Suzuki samurai plump

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Besvar
Viggotd
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 26. aug 2016 18:09
Kontakt:

Suzuki samurai plump

Indlæg af Viggotd »

På min samurai sidder plumben i studsen meget løst og jeg kan derfor nemt pille den ud. Hvis jeg piller den ud, er det så en optimal metode til at få mere træk og fart?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Suzuki samurai plump

Indlæg af 12V »

Kan det passe at plumben allerede er samme diameter som karburatoren? Jeg fjernede den på min Samurai dengang jeg var 16 år, men husker det somom det ingen forskel gav.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Suzuki samurai plump

Indlæg af juhl-drengen »

Tricket er at selv når plumben er fjernet, så er porten i cylinderen stadig ligeså lille som plumben, ergo der skal portes lidt for at få noget som helst ud af det... (men jo både karburator og plumb er samme diameter..)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Suzuki samurai plump

Indlæg af Jensmc »

Med så stor en indsugning, ville jeg nok kigge lidt på udstødsporten i stedet for.
MEN, jeg har ingen erfaring i DM tuning.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Suzuki samurai plump

Indlæg af kreidlerhansen »

Så vidt jeg husker, er der meget beskeden afstand mellem, hvornår udstødnings- og skyllekanaler åbner.

Hæv udstødningskanalen, så den åbner ~5mm tidligere end skyllekanalerne, og kør en tur efter en god afrensning af cylinderen; spåner er en skidt ting.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Suzuki samurai plump

Indlæg af juhl-drengen »

kreidlerhansen skrev:Så vidt jeg husker, er der meget beskeden afstand mellem, hvornår udstødnings- og skyllekanaler åbner.

Hæv udstødningskanalen, så den åbner ~5mm tidligere end skyllekanalerne, og kør en tur efter en god afrensning af cylinderen; spåner er en skidt ting.

Tror det var min skyld du opdagede det i tidernes morgen, og udstødningsporten er vist kun 1mm højere end sideportene :rocks
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Suzuki samurai plump

Indlæg af Yamahafs1haslev »

kreidlerhansen skrev:Så vidt jeg husker, er der meget beskeden afstand mellem, hvornår udstødnings- og skyllekanaler åbner.

Hæv udstødningskanalen, så den åbner ~5mm tidligere end skyllekanalerne, og kør en tur efter en god afrensning af cylinderen; spåner er en skidt ting.
Jeg troede at det var god latin ved denne slaglængde, 40mm, at have mellem 8 og 10mm mellem portåbningerne og en dertil indrettet udstødning; givet at udstødningen ikke åbner tidligere end min 22mm fra TDC og en bredde (kordens længde) på max 60% af diameter af boring.
:
Vedhæftede filer
korde.png
korde.png (5.47 KiB) Vist 10701 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Suzuki samurai plump

Indlæg af kreidlerhansen »

37,4mm slaglængde på Suzukien.

Læg dertil en lille karburator og et ineffektivt udstødningsystem, superlave skylleporte yadda-yadda-yadda...

Der er derfor ingen fornuft i at trimme den til en høj blowdown-værdi, og slet ikke nær max.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Suzuki samurai plump

Indlæg af juhl-drengen »

kreidlerhansen skrev:37,4mm slaglængde på Suzukien.

Læg dertil en lille karburator og et ineffektivt udstødningsystem, superlave skylleporte yadda-yadda-yadda...

Der er derfor ingen fornuft i at trimme den til en høj blowdown-værdi, og slet ikke nær max.

* 37,8 hvis vi skal fluekneppe....
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Suzuki samurai plump

Indlæg af kreidlerhansen »

Korrekt... for mange år siden fik jeg lagt 37,4 ind, og af uforklarlige årsager kniber det med at få opdateret værdien. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Suzuki samurai plump

Indlæg af juhl-drengen »

Hahah! :) tror faktisk heller ikke det er første gang jeg retter på dig mht. suzukiens slaglængde :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Suzuki samurai plump

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... ja godt Juhl lige får rettet slaglængden til, det er nemlig rigtig med de 37,8 mm.

Suzuki er vel den knallertmotor som benytter den korteste slaglængde overhoved ? en motor med så kort slaglængde burde havde potentiale for et uhyggeligt højt omdrejningstal.

det er mærkeligt at ikke flere bruger en Suzuki motor til max tuning - måske ikke lige en Suzuki dm50 samurai, men så fx en Suzuki 3 eller 4 gears.

en Suzuki får måske ikke så mange ccm med den korte slaglængde, men den kan blive stærkt overkvadratisk, og en overkvadratisk motor er som udgangspunkt en hidsig størrelse når den får nogle omdrejninger.

nu er det jo temmelig smart iblandt nogle at benytte cylindre som slet ikke passer til modellen - hvad skulle hindre at tilpasse fx en rd 45 mm cylinder på en samurai ? hvis man bare tilpassede tingene således stemplet lige nøjagtig åbnede total for portene i bundstilling, og høvlede af toppen af cylinderen så stemplet lige kom en kvart mm fra top, ja så ville man vel opnå nogle porttider der tillod ydelse ved extremt omdrejningstal... der skulle så en 24mm karburator på som jeg har på min dtèr med 3 dobbelt membran + en passende expansionspotte.
således kunne en samurai sikkert køre 100 kmt med std gearing, dog med 15000 omdrejninger.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Suzuki samurai plump

Indlæg af kreidlerhansen »

Forskellen fra 39,7mm til 37,8mm (komma otte!) er beskeden, når vi taler rpm vs. stempelhastighed. I øvrigt er 39,7mm (eller mere) ikke uegnet til selv 18.000rpm. Suzukien kan vist tolerere ca. 10% mere.

Den overkvadratiske motors force er, at den større boring tillader større portarealer. Det medfører bare mere effekt.

Jeg har en DM50-cylinder liggende, som en dag skal trylles om til rendyrket vildskab. Jeg savner sådan set kun at få styr på afstanden fra stempeltoppens yderste kant og til øverste pakflade, når stemplet er i top.

Alt kan tilpasses, men hvem har ærligt talt lyst til at køre vanvittigt stærkt på en DM50? 50-55km/t med fornuftigt optræk er perfekt til en 2g knallert.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Asien"