Hvem har druknet mit tændrør?

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

Indlæg af jon.o »

Ingen tvivl om, at den samurai er noget gammelt skrammel, men nu har jeg altså gjort det til min mission at redde den!

Da jeg købte den for snart et år siden, var det netop for at lære noget om motorer og om at reparere maskiner, og der må man da sige, at det er den helt rigtige jeg har købt :)

Jeg har fundet et værksted hvor jeg kan gå i gang med at skille den ad. Jeg tror den er fuld af olie, og nu kan jeg lige så godt gå i gang med at ordne den rigtigt, skifte pakninger, rense dyser og hvad ved jeg.

Så skal den nok komme ud at køre igen!

Det mærkelige er, at den lige havde fire dage, hvor den kørte som en drøm, og så døde den fuldstændigt. Men hvem ved, måske finder jeg en død mus i kaburatoren eller sådan noget ;)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

Indlæg af claus olieklud »

Twinsport skrev:Hov hov!
claus olieklud skrev:...- desuden er en Yamaha meget smartere og køre langt bedre...
Se dét var en unødigt sårende bemærkning :D. Hvad så med min gamle Puch MS? Hvor er den i hierakiet? :?

Peace out!

/Steen
hej igen... knallerter kan deles i 2 dele, dem fra før 1980 og dem efter 1980, undtagelsen er de modeller som blev opfundet før 1980, men som blev solgt efter 1980 fx puch maxi & vespa ciao.

desuden mener jeg udtrykket "gammelt skrammel " er meget posiktivt, jeg gør blot opmærksom på at man ikke kan reparere noget totalt opslidt ved at rense tændrøret eller justere lidt på kaburatoren.

i firserne & tildels i halvfemserne kunne man reparere en slidt Yamaha med et par nye hovedlejer, lidt simmeringe & måske en ny cylinder - nu er det alt der skal kikkes på når man renoverer, tiden er gået og meget mere er blevet slidt.

det samme gælder også for en Suzuki samurai der nærmer sig 30 år - mange af dem har aldrig været renoveret, derfor er det noget gammelt skrammel.

hilsen olieklud
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

Indlæg af jon.o »

Ja, du har nok ret.
Men jeg giver det et forsøg. Starter med at skille det ad, rense det, og sætte det sammen Ingen med nye pakninger, og så en ny benzinblanding med mindre olie og mindre kaburatorvæske, hvor jeg nok også har været lidt for rundhåndet! !
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

Indlæg af knallert »

skrammel er nok det rigtige ord
..men det er på grund a misveligehold, og forsømmelse af den tideligere ejer,den er blevet til skrammel..at du så som ny ejer ikke har evnerne(endnu)..til at fange de mange fejl som overlapper hinanden i en lang kædereaktion..af fejl og startproblemer..knallert reparation er skide svært..og tager nogle år at lære..man kan ikke bare det hele fra dag 2 eller dag 3..
det bedste er at få den blæst ud...og renset..og håbe at den starter...så du kan få kørt lidt mere..og lanmgsomt reppe småtingene lidt efter lidt..at pille cylender af..er svært..kan det undgås..er det bedst lige nu...der kan være mange ting i vejen nu..slidte krumtap lejer pakdåser cylender/stempel/stempel ringe pakninger..det vil koste flere 1000 at gå hele motoren gennem

..suzukien var en af de sidste rimelige gode knallerter..sammen med puch Monza 2 gear..vat de de stærkeste og mest holdbare af 2 gear knallerterne fra start 80 erne..Yamaha 2 gear var noget billigt skrammel i sammenligning..ogde var aldrig så driftsikre som puch og Suzuki..baghjulet var svagheden på alle 2 gear knallerter..ad de var spinkle pga lav egenvægt 60 kg krav fra myndighederne

ps jeg tror at svag tænding..og overfyldt motor tilsammen gør problemet..kan du fjerne et af problemerne vil den nok køre..den kan køre med en svag tænding...hvis motoren er ren og rimelig tør.....så forsøg at få alt væske ud af motoren..trykluften er altså det nemmeste metode...du må da kende en med en blæsepistol til kompressor...ellers spørg på facebook...der er alle de andre
strynboen på test profil
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

Indlæg af jon.o »

Yep, jeg kører den på værksted på torsdag hvor der er trykluft, værktøj og nogle andre gutter, der interesserer sig for knallerter... så puster jeg den igennem og ser hvad det sker!!

Er i øvrigt kommet til at købe en gammel sco (midt 60'er) så nu bliver der endnu mere at holde styr på!

Men mange tak for alle tips og ideer. Jeg er helt nybegynder, så jeg værdsætter det :)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

Indlæg af knallert »

sco er en nem knallert..du kan stadig få nye dæk til 3-400 kr stk.. 24 tommer..den lille motor uden gear..er meget startvillig og let at få kørende..den 3 gear er lidt mere besværlig...
strynboen på test profil
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

Indlæg af juhl-drengen »

jon.o skrev:Ja, du har nok ret.
Men jeg giver det et forsøg. Starter med at skille det ad, rense det, og sætte det sammen Ingen med nye pakninger, og så en ny benzinblanding med mindre olie og mindre kaburatorvæske, hvor jeg nok også har været lidt for rundhåndet! !
Hvis det er en trøst så er en dm50 nok også den af de "store knallerter" med den mest simple motor, skriv endelig hvis du får brug for hjælp :-)

og lige en ting mere der er en faldgrubbe for mange nybegyndere når de renovere motorer... når blokken skal samles på midten så husk at bruge noget godt benzinbestandigt silikone pakning (det de har i thansen er no go) og så er nåle lejet i koblingen og koblingsplader ligeledes no go fra thansen da de bliver slidt ned MEGET hurtigt :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

Indlæg af jon.o »

Tak for tips.
Er ikke i tvivl om, at Thansen dele er lidt bløde i det... det baghjul jeg satte på for en måneds tid siden er allerede fuld af små rustpletter!!
Tror det er lavet af et materiale, der ikke kan tåle at komme udendørs :)

Update på samuraien:
Jeg pillede udstødningen af og opdagede at der nærmest ikke var noget hul igennem. Rensede den, og satte den på igen, og så startede den på første kick!
Dum som jeg var, blev jeg så optaget af at ville ud og prøve den, at jeg skruede udstødningen på igen med det samme og glemte at blæse motoren igennem... så på torsdag tager jeg tilbage på værkstedet og gør det rigtigt.

Kaburatoren var i øvrigt helt fin og ren inden i. Jeg venter lige lidt med at skille motoren ad, til jeg har set hvordan den kører!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

Indlæg af juhl-drengen »

Super!

Men ærlig sag, der går nok ikke lang tid før rustpletter ikke er det eneste thansen baghjulet fejler....
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

Indlæg af jon.o »

Hvor kan man købe ordentlige hju
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

Indlæg af juhl-drengen »

Det ærlige svar er jeg ikke ved det....

thansen's kan ikke bruges i længden
ved scootershop forhandler et komplet baghjul men om det er originalt/hvordan kvaliteten er ved jeg ikke
det bedste man kan gøre er at finde et brugt originalt der ikke er skævt, pille alle de gamle ejer ud af det, male nav og pudse fælg, købe nye originale ejer og så få en cykelhandler til at samle skidtet :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis den har klaret en god køretur, behøver du nok ikke blæse den igennem; Det har den selv klaret. ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

Indlæg af knallert »

ja bare den har kørt..er alt sod og snot..blæst ud...så behøver du ikke at blæse den gennem.
..men i kan tjekke selve udstødningen..forrøret plejer at brænde hårdt sod fast..længre bagud er det mere flydene...man kan brænde udstødningen med en gasbrænder..men crome vil blive ødelagt..
strynboen på test profil
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

Indlæg af juhl-drengen »

Ellers så i med benzin, ud i grillen og lad den hygge sig!
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

Indlæg af knallert »

men opløs skidtet kemisk..hvis udstødningen er pæn i cromen.
.hvis ikke..brænd den ren og mal den/sølv eller sort bagefter..så rusten ikke spiser resterne
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

Indlæg af claus olieklud »

hej... som jeg husker kan man trække fløjten ud af udstødningen, så er det nemmere at rense.
ellers er der jo det gode råd som jeg har læst her på siden, det handlede om at proppe den ene ende af og fylde en kautisk soda blanding i udstødningen og lade det stå nogle dage eller måske en hel uge, her efter skulle gammelt sod og olie være opløst således at man med vand kan rense det sidste af - altså stikke en vandslange ind i forrøret og blæse igennem.
aner ikke om det virker for jeg har aldrig prøvet, men jeg mener der blev fortalt at en original lovlig Yamaha udstødning blev som ny af det.

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

Indlæg af juhl-drengen »

Det kan man claus :-)

Var det ikke nikolaj y med hans RD 350?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... jo nu du siger det, det var vist ham der gjorde det, godt husket.

jeg vil selv prøve det en dag, jeg tror det bliver med min lovlige 78er, ikke fordi der ikke er gennemgang nu, men fordi en ny & ren udstødning har sådan en special metallisk, klingede og hvæsende lyd.

hilsen olieklud
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

Indlæg af jon.o »

Tak for tips :)

Jeg hældte benzin i og satte ind tid. Tog fløjten ud og gjorde det samme med den.

Den ser lidt sveden ud nu, så jeg skal nok holde ekstra øje med den.

Dårligt nyt, at man ikke kan få ordentlige hjul længere.... kan man sætte på fra andre mærker, eller skal det være lavet specielt til Suzuki?
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvem har druknet mit tændrør?

Indlæg af knallert »

på puch ..tog man hjulet fra en tideligere årgang model.
..men suz en er speciel fremstillet som 30 kmt /2 gear /60 kg godkendt knallert..så har ikke bånd til bage de ældre maskiner.så retro fit af stærkere solide gamle hjul er nok ikke muligt..sådan uden vidre(men kan nok gøres med en del maskinarbejde)..så det behøver ikke at være suzuki
..problemet er at der er for få eger i hjulet,,og navet er for svagt støbt..i det orginale,, så der kommer slør i tingene..som så ødelægger tolerencerne til eger og lejer...hvis du holder hjulet justeret og opspændt..kan det godt holde.
..så hvis du har købt et nyt hjul..skal du bare passe det..og holde egerne stramme..og ikke stramme træk kæden for meget..det ødelægger lejerne..heller ikke for løst..ca 1 cm bevægelse i kæden op/ ned..plejer at passe..så vil hjulet køre i mange år..dog vil det ruste..så sprøjt tectyl på både indvendig og udvendig..kør evt tape rundt indvendig så slangen ikke limes fast i tectylen...jeg plejer at køre maletape rundt indvendig i fælgen for at holde tec inde ved egeniplerne..fjern det orginale fælgbånd før du sprøjter..og monter det igen efter sprøjtningen
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Asien"