændrøret ser rimeligt ud..brunt er godt..når det er tændrør...
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Lidt spørgsmål om min DM50'ers køremåde efter indstillingen

Indlæg af claus olieklud »

hej... nej jeg mener ikke jeg misforstod dig.
en 2 takt motor behøver ikke være varm for at køre uden choker, mange gange er det rigeligt med nogle få sekunders brug af choker, den skal bare lige i gang og køre nogle sekunder, her efter klarer den sig fint uden... 10 sekunder er hvis det er frostvejr, eller knallerten har stået stille i 1000 år.

næ så jeg mente det ganske alvorligt - alt peger på for lidt benzin.

hilsen olieklud
SAK
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør 24. sep 2016 16:18
Kontakt:

Re: Lidt spørgsmål om min DM50'ers køremåde efter indstillingen

Indlæg af SAK »

Mange tak for svarende allesammen. Regner nok også med at skulle have en større dyse, så ville lige høre om den her hjemmeside: http://www.mopedspeed.dk/webshop/suzuki/samurai-dm50/ er god nok til at købe dele over, eller skal jeg bare gå til thansen. Tænker også på fremtidige køb....

Forresten, skal man have en hel masse ekstra lort på for at montere den her karburator http://www.mopedspeed.dk/produkter/karb ... versal.htm eller er den lige sådan til at montere ligesom den jeg har nu? Så også en video med en der, havde denne karburator på sin DM50, men med et benzin powerfilter hænge og dinglende mellem tank, og karburator er dette noget man skal have på udenfor denne karburator?
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Lidt spørgsmål om min DM50'ers køremåde efter indstillingen

Indlæg af knallert »

vil mene at din "gamle" kaburator er god nok...at den er ude af justering..er nok pga utæt luftfilter..der skal være en vis modstand i filteret..så hvis den suger luft ind ved det utætte rør..vil det ændre blandingen..så du køre dårligt..
du kan købe et billigt power filter..bare måle studsen som det presses ind over..og køb et filter som passer til den diameter..på e bay koster de 50 kr højest.
hvis den køre fint med det..kan du se nærmere på det orginale..om der kan findes en ny slange ind i stellet..så du kan genopbygge det orginale..

da power filter ikke kan tåle regn og frost..er de ikke rigtig gode til daglig kørsel..min knægt har lige skubbet sin dax hjem pga et vådt power filter
strynboen på test profil
SAK
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør 24. sep 2016 16:18
Kontakt:

Re: Lidt spørgsmål om min DM50'ers køremåde efter indstillingen

Indlæg af SAK »

Har renset lidt her og der, og er kommet frem til den nok skal have en større dyse. Den nuværende er på 62.5, så hvad for en størrelse ville være relevant tror i?
SAK
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør 24. sep 2016 16:18
Kontakt:

Re: Lidt spørgsmål om min DM50'ers køremåde efter indstillingen

Indlæg af SAK »

Har endelig fået løst problemet, :D og den køre nu uden choker med et rimeligt optræk og står perfekt i tomgang. Desværre har den dog lidt motorbrems på toppen. Men det der rent faktisk var problemet, var bare at chokeren var alt for spændt, så jeg løsnede bare chokeren og så kørte den helt fint igen. Men motorbremsen kommer dog kun når den køre ned af bakker, for op ad bakker der trækker den bare igennem. Men regner nok med, at der bare skal rodes med indstillingerne. Forresten, så køre den med den originale dyse på 62,5, da jeg alligevel ikke fik brug for den anden.

Tænkte også på at tune den til de 50km/h er det noget den godt kan klare og det gøres ved at fjerne plomben i studsen og skifte til anden udstødning eller hvad?

Nåh, men tak for hjælpen til jer alle. Sætter som sagt stor pris på, at der er folk med stor viden på dette område der gider, at tage sig tid til at hjælpe os andre... :)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Lidt spørgsmål om min DM50'ers køremåde efter indstillingen

Indlæg af knallert »

for at komme op på ca 50..er du nødt til at skære knækboltene i studsen..og få sat "normale"skruer i ..så du kan gen montere den.
.efter slibning og tilpasning af indsugeningen...nogle knallerter skal have boret knækboltene ud og skåret 6 mm gevind for nye skruer...andre har gevindet i cylenderen..så man bare kan skrue tapperne ud og montere skruerne i stedet..du skal nok have en anden udstødning også..men resten kan nok fint bruges..hvis du kunne nøjes med 43 kmt ville du være lovlig kørende...og spare nogle penge..hvis de hapser dig..og ruller den..
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lidt spørgsmål om min DM50'ers køremåde efter indstillingen

Indlæg af 12V »

Det giver ikke noget at fjerne plumben, jeg prøvede det da jeg var 16 og kørte Samurai.
Den er begrænset i cylinderens opbygning, så der skal fræses, og det er måske en for stor omgang.

Min kørte 45 kmt med torsdag tænder mere på fortandhjulet, men med ret ringe optræk.
SAK
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør 24. sep 2016 16:18
Kontakt:

Re: Lidt spørgsmål om min DM50'ers køremåde efter indstillingen

Indlæg af SAK »

Kan høre det er et større projekt, der må experimenters med i ferien. Men det er godt lige at få nogle mere konkrete svar herinde, så jeg ved hvor jeg skal læse inden jeg går i gang.
43km/t ville også være helt fint, især hvis man også kan spare lidt penge på det :)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lidt spørgsmål om min DM50'ers køremåde efter indstillingen

Indlæg af 12V »

Prøv med en tand mere på fortandhjulet, det er nemt og billigt at prøve.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Lidt spørgsmål om min DM50'ers køremåde efter indstillingen

Indlæg af knallert »

måske en svensk cylender..eller en anden udenlandsk thek e bay.

.Suzuki..dm er meget dansk..så ved ikke lige alternativer..men motoren må da have værert brugt andre steder??
..men det var rart at købe en brugt cylender med studs...så er der ingen grund til at slibe og måske ødelægge den orginale..der er nok ikke mange tilbage..
mine erfaringer er puch Monza 2 gear ..fra samme tid..de var detunet i samme grad..sløve og langsomme..men stumperne passede fra tideligere modeller..så udvalget var stort i "tuning"...
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Asien"