Side 1 af 2

Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

: tirs 11. dec 2012 21:35
af apandersphilip
Så kom der lige et lille billede op af det endelige resultat!! Jubii den er blevet super flot!
Og kører bare fantastisk! (Selvom det er vinter :D )
fotoddddddddd.jpg
fotoddddddddd.jpg (207.82 KiB) Vist 24122 gange
Nu er det 45mm cylinder og stempel der sidder på den.. men den køre ikke hurtigere end standard hvilket er mig et mysterium..

Den køre uden luftfilter da den køre bedre af den grund. Jeg har prøvet en dyse #67,5 og en #70,0 (Der sidder en #62,5 dyse i nu)

Den kunne slet ikke køre med hverken den ene eller den anden dyse...

Den kører også lidt hurtigere når den får fuld choker, men så kan den slet ikke stå i tomgang.. den står super fint i tomgang uden choker...

Hvis jeg evt. skulle have den til at kører lidt hurtigere hvad er der så at gøre? Den skal ikke køre 80kmt men gerne omkring 50-60 stykker..

Jeg har selv tænkt lidt på en studs uden plumpe (http://www.protunahandels.de/product.as ... n=19065889" onclick="window.open(this.href);return false;)

Men hvis jeg smider sådan en plumpe på skal jeg så gøre andet før at den kan køre, evt. dyse op eller ned?

BTW: Nogle der har erfaringer med at handle fra protuna bliver varene sendt fra Danmark eller Tyskland?

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

: tirs 11. dec 2012 22:21
af juhl-drengen
Protuna varerne bliver sendt med dansk porto :wink:

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

: ons 12. dec 2012 09:55
af janlund77
hej det er en svær knallert at tun jeg lavet mange forsøg da jeg var mellem 15 og 18 men en 50stykker er mugligt men en go tun udstød og hakket stempel og lidt fil arb i udstødningskanallen men ikke for meget og så lige en go gearing og støre kabarator og stus er en go ide MEN pas rigtig gogt på dit baghjulsnav det er sårbart og kobling er heller ikke den stærkeste

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

: ons 12. dec 2012 10:49
af kreidlerhansen
Trækker den heller ikke bare lidt bedre?


Større boring påvirker ikke motorens evne til at tage omdrejninger direkte. Det er portenes åbningstider, der har noget at sige. Men den vil ikke rende hurtigere med begrænsning i studsen - det er vel meget logisk? ;)

Re: Sv: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

: ons 12. dec 2012 11:04
af 12V
Så vidt jeg husker sidder der en slags nylon bøsning i studsen, men jeg mener altså at den har samme diameter som karburatoren. Jeg prøvede at fjerne den da jeg havde en for 12 år siden, og mener at det var min konklusion dengang, at den ingen betydning har.

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

: ons 12. dec 2012 15:11
af kreidlerhansen
12V >> Interessant!

I så fald er det porttiderne, som må være helt i skoven.

Hæv udstødningskanalen, så den åbner 5mm før skyllekanalerne, og slib den oval, til den er 24mm bred. Uanset, om den er begrænset i indsugningen eller ej, så vil det gøre en forskel.
Evt. kan stemplet hakkes 3-4mm ud for indsugningskanalen for lidt ekstra på toppen.

Med en 12mm karburator bør den runde 55km/t uden det helt store. Med sin korte slaglængde, har sådan en Suzuki det fint med at tage rigeligt vindinger! :)

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

: ons 12. dec 2012 19:56
af apandersphilip
Kreidlerhansen:

Jeg ved ikke om den render hurtigere med den 45mm stempel og cylinder... da jeg købte den sådan..
Men synes nu den trækker rimelig.. men den kører ikke over 35kmt.

Hvordan i alverden hakker man stemplet.. har du evt. et billede af et før hakket og efter hakket stempel så jeg kan se forskellen?:-)

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

: ons 12. dec 2012 20:57
af Kai
Normalt sidder "plumben" indstøbt i studsen, når man tager den af cylinderen så stikker den ~ 1.5 cm ud. Den er i hårdt stål og kan ikke tages ud, og den har samme diameter som karburatoren. Størrelse kan jeg ikke huske..men det er vist omkring 12mm det samme som karburatoren ?

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

: ons 12. dec 2012 21:00
af juhl-drengen
Så vidt jeg husker sidder der en slags nylon bøsning i studsen,
Nej det er ikke helt korrekt der sidder en alu plumb (tror nok det er alu) og så er der en kant inde i studsen.
og så er der en luftfilter begrænsing(grisetryne)
samt et langt rør der er varmepresset ind i forrøret og går ca. 5-10 cm ind i selve potten :)

Ved alle de dm50'ere jeg har skilt ad sidder plumben faktisk lidt løst i og ved helt nye originale. cylindere sidder den presset ned i cylinderen men kan stadig forholdsvis nemt gøres løs.

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

: ons 12. dec 2012 22:50
af kreidlerhansen
Stemplet "hakkes" ved at file af stempelskørtet ved indsugningen, så den åbner tidligere.

Vedr. stålplomben, kommer man sikkert langt med en blæselampe og et par isterninger + krybeolie/WD40 og en polygriptang.

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

: ons 12. dec 2012 22:52
af juhl-drengen
Har forresten hørt det skulle give en del af lave "trekanttricket" på en samurai :what2

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

: ons 12. dec 2012 23:38
af apandersphilip
kreidlerhansen skrev:Stemplet "hakkes" ved at file af stempelskørtet ved indsugningen, så den åbner tidligere.

Vedr. stålplomben, kommer man sikkert langt med en blæselampe og et par isterninger + krybeolie/WD40 og en polygriptang.
Hvor meget skal der tages af?

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

: tors 13. dec 2012 00:55
af kreidlerhansen
3-4mm skrev jeg tidligere... FOR HULEN!!! ;)

'Trekantstricket' er en formodning, og ikke en skid andet. Jeg har prøvet begge dele, og kunne dengang ikke mærke forskel.
Min logik siger mig derimod, at en ret kant er at foretrække, fordi der så bliver en brat overgang fra lukket til åben = maksimal udnyttelse af åbningstiden ift. en tiltagende og dermed blidere overgang.

Min eneste grund til at lave hakket med en blød bue, er en idé om, at det skåner stempelskørtet, når indsugningskanalen er bred... På Kreidleren er den så også (blevet) 28mm bred, hvilket er en DEL mere end i Samurai-cylinderen.

Bare fil de 3-4mm væk og nøjes med at gøre det i ca. samme bredde som kanalen. Alt andet er spild af tid.

Udstødningskanalen vil dog have den mest dramatiske effekt...


Egentlig gad jeg godr prøve at slibe en DM50-cylinder op til 'noget mere' end standard. Ikke voldtuning, men sådan som jeg ville køre med den. Den burde være god for ca. 3HK uden større besvær.

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

: tors 13. dec 2012 10:48
af juhl-drengen
Skal snart ud og hente en dm50 mere som jeg skal bruge som hverdags maskine fremfor min scooter såå hvis du mangler en cylinder at udføre din drøm på siger du bare til :wink:

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

: tors 13. dec 2012 19:11
af apandersphilip
Kreidlerhansen: Det er da også rigtigt havde jeg ikke set ;-)

Skal det se ud som på dette billede her?
http://billeder.scootergalleri.dk/album ... xi-stempel" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

: tors 13. dec 2012 23:12
af kreidlerhansen
Jeg synes umiddelbart, der er mere fornuft i at file i den på 45mm, idet den er ulovlig i forvejen/over 50cc.

Præcis som det stempel ser ud, ja. Og så lige hæve udstødningskanalen som nævnt.

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

: fre 14. dec 2012 10:21
af juhl-drengen
Tja men tilbuddet står ved kraft :)

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

: fre 14. dec 2012 20:42
af apandersphilip
kreidlerhansen skrev:Og så lige hæve udstødningskanalen som nævnt.
Hvordan skal jeg gøre det?
Jeg har ingen forstand på tunning derfor spørger jeg måske lidt dumt.

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

: lør 15. dec 2012 11:30
af juhl-drengen
Du skal file/slibe :)

Re: Suzuki DM50 - Lidt mere power;-)

: lør 15. dec 2012 11:48
af OleVN
Du skal file op imod topstykket, selvfølgelig med cylinderen afmonteret :hihi