suzuki dm50 "scooturai" projekt

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlæg af juhl-drengen »

Er begyndt at modificere bremseskiven til baghjulet
Billede

udstødningen er blevet taget op igen med et længere enderør på 10 cm der er svejset ordentlig ( det andet kortere på ca. 1,5 cm var ikke svejset specielt pænt)
Billede

har også forkortet forrøret og sat enden i en anden vinkel for at det passer bedre på uden at udstødningen racer alt for langt under knallerten, håber ikke det har alt for meget at sige effekt mæssigt!
Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvor lang er udstødningen målt fra udstødningskanalen til endepiben begynder, og hvor lang er den bagerste konus?

Jeg synes dælme, den ser KORT ud i forvejen! Det er ret sandsynligt, du bør overveje at bygge dele af potten om...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlæg af juhl-drengen »

Tror grunden til den virker meget kort kan have noget at gøre med den er til lodret og "forrøret" derfor var meget højt bygget men ved det ikke..

Den er cirka 67-68 (målt med sy-målebånd)
bagerste konus er 16,5-17 cm
midte konus 6 cm
forreste konus 20 cm
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlæg af kreidlerhansen »

Så den måler i omegnen af 700mm, hvis vi måler fra stemplet?

Bagerste konus bør være i hvert fald 50mm længere - den får et møg-snævert trækområde = 1.800-2.000rpm med den nuværende.
Læg dertil, at den savner i hvert fald 100mm længere forrør...

Dvs. den umiddelbart er 150mm for kort.

Den nuværende længde matcher snarere 14-15.000rpm som loft end 12.000rpm...

For at matche potten, skal udstødningsporten åbne omtrent 19mm fra stemplets vendepunkt i cylinderen (Top Dead Centre = TDC)...

Jeg ville nok vælge at forlænge potten!!!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlæg af juhl-drengen »

Ellers burde jeg finde en potte til vandret minarelli da den er bygget med et længere forrør der ikke går så langt op?

Hvad er de tilsvarende mål på din nardo?.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlæg af kreidlerhansen »

Nardo'en er kun en smule bedre men ikke nok. Jeg mener, at bafflen er omtrent 180-185mm lang... jeg TROR, du vil blive gladere for en på 200-220mm.

Vandret Minarelli eller Piaggio, ja. Sidstnævnte er nok det bedste bud til en motor med 'rejst cylinder'.

Scooterpotterne har alle den korte, aggressive baffle tilfælles. Det er ligegyldigt, om du vælger Sport eller Hyperracing! Motoren skal levere MAX ydelse ved et antal omdrejninger, som variatoren kan holde motoren på under acceleration.
Alt før og efter dette omdrejningstal betyder lavere ydelse! Og derfor duer scooterpotterne ikke i deres oprindelige form.

Hvis du forlænger bafflen 50mm ca. halvvejs med en lige stump rør (omtrent ø40mm), kan du relativt let jævne trækområdet ud. Det koster lidt ydelse ift. en perfekt potte, og det bliver et lidt spøjst design, men det er bedre end nu.

Hvad forrør angår, kan jeg godt se problemet. I dit sted ville jeg dog bekymre mig mere om at få den motor startet op... ;) Reelt er potten blandt de sidste ting, man bekymrer sig om, fordi den er nytteløs, hvis resten ikke spiller!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlæg af juhl-drengen »

Vil ikke sige dm50 har en rejst cylinder.. vinklen på hvordan cylinderen siddere er tættere på en vandret minarelli.

Kan det egentlig ikke ske at elsberg muligvis har en ekstra potte liggende hvor den matcher mere med konus'erne?

kom til at tænke på.. de fleste am6 potter virker til at have en længere endekonus end de fleste scooterudstødninger da de ligesom zuki'en har gearene fremfor variatoren?


Kan du evt. skaffe et billede/tegning hvor du fremviser hvad du mener med den alternative løsning?

Jo det er klart allervigtigst med at få den opstartet, men nu hvor potten styrer motorens karakteristik ville det jo være svært at bedømme selve motorens gang hvis potten gør den totalt "skør"
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlæg af kreidlerhansen »

Jo, der er en del mere lodret forrør på DM50 end på f.eks. Kreidler og Puch Maxi med vandret cylinder... Så hvad du 'vil kalde cylinderens vinkel' er totalt underordnet. Piaggio er ubetiget den scootermotor, som er nærmest samme opstilling!

Gearmaskinerne har HELT andre konusser fra start til slut, og det er præcis for at skabe et bredere, brugbart trækområde!
Elsberg's potter til en roadrace-karakteristik med drejeventil kan du kort fortalt ikke bruge til en bjælde.


Halvvejs på den bagerste konus lægger du en stump rør ind, så du får et lige stykke på midten. Det er en enkel løsning, som har dramatisk effekt på karakteristikken... og som koster en del spidsydelse, men max ydelse er sekundær i test-fasen.
Igen, når du ikke ved, hvordan den præcis kører, er det vanvid at kaste sig over noget så omfattende som udstødningens design; Især fordi du har begrænset forståelse for, hvad der gør hvad i en ekspansionsudstødning!

Det er ingen kritik af dig - blot en pointering af, at dén del af din opsætning ikke er specielt vigtig, endnu, og enhver ændring uden indsigt ifm. netop en totktsudstødning kan virke fantastisk eller forårsage totalt motorhavari... sår'n sat lidt på spidsen, jaja, men overdrivelse fremmer forståelsen.

Jeg mindes vist også at have anbefalet dig en standard-lignende udstødning i startfasen! ;) Én ting ad gangen!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlæg af juhl-drengen »

Det passer blot ikke når du tager den lodrette cylinder på
læg mærke til udstødnings flancen på billedet.
Billede

ved dm50 er det helt fladt og vinklen er fremadrettet istedet
på billedet kan du se at udstødningen rager en del nedunder cylinderen og det er faktisk mere end det kan ses på billedet (8cm fra jorden) og da det lille ekstra forrør på hebo udstødningen også er vinklet en del er det helt og absolut umuligt at at sætte udstødningen så det rager en halv meter udfra knallerten, tror ikke problemerne er ligeså store på udstødningen til vandret :whew
Billede

Det er ikke for at sætte en diskussion igang men blot for at irrettesætte dig udfra mine erfaringer.

Men forrøret på hiper er også bare ret lodret ? og kunne godt tænke mig de ca. 15 cm under knallerten fra fabrikken

Det er netop det jeg tænker med at udstødningerne til gearmaskinerne er så meget anderledes?

Du foreslog mig ikke en standard lignende udstødning både dengang du foreslog stage6 cylinderen og 30'er cylinderen
foreslog du mig tp nardo, men standard lignende udstødning tænker du så en std scooter udstødning eller standard knallert udstødning?'


Ved skam godt jeg ikke har en dyyt forstand på ekspansions udstødninger og er først nu begyndt at forstå lidt af hvordan det fungere mht porte på en 2 takter så din konstruktive "kritik" og vejledning værdsættes skam :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlæg af juhl-drengen »

kreidlerhansen?

har fundet en metrakit udstødning til streetmagic med en ende konus på 200 mm, bør jeg stadig forlænge med et 50mm rør eller satse på den anden udstødning? :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlæg af juhl-drengen »

har lavet et sædestel til prøvemontering (skal laves stærkt og ordentligt når jeg er sikker på det passer perfekt)
Billede

prøvemontering den anden dag, har lavet "stellet" efter de samme mål så det burde passe
Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg havde ikke overvejet, hvor langt flangedelen på cylinderen rager underud. I det hele taget har jeg fejlvurderet mængden af plads under Samorejen...

Jeg tror ikke, der kommer noget godt ud af at bruge en scooterpotte. Selv med en forlænget baffle/modkonus er den stadig indrettet til en anden type gearkasse.
Mit bedste bud er, at du bruger, hvad du har. Den er lige så godt et udgangspunkt som alt muligt andet, og så kan vi jo drøfte, hvordan den opfører sig vs. dine ønsker.
Det tror jeg ærligt talt er den bedste strategi fremfor Hansen-princippet med at købe ti ting, som alligevel ikke virker ordentligt! Det er dyrt og omstændigt, men på basis af mine dumheder er jeg blevet (næsten) klog nok til at acceptere, der ikke findes genveje til noget som helst. Typisk ender en genvej med at blive en omvej.

Nardoen har jeg testet på 60cc, og den er sammenlignelig med den gamle udgave af Homoet 6P. Den er ubetinget den bedste ombygning af de tre scooterpotter, jeg har testet. Fælles for dem alle har været for snævert trækområde og besvær med at trække rigtigt ud ved høje omdrejninger. Max effekt bevares ikke - motoren topper eksplosivt og så daler effekten øjeblikkeligt, uden nåde og uden undtagelse.
Derfor er scooterpotterne groft set ubrugelige, MEDMINDRE man saver baffle af og forlænger den til 220-250mm fra de gængse 160-200mm. Dermed opnås en flader vinkel og lidt lavere ydelse.
Diffusordelen er lidt for lang og samtidigt relativt (men ikke kritisk) aggressiv med en overdrevet tyk belly/midtersektion, som ofte er lidt for kort.

Man KAN kompensere ved at øge længden på forrøret alene, så man ikke i samme omfang mærker, at motoren falder af trækområdet umiddelbart efter peak effekten forekommer. Tendensen er uændret, men hvis motoren ikke tager flere omdrejninger end ellers, glæder man sig i stedet over et MEGET bedre moment, så det gør knap så ondt på sjæl og motor.

Her duer en potte til lodret Minarelli så ikke, da den har lodret forrør. Vandret Minarelli er langt nemmere at bygge om, så den passer på et standardforrør. Dermed kan kammeret forlænges med forrør alene.
Kammeret som helhed vil groft set sutte numse (målt på effektivitet kontra kammervolumen), men det virker ok, alligevel. Det er svært at beskrive præcis, hvad der foregår, fordi det svarer lidt til vandrehistorien om humlebien, der ikke burde kunne flyve, men den gør det alligevel, fordi den er lykkeligt uvidende.

Blev nogen overhovedet skyggen af klogere efter den smøre...?


Det kan godt være en anden, jeg har foreslået at bevare en standardpotte. Her taler jeg om hvilken som helst 28-32mm udstødning i chrom, som hører til klassiske knallerter. Køb den billigste og knald den på!
Alt andet lige giver disse simple udstødninger et fint kick, og man kan trimme på forrøret alene. Fordelen er, at de er simple i design og funktion, hvorved man ændrer ganske lidt på motorens udstyr, men man opgraderer altså stadig til et større kammer - især i Rejens tilfælde!

90% af ydelsesforskellen vil ligge i den heftigt øgede indsugningstiming, som jeg vil betragte som 500% af den originale opsætning. Ift. tidligere er den jo uden skyggen af begrænsninger på indsugningssiden og motoren kan suge, når den vil.
Læg dertil et 3-4x større skylleareal og noget hidsigere udstødnigstiming... læg fremtidig portning oveni, og måske endda en 45-47mm prop! Jamen, så er der jo ikke et øje tørt!

5-6HK er aldeles muligt med en af de nævnte 32mm udstødninger, den rigtige portning og bare 9:1 i kompressionsforhold... det er nok til 80km/t, hvilket alt andet lige er MEGET for en knallert, som er designet til max 50km/t.


Er det svar nok...? ;) Jeg fik åbenbart overset emailen om et nyt indllæg i emnet, da jeg ryddede op i min mailbox. Den gemte sig blandt 1.400 mails, lol!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlæg af juhl-drengen »

Tror jeg kommer til at læse det en del gange for at have forstået det :hihi

omend du godt måtte forklare den her del:
Man KAN kompensere ved at øge længden på forrøret alene, så man ikke i samme omfang mærker, at motoren falder af trækområdet umiddelbart efter peak effekten forekommer. Tendensen er uændret, men hvis motoren ikke tager flere omdrejninger end ellers, glæder man sig i stedet over et MEGET bedre moment, så det gør knap så ondt på sjæl og motor.

Her duer en potte til lodret Minarelli så ikke, da den har lodret forrør. Vandret Minarelli er langt nemmere at bygge om, så den passer på et standardforrør. Dermed kan kammeret forlænges med forrør alene.
Kammeret som helhed vil groft set sutte numse (målt på effektivitet kontra kammervolumen), men det virker ok, alligevel
Må jo lægge ud med en 32 mm udstødning, hvor lang er forrøret på sådan en i gennemsnit/hvor meget er passende
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlæg af kreidlerhansen »

Bare lad forrøret være så langt, som det nu engang er... det er jo let nok at ændre! Et for langt giver lidt mere bundtræk og begrænser høje omdrejninger, men ikke katastrofisk.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlæg af juhl-drengen »

Medmindre jeg finder en der allerede har et forrør så strikker jeg selv et sammen, gider ikke bruge 150 kr på et f***ing stykke bøjet rør :teeth2

Apropos rør, er begyndt at samle sammen at stumper til dig og jan :) målte det første af dem jeg målte til 15,89 i inderdiameter :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlæg af kreidlerhansen »

Fedt fedt fedt!!! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlæg af juhl-drengen »

Dog er noget af det galvaniseret :roll: well man kan godt svejse i det hvis man bare husker at slibe det lidt inden :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:Dog er noget af det galvaniseret :roll: well man kan godt svejse i det hvis man bare husker at slibe det lidt inden :)
Rigtige mænd accepterer de potentielle mavekneb! :teeth2
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlæg af juhl-drengen »

GOD DRENG :thunge
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlæg af juhl-drengen »

Fik efter meget besvær splittet motoren ad idag

Billede

Billede

Den sidste der har haft fingrene i den motor burde have skåret dem af!...
der var svejset på gearskifte akslen og efter meget slibe arbejde opgav jeg simpelhen og måtte skære over lige ved svejsningen (mm fra selve blokken..)
der var brugt silikone pakning af forkert type (og brugt forkert) der var INTET silikone i midten af pakfladerne, derudover var silikonen inde i krumtapshuset brændt af/stivnet i kanterne og derved skiftet farve til grå, der var også havnet silikone inde bag krumtappet som var brændt RIGTIG godt fast
faktisk manglede den store låsering der skal være ved krumtaps lejerne også i den ene side...

blev lidt irriteret da jeg så møtrikken ved koblingen var en baghjuls møtrik fremfor den korrekte, og selvfølgelig var denne blevet blevet rund.. løsning: tag en 16mm top og bank fast med en gummi hammer nedover møtrikken så man stille kan lirke den fri lidt af gangen.

EDIT: en af skruerne ved "bagpladen" i koblingen var forsøgt boret i, de to sidste skruer var blevet GENNEM KNE**ET..
så måtte til at svejse møtrik ovenpå dem alle for at få dem af.

resultatet af arbejdet var at jeg sad tilbage med 2 kasser motor dele

Billede

gik derefter igang med at rense motoren for fast og ikke fastbrændt silikone samt andet skidt (1-1½ times arbejde :shock: )
her er resultatet
Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Asien"