Papirer på CD50

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Aske A
Junior knallert
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 11:28

Papirer på CD50

Indlægaf Aske A » tors 9. maj 2013 21:37

Hej Knallertforum.


Det står sådan til, at jeg er i gang med at købe en Honda CD 50. Jeg har dog et enkelt spørgsmål.

Skal der være papirer på knallerten - og motoren? Hvis ja, hvilke?


Hvis der en uoriginal motor, monteret på stellet, er der så mulighed for at få den typegodkendt?


De ting jeg tænker på, er primært forsikring og at knallerten ikke er stjålet.

VH Aske

Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27

Re: Papirer på CD50

Indlægaf Lars J » tors 9. maj 2013 22:22

Der kræves ingen papirer på en 30er knallert fra 70erne - heller ikke selv om der sidder en anden motor på.
Om motoren så er lovlig, (kører mere end de tilladte 30 km/t), er en anden sag.
Du skal som minimum have en knallert ansvars forsikring på den.
Den eneste måde at få svar på om den er stjålet, er ved at kontakte det lokale politi og spørge der.

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3905
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Papirer på CD50

Indlægaf FS1originalen » tors 9. maj 2013 22:32

Der er ingen "autoriserede papirer" på en knallert ligesom der feks. er en registreringsattest på en bil/MC.

Den eneste måde du kan sikre dig at den ikke er stjålet er ved at ringe til politiet og bede dem checke stelnummeret!
Det er selvfølgelig sikrest at gøre inden du handler, men alternativt så få en underskrevet kvittering med stelnummer og sælgers navn/adresse. Det værste der så kan ske hvis den er stjålet er at du får besvær med at få dine penge igen :oops:

Forsikringsselskaberne er fløjtende ligeglade med motornummer/originalitet når du skal tegne forsikring - de skal bare have stelnummeret.
Problemet opstår først når du bliver stoppet af politiet med en forkert motor (det er konstruktive ændringer) eller værre, hvis du bliver involveret i et uheld hvor du har skylden, så risikerer du at forsikringen nægter at betale fordi knallerten ikke er i overensstemmelse med typegodkendelsen...

Og nej, du kan ikke selv få den godkendt med en "uoriginal motor"...

Erik

Ok. Lars - du var hurtigst! Men vi er da vist nogenlunde enige :P
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Papirer på CD50

Indlægaf strynboen » fre 10. maj 2013 10:16

hvis der er en kina motor på..skal du forlange et meget stort prisnedslag..maskinen er nærmest halv pris uden en rigtig honda motor..om det er en tum 178 196 ditten eller datten er ligemeget..der SKAL være tum indhugget i både,, motor blok topstykke..for at det er en orginal honda motor godkendt i danmark(..især da der ikke er tum 178 på alle motore som yamaha har)


en honda cd 50 er en kompliceret maskine..så find en som er specialist som kan hjælpe med indkøb..og hvis du køber...de efterfølgende justeringer og reparationer..
evt en cykkelsmed som har solgt dem dengang..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Aske A
Junior knallert
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 11:28

Re: Papirer på CD50

Indlægaf Aske A » fre 10. maj 2013 11:41

Den er skam også meget billig.

"Problemet opstår først når du bliver stoppet af politiet med en forkert motor" Nu står det sådan til at lige nu så er den ulovlig. Plomberingen er taget. Reglerne i øjeblikket er at hvis man bliver stoppet med en ulovlig knallert får du bare en bøde. Næste gang, bliver den taget. Hvis man så kører på den, indtil man bliver taget første gang, og derefter skifter cylinderen på den ulovlige motor, så den kører 30km/t, så kan det vel ikke være ulovligt? Eller er jeg helt gal på den?


Vh Aske

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2713
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Papirer på CD50

Indlægaf Jensmc » fre 10. maj 2013 12:13

En dansk typegodkendelse på en motor, kan du ikke selv "fortolke".
Den er helt klart specificeret, så der er ingen "kære mor".
Så kan man være enig eller uenig. Det er altså reglerne i DK. Færdig.
Hvis det er en kinamotor, der sidder på, 50cc eller mere, kan du ikke bare montere lovlige dele fra en original Honda motor. Det bliver den ikke lovlig af. Desuden tvivler jeg på, at delene passe sammen.
Du skriver i dit sidste indlæg, at så sætter du en lovlig cylinder på. Denne bemærkning gør, at jeg vil råde dig til at sætte dig grundigt ind i en 4-takts motor, inden du går i gang. Det er bl.a. topstykket, der er droslet, og ikke cylinderen (Hvis den altså er 39mm).
Et lovligt topstykke er ret sjældent i dag, så det er nok ret kostbart, eller også skal det have en gennemgribende renovering, hvis det ikke er for sent. Plumben kan man selvfølgelig lave selv. Det ville jeg gøre. Husk dog på, at hullet er konisk og 5mm i diameter det smalleste sted. Dax (TUM 185) kører vist nok med 6mm, og er IKKE godkendt til CD50.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2713
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Papirer på CD50

Indlægaf Jensmc » fre 10. maj 2013 12:17

Husk også på, at hvis du een gang er stoppet, og du så låner kammeratens ulovlige knallert, og bliver stoppet, ja så tager de altså den. Og så må du op med gysserne til din (måske så tidligere) kammerat.
Andre brugere må gerne rette mig, hvis jeg tager fejl.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.


Tilbage til "Asien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster