En lille ny scooter.. Efterfølgeren til passola.

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

En lille ny scooter.. Efterfølgeren til passola.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Fredericia stumpemarked... Pludselig stod den der... Otto og jeg har tit snakket om den lille JOG og at jeg burde have en fin original i yamaha samlingen.

En knapt 20 år gammel JOG blev det til.

Kunne ikke starte før Otto drænede bundkarret for 2 takts olie. :hihi

Kører vildt godt, 35. 100 %lovlig og ALT er originalt, også kurven.


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: En lille ny scooter.. Efterfølgeren til passola.

Indlæg af strynboen »

fin .....men grænsen er overskredet...det er ikke en knallert...men en SCOTER :hihi flot for årgangen..utroligt den har overlevet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
otto
Fuldblods knallert
Indlæg: 312
Tilmeldt: tirs 28. okt 2008 21:28
Kontakt:

Re: En lille ny scooter.. Efterfølgeren til passola.

Indlæg af otto »

Den er bare fin og så køre den super godt og det er en dejlig knallert:-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: En lille ny scooter.. Efterfølgeren til passola.

Indlæg af Kim B S »

Hej Morten.
Tillykke med købet. :D Meget fin Jog du har fundet. :bravo Godt og se at det ikke er alle gamle scootere, der kørt i smadder af unge knækte, eller for den sags skyld også ældre. :roll:

En af mine venner(en mand på 53 år), har sin scooter (en 45 Aprilia Scarabeo) her hos mig i øjeblikket, for at min svoger og jeg skulle få den til at køre ordentlig. :P Men vi har simpelthen opgivet den, da den ikke er værd at lave noget ved, på grund af manglende vedligeholdelse. Den aksel som holder motor og stel sammen, skal gå i gennem nogen bøsninger. De bøsninger er slidt helt væk, og den er godt i gang med at gnave af matrialet uden om kring, så den er direkte farlig at køre på. :shock: Når man stiller den på støttefoden, støtter den på begge hjul, og støttefoden stopper først når den går i mod forrøret på udstødningen, fordi stellet er voldsomt slidt der hvor akslen til støttefoden går i gennem stellet. Alt er genneralt ekstremt slidt og meget rustent efter 50000 km uden veligehold og rengøring, og den er blevet brugt i alt slags vejr, og samtidig må det ikke koste noget :roll: Og da den blev leveret her, lå den ned på traileren, og totaktsolie og benzin var løbet ud og svinet til flere steder. :roll:

Nå det var lige et sidespring.

Hilsen Kim.
Senest rettet af Kim B S søn 17. nov 2013 00:40, rettet i alt 1 gang.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: En lille ny scooter.. Efterfølgeren til passola.

Indlæg af juhl-drengen »

Er det en FS eller en AS?.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: En lille ny scooter.. Efterfølgeren til passola.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Det er en artistic special.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: En lille ny scooter.. Efterfølgeren til passola.

Indlæg af juhl-drengen »

:(y)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: En lille ny scooter.. Efterfølgeren til passola.

Indlæg af dalgaard »

Flot ! Har en magen til også 100 procent lovlig dog med en uoriginal udstødning og knap så pæn i lakken ! Hvad måtte du slippe for sådan en sag ? Har du tjekket det ikke er en 45 ?
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: En lille ny scooter.. Efterfølgeren til passola.

Indlæg af dalgaard »

PS vil næsten vædde på at der er pillet i studsen når den kører 35 for det gjorde de bestemt ikke fra fabrikken af. Det er dog en modifikation som blev lavet mange gange fra forhandlernes side da de ellers groft sagt ikke kunne køre. Så kan man jo diskutere om det er originalt eller ej !
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: En lille ny scooter.. Efterfølgeren til passola.

Indlæg af juhl-drengen »

as er 30'er.......
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
otto
Fuldblods knallert
Indlæg: 312
Tilmeldt: tirs 28. okt 2008 21:28
Kontakt:

Re: En lille ny scooter.. Efterfølgeren til passola.

Indlæg af otto »

dalgaard skrev:PS vil næsten vædde på at der er pillet i studsen når den kører 35 for det gjorde de bestemt ikke fra fabrikken af. Det er dog en modifikation som blev lavet mange gange fra forhandlernes side da de ellers groft sagt ikke kunne køre. Så kan man jo diskutere om det er originalt eller ej !
der Var ikke pillet ved overhoved den køre med den gamle bore plade af jern og den kan ikke køre 35 hi hi.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: En lille ny scooter.. Efterfølgeren til passola.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg kørte nu altså 35 Otto :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
otto
Fuldblods knallert
Indlæg: 312
Tilmeldt: tirs 28. okt 2008 21:28
Kontakt:

Re: En lille ny scooter.. Efterfølgeren til passola.

Indlæg af otto »

Du vejer også mindre end mig :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: En lille ny scooter.. Efterfølgeren til passola.

Indlæg af dalgaard »

Ned af bakke... Hi hi
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: En lille ny scooter.. Efterfølgeren til passola.

Indlæg af dalgaard »

Men hvad med prisen eller holdes den indenbors ? Helt ok hvis det var er ja ;-)
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: En lille ny scooter.. Efterfølgeren til passola.

Indlæg af Lehmann »

juhl-drengen skrev:as er 30'er.......
Jeg har en stående fra 95, og den er bestemt ikke en 30, men en 45´er. Dé går godt!! Går på baghjul fra stående stand i kryds, hvis du sidder lidt tilbage på sædet. :mrgreen:

Den har kørt 77xx km. og står som trukket ud af butikken. Kun én skrue er blevet pillet ved, og det er den for at komme ned til oliebeholderen. Sjovt nok fandt jeg den også på Fredericia stumpemarked, dog for snart en del år siden. -også med forkurv. :(y) Den napper jeg lige nogle billeder af ved lejlighed.

Ang. det dårlige træk/pludrende gas ved opstart på AS 30´er med jernstuds, så gjorde vi gerne det hvor jeg stod i lære, at vi lukkede det ene sæt membranblade helt til ved at gøre membranstoppet flad i en skruestik med bløde kæber. To sæt er overkill, og membranbladene kunne ikke nå at lukke pga. den lave hastighed på luft/benzinblandingen gennem det lille 6 mm. hul. Meget af blandingen fløj retur og ud i luftfilterkassen, som blev gennemblødt af benzin. :(n) Tog udgangspunkt i en Passola, og brugte kun det sæt, som svarede til omløbsretningen på en Passola. For når Passolaen kunne gå så godt, så kunne Joggen også med det lille hul. :mrgreen: Så det bagerste sæt på membranhuset tættest på baghjulet skal lukkes af, så kører den regulært på gassen. Gerne med en tykkere gasnål end den sorte tynde, som den var født med.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: En lille ny scooter.. Efterfølgeren til passola.

Indlæg af 12V »

Meget interessant Lehmann, det du skriver med pludren og membranen. Det er præcis det samme jeg og andre oplever på helt lovlige FS1. Jeg har justeret alt hvad der kan justeres på karburatoren og kan ikke komme af med det. Og uden plumbe gør min det ikke! Det skal jeg eksperimentere med en dag.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: En lille ny scooter.. Efterfølgeren til passola.

Indlæg af Knud »

12V skrev:Meget interessant Lehmann, det du skriver med pludren og membranen. Det er præcis det samme jeg og andre oplever på helt lovlige FS1. Jeg har justeret alt hvad der kan justeres på karburatoren og kan ikke komme af med det. Og uden plumbe gør min det ikke! Det skal jeg eksperimentere med en dag.
selvom det er :offtopic
så kunne du jo prøve med Boyesen´s membran-princippet (een tynd petal ovenpå en tykkere petal med huller i som den tynde dækker over)
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: En lille ny scooter.. Efterfølgeren til passola.

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er sgu en sjov og kvik maskine i 45-trim... første gang jeg prøvede en, blev jeg smidt af! Erfaringen indtil da var opbygget på en udslidt Maxi 2g, et par alm. Maxi'er, Ciao, Bravo og så det tunge læs af en Kreidler med 10mm karburator.
Hanen i bund, forhjulet lettede og pga. en anseelig promille blev Jesper og Jog adskilt. :hihi

Derfor vil Jog'en nu altid være kønsløs i mine øjne, men på den anden side satte den altså en ny standard for 'hurtig knallert' i sin tid, da de arbejdsramte teenagere fik råd til Polini Evo og en Proma Indoor; Ikke at det var en fantastisk udstødning, men alt får en Jog til at køre stærkere, end det er forsvarligt! :P 12-15HK uden videre bøvl til <60kg + variomatic og en let gearing = vanvid!


Vedr. membran-bøvlet, mon så ikke man kan opnå det samme ved at bruge TYKKE membranblade?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: En lille ny scooter.. Efterfølgeren til passola.

Indlæg af 12V »

Uanset hvad, så skal der leges med mebranen. Jeg har vidst noget tyk carbon et sted. For det irriterer mig meget at den tøver når den har stået lidt i tomgang, og jeg skal i gang igen. Enten det ellers ryger plumben :P
Besvar

Tilbage til "Asien"