Side 1 af 4
suzuki dm50 "scooturai" projekt
: man 25. feb 2013 02:29
af juhl-drengen
Er kommet lidt videre med mit tun-projekt
Har den seneste uge lavet mig en spacer og en støddæmper"forlænger/adapter"
Bare for at få grunden til "adapteren/forlængeren"
besluttede mig under forløbet at jeg da ville DRÆBE EN YAMAHA
egentlig pga. nogle få stumper jeg ville have derfra men fandt lidt flere spændende ting der kunne bruges..
fik for sjov lyst til at måle på kronrøret på yamsen's forgaffel.. og det passede sgu!!?
Narh.. 95% dog bare 1-2 mm der skal slibes af på de sidste 5mm på kronrøret.
Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt
: man 25. feb 2013 02:45
af juhl-drengen
Der er også blevet flikket en studs sammen (2. forsøg)
den er blevet lavet med en stage6 adapter så man bare kan skifte til at det kan passe hvilken som helst karburator(phbg, tm, vhst, pwk osv osv)
Syntes lige den manglede lidt brian gejl
der kan også ses cylinder/motor.
Hvad jeg egentlig adskilte yamaha'en for
speedometeret savner en thansen omdrejnings tæller som makker nogen der vil sælge en fungerende til formålet?
Der skal en egentlig motor renovering igang men tænker på at fixe gear skift problemet (forkert placeret skifte tromle) og så fylde olie på og opstarte den nu hvor jeg har de på krævede ting.
Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt
: man 25. feb 2013 09:04
af 12V
Spændende! Dejligt at se tingene blive ført ud i livet
Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt
: man 25. feb 2013 10:13
af juhl-drengen
Ja man er jo nødt til at vise der er mere en snak og flabethed
Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt
: man 25. feb 2013 10:17
af kreidlerhansen
Der er sgu ikke meget DM50 tilbage, når du er færdig... hvilket ikke nødvendigvis er noget negativt, rent konstruktionsmæssigt!
Den skal nok blive liret!
Og ja, få motoren til at virke og få dyret startet op, så du kan se, om det er værd at bikse videre med. Det ved vi trods alt ikke en skid om, endnu! Og hvis den så splitter sig selv ad under en lille køretur, går det jo nok, når den alligevel skal renoveres.
Hellere køre i sænk, så alle tænkelige svagheder viser sig FØR en renovering... måske bliver den så hidsig, at den trækker selv nye stumper i smadder, lol!
I så fald sender du mig vel en 45mm DM50-cylinder, som jeg kan få lov at pløje i?
Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt
: man 25. feb 2013 10:19
af kreidlerhansen
juhl-drengen skrev:Ja man er jo nødt til at vise der er mere en snak og flabethed
Flabet oplever jeg dig nu ikke...
Kort for hovedet og snakke for at snakke, ja! Men ikke flabet. Vær ganske rolig - det er heeelt normalt. Det sværeste er at holde til de verbale tæsk, herinde.
Jeg er glad for, du er kommet i gang. Man kan da sige, projektet har grebet om sig! I første omgang skulle motoren bare være lidt vildere...
Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt
: man 25. feb 2013 10:27
af juhl-drengen
Min plan ligger da også i at den skal ligne dm50 så lidt som muligt og gerne udbedre nogle af dens svagheder (f.eks også problemet med fodhvilernes placering ift. min højde) som mit motto "bliver du bedt om at bygge et skur så byg en bunker"
Jeg frygter bare stadig alt for meget om koblingen.. er bare rej for lor*** ikke holder og gear kassen ender med at blive smadret pga. det
men det var netop ideen med at få den op at køre først (tror den ender med at rykke sig fra hinanden efter den første køretur eller to) det er virkelig tydeligt det er en perlegrus mekaniker der har været i motoren gear skift akslen er sikret med en svejse klat(som oveni sidder forkert) koblingsskjolden var pøset på med silikone pakning og samme med blokken.. oveni var skruerne i kobling skjoldet sikret med grøn loctite!!
Jo hvis det ikke fungere får du da en cylinder at leje med
Tjo egentlig skulle fælgende og forgaffel bare skiftes ud men så fik jeg tilbuddet på en fuldkåbe og en komplet tzr undtagen kåbe og motor til 400(han kom selv med den) så min lille fantasi gik igang
Jeg har en eller anden frygt for at have ting der ligner alle andres
Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt
: man 25. feb 2013 10:28
af juhl-drengen
Forresten så kan jeg få lejer simmeringe osv gratis/meget billigt gennem teknisk skole så det bliver ikke en specielt dyr motor renovering
Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt
: man 25. feb 2013 14:22
af kreidlerhansen
Mjah... medmindre du går helt amok med at øge boringen og kompressionsforholdet samtidigt, tror jeg ikke momentet bliver for meget til stumperne.
Sammen med port-maksimering er det netop faktorerne, som øger motorens drejningsmoment, og dét trækker sagerne fra hinanden.
I kraft af det alligevel er begrænset, hvor tungt den kan geares, kan den i stedet få lov at øge hastigheden ved flere omdrejninger på toppen. Det slider mere på lejerne, men til gengæld holdes driftstemperaturen nede, og der er mindre pres på tingene.
Høje omdrejninger klarer Suzukiens korte slaglængde bedre - jeg tror, den ukritisk kan klare 12.000rpm på toppen, før stempelhastigheden kan skabe ballade.
Derfor, én ting ad gangen.
Gratis/billige stumper er ikke bare godt... det er BEDST!
Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt
: man 25. feb 2013 20:41
af juhl-drengen
Tror heller ikke at der vil blive boret op så længe jeg leger med bws cylinderen og skal hvis bare have gjort den normal komprimeret fremfor så ultra lavkomprimeret som nu.
I kraft af det alligevel er begrænset, hvor tungt den kan geares, kan den i stedet få lov at øge hastigheden ved flere omdrejninger på toppen. Det slider mere på lejerne, men til gengæld holdes driftstemperaturen nede, og der er mindre pres på tingene.
Høje omdrejninger klarer Suzukiens korte slaglængde bedre - jeg tror, den ukritisk kan klare 12.000rpm på toppen, før stempelhastigheden kan skabe ballade.
det måtte du da meget gerne uddybe især det om slaglængde
MIG HØRE HISTORIE!
Ja fik F.eks af vide af min Lære jeg kunne købe FAG/SKF lejer gennem skolen til ½ pris og minus moms
Men hvor købes der gode simmeringe henne af? man kunne selvfølgelig købe malossi/polini men det bare en smule dyrt og der er ikke et sæt der matcher med min krumtap/gearkasse
Hvordan fungerer koblingen på kreidler eller har du en anden ide til en alternativ kobling?
Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt
: man 25. feb 2013 20:43
af juhl-drengen
Ps har været i værkstedet og lavet lidt motor arbejde og taget lidt billeder nåede bare ikke at tage nok før mobilen gik død og nu gider mit internet ikke fungere og mit mobilnet kan ikke lægge billeder op.. Sikke da en IT kvage aften jeg har
Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt
: tirs 26. feb 2013 00:02
af kreidlerhansen
Ingen historie - simpel regning:
2 * slaglængde * rpm / 60 / 1.000 = stemplets middelhastighed i m/s
Suzuki:
2 * 37,8mm * 12.000rpm / 60 / 1.000 = 15,12m/s
Man har en grænse omkring 25m/s, det betragtes som den øverste mulige. På en luftkølet er den nok under 20m/s, og med støbejernscylinder vel... ja, 18m/s, for at give et bud, svarende til ~14.300rpm med din slaglængde.
Kreidler/Yamaha = 13.600rpm = 18m/s, hvilket giver en forskel i omegnen af ~5%
Ergo er omdrejninger og lav kompression måske slet ikke så ringe til dette projekt?
Vedr. kobling kan du sikkert godt nitte en højere kurv på koblingshjulet, og inderkurven kan sikkert let forlænges... det medfører sikkert pladsproblemer/udfordringer, men det er ikke umuligt.
Man kommer langt ved at svejse lidt fladjerne på hist og her. Evt. en ring omkring yderkurven som forstærkning... tænk ENKELT!!!
Men for hulendaogså...: EN TING AD GANGEN!!!
Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt
: tirs 26. feb 2013 12:49
af juhl-drengen
Spændende
Det kunne jo tyde på at den utroligt nok rent faktisk har en fordel ift. sine modstykker!
Men er det ikke en generel ting man siger længere slaglænde=fart kortere slaglængde= acceleration?
Men for hulendaogså...: EN TING AD GANGEN!!!
Jajaja
ville bare til at tænke på muligheder til når tiden kommer
Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt
: tirs 26. feb 2013 19:07
af kreidlerhansen
Nej og næh...
Kort slaglængde = omdrejningsvillig, smallere trækområde og mindre bundtræk
Lang slaglængde = god respons, bredere trækområde og mere bundtræk
Fordel eller ulempe afhænger af, hvad motoren skal bruges til. I lovlig stand og uden plombering er Puch kongen af både fart og optræk blandt klassikerne pga dens 43mm slaglængde (underkvadratisk motordesign).
Suzuki er 'overkvadratisk' og kan bedre kapere omdrejninger, som netop 50cc har brug for ved en høj literydelse.
Yamaha og Kreidler har (næsten) kvadratiske motorer (samme boring og slag), hvilket er det bedste kompromis, designmæssigt set.
Så nej... ingen fordele, ingen ulemper. Din motor er lige så ringe som alt det andet gamle skrammel, vi kører på og lever med!
Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt
: tirs 26. feb 2013 19:21
af juhl-drengen
Bah
Men i så fald nu hvor jeg skal ud og købe/tilpasse tandhjul hvilken gearing tror du ville passe bedst muligt til denne opsætning?
Og bare lige for et resume:
50cc cylinder
speedforce membran(forbedret version af standard)
hebo newperformer udstødning
24 mm fladspjæld
go kart luftfilter
Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt
: tirs 26. feb 2013 19:30
af kreidlerhansen
Hvor i alverden skulle jeg vide det fra?
Den tungeste!
Se nu bare at få den ud at køre...
Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt
: tirs 26. feb 2013 19:43
af juhl-drengen
Det må jeg så få gjort..
Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt
: tirs 26. feb 2013 22:36
af kreidlerhansen
juhl-drengen skrev:Det må jeg så få gjort..
Jeg er mindst lige så spændt som du!
Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt
: tors 28. feb 2013 16:06
af juhl-drengen
Har lige snakket med ham skolen køber mange auto ting igennem og de SKF lejer jeg skal bruge koster mellem 30-40 per stk altså halvdelen af alle andre steder
Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt
: tirs 9. apr 2013 17:12
af juhl-drengen
Så modtog jeg min kort ventede pakke idag med nærmest ingen ventetid.
Indholdet er:
Ventileret DX bremseskive
9 tands fortandhjul
omdrejningstæller
ØL
Lige et billede af det fremtidige cockpit