Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

i 3.5 år har ciao aldrig svigtet, men min remote power, altså bruger fjernbetjening til at tænde den, den tænder lys og motor, så kan altid række efter lommen hvis det skal være..

ellers hvis der er noget galt som jeg har prøvet et par gange med ciao da jeg ikke har lavet noget ordentligt så går der bare ild i kontrolleren, meget ild faktisk :lol:
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af strynboen »

tak for linket...det er interesant læsning..den køre ikke på vekselstrøm..men impulser mellem nul og positiv spænding..
jeg overvejer at bygge en test motor af en 3 faset standart motor..med magenet rotor..skal have fræst spor i rotoren og limet mageneter ind..det skal være en aluminium rotor tror jeg...måske jeg kan ombygge en frekvens omformer til forsyningen..med en brokobling..til at sluge de negative impulser..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

Lyder spædende strynboen, og ja der skal noget til at tage de negative impulser (B-EMF), har altid undret mig hvordan det virker på de her RC controllere, de har ikke noget tydeligt til at tage det, de bruger det til at finde ud af hvor motoren er og hvordan den skal skyde næste impuls af for at komme fremad, pænt komplekst når man kikker på det.

Har lige være ude og teste lyset da det er monteret og damm det virker sku pænt godt, glæder mig til snart at skulle ud og køre :)

EDIT: lige tested igen kl 22, nu da der virkelig er ved at blive mørkt så kan man virkelig se lyset, og det er bare mega godt, og det skønne denne gang i modsætning til alle de LED lamper jeg har lavet til knallerter i de sidste 7+ år er at denne ser original ud, altså man stadig bruger den originale lygte :)
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

fik slet ikke skrevet at jeg ramte plet med gearingen, 10t for, 47t bag, med 1530rpm hvad er hvad den vil køre ud af lige vej køre den 36km/t

sku ikke hver dag det sker, til ciao har jeg 10 remhjul og 2 koblinger med forskellige gearinger, og selvfølgelig også 10+ remme så man kan få det til at passe.

men næste uge så er den færdig, eneste EL der mangler er at lave så bremselys virker, ellers har jeg blinklys til senere. Nå ja også horn.


EDIT: heller ikke nemt med info når jeg poster her, endless-sphere og facebook....
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

strynboen - har valgt at lave en blæser til motoren da den bliver noget varm i kobberet, virkelig også nice med denne store motor at man kan få en finger ind og mærke direkte :)
Håber på at kunne teste det senere i aften/nat.

Billede
EDIT: blæseren er fra en artic 64 køler (CPU)
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

Den passive gjorde ikke meget, så nu kommer den aktive fra ciao på, den er også skruet op to the max (15V+)
Har fået kobling hjem og regner med at få lavet en adaptor ring i stedet for at få drejet en ny aksel, så bruge den originale til formålet
Billede
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af strynboen »

husk at køleluften skal ud i den anden ende..måske skal der slibes/bores nogle ekstra huller i motor beslaget...vi montere altid extern køling på regulerede motore,,da de bliver varmest ved lave rpm..hvor vingen er mindst effektiv..ellers er den direkte drevne altid dejlig simpel..du kan evt montere en lille termo i motoren..så bruger blæseren ikke strøm..før den er nøvendig..de kan limes fast i viklingen..du kan få den fra 60g til 150grader mindst..også som afbrudt/tilsluttet ved tenp max,,,alt efter ens opkobling..og tager max 25 amp..den kan måske også bruges som sikkerheds afbryder med en 150 graders..det er ligefør motoren smeltern..temp..eller en advarsels lampe som tænder før det er for sent
pas på at den støbte vinge ikke virker modsat dine blæsere

det ser fint ud...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

har ikke fået tested den "aktive" køler, og der er gennemgang i motoren, dog bliver det bedre når jeg fjerner det såkaldte "skirt bearing" som folkende på endless spere siger man godt kan uden den bliver skæv, den ene motor på ciao blev skæv men den var også af en dårligere kvalitet, men der kommer som sagt luft igennem motorenen, har fået kobling hjem og skal lige have lavet en adaptor så laver jeg resten på motoren der, det med kobling hjalp meget på varmen på ciao og vil også tage meget her.
Og der kommer også gode lejer i motoren, de standard er stadig noget crappy og bidrager med noget larm, på ciao holdte de standard 1.5 år, derefter skreg de helt vildt...

Og da kølingen ikke var helt god på ciao brændte jeg en motor af, det var dog før jeg virkelig gik los og viklede selv, så smed desværre den motor ud i sin tid hvilket jeg fortryder, men har en ekstra som kommer på mountain bike (ubegrænset :) )
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af strynboen »

du kan måske bruge nogle af de gamle ødelagte vi har....skal bare have not antal/diameter/aksel længde leje pasnings diametre..så kan jeg skære komutatoren af..så har du måske noget at bygge vidre på...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

Mange tak strynboen :), men klare mig indtil videre, skal ned på mandag og have lavet det "rør" som har en udvendig diameter på 19mm til koblingen og indvendig diameter på 12mm til den standard aksel der sad i motoren, så kan koblingen komme på :), har bestilt 2 nye dæk (og fælgebånd og slanger) til den også så nu bliver det 2.25 for og bag, Bliver sjovt at se hvor meget mindre power den kommer til at bruge ud af lige vej, ciao brugte 700-750W, DM50 bruger 875-925W, noget af et ekstra forbrug selv om den har mange ting der gør den mere effektiv....
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af 12V »

Fedt projekt at følge! Hvad kobling kommer der på, en slyngkobling? Eller er den fast forbundet med baghjulet?
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

Denne kobling:
http://www.ebay.co.uk/itm/330931663098? ... 1439.l2649

har sat en anden fjerde i den så den kommer til at tage ved ved lavere RPM, forhåbentligt under 500RPM, motoren tager kun 2000RPM og 1530 ved 36km/t, og så hjælper det ikke hvis den kobling jeg har købt tager ved omkring 1800RPM og fuldt ved 2000RPM

Koblingen skal bare virke til at motoren kan spinde op og finde SYNC, så behøver man ikke skubbe den i gang, og så skal den også lige hjælpe så motoren ikke trækker fra 0RPM da den bliver mega varm da magneterne der køre rundt bidrager med noget turbulens køling med det mellemrum der i mellem magneterne.
Det virkede bestemt på ciao med varmen i motoren da koblingen kom på, dog tager det effekt at trække koblingen rundt = mindre KM pr opladning.

Her er nogle gode billeder af samme motor (anden farve)
http://orangeciao.wordpress.com/2012/01 ... placement/
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

Lidt video igen :)
-
Acceleration test Electro DM50, first run
" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Kort tur på Electro DM50 i frederikshavn
" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Og billede af speedo ned af bakke :) (den viser dog 4km for meget)
Billede
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

Lidt mere fremskridt
Mangler lige at bukke og fiksere det sidste og male det, der er også en kasse der skal på til at have batteriet i.
Billede
Billede
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af strynboen »

det ser godt ud med malede skærme på suz"en..hvordan er cellerne bygget op..kan man flytte /bygge sit eget store batteri op af små elementer
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

batteriet er 8s2p, 8 i serie og så i parallel med 8 mere i serie, og man kan altid bygge om og ligge til, er dog i overvejelserne om at sætte anden controller på til sensored drift og sensorer i motoren så den kan tage ved 0 RPM og får total gas respons.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af strynboen »

var det en ide at skære krumtaps huset af knallert motoren..og sætte elmotoren til koblingen med en tandrem..så har man kobling og 2 gear..og kan bruge motor styringen mere effektivt...dvs ingen højt moment som ved direkte/slyngkobling ..og samtidig en sjovere kørsel...men tabet i gearkassen bliver nok stort..og simplisiteten er tabt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
dr_frost_dk
Stor knallert
Indlæg: 113
Tilmeldt: tirs 13. nov 2012 00:16
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af dr_frost_dk »

som dette " onclick="window.open(this.href);return false;

men ja meget ekstra tab og som jul siger så er den DM50 motor noget svag i kobling osv.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af strynboen »

ja og alu svejsning er kun for experter..det gør det dyrt...det andet kan jo skrues sammen..og virker jo fint..med tilpasning..og tilkørsel
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Electro DM50 (Converted Suzuki DM50)

Indlæg af juhl-drengen »

Ik for at være stiv stikker hader bare at få mit navn stavet forkert...
Så *juhl hvis jeg må be....

Undskyld for hård tone og offtopic
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Asien"