beskadiget luftfilter

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Besvar
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

beskadiget luftfilter

Indlæg af jon.o »

Hej alle

Som I sikkert kan huske, har jeg oplevet forskellige motorproblemer med min Samurai DM-50

Det er altid kommet til udtryk ved, at den i perioder er svær at starte og i perioder er gået ud imens jeg har kørt.

Der er stillet mange diagnoser og jeg har ordnet forskellige ting, som har virket kortvarig, men altid er faldet tilbage igen.

Nu er jeg begyndt at skille den rigtigt ad... og jeg har opdaget, at slangen, der går fra luftfilteret til motoren er knækket to steder, så der er to store revner/ huller i den.

Jeg tænker det må have betydning for hvor meget luft der trækkes ind i motoren, og at det kan have trukket ufiltreret luft ind.

Spørgsmålet er, om det kan have været det, der var problemet hele tiden? Ville det kunne skabe den slags problemer?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: beskadiget luftfilter

Indlæg af 12V »

Det kan godt skabe den slags problemer. Ved forskellige temperaturer arbejder gummiet, nogengange har det mpske været åben, andre gange lukket?

For meget luft/mager blanding, kan sagtens gøre at den går ud under kørsel. I værste tilfælde kan den "sætte sig" pga. overophedning.
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: beskadiget luftfilter

Indlæg af jon.o »

Sætter sig. Det lyder ikke godt. Hvad betyder det?

Et nyt gummirør koster heldigvis kun 70 kr og er nemt at montere, men hvad hvis den har sat sig?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: beskadiget luftfilter

Indlæg af juhl-drengen »

Jon.o: Den nemmeste er at pille top stykket af og se hvordan cylinder gangen ser ud, suzukien har jern foring så den kan nemt bores op/hones hvis der er skader og hvis der ikke er så er det jo skønt ;-)

Men hvis det er så er det en opboring/ honing + nyt stempel i overstørrelse
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: beskadiget luftfilter

Indlæg af 12V »

Det er ikke fordi jeg vil male fanden på væggen, er man heldig går knallerten bare ud pga. den magre blanding af benzin/luft.

At den sætter sig, betyder at stemplet udvider sig mere end cylinder boringen. De kommer i kontakt og din motor bremser hurtigt ned, det er hårdt ved både stempel og cylinder.

Inden du skiller noget ad, skift gummiet og se hvordan det kører.
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: beskadiget luftfilter

Indlæg af jon.o »

Ok. Tak for hjælpen
Stemplet kan i hvert fald stadig bevæge sig, men om den har sat sig, ved jeg ikke.... det må jeg undersøge. Ellers er et nyt stempel vist ikke så dyrt...

Jeg kommer desværre ikke uden om at skille den ad. Knækkede en skrue, da jeg ville sætte topstykket på, så den skal bores ud... med andre ord, hele motoren skal skilles ad.
Sommerprojekt!!!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: beskadiget luftfilter

Indlæg af juhl-drengen »

Hold dig fra de uoriginale stempler udover barikit, de andre er for billigt producerede og tolerancerne for ringe..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: beskadiget luftfilter

Indlæg af jon.o »

Tog motoren af i går.
Stemplet ser fint yd, synes jeg, men alle skruerne i ophænget var skæve :D
Og så var der et lag skidt på indersiden af skjoldet... 0,5 cm kompakt støv og olie.
Så den vil nok i det hele taget have godt af en kærlig hånd!
Pga diverse utætheder er er motorblokken fuldstændig indsmurt i olie på ydersiden....
Har købt nyt rør til luftfilteret, pinbolte, sodsæt etc. Så håber jeg det bedste...
Det bliver spændende at se om den kommer ud at køre igen!
Besvar

Tilbage til "Asien"