Samurai Dm50 benzinblanding

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Besvar
Viggotd
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 26. aug 2016 18:09
Kontakt:

Samurai Dm50 benzinblanding

Indlæg af Viggotd »

Hej, på tanken af min gamle samurai står der at jeg skal lave blandingsforholdet 1:25, altså 4 %. Men inde på forskellige knallertforummer har jeg så læst mig til at mange mener det er bedre at bruge 2 % eller 3 %. Er det bedre og hvorfor? :)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Samurai Dm50 benzinblanding

Indlæg af 12V »

Jeg kører 2% fuld syntetisk på alle mine maskiner, det er rigeligt, alle dele er fint dækket af en olie film når jeg adskiller.

Mere olie giver mere sod/koks/røg.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Samurai Dm50 benzinblanding

Indlæg af Jensmc »

Som udgangspunkt mener jeg, at fabrikkens anbefaling skal følges.
Desværre er det nok et standardmærke, der klistres på tanken, uanset om det er 1HK eller 8HK. Så derfor er spørgsmålet relevant. Også da der findes endog rigtig fine olier, der smører fantastisk.
En olie er sikkert også fremstillet til et bestemt arbejdsområde, f.eks. et temperaturområde. Så man kan vel forestille sig, at en olie, der er fremstillet til race, ikke forbrænder, men derimod sovser udstødning og fløjte, så det drypper ud på de nylagte fliser.
Jeg vil mene, at en alm. mineralsk olie fra eks. Harald Nyborg er glimrende. den bruger jeg selv på min FS1 MC (4%), og det virker upåklageligt.
Men der er sikkert lige så mange meninger om 2T-olie, som der er forumbrugere.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Samurai Dm50 benzinblanding

Indlæg af knallert »

vi er dog enige..så 2 ud af 1500 er da fint..
.knallerterne er fra sen 70 erne til tidl 80 ere..så tag udgangsåpunkt i de olier som var fremme dengang

dvs en billig harald skrals/taivansen ikke syntetisk..er nok den type som skiltet er fremstillet til..så bedst/nemmest/billigst at bruge en sådan.
..hvis der er automatisk blander kan du ikke så let mulighed for at ændre blandingen..(kan justeres..men doceringen er svær at justere)
..anderledes med en hjemme blander..hvor du selv hælder olien i bensin tanken..der kan du evt
bruge en moderne fuldsyntetisk dyr olie...skal der kun bruges en mindre mængde olie..til det samme smøre arbejde..da olien er mere effektiv..men du får ikke direkte noget positivt ud af den dyrere olie.(.over glæden ved at købe den flotte dunk)
Senest rettet af knallert lør 15. okt 2016 15:53, rettet i alt 1 gang.
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Samurai Dm50 benzinblanding

Indlæg af 12V »

Man får dog glæden ved en renere motor, hvis man vælger en fuldsyntetisk olie. Jeg er helt sikker på at smøringen er tilstrækkelig med en billig mineralsk.
Jeg har selv testet billig mineralsk, semi syntetisk og fuld syntetisk over længere tid. De to første efterlader et kokslag der brænder ret godt fast, fuldsyntetisk bliver også fedtet, men det viskes lettere af med lidt benzin på en klud.
På vores knallert turer har vi forbudt de mineralske, de giver synlig mere røg, og ved 4x10 timer giver det også svimmelhed og hovedpine.

Jeg kører med den billige Putoline fuldsyntetiske som JMPB har til 50 kr pr liter, det kan jeg ikke få en mineralsk til i mit lokalområde.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Samurai Dm50 benzinblanding

Indlæg af knallert »

hvorfor ikke forbyde 2 takt på træf ture...jeg får meget røg fra de andre..min cd 50 bruger ingen olie.så ryger derfor ikke
.edit( ironi kan forekomme)

.der er folk som overdocere som ryger myggene ned fra himlen..tror ikke olie typen er afgørende ...ved korrekt docering...der er stadig mange som sjat blander..så motorsav påhæng motor buskrydder..ja alt får 4% 1:25 som nok er lige kraftig(tyk olie blanding ) til de moderne olier..
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Samurai Dm50 benzinblanding

Indlæg af 12V »

I dette tilfælde var det alene olien der gjorde forskellen, to procent på alle maskiner.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Samurai Dm50 benzinblanding

Indlæg af kreidlerhansen »

4% er vist ved brug af alm. motorolie i benzinen.

Mineralsk 2T-olie fungerer fint, men det har mere tendens til at danne koks.

Umiddelbart ville jeg vælge en delsyntetisk og køre 2%. Mærke og pris er underordnet, blot det oplyses at være til brug i scootere og motorcykler.
Udgaver til motorsav og bådmotorer opfylder nogle krav, som en knallert ikke har brug for eller/og ikke har godt af.

Fuldsyntetisk behøver ikke sovse, men det er heller ikke merprisen værd på en lovlig knallert.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Asien"