DM 50 kobling

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Besvar
mati0921
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: ons 6. feb 2013 20:40
Kontakt:

DM 50 kobling

Indlæg af mati0921 »

Hej
Så blev det min tur til at få problemer med koblingen på DM 50. :(
Da jeg købte den var koblingen ikke rigtig god, så der blev skiftet plader og det hjalp lidt (påfyldt gearolie fra thansen) men nu er den begyndt igen, og kan ikke rigtig koble ud. nu har jeg skiftet trykpladen og fjedrene og hældt yamaha gearolie på fra thansen. de siger at det er 20W-40 multigrade motorolie, som der står i manualen her på siden, og nu bliver det mærkeligt. :wink:
hvis den står i tomgang i 1. gear med koblingen trykket i bund vil den ligesom trække lidt frem, så den kobler ikke helt ud, men det er til at leve med. men når man så kører glider den i koblingen, så den kobler heller ikke helt ind. :(
hvad skal jeg gøre ved den? mit eneste forslag er det lille nåleleje der er slidt, alt andet er ikke slidt, eller er skiftet ud. :)
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: DM 50 kobling

Indlæg af CrazyCatman »

Først og fremmet ville jeg bruge SAE30 (plæneklipper olie) i gearkassen (altså til koblingen). Hvis olien er forkert (især hvis det er en bil-olie) kan den koblingen godt være mærkelig... Men går jeg ikke ud fra at det er når det er Yamaha olien.
Er du sikker på at koblingen er justeret helt korrekt?
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
mati0921
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: ons 6. feb 2013 20:40
Kontakt:

Re: DM 50 kobling

Indlæg af mati0921 »

hvor kan den justeres ud over på kablet? :)
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: DM 50 kobling

Indlæg af CrazyCatman »

Du kan så vidt jeg husker kun justere den på kablet.

Men personligt syntes jeg ikke ret godt om Samuraiens kobling; Den er meget værre end FS1 - langt fra samme gode kvalitet som koblingen på K50 koblingen.

Hvor købte du de nye koblingsplader?
Prøv evt. at måle om de allerede er slidte (særligt hvis det er Thansen koblingsplader) - hvis de er slidte så se om du kan skaffe nogle originale ved at tale med en Suzuki MC forhandler. Her er Koblingssiden i reservedelskataloget:
SRGH-BV1312100316490.jpg
- Det er de officielle reservedelsnumre, så måske en autoriseret Suzuki MC- eller knallertforhandler kan søge dem frem og se om h*n kan bestille dem hjem. Kontakt eventuelt Reinhard som er importøren.
Det er særligt delene 8, 9 og 10 som du skal bruge
SRGH-BV1312100316490_.jpg
Bemærk at det ene nummer er skrevet med håndkraft - og er et Yamaha nummer, ikke et Suzuki nummer.

Når du har målt så prøv at tøre koblingspladerne og metalringene af så godt som muligt - eventuelt giv koblingspladerne en lille smule slibning (endelig ikke mere end en løst omgang rundt), således at de har en frisk ru belægning.

Mål også fjedrene; mange glemmer nemlig at måle fjedrene og hvis koblingspladerne er fine men fjedrene er blevet slappe.
Tykkelsen skal være 2,2mm
Klobreden skal være 16,2mm
Skævheden på metalpladen må maksimalt 0,1mm
Fjedren skal være mindst 26,6mm

Saml så systemet og brug SAE 30 olie (plæneklipper olie) - jeg bruger en special SAE 30 olie til speedway maskiner fra Shell til alle mine knallerter (også min velkørende, originale Samurai) og er godt tilfreds med det! Men er også godt tilfreds med deres normale SAE 30 olie. Men hvis din lokale tank er en Q8 eller andet så er det jo også fint ;)

Men jeg ville først og fremmest kontrollere om koblingspladerne og fjedrene er blevet slidt ned for hurtigt.

Jeg vil mene at med mindre at din kobling er blevet misbehandlet har der enten været fejl i olien eller fjedrene også skulle have været skiftet.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
mati0921
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: ons 6. feb 2013 20:40
Kontakt:

Re: DM 50 kobling

Indlæg af mati0921 »

tak for svar :(y)
idag har jeg justeret lidt på kablet og fik den til at køre som den skulle, lige bortset fra en skrigende lyd af metal mod metal, og da jeg skilte det af igen var udrykkerlejet brændt sammen, så nu skifter jeg det og prøver igen. :)
der står 20w40 multigrade motorolie i instruktionsbogen, og det er den der var påfyldt, og det virkede fint (bortset fra lejet)
jeg har målt på plader og det hele er iorden og fjedrene og trykpladen er ny. :)
så jeg skifter lejet og hælder nyt 20w40 på, og virker det ikke prøver vi plæneklipperolie. :)
mati0921
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: ons 6. feb 2013 20:40
Kontakt:

Re: DM 50 kobling

Indlæg af mati0921 »

Nu er nålelejet skiftet og 20w40 påfyldt og den kører perfekt. :D
Besvar

Tilbage til "Asien"