DM-50 trækker mærkeligt.

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Besvar
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

DM-50 trækker mærkeligt.

Indlæg af jon.o »

Hej alle.
Så er den gal igen med min DM-50
For en måneds tid siden oplevede jeg, at den blev sværere og sværere at starte. Den skulle kickes mange gange og startede i meget lave omdrejninger. Når den først kom i gang, var der dog ingen problemer.

Indtil den en dag begyndte at trække meget stødes, når den kom i fuld gas. Den træk og slap så jeg hele tiden accelererede op og ned. Jeg kørte videre, indtil den gik helt ud og var umulig at starte.

Efterfølgende skiftede jeg tændrøret. Det gamle tændrør var fuld af rust og lignede ikke noget der kunne bruges til noget.

Med nyt tændrør startede den første gang og trak fint.

Jeg nåede dog kun at køre på den et par gange, da den også skulle have nyt baghjul. Sidste weekend skiftede jeg så baghjul, og var klar til at ræse der ud af. Så var alt godt.

I torsdag fik jeg så pludseligt ud igen, men med helt andre symptomer, der pegede på frost i dyserne. I let af weekenden har jeg så hæl benzin med kaburatorvæske på, og i dag skulle jeg så køre på arbejde for første gang siden i torsdags, hvor den gik ud.

Igen var den svær at starte og startede op i meget lave omdrejninger, og allerede efter 5 minutters kørsel, begyndte den igen at trække stødes. ... det går sådan set fint, hvis jeg har den på fuld gas, men så snart jeg gasser bare lidt ned, bremser den op. Så det opleves som om den hopper afsted på cykelstien. Altså de samme symptomer som sidst den døde. Denne gang fortsatte jeg dog ikke, men vendte om og kørte hjem med det samme.

Håber der er nogen af jer, der har en ide til hvad det kan være. Benzinhanen, kaburator og tank blev renset for snart et år siden.... Kan det være dyserne? Eller gearet?
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: DM-50 trækker mærkeligt.

Indlæg af jon.o »

Nå... update.
Kom hjem fra arbejde, og besluttede at prøve at give den en tur mere, og så var der ikke rigtig noget at mærke.

Den er måske stadig lidt stiv i op og ned accelreringerne, men jeg kunne køre i flere hastigheder I den problemer.

Kan det måske være gaskablet, der reagerer på fugt og kulde???
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: DM-50 trækker mærkeligt.

Indlæg af juhl-drengen »

Prøv at rense/smøre spjældet i karburatoren i 2 takts olie og smør gaskablet (evt. også koblings/bremsekabel nu hvor du er i gang)

Har ført haft lignende problemer der skyldes enten en smule skidt på spjældet eller et kabel der trængte til at blive smurt :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: DM-50 trækker mærkeligt.

Indlæg af juhl-drengen »

Endnu en lille ting:
hvilket mærke er tændrøret/hvor er det købt? der er nemlig kopi NGK tændrør i omløb og vi er flere herinde der har haft "fornøjelsen" af at skifte bekendtskab med dem med de drillerier/problemer der følger med, hvis du f.eks har købt ved mopedspeed, thansen mfl. er der en reel chance for dit tændrør er et af de ustabile... og kan have noget med motorens kørsel at gøre :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: DM-50 trækker mærkeligt.

Indlæg af jon.o »

Ok. Tak for råd (endnu engang) :)

Jeg har købt tændrøret hos en lokal cykelsmed /scooter mekaniker.

Smøring af kabler samt rensning af spjæld lyder rigtigt. Det må jeg finde ud af!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: DM-50 trækker mærkeligt.

Indlæg af juhl-drengen »

Super, sæt i værk! :D
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: DM-50 trækker mærkeligt.

Indlæg af jon.o »

Jeg er i øvrigt blevet opmærksom på, at der er en olieprop, på siden af motoren... Hvad bruger man den til? Er det meningen, at man skal hælde olie på, udover det, der kommes i benzinen??
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: DM-50 trækker mærkeligt.

Indlæg af knallert »

gearkassen skal have gear olie..koblingen lever i samme rum..indvendig i motoren.
..men er helt adskildt fra krumtap og cylender..som smøres af bensin olieblanding
..så tap alt olie af,,,og påfyld ny.
.alle info findes i instr bogen..som du burde have..eller en kopi af den.
..prøv at Google på data og motor type og knallert navn..så er alle info der et sted..lige til at scanne ind..og printe dig en bog selv...eller købe en haynes værkstedsbog som sidste mulighed..
hvis der er bensin i gearkassen....eller en blanding af olie og bensin...er der en utæthed i blokken/simmeringe...
strynboen på test profil
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: DM-50 trækker mærkeligt.

Indlæg af juhl-drengen »

Olieproppen i siden (den sorte) skal der SAE 30 olie i evt. fra en plænerklipper :-)
Der er så en lille bolt/skrue i midten af koblingskjolder du skruer af, når olie begynder at løbe ud af den så er der nok olie på den lille 2 gears! :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: DM-50 trækker mærkeligt.

Indlæg af juhl-drengen »

Vi har for resten service manualen liggende her på forum ;-) dog er mange af olietyperne nævnt/blandingsforhold for olie i benzinen forældet :-)
og det er vist 600 ml der skal i, men den nemmeste er den med skruen :)

http://knallertforum.dk/download/suzuki ... atalog.pdf
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: DM-50 trækker mærkeligt.

Indlæg af knallert »

bogen siger 20w/40 motorolie 550 ml. :what2 julle...hvis man læser grundigt....

.men husk at tappe det brugte af,, før du fylder nyt olie på...
fantastisk fin bog du linker til..den burde alle suz folk have som bibel.....der står alt af betydening for veligehold af ens knallert...
strynboen på test profil
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: DM-50 trækker mærkeligt.

Indlæg af juhl-drengen »

Ja men det meste til biler i dag er friktions reducerende, det er ikke godt til suzukiens kobling, og SAE 30 plæneklipperolie er hvad de fleste af os med dm50 kører med :-) det er også hvad far/søn bruun råder til (nogle af danmarks største Suzuki knallert nørder med en ret stor samling) og eneste gang jeg har brændt en kobling/smadret en gearkasse har været pga. for slapt koblingskabel/for hårde skift :)

og sagde jeg MENTE 600 ml ergo det var et ca. og ikke præcis viden, det står vist også nok 600ml på de koblingskjolde til dm50 jeg har liggende, skal nok lige kontrollere :D
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: DM-50 trækker mærkeligt.

Indlæg af jon.o »

Herligt!!
Jeg printer og læser!

Mange tak for info!
Besvar

Tilbage til "Asien"