Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

Indlæg af apandersphilip »

Så kom der lige et lille billede op af det endelige resultat!! Jubii den er blevet super flot!
Og kører bare fantastisk! (Selvom det er vinter :D )
fotoddddddddd.jpg
fotoddddddddd.jpg (207.82 KiB) Vist 23969 gange
Nu er det 45mm cylinder og stempel der sidder på den.. men den køre ikke hurtigere end standard hvilket er mig et mysterium..

Den køre uden luftfilter da den køre bedre af den grund. Jeg har prøvet en dyse #67,5 og en #70,0 (Der sidder en #62,5 dyse i nu)

Den kunne slet ikke køre med hverken den ene eller den anden dyse...

Den kører også lidt hurtigere når den får fuld choker, men så kan den slet ikke stå i tomgang.. den står super fint i tomgang uden choker...

Hvis jeg evt. skulle have den til at kører lidt hurtigere hvad er der så at gøre? Den skal ikke køre 80kmt men gerne omkring 50-60 stykker..

Jeg har selv tænkt lidt på en studs uden plumpe (http://www.protunahandels.de/product.as ... n=19065889" onclick="window.open(this.href);return false;)

Men hvis jeg smider sådan en plumpe på skal jeg så gøre andet før at den kan køre, evt. dyse op eller ned?

BTW: Nogle der har erfaringer med at handle fra protuna bliver varene sendt fra Danmark eller Tyskland?
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

Indlæg af juhl-drengen »

Protuna varerne bliver sendt med dansk porto :wink:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
janlund77
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: fre 21. okt 2011 15:17
Kontakt:

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

Indlæg af janlund77 »

hej det er en svær knallert at tun jeg lavet mange forsøg da jeg var mellem 15 og 18 men en 50stykker er mugligt men en go tun udstød og hakket stempel og lidt fil arb i udstødningskanallen men ikke for meget og så lige en go gearing og støre kabarator og stus er en go ide MEN pas rigtig gogt på dit baghjulsnav det er sårbart og kobling er heller ikke den stærkeste
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

Indlæg af kreidlerhansen »

Trækker den heller ikke bare lidt bedre?


Større boring påvirker ikke motorens evne til at tage omdrejninger direkte. Det er portenes åbningstider, der har noget at sige. Men den vil ikke rende hurtigere med begrænsning i studsen - det er vel meget logisk? ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Sv: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

Indlæg af 12V »

Så vidt jeg husker sidder der en slags nylon bøsning i studsen, men jeg mener altså at den har samme diameter som karburatoren. Jeg prøvede at fjerne den da jeg havde en for 12 år siden, og mener at det var min konklusion dengang, at den ingen betydning har.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

Indlæg af kreidlerhansen »

12V >> Interessant!

I så fald er det porttiderne, som må være helt i skoven.

Hæv udstødningskanalen, så den åbner 5mm før skyllekanalerne, og slib den oval, til den er 24mm bred. Uanset, om den er begrænset i indsugningen eller ej, så vil det gøre en forskel.
Evt. kan stemplet hakkes 3-4mm ud for indsugningskanalen for lidt ekstra på toppen.

Med en 12mm karburator bør den runde 55km/t uden det helt store. Med sin korte slaglængde, har sådan en Suzuki det fint med at tage rigeligt vindinger! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

Indlæg af apandersphilip »

Kreidlerhansen:

Jeg ved ikke om den render hurtigere med den 45mm stempel og cylinder... da jeg købte den sådan..
Men synes nu den trækker rimelig.. men den kører ikke over 35kmt.

Hvordan i alverden hakker man stemplet.. har du evt. et billede af et før hakket og efter hakket stempel så jeg kan se forskellen?:-)
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

Indlæg af Kai »

Normalt sidder "plumben" indstøbt i studsen, når man tager den af cylinderen så stikker den ~ 1.5 cm ud. Den er i hårdt stål og kan ikke tages ud, og den har samme diameter som karburatoren. Størrelse kan jeg ikke huske..men det er vist omkring 12mm det samme som karburatoren ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

Indlæg af juhl-drengen »

Så vidt jeg husker sidder der en slags nylon bøsning i studsen,
Nej det er ikke helt korrekt der sidder en alu plumb (tror nok det er alu) og så er der en kant inde i studsen.
og så er der en luftfilter begrænsing(grisetryne)
samt et langt rør der er varmepresset ind i forrøret og går ca. 5-10 cm ind i selve potten :)

Ved alle de dm50'ere jeg har skilt ad sidder plumben faktisk lidt løst i og ved helt nye originale. cylindere sidder den presset ned i cylinderen men kan stadig forholdsvis nemt gøres løs.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

Indlæg af kreidlerhansen »

Stemplet "hakkes" ved at file af stempelskørtet ved indsugningen, så den åbner tidligere.

Vedr. stålplomben, kommer man sikkert langt med en blæselampe og et par isterninger + krybeolie/WD40 og en polygriptang.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

Indlæg af juhl-drengen »

Har forresten hørt det skulle give en del af lave "trekanttricket" på en samurai :what2
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

Indlæg af apandersphilip »

kreidlerhansen skrev:Stemplet "hakkes" ved at file af stempelskørtet ved indsugningen, så den åbner tidligere.

Vedr. stålplomben, kommer man sikkert langt med en blæselampe og et par isterninger + krybeolie/WD40 og en polygriptang.
Hvor meget skal der tages af?
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

Indlæg af kreidlerhansen »

3-4mm skrev jeg tidligere... FOR HULEN!!! ;)

'Trekantstricket' er en formodning, og ikke en skid andet. Jeg har prøvet begge dele, og kunne dengang ikke mærke forskel.
Min logik siger mig derimod, at en ret kant er at foretrække, fordi der så bliver en brat overgang fra lukket til åben = maksimal udnyttelse af åbningstiden ift. en tiltagende og dermed blidere overgang.

Min eneste grund til at lave hakket med en blød bue, er en idé om, at det skåner stempelskørtet, når indsugningskanalen er bred... På Kreidleren er den så også (blevet) 28mm bred, hvilket er en DEL mere end i Samurai-cylinderen.

Bare fil de 3-4mm væk og nøjes med at gøre det i ca. samme bredde som kanalen. Alt andet er spild af tid.

Udstødningskanalen vil dog have den mest dramatiske effekt...


Egentlig gad jeg godr prøve at slibe en DM50-cylinder op til 'noget mere' end standard. Ikke voldtuning, men sådan som jeg ville køre med den. Den burde være god for ca. 3HK uden større besvær.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

Indlæg af juhl-drengen »

Skal snart ud og hente en dm50 mere som jeg skal bruge som hverdags maskine fremfor min scooter såå hvis du mangler en cylinder at udføre din drøm på siger du bare til :wink:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

Indlæg af apandersphilip »

Kreidlerhansen: Det er da også rigtigt havde jeg ikke set ;-)

Skal det se ud som på dette billede her?
http://billeder.scootergalleri.dk/album ... xi-stempel" onclick="window.open(this.href);return false;
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg synes umiddelbart, der er mere fornuft i at file i den på 45mm, idet den er ulovlig i forvejen/over 50cc.

Præcis som det stempel ser ud, ja. Og så lige hæve udstødningskanalen som nævnt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

Indlæg af juhl-drengen »

Tja men tilbuddet står ved kraft :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

Indlæg af apandersphilip »

kreidlerhansen skrev:Og så lige hæve udstødningskanalen som nævnt.
Hvordan skal jeg gøre det?
Jeg har ingen forstand på tunning derfor spørger jeg måske lidt dumt.
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

Indlæg af juhl-drengen »

Du skal file/slibe :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
OleVN
Junior knallert
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 5. aug 2011 12:13
Kontakt:

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

Indlæg af OleVN »

Du skal file op imod topstykket, selvfølgelig med cylinderen afmonteret :hihi
Besvar

Tilbage til "Asien"