Side 1 af 1

Samurai Dm50 benzinblanding

: fre 14. okt 2016 14:02
af Viggotd
Hej, på tanken af min gamle samurai står der at jeg skal lave blandingsforholdet 1:25, altså 4 %. Men inde på forskellige knallertforummer har jeg så læst mig til at mange mener det er bedre at bruge 2 % eller 3 %. Er det bedre og hvorfor? :)

Re: Samurai Dm50 benzinblanding

: fre 14. okt 2016 17:07
af 12V
Jeg kører 2% fuld syntetisk på alle mine maskiner, det er rigeligt, alle dele er fint dækket af en olie film når jeg adskiller.

Mere olie giver mere sod/koks/røg.

Re: Samurai Dm50 benzinblanding

: fre 14. okt 2016 19:33
af Jensmc
Som udgangspunkt mener jeg, at fabrikkens anbefaling skal følges.
Desværre er det nok et standardmærke, der klistres på tanken, uanset om det er 1HK eller 8HK. Så derfor er spørgsmålet relevant. Også da der findes endog rigtig fine olier, der smører fantastisk.
En olie er sikkert også fremstillet til et bestemt arbejdsområde, f.eks. et temperaturområde. Så man kan vel forestille sig, at en olie, der er fremstillet til race, ikke forbrænder, men derimod sovser udstødning og fløjte, så det drypper ud på de nylagte fliser.
Jeg vil mene, at en alm. mineralsk olie fra eks. Harald Nyborg er glimrende. den bruger jeg selv på min FS1 MC (4%), og det virker upåklageligt.
Men der er sikkert lige så mange meninger om 2T-olie, som der er forumbrugere.

Re: Samurai Dm50 benzinblanding

: lør 15. okt 2016 12:14
af knallert
vi er dog enige..så 2 ud af 1500 er da fint..
.knallerterne er fra sen 70 erne til tidl 80 ere..så tag udgangsåpunkt i de olier som var fremme dengang

dvs en billig harald skrals/taivansen ikke syntetisk..er nok den type som skiltet er fremstillet til..så bedst/nemmest/billigst at bruge en sådan.
..hvis der er automatisk blander kan du ikke så let mulighed for at ændre blandingen..(kan justeres..men doceringen er svær at justere)
..anderledes med en hjemme blander..hvor du selv hælder olien i bensin tanken..der kan du evt
bruge en moderne fuldsyntetisk dyr olie...skal der kun bruges en mindre mængde olie..til det samme smøre arbejde..da olien er mere effektiv..men du får ikke direkte noget positivt ud af den dyrere olie.(.over glæden ved at købe den flotte dunk)

Re: Samurai Dm50 benzinblanding

: lør 15. okt 2016 13:56
af 12V
Man får dog glæden ved en renere motor, hvis man vælger en fuldsyntetisk olie. Jeg er helt sikker på at smøringen er tilstrækkelig med en billig mineralsk.
Jeg har selv testet billig mineralsk, semi syntetisk og fuld syntetisk over længere tid. De to første efterlader et kokslag der brænder ret godt fast, fuldsyntetisk bliver også fedtet, men det viskes lettere af med lidt benzin på en klud.
På vores knallert turer har vi forbudt de mineralske, de giver synlig mere røg, og ved 4x10 timer giver det også svimmelhed og hovedpine.

Jeg kører med den billige Putoline fuldsyntetiske som JMPB har til 50 kr pr liter, det kan jeg ikke få en mineralsk til i mit lokalområde.

Re: Samurai Dm50 benzinblanding

: lør 15. okt 2016 15:52
af knallert
hvorfor ikke forbyde 2 takt på træf ture...jeg får meget røg fra de andre..min cd 50 bruger ingen olie.så ryger derfor ikke
.edit( ironi kan forekomme)

.der er folk som overdocere som ryger myggene ned fra himlen..tror ikke olie typen er afgørende ...ved korrekt docering...der er stadig mange som sjat blander..så motorsav påhæng motor buskrydder..ja alt får 4% 1:25 som nok er lige kraftig(tyk olie blanding ) til de moderne olier..

Re: Samurai Dm50 benzinblanding

: lør 15. okt 2016 16:46
af 12V
I dette tilfælde var det alene olien der gjorde forskellen, to procent på alle maskiner.

Re: Samurai Dm50 benzinblanding

: lør 15. okt 2016 19:15
af kreidlerhansen
4% er vist ved brug af alm. motorolie i benzinen.

Mineralsk 2T-olie fungerer fint, men det har mere tendens til at danne koks.

Umiddelbart ville jeg vælge en delsyntetisk og køre 2%. Mærke og pris er underordnet, blot det oplyses at være til brug i scootere og motorcykler.
Udgaver til motorsav og bådmotorer opfylder nogle krav, som en knallert ikke har brug for eller/og ikke har godt af.

Fuldsyntetisk behøver ikke sovse, men det er heller ikke merprisen værd på en lovlig knallert.