suzuki dm50 "scooturai" projekt

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlægaf juhl-drengen » man 25. feb 2013 02:29

Er kommet lidt videre med mit tun-projekt :hihi

Har den seneste uge lavet mig en spacer og en støddæmper"forlænger/adapter"
Billede
Billede

Bare for at få grunden til "adapteren/forlængeren"
Billede

besluttede mig under forløbet at jeg da ville DRÆBE EN YAMAHA :thunge
egentlig pga. nogle få stumper jeg ville have derfra men fandt lidt flere spændende ting der kunne bruges..
Billede

fik for sjov lyst til at måle på kronrøret på yamsen's forgaffel.. og det passede sgu!!?
Narh.. 95% dog bare 1-2 mm der skal slibes af på de sidste 5mm på kronrøret.
Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlægaf juhl-drengen » man 25. feb 2013 02:45

Der er også blevet flikket en studs sammen (2. forsøg)
Billede
den er blevet lavet med en stage6 adapter så man bare kan skifte til at det kan passe hvilken som helst karburator(phbg, tm, vhst, pwk osv osv)

Syntes lige den manglede lidt brian gejl :lol:
der kan også ses cylinder/motor.
Billede
Hvad jeg egentlig adskilte yamaha'en for
Billede Billede
speedometeret savner en thansen omdrejnings tæller som makker nogen der vil sælge en fungerende til formålet? :wink:


Der skal en egentlig motor renovering igang men tænker på at fixe gear skift problemet (forkert placeret skifte tromle) og så fylde olie på og opstarte den nu hvor jeg har de på krævede ting.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlægaf 12V » man 25. feb 2013 09:04

Spændende! Dejligt at se tingene blive ført ud i livet :)
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlægaf juhl-drengen » man 25. feb 2013 10:13

Ja man er jo nødt til at vise der er mere en snak og flabethed :D
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3615
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlægaf kreidlerhansen » man 25. feb 2013 10:17

Der er sgu ikke meget DM50 tilbage, når du er færdig... hvilket ikke nødvendigvis er noget negativt, rent konstruktionsmæssigt!
:thunge

Den skal nok blive liret!

Og ja, få motoren til at virke og få dyret startet op, så du kan se, om det er værd at bikse videre med. Det ved vi trods alt ikke en skid om, endnu! Og hvis den så splitter sig selv ad under en lille køretur, går det jo nok, når den alligevel skal renoveres.
Hellere køre i sænk, så alle tænkelige svagheder viser sig FØR en renovering... måske bliver den så hidsig, at den trækker selv nye stumper i smadder, lol!

I så fald sender du mig vel en 45mm DM50-cylinder, som jeg kan få lov at pløje i? :teeth2
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3615
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlægaf kreidlerhansen » man 25. feb 2013 10:19

juhl-drengen skrev:Ja man er jo nødt til at vise der er mere en snak og flabethed :D


Flabet oplever jeg dig nu ikke...

Kort for hovedet og snakke for at snakke, ja! Men ikke flabet. Vær ganske rolig - det er heeelt normalt. Det sværeste er at holde til de verbale tæsk, herinde.
:hihi

Jeg er glad for, du er kommet i gang. Man kan da sige, projektet har grebet om sig! I første omgang skulle motoren bare være lidt vildere... :lol:
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlægaf juhl-drengen » man 25. feb 2013 10:27

Min plan ligger da også i at den skal ligne dm50 så lidt som muligt og gerne udbedre nogle af dens svagheder (f.eks også problemet med fodhvilernes placering ift. min højde) som mit motto "bliver du bedt om at bygge et skur så byg en bunker"

Jeg frygter bare stadig alt for meget om koblingen.. er bare rej for lor*** ikke holder og gear kassen ender med at blive smadret pga. det :roll:

men det var netop ideen med at få den op at køre først (tror den ender med at rykke sig fra hinanden efter den første køretur eller to) det er virkelig tydeligt det er en perlegrus mekaniker der har været i motoren gear skift akslen er sikret med en svejse klat(som oveni sidder forkert) koblingsskjolden var pøset på med silikone pakning og samme med blokken.. oveni var skruerne i kobling skjoldet sikret med grøn loctite!! :evil:

Jo hvis det ikke fungere får du da en cylinder at leje med :thunge

Tjo egentlig skulle fælgende og forgaffel bare skiftes ud men så fik jeg tilbuddet på en fuldkåbe og en komplet tzr undtagen kåbe og motor til 400(han kom selv med den) så min lille fantasi gik igang :)

Jeg har en eller anden frygt for at have ting der ligner alle andres :wink:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlægaf juhl-drengen » man 25. feb 2013 10:28

Forresten så kan jeg få lejer simmeringe osv gratis/meget billigt gennem teknisk skole så det bliver ikke en specielt dyr motor renovering 8)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3615
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlægaf kreidlerhansen » man 25. feb 2013 14:22

Mjah... medmindre du går helt amok med at øge boringen og kompressionsforholdet samtidigt, tror jeg ikke momentet bliver for meget til stumperne.
Sammen med port-maksimering er det netop faktorerne, som øger motorens drejningsmoment, og dét trækker sagerne fra hinanden.

I kraft af det alligevel er begrænset, hvor tungt den kan geares, kan den i stedet få lov at øge hastigheden ved flere omdrejninger på toppen. Det slider mere på lejerne, men til gengæld holdes driftstemperaturen nede, og der er mindre pres på tingene.
Høje omdrejninger klarer Suzukiens korte slaglængde bedre - jeg tror, den ukritisk kan klare 12.000rpm på toppen, før stempelhastigheden kan skabe ballade.

Derfor, én ting ad gangen. :)

Gratis/billige stumper er ikke bare godt... det er BEDST! :teeth2
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlægaf juhl-drengen » man 25. feb 2013 20:41

Tror heller ikke at der vil blive boret op så længe jeg leger med bws cylinderen og skal hvis bare have gjort den normal komprimeret fremfor så ultra lavkomprimeret som nu.

I kraft af det alligevel er begrænset, hvor tungt den kan geares, kan den i stedet få lov at øge hastigheden ved flere omdrejninger på toppen. Det slider mere på lejerne, men til gengæld holdes driftstemperaturen nede, og der er mindre pres på tingene.
Høje omdrejninger klarer Suzukiens korte slaglængde bedre - jeg tror, den ukritisk kan klare 12.000rpm på toppen, før stempelhastigheden kan skabe ballade.


det måtte du da meget gerne uddybe især det om slaglængde :thunge MIG HØRE HISTORIE! :thunge


Ja fik F.eks af vide af min Lære jeg kunne købe FAG/SKF lejer gennem skolen til ½ pris og minus moms :lol:
Men hvor købes der gode simmeringe henne af? man kunne selvfølgelig købe malossi/polini men det bare en smule dyrt og der er ikke et sæt der matcher med min krumtap/gearkasse :roll:

Hvordan fungerer koblingen på kreidler eller har du en anden ide til en alternativ kobling? :roll:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlægaf juhl-drengen » man 25. feb 2013 20:43

Ps har været i værkstedet og lavet lidt motor arbejde og taget lidt billeder nåede bare ikke at tage nok før mobilen gik død og nu gider mit internet ikke fungere og mit mobilnet kan ikke lægge billeder op.. Sikke da en IT kvage aften jeg har :shock:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3615
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlægaf kreidlerhansen » tirs 26. feb 2013 00:02

Ingen historie - simpel regning:

2 * slaglængde * rpm / 60 / 1.000 = stemplets middelhastighed i m/s

Suzuki:
2 * 37,8mm * 12.000rpm / 60 / 1.000 = 15,12m/s

Man har en grænse omkring 25m/s, det betragtes som den øverste mulige. På en luftkølet er den nok under 20m/s, og med støbejernscylinder vel... ja, 18m/s, for at give et bud, svarende til ~14.300rpm med din slaglængde.

Kreidler/Yamaha = 13.600rpm = 18m/s, hvilket giver en forskel i omegnen af ~5%

Ergo er omdrejninger og lav kompression måske slet ikke så ringe til dette projekt?


Vedr. kobling kan du sikkert godt nitte en højere kurv på koblingshjulet, og inderkurven kan sikkert let forlænges... det medfører sikkert pladsproblemer/udfordringer, men det er ikke umuligt.
Man kommer langt ved at svejse lidt fladjerne på hist og her. Evt. en ring omkring yderkurven som forstærkning... tænk ENKELT!!!


Men for hulendaogså...: EN TING AD GANGEN!!!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlægaf juhl-drengen » tirs 26. feb 2013 12:49

Spændende :)

Det kunne jo tyde på at den utroligt nok rent faktisk har en fordel ift. sine modstykker!
Men er det ikke en generel ting man siger længere slaglænde=fart kortere slaglængde= acceleration?

Men for hulendaogså...: EN TING AD GANGEN!!!


Jajaja ;) ville bare til at tænke på muligheder til når tiden kommer :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3615
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlægaf kreidlerhansen » tirs 26. feb 2013 19:07

Nej og næh...

Kort slaglængde = omdrejningsvillig, smallere trækområde og mindre bundtræk

Lang slaglængde = god respons, bredere trækområde og mere bundtræk


Fordel eller ulempe afhænger af, hvad motoren skal bruges til. I lovlig stand og uden plombering er Puch kongen af både fart og optræk blandt klassikerne pga dens 43mm slaglængde (underkvadratisk motordesign).
Suzuki er 'overkvadratisk' og kan bedre kapere omdrejninger, som netop 50cc har brug for ved en høj literydelse.
Yamaha og Kreidler har (næsten) kvadratiske motorer (samme boring og slag), hvilket er det bedste kompromis, designmæssigt set.

Så nej... ingen fordele, ingen ulemper. Din motor er lige så ringe som alt det andet gamle skrammel, vi kører på og lever med! :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlægaf juhl-drengen » tirs 26. feb 2013 19:21

Bah :hihi

Men i så fald nu hvor jeg skal ud og købe/tilpasse tandhjul hvilken gearing tror du ville passe bedst muligt til denne opsætning? :)

Og bare lige for et resume:
50cc cylinder

speedforce membran(forbedret version af standard)

hebo newperformer udstødning

24 mm fladspjæld

go kart luftfilter

:thunge
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3615
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlægaf kreidlerhansen » tirs 26. feb 2013 19:30

Hvor i alverden skulle jeg vide det fra?

Den tungeste!

Se nu bare at få den ud at køre...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlægaf juhl-drengen » tirs 26. feb 2013 19:43

Det må jeg så få gjort..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3615
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlægaf kreidlerhansen » tirs 26. feb 2013 22:36

juhl-drengen skrev:Det må jeg så få gjort..


Jeg er mindst lige så spændt som du! :(y)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlægaf juhl-drengen » tors 28. feb 2013 16:06

Har lige snakket med ham skolen køber mange auto ting igennem og de SKF lejer jeg skal bruge koster mellem 30-40 per stk altså halvdelen af alle andre steder :hihi
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: suzuki dm50 "scooturai" projekt

Indlægaf juhl-drengen » tirs 9. apr 2013 17:12

Så modtog jeg min kort ventede pakke idag med nærmest ingen ventetid.

Indholdet er:
Ventileret DX bremseskive
9 tands fortandhjul
omdrejningstæller
ØL :rocks

Billede

Lige et billede af det fremtidige cockpit :)
Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY


Tilbage til "Asien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster