Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

Skal jo også postes her, dog vil alt info være på hovdesiden http://www.endless-sphere.com/forums/vi ... 32#p707632

Billede
Billede
Billede


Og det kommer nok lige til at tage noget tid.

Men spørg endelig.
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

Lidt fremskridt idag, ikke alle dage jeg kommer til at have tid til at lave noget....

Billede
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af Kai »

Hvad er formålet egentlig med den ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

Det står i den tråd der er linket til.

Men resume:
Den bliver EL drevet, med multi formål og med videre research lagt i den.

*- El-motor standard begrænset til 3-4KW og gearings begrænset til 30-35km/t
*- Kontroller og batteri tun, dette er til fremtids build af større motorcykel og for at se hvad den kan køre den ny motor der er mere en 2x så kraftig som den jeg har på ciao, kan dog afsløre at 100km/t er INGEN problem.
*- Vind Generator (vindmølle), Radial Mølle bygges og monteres i under tanken og bliver lukket inde så den ikke kan ses af side skjolde der kommer til at dække begge sider.
*- Solceller på begge sideskjolde, så mange som muligt.

Vind og Sol er en anden måde at få den til at gå længere på strømmen, og sol bidrager med at den kan oplade selv.

Men til at starte med kommer den til at køre med lovlig hastighed og en rækkevide på 30KM+
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af Kai »

100 km/t er jo kun at vælge vælge motor/controller og lipo'er efter behov, det er der ikke noget hemmeligt i. 14S lipo + en 10kw outrunner kan skræmme livet af de fleste knallerter.

Må indrømme jeg ikke helt forstår ideen i det.. andet end bare "fordi man kan" men det er jo også et mål i sig selv :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af kreidlerhansen »

Og den sidste sætning kommer fra en mand, som har drevet en Yamaha på alkohol med rimelig succes og stadig bikser med at få skruet en or'n'li' syyy' drejeventilsmotor sammen?

For hulen, Kai...! 'Fordi man kan' er præcis hvad enhver racer og ny idé grunder i! Er du blevet gammel, siden du er begyndt at spørge 'hvorfor?'

:thunge :teeth2
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

Ikke fordi man kan...., det har min nu 3år gammel EL-Ciao bevist at man kan (altså kørt i 3 år)

Det er fordi jeg er blevet ældre, har haft 100+ knallerter, diverse biler og andet og jeg simpelthen ikke gider skrue i lortet hele tiden, og når du først mærker POWEREN i EL så er det sku MEGA svært at gå tilbage til det gassen op bæ bare for at komme lidt frem hehe...
Og sidst men ikke mindst så er det MINDRE Larm og en komfort (grundet mindre vibrationer osv) der gør at min ciao er mere nice at køre på en en FZ50, så glæder mig virkelig til DM50 bliver færdig, det bliver sku virkelig Rolls Royce comfort.

Det eneste jeg sidder og overvejer lige nu er Kæde eller Rem?, har rigeligt af værksteder der kan lave remtræk der passer, rem har den fordel at der ABSOLUT ikke vil være en dråbe olie på den, at smøre kæde vil jo give lidt "olie".

Og det bliver ikke 14S med det system jeg er ved at lave, motoren bliver omviklet til 66KV og med den MAX RPM folk har fundet ud af at den motor kan klare før den bliver ustabil osv er 8500RPM, dette giver 24S+ (120V) og omviklingen giver flere ampere en stock.
Men som altid er der en øvere grænse med magnet kræft og virkelige A og V og RPM så det vil tiden vise, hvis den kan tage det så bliver den loaded med 12KW+ så hvad hastighed det vil give vil vise sig.

Motoren: http://www.giantshark.co.uk/xyh80100a-1 ... 04608.html (min er dog sort)


EDIT: ja 'kreidlerhansen' siger det også godt hehe :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af kreidlerhansen »

Kai skal bare hives lidt i ørerne, nu foråret er på vej, så vi alle kan komme i gang med at være 16 igen...

Ingen larm? Ingen benzin? Ingen totaktsrøg? Nejnejnej, altså hør nu lige her... komfort kan du finde i sofaen med øl og TV, kaffe og kage!
Vi er i to vidt forskellige lejre, og jeg ser hellere sprit i standerne hos Shell, end jeg vil køre på el. Forstå mig ret, for dum er jeg ikke - el leverer MOMENT og groft set ingen begrænsninger, men for mig er rå hastighed ikke en oplevelse. Alle mine sanser skal i spil, inkl. min paranoia ift. hvornår et stempel nu sætter sig igen.
El er til hjemmehjælpen, og industrien må få alverdens diesel... alkohol, benzin og 2T-olie skal i tanken! El kan give lidt lys fremad og få nålen til at bevæge sig på omdrejningstælleren...

...HEHE...

:teeth2

Derfor er projektet stadig sjovt at følge!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

hehe ja vi er i begge verderner :)

Nu er det heller ikke top fart jeg går efter, men i dette tilfæle skal det sku undersøges :)

Og det mest stillede spørgsmål angående min ciao er "hvor hurtigt køre den?", hvor på jeg svare at den er lovlig, har aldrig prøvet at se hvad den kan trække med den motor der er ligeså stor som en dåse øl, eneste jeg har prøvet var det jeg prøvede at få den til at køre på 12V (bare for at se om den kunne køre længere) men da jeg har normal slyngkobling på så virkede det ikke helt da den kun gik omkring 2400 RPM og der sker der ikke meget med koblingen, så da jeg havde geret den til 12V kunne jeg ikke lade være med at lige smide det normale 24V batteri på, en GPS måling sagde 55-60 km/t og den brugte kun 1600-1800W ud af 3000W...

Og nice kreidler project med scooter cylindre, har selv haft 2x RMC Super Electronic i blandt de knallerter jeg har haft og man kan sige hvad man vil men det er sku noget specialt med de kreidler'er
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er altså lidt pudsigt... 2-2,5HK plejer at være det eksakte kriterie for 50-60km/t for de gamle knallerter. Det er dælme ikke langt fra ~1,7KW!
3KW skulle så svare til ~4HK og ca. 70km/t.

Tophastighed er uvæsentligt. Alt andet lige er det fedeste selvfølgelig at få en motor til at æde sig op på sin tophastighed i en faaaaart + den kan holde hastigheden uanset vindforhold og stigning. Og her har el selvfølgelig en klar fordel, idet grænsen kan sættes skarpt og effekten er til rådighed ved alle omdrejninger.
Indtil videre er det vel kun akkumulatorens fysiske størrelse, pris og kapacitet, der sætter en grænse for anvendeligheden? 30km på en 'tankfuld' er upraktisk ift. benzin - især taget i betragtning, det tager lidt mere end 40sek at hælde 30km mere på el-systemet.

Min scootler er sat på standby, indtil videre. Du roder med ledninger, mens jeg har en smule bøvl med at indrette indsugningen til noget brugbart, hvis jeg ikke skal save og bore en masse huller = væk er incognito-grundlaget. Læg dertil, at jeg i mellemtiden har tillagt mig den irriterende grundidé, at det sjove ligger i at bruge en standard-cylinder for at nå mit mål...
...fordi det som sagt ikke er sjovt bare at bolte en anden motor på! I så fald er vinderen af konkurrencen om, hvem der kan tisse længst, ham der først får skohornet frem og hælder en turbo-ladet Hayabusa-motor i stellet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

ja helst original motor, altid nemt bare at tilpasse til anden motor, men mon ikke du får det til at virke.

Men 30Km på en opladning lyder nok ikke af meget men det er faktisk sjældent at jeg enda bruger 50%, og skal jeg langt så tager jeg laderen med, full opladning af 30km med den lader jeg har, som kun er på 350W, tager lige under 3 timer, hvis jeg gad kunne jeg nok lave en kraftigere lader da de batterier jeg har kan lades op på 20min, altså de er bygget til det.
Sidst jeg kørte langt (45km) ladede jeg op begge steder jeg var, ikke fordi det var nødvendigt men altid sjovere at holde den ved toppen, når man har brugt 60-70% kan man mærke en lille nedgang i power, den topper 2400W i modsætning til 2900W og det kan bestemt mærkes, men begge ladninger jeg lavede var færdig langt før jeg skulle videre, det værste er nok at da den er lovlig tog det jo sin tid at køre....


Har haft 100+ knallerter og Electro ciao er nok en af de eneste jeg har haft der har været lovlig..., men efter så meget tid lagt i den og det faktum at jeg BARE ville have en el-knallert gør at jeg ikke skal tage nogle chancer for at politiet tager den, og efter 3år og det at man har set dem og de mig over 50 gange og stadig ikke blevet stoppet selv om de har lyst mig op (projektør ikke blink) og uden tvivl kan se at den trods alt er konstruktivt ændret, men lovlig hastighed, lys, hjelm og forsikring (stel nr) og bremser der altid har virket så er der ikke meget at komme efter, og forleden dag følgede de efter i 1 KM, vækker altid opmærksom med den acceleration jo så de skulle lige som om den lige pludselig kom til at køre hurtigt vil jeg tro.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af kreidlerhansen »

En lidt hidsigere udgave af mit projekt - eller rettere, inspirationskilden:

" onclick="window.open(this.href);return false;

Stage6 Racing, standard krumtaphus, tilpasset indsugning og håndbygget udstødning. Når nålen på speedometeret (til venstre) står ret op, kører den 60km/t og det rækker til 120km/t. Omdrejningstælleren viser hhv. 6.000rpm og 12.000rpm under samme vilkår.
Det skal nok virke - min bliver bare langt mildere. :)


Nå, så de 30km er lavt sat, eller hvad? Det er egentlig ok, når man er forberedt - som sagt, jeg synes rigtig godt om projektet, og med tiden dukker der nok forfinede ressourcer op, som vil påvirke rækkevidden positivt.

Ville den ikke blive mere effektiv, hvis den trak direkte på baghjulet? Så ville der være plads til batteripakken under trinbrættet. Den ville måske få lidt 'slagside', men nu tænker jeg isoleret på effektivitet.
Jeg har ikke en døjt forstand på el, andet end når en sikring dør, er der noget galt. I min verden er færre omdrejninger = mindre forbrug (nåja, groft set), så hvis udvekslingen mellem de to remskiver elimineres, kan man lade motoren snurre langsommere, eller bruge en fysisk mindre motor med lidt lavere effekt... eller hvad?

Det er ærligt talt fedt, loven ikke bliver håndhævet alt for firkantet. På sin vis er det jo fløjtende ligegyldigt, hvilke ændringer, man foretager, hvis blot maskineriet kun trækker 30km/t og lys + bremser duer.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af strynboen »

var det ikke lettere..og lovligere..at købe en gammel ellert..jeg havde en for 5 år siden..fik den synet og kørte et års tid på den...men blev træt af kabinen..og lugten af brint gas og ironiserede gasarter i kabinen..men den fungerede jo fint...selv med det gamle elektronik..det var en tidelig model uden opdateringer...motoren kunne vikles om til dobbelt effekt..der skulle bare en fremmed ventilasion på så den blev kølet ekstra..
men den kræver jo mc eller bil kørekort
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af kreidlerhansen »

Let = ingen udfordring = ikke sjovt...

Så er det også lettere at købe en ny knallert i stedet for at restaurere og vedligeholde en gammel.

Transportbehovet dækkes stadig, men så er historien heller ikke længere. Det er, hvad jeg kan koge det ned til.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

Glemte at sige at på DM50 er der nemt plads til batterier så den kan køre 100KM+ på en opladning.

og 'strynboen' igen nej...., kan godt være jeg er mærkelig men jeg ELSKER at have noget jeg selv har lavet, og ja havde jeg en ellert vær den dælme også blevet tweeked to the max.
Og så kan jeg godt lide at starte small, som sagt alt der bliver lavet på DM50 bliver lavet med henblik til at sætte over på MC (lille MC), der efter kan de erfaringer overføres til Bil-convert, dette kræver dog en del da det er tæt på umuligt at få godkendt/synet i DK så der skal den til DE eller UK for syn, til den tid skal jeg have mig en god gammel Opel Kaddett C :).
Men lige nu er det DM50 med vind og sol der skal laves research på, hvor meget kan jeg få ud af vind og sol? ja det vil tiden vise, de solceller jeg bruger er dog kun 17% eff....

Ellers laver jeg alting selv, herhjemme er der hjemmelavet højtalere OG forstærker, også alt jeg køber bliver sjældent købt for at bruge det som det er, det bliver altid modded.


EDIT: igen giver 'kreidlerhansen' mere mening og får det sagt bedre og kortere :)
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

nå efter en LAAAANG pause så er jeg lidt igang igen, er så småt gået igang med det overflade rust der er på stellet.
Billeder kommer på i løbet af de næste dage.

Og den lange pause skyltes diverse ting der skulle laves, ryggen fik et knæk så i godt 1 uge brugte jeg ikke mange timer ud af sengen og en masse andre ting.

I mellemtiden står jeg og mangler et nyt bagskærm da den jeg har er mega rusten og vil nu helst have at det der bliver tilbage af denne knallert (altså minus benzin motor og dele dertil) ser så originalt ud som muligt, selv forlygten blive som stock, dog med hjemmelavet LED pære men stadig standard at se på.
Så er der nogle der kender et godt sted at købe en skærm, bare ikke t.hansen det de sælger holder ikke og har aldrig gjort, taget i betragtning af at jeg startede med at bestille/handle med dem i 95, altså dengang men bestilte over TLF.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af juhl-drengen »

dr frost?

Kom lige til at opdage det meen.. din dm har da en k50 bagsvinger ? :shock:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

Ja den ene har, det er dog ikke det eneste, mange ting er samlet med gevindstænger osv.... så ja der bliver nok kun 1 god DM50 ud af det hele hehe

Nå efter at have "poleret" bagskærmen op kan den nok bruges, pen er den ikke men nu er den i det mindste ikke brun.....

Nå ja og inden noget for for høje forventninger så lad mig lige sige at næsten alt maler arbejde bliver at pudse ned og male op, og det bliver sektioner ad gangen, så mega pænt bliver det ikke, det er mest for at holde rust væk.

Billede
Billede
Billede
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

Det hjalp med lidt maling, kønt er det ikke men skal nok holde rust væk i noget tid.
Skal det være så bliver det andet stel sandblæst og langt bedre malet.
Billede
Billede

Det er ærgerligt jeg ikke tog et før billede af bagskærm, det hjalp meget med en kraftig "polering", stadig langt fra pæn men man kan godt leve med den indtil videre, pengene hænger overhovedet ikke på træerne disse tider alligevel, så det er godt jeg har alt jeg skal bruge, undtagen K50/FS1 kæde kit...
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

Fik tid til lidt mere idag.
Billede
Billede
Og fik lige nulstillet speedometeret så den er klar til ny motor, skal bare lige køre 10-100m så står der 00000,0 :)
Og speedometeret kan køre hele vejen rundt så kan godt teste topfart når jeg når så langt med det så kaldte "tunsæt", hvis altså spedo kablet kan klare det.
Billede
Besvar

Tilbage til "Asien"