Suzuki samurai køreproblemer

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Viggotd
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 26. aug 2016 18:09

Suzuki samurai køreproblemer

Indlægaf Viggotd » søn 18. dec 2016 14:50

Hej, jeg har haft min motor af og adskilt, samt renset karburatoren. Nu har jeg så fået monteret det hele igen og den starter fint. Den kan køre og runder de 30-35 km/t, men så snart motoren bliver varm, så går den i stå. Det passer med en 2 minutters køretur. Det er sandsynligvis noget med karburatoren, men jeg har forgæves forsøgt at skrue på tomgangs-og blandingsskruen uden noget yderligere resultat. Den kører dog bedst med begge skruer skruet helt inde og med choker på. Nogen der har en ide om, hvordan det kan løses?

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1082
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Suzuki samurai køreproblemer

Indlægaf knallert » søn 18. dec 2016 15:09

choker på...tyder på blokeret bensin tilførsel...eller manglende luftfilter..så der kommer rigeligt luft..men rens tank- tank hane- fjern extern filter..hvis der er et..løsn låget på tanken..og prøv igen..
strynboen på test profil

Viggotd
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 26. aug 2016 18:09

Re: Suzuki samurai køreproblemer

Indlægaf Viggotd » søn 18. dec 2016 16:07

Under hele afmonteringen gik det ene spændbånd til luftrøret mellem luftfilteret og karburatoren tabt, men tænkte ikke videre over det, da det virkede som om det sluttede tæt nok til. Kan det dog være det, der er i vejen?

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1082
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Suzuki samurai køreproblemer

Indlægaf knallert » søn 18. dec 2016 21:53

nej så tæt skal den ikke være..men en vis modstand skal der være i systemet for at trimme luft/bensin....
strynboen på test profil

Viggotd
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 26. aug 2016 18:09

Re: Suzuki samurai køreproblemer

Indlægaf Viggotd » søn 18. dec 2016 22:07

Hvad kan der så være galt?

Viggotd
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 26. aug 2016 18:09

Re: Suzuki samurai køreproblemer

Indlægaf Viggotd » man 19. dec 2016 16:53

Vil det muligvis hjælpe at skifte tændrør?

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1082
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Suzuki samurai køreproblemer

Indlægaf knallert » man 19. dec 2016 18:23

tja man skal jo helst have et reserve med på ture..så køb et ekstra og prøv at skifte..men tror ikke det er problemet...prøv at lade bensinen løbe ud af hanen i 5 minutter...kommer der stadig den samme mængde ud...eller er der prop i systemet efter få minutter
strynboen på test profil

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3615
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Suzuki samurai køreproblemer

Indlægaf kreidlerhansen » man 19. dec 2016 20:17

Hvor meget og hvilken olie har du blandet i benzinen? Et lignende spørgsmål herinde viste sig at grunde i uvidenhed om, at der skal blandes 2-3% olie i tanken.

Rent symptomatisk set peger det vitterligt i retning af enten en tilstoppet benzinhane eller et tankdæksel, som slutter tæt nok til at danne vacuum i tanken.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1082
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Suzuki samurai køreproblemer

Indlægaf knallert » tirs 20. dec 2016 13:35

ja og for meget olie kan også..blokere bensin tilførslen..især hvis bensinen fordamper..og olien bliver tilbage..så stopper det hele i olie..en utæt hane .(som leaker internt)..vil samtidig levere en smule bensin/olie konstant til kaburatoren...så man efter 14 dage..har en oliefyldt kaburator..totalt stoppet
strynboen på test profil

Viggotd
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 26. aug 2016 18:09

Re: Suzuki samurai køreproblemer

Indlægaf Viggotd » tirs 20. dec 2016 14:44

Det er en 2 % blanding, så det kan ikke være for meget olie i benzin. Jeg vil dog lige prøve at rense diverse benzinfiltre og slanger

Viggotd
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 26. aug 2016 18:09

Re: Suzuki samurai køreproblemer

Indlægaf Viggotd » tirs 20. dec 2016 14:44

Og tjekke for vakuum

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Suzuki samurai køreproblemer

Indlægaf juhl-drengen » tirs 20. dec 2016 17:21

Jeg kom lige til at tænke på noget...

Hvilket tændrør kører du med og hvor er det købt? :shock:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Viggotd
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 26. aug 2016 18:09

Re: Suzuki samurai køreproblemer

Indlægaf Viggotd » tirs 20. dec 2016 17:49

Den kører med et NGK BP7HS eller NGK B7HS fra den tidligere ejer, men den kørte helt fint før jeg skillede motoren ad

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2104
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Suzuki samurai køreproblemer

Indlægaf claus olieklud » tirs 20. dec 2016 17:52

hej viggo... jeg er næsten sikker på at du skal havde fat i din karburator igen, det er helt galt hvis det er som du skriver at både tomgangsskrue og blandingsskrue skal være skruet i bund, samt at chookeren skal være aktiveret - chookeren er en tillægsdyse på din model karburator.

når du renser sådan en skal den total adskilles, den eneste skrue du kan lade sidde tilbage er din tomgangsskrue.
hvis du ikke har et ultralydsrensekar må du nøjes med trykluft - det er ikke kun et spørgsmål om at få gennemgang i dysserne, men at få gennemgang i alle indvendige kanaler... blæs kraftigt begge veje mange gange i hvert enkelt benzinsystem, det kan være svært at få hul på tomgangssystemet, idet der er tale om meget små kanaler... det kan være en fordel at prøve at blæse noget væske igennem, det er næsten ligegyldigt hvilken væske du bruger - det kan være noget så enkelt som sæbevand, så lav en lille balje med varmt sæbevand og læg karburatoren ned i når den er totalt adskilt, tag den op og blæs igennem flere gange hver vej, gentag processen mange gange.

det gode ved sæbevand er det ikke sviner, samt at hvis man får en dråbe i øjet er det ikke så slemt.
det er vigtigt at der er lidt sæbe i vandet for at bryde overfladespændingen, ellers kan en vanddråbe næsten virke som en prop inde i en smal kanal.
det er ligegyldigt hvilken sæbe, brug bare en sjat opvaskemiddel.
hvis en samurai karburator bruger løst dysserør så husk at få dette ud, chookerstemplet skal også afmonteres, i det hele taget ALT skal afmonteres.
prøv at tænke lidt over benzinens vej igennem en karburator - når du forstår dens virkemåde 100% vil du kunne tjecke om den er iorden inden du samler karburatoren - du kan tjecke kanalernes gennemgang ved fx at sprøjle et par dråber farvet olie ind ved blandings justerskruen, og derefter presse med trykluft - du kan da se om olien kommer ud i den anden ende af kanalen... fra blandings justerskruen er der 2 kanaler, den ene fører til karburatorens bund, enten ved en lille dyse, eller direkte forbindelse til det ordinære dysserør - den anden kanal kommer ud lige foran gasspjældet, du kan for at tjecke begge kanaler blive nød til at danne modstand ved den ene af kanalerne ved at sætte en finger for imens du blæser med trykluft.

overstående gør du også med chookersystemet, også med kanalen fra benzinslangestuds til nåleventil.

gentag processen mange gange, er der et " korn " inde i en kanal kan det være svært at fjerne af en omgang.

en bøtte wd40 er også udmærket til at vaske kanaler, det er desuden godt at bruge efter vandbadet for at fordrive fugt, samt at wd40 blandingen også virker opløsende på visse ting, wd40 er lavet af petroleum og tynd olie - det er et genialt produkt.

når man så kan se at der er hul igennem alle kanaler som der skal være, samt alle dele & kanaler er olieret, ja så samler man karburatoren igen.

tomgangsskruen skal kun lige akkurat være så langt inde at man kan ane gasspjældet lettes en lille smule ift bundstilling uden tomgangsskrue monteret - benzin/luft blandingskruen forsyner kun knallerten med benzin i og omkring tomgang, den skal som grundindstilling stå 1,5 omgang fra bund... tjeck nåleventilens funktion inden du sætter bundkaret på, ventilen skal lukke helt tæt når du enten holder svømmeren oppe, eller vender karburatoren på hovedet - når du så slipper svømmeren, eller drejer karburatoren til normal position, ja da skal nåleventilen åbne ganske af sig selv.

hvis du følger vejledningen er der stor chance for at karburatoren kommer til at virke igen - det kræver blot at der ikke længere er fremmedlegmer inde i kanalerne, at karburatoren ikke er tærret eller voltaget, at nåleventilen fungerer, at svømmeren er hel og tæt, samt at svømmerhøjden passer inde for en træsko længde.

hvis du er omhyggelig og bruger lang tid på at gentage rensningen er du måske fri for at adskille karburatoren igen.

inden du monterer din nyrensede karburator skal du selvfølgelig være sikker på at din tank og benzinhane er helt ren, samt at der en gennemgang.

når du starter den op første gang så start med at justere din tomgangsskrue så knallerten holder sig i gang, din tomgangskrue skulle helst ikke ret langt længere ind end som jeg har beskrevet, altså gasspjældet kun lige lettes ganske lidt.

din benzin/luft blandingsskrue skal du ikke pille ret meget ved, måske en kvart omgang ind/ud ift grundindstillingen som ovenfor forklaret - hvis knallerten kommer til at køre bare nogenlunde normalt, ja da skal jeg fortælle dig hvordan din benzin/luft blandingsskrue fungerer ift tomgang/gasrespons.

hilsen olieklud

Viggotd
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 26. aug 2016 18:09

Re: Suzuki samurai køreproblemer

Indlægaf Viggotd » tors 22. dec 2016 10:24

Problemet er løst! Det var benzintilførslen. Prøvede at køre på reservetank istedet for almindelig og så kørte den bare uden at stoppe. Jeg må lige have renset benzinhanen

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1082
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Suzuki samurai køreproblemer

Indlægaf knallert » tors 22. dec 2016 14:44

smid nogle småsten/spånskruer..eller noget andet skarpt i tanken..med en sjat bensin/rensevædske..og ryst den grundigt..så får du skrubbet den grundigt gennem..og skrabet alt halvløst gammel maling rust ..og slidt løst..og skyl den flere gange..og blæs den med trykluft..så er der aldrig mere skidt i hanen
strynboen på test profil

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1082
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Suzuki samurai køreproblemer

Indlægaf knallert » tors 22. dec 2016 14:46

knallert skrev:choker på...tyder på blokeret bensin tilførsel...eller manglende luftfilter..så der kommer rigeligt luft..men rens tank- tank hane- fjern extern filter..hvis der er et..løsn låget på tanken..og prøv igen..

..(.og de næste 10 var overflødige hvis du havde prøvet det første..med det samme)..men skidt med det..vi elsker at svare på spørgsmål
strynboen på test profil

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2104
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Suzuki samurai køreproblemer

Indlægaf claus olieklud » tors 22. dec 2016 20:12

omvendt kan man jo også sige at der ikke er grund til at gøre mere, nu kan knallerten jo køre ! i hvert fald ind til den går i stå igen.


Tilbage til "Asien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster