Honda CD50 6V eller 12V

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Besvar
Kris L
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 25. maj 2014 22:55
Kontakt:

Honda CD50 6V eller 12V

Indlæg af Kris L »

Jeg er ved at renovere en Honda CD50 fra 1974.
Det er hensigten at den skal restaureres 100% og bringes tilbage til den stand, som den fremstod dengang i 70'erne. Dog ikke som en død 30'er knallert, men som den tunede model, jeg selv kørte på som glad teenager. Det skal naturligvis ske helt efter loven, og derfor skal den indregistreres som MC. Samtidig vil jeg fylde nogle flere kubik på den gamle motor, som alligevel trænger til en renovering.

Nu er jeg så ved at gennemgå alle stumper og skrive indkøbslister ud fra min Honda CD50 Parts List.

Her er jeg så kommet i tvivl om jeg skal planlægge at gå fra 6V til 12V.

Hvilke fordele og ulemper vil der være ved at ændre fra 6V til 12V?

Hvis jeg beslutter at opgradere til 12V, hvilke konsekvenser har det så?
Jeg tænker på konsekvenser på elsystem, tænding og motor, og hvad jeg dermed skal være opmærksom på ved indkøb af stumper?

Iøvrigt er jeg i tvivl om jeg i det hele taget blot kan droppe den gamle motor og købe en helt ny 12V japansk kvalitetsmotor.
Det vil sikkert være billigere og lettere end at skulle renovere den gamle, men hvad så med indregistreringen som MC og registreringsafgift?

Afslutningsvis er jeg bekymret for at min knallertbudget løber løbsk. Jeg ret kvalitetsbevidst og jeg er derfor kun tilfreds med knallertens store dele som stel, tank, etc. Alle øvrige stumper incl. bolte, skruer, lejre, skal udskiftes. Har i erfaring med hvor man kan købe ind til rimelige priser, og hvordan man i øvrigt holder udgifterne på et rimeligt niveau?

Jeg ved godt at det er mange spørgsmål på een gang, men håber i har tålmodighed med en begynder på dette felt :-)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Honda CD50 6V eller 12V

Indlæg af juhl-drengen »

Koster japaner motorne virkelig så lidt det kan betale sig?
Kina kopierne koster 2000-2500 kr?..

Lejer, skruer,bolte,møtrikker "standard" gummier osv, kan ofte købes ved webshops der ikke sælger andet end sådanne småting til små penge! det er noget billigere end f.eks de 20 kr thansen tager for en enkelt bolt ved "special" bolte......

Hvis du kan skaffe en original honda 12v tænding er eneste "problem" jo at skifte til 12v pærer og batteri?


Men eksperterne må hellere rådgive i dybden :wink:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Honda CD50 6V eller 12V

Indlæg af juhl-drengen »

Men tag evt. at sætte et regnestykke op i excel så kan du taste de mindste små stumper ind og løbende redigerer så ved du hvor du skal spare og har helt styr over hvad den koster! (jeg foretrækker IKKE at beregne på den slags!...)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Honda CD50 6V eller 12V

Indlæg af strynboen »

du kan ikke lovligt skifte motoren..og syne den som mc.

..det skal være den orginale 50cc honda...som den er født med..
en kina med krim krams motornummer og 110cc..går aldrig gennem syn..der er også en grænse på forøgelse af effekt..som udelukker de store motore
det er bedre at finde en udenlandsk 65cc /110 cc mc..de kan synes uden problemer..men papirene skal være ok..og den skal toldsynes..men det er ingen problem

6v og 12v er ikke kun volt i ladesystemet..men betegelsen for 2 typer af motorene...6v motoren,er den gamle 1971-1974..12v er den nyere..det er tænding..kaburator tum nummer til forskel..og slaglængde..ikke mindst...

kina motore er med cdi tænding 12 volt spænding på lys..fås i alle størelser 50cc-200cc..og er ret lette at tilpasse..skift alle pære og relæer..og kør lyset over batteriet..og mont en spændings regulator..så fungere det..og monter en cdi box..så er man flyvende

det koster og tager en del tid..regn med ca 10,000 kr for basis kørende knallert...+ alt geil crome autolak opdaterede støddæmpere/div sæder lygter..nok 5-10.000 ekstra...så en super flot renoveret nysynet..total i orden..er dyrere end en flot brugt mc...

jeg har en 1972 cd 50..de er lovligt med stor kaburator/tunudstødning...så kan synes og køre 75 uden anden ændring end tage plumpen..og blokere tændingen..så er den som mc modellen blev solgt
1974 er droslet mere..med lille kaburator og udstødning..men man må skifte delene når den er mc..bare at blokken/og cylenderen er 50cc
Vedhæftede filer
kina atv-2diagram.jpg
hoinda foran huset-250.jpg
hoinda foran huset-250.jpg (77.47 KiB) Vist 8474 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Kris L
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 25. maj 2014 22:55
Kontakt:

Re: Honda CD50 6V eller 12V

Indlæg af Kris L »

Hej Strynboen.

Mange tak for dit svar :-)

Jeg forstår det sådan:

Undlad at opgradere til 12V når det er den gamle motor fra før 1975. Blandt andet fordi slaglængden er en helt anden på en motor fra 1974 (6v motor).

Med hensyn til indregistrering som motorcykel kræver det at jeg forbliver på 50cc, men jeg kan godt påsætte en større karburator og blokere tændingen.

Er det korrekt forstået ?

Mvh..Kris
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Honda CD50 6V eller 12V

Indlæg af strynboen »

det er som jeg har forstået det.
..ved ikke om det er 100 % rigtigt.
..men så er du på den sikre side.
.spørgsmålet er om man må skifte til en evt kineser/eller større honda motor..inden for effekten (kw) som den type mc ,som knallerten er magen til...alså mc versionen af cd 50...som som mc,,( der også honda cd 65..med 65cc)
det som afgør det, er typegodkendelsen af cd 50 som mc.
..der er nogle forskelige ,,bla en på "4 stroke.dk"..og jens ,her på forum har en..find den med højest kw/vægt
og få en kopi..som du tager med til syn...sammen med alle relevante papire.
..brug brugsanvisningen her på forum..det er i prinsippet det samme..u anset fabrikat
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Asien"