Side 4 af 7

Re: dm50 motor hvilke lejer

: man 12. nov 2012 17:22
af kreidlerhansen
Spidst?! Mig ikke forstå...

Faktisk betyder det, at spaceren hæver kanalerne for meget. Det er ingen katastrofe, men det er heller ikke optimalt.

Lad os se bort fra spaceren i første omgang og fokusere på cylinder og stempel.

DM50: Cylinderhøjden er 64mm, kompressionshøjden er 26mm, bunden af skyllekanalerne ligger 43mm fra top og er ca. 7mm høje. Slaglængden er 37,8mm.

Lodret Minarelli: Cylinderhøjde på 64mm, kompressionshøjde på 25mm, bunden af skyllekanalerne ligger 41,5mm fra top og de er 9mm høje. Slaglængden er 39,2mm.

Uden spacer åbnes der altså for 2,5mm mere af kanalerne. Det sætter visse begrænsninger for, hvor tyk en spacer, der kan bruges uden at dreje af cylinderens nederste pakflade.
Tænk også på, at jo højere kanalerne ligger, desto flere omdrejninger skal motoren tage, før


Lad os lege, at cylinderen monteres uden spacer, og at stempelkronen flugter med bunden af kanalerne 41,5mm fra top.

Slaglængden er 37,8mm...:
41,5-37,8
= 3,7mm fra stempelkrone, når stemplet er i topposition!

HVIS den skal køre med høj kompression, skal topstykkets forbrændingskammer altså undersænkes ca. 3mm PLUS spacerens tykkelse, ELLER der skal drejes tilsvarende af TOPPEN på CYLINDEREN!


Det er detaljer, der skal tages hensyn til, men ingen af dem gør opgaven umulig!

Re: dm50 motor hvilke lejer

: man 12. nov 2012 19:25
af juhl-drengen
Okay har lidt svært ved at "følge med" men prøver...

Nu slynger jeg bare en tanke ud, men med en 1mm spacer og et suzuki stempel så burde de 2,5 mm jo blive opretholdt og der vil værre en smule mere kompression?(men bare en fjollet tanke, som sikkert ikke giver mening...)

Men vi kan vel heller ikke bruge det til præcis sammenligning når vi bruger din trophy cylinder som sikkert er hidsigere portet end den originale 45 cylinder??

Hvad synes du jeg burde gøre mht spacer osv, ?

Re: dm50 motor hvilke lejer

: man 12. nov 2012 20:07
af juhl-drengen
det virker til at du stoppede midt i en sætning her :?:
Uden spacer åbnes der altså for 2,5mm mere af kanalerne. Det sætter visse begrænsninger for, hvor tyk en spacer, der kan bruges uden at dreje af cylinderens nederste pakflade.
Tænk også på, at jo højere kanalerne ligger, desto flere omdrejninger skal motoren tage, før

Re: dm50 motor hvilke lejer

: man 12. nov 2012 20:09
af kreidlerhansen
Om du kan bruge et Suzuki-stempel afhænger i høj grad af, hvor stempelringenes åbninger er placeret!!!

Trophy er en sportscylinder, som mig bekendt er mildere en Stage6 Pro Sport. Men den er klart mere aggressiv end en 45-cylinder, hvilket er endnu en årsag til, jeg netop peger på en 45-cylinder, nu. :)

Jeg kan intet sige om spaceren, før jeg har portmålene på sådan en. Jeg kan dog komme med et bud på den mest simple løsning - ulempen er, at den kræver en drejebænk:

Prøvemontér cylinderen med Minarelli-stempel og find ud af, hvor portene ligger ift. stemplet, når det er i bund.
Registrér desuden, hvor stor afstanden er fra cylinderens øverste pakflade til stempelkronen, når stemplet er i top.
Få drejet af toppen på cylinderen, så du kan montere en 4mm spacer i bunden.
Lad portene være, som de er!

Det betyder sikkert, der skal pilles 7-9mm af cylinderen. Portene bliver hævet en del på den måde, men hvis blot de er nogenlunde milde, går det nok!

'Milde' betyder nogeti retning af:

Skyllekanaler 36mm fra top
Udstødning 28mm fra top

Måske en 30-cylinder alligevel er perfekt?

Re: dm50 motor hvilke lejer

: man 12. nov 2012 20:10
af kreidlerhansen
juhl-drengen skrev:det virker til at du stoppede midt i en sætning her :?:
Uden spacer åbnes der altså for 2,5mm mere af kanalerne. Det sætter visse begrænsninger for, hvor tyk en spacer, der kan bruges uden at dreje af cylinderens nederste pakflade.
Tænk også på, at jo højere kanalerne ligger, desto flere omdrejninger skal motoren tage, før
...før kanalerne samarbejder og dermed går stabilt = trækker igennem!


Der gik ged i telefonen! ;)

Re: dm50 motor hvilke lejer

: man 12. nov 2012 20:56
af juhl-drengen
Ulempe og ulempe, jeg begynder på grundforløb som industri tekniker til januar så får vist rigelig tid sammen med en drejebænk :wink:
der udover har jeg en ældre drejebænk ude i værkstedet.

Men vil du så mene jeg skal gå efter 30 cylinderen eller 45 cylinderen :?

Re: dm50 motor hvilke lejer

: man 12. nov 2012 23:29
af kreidlerhansen
Fedt! Bare det var mig, men værktøj i dén kaliber har jeg hverken plads eller råd til. :)

Hvilken cylinder? Tjah, hvis fabrikation ikke bliver en hindring, vil jeg sige, du skal vælge den billigste!

Når diverse alligevel skal ændres, kan det være en fordel at vælge den mildeste. Det giver den største fleksibilitet, da det som bekendt er lettere at fjerne materiale, end det er at lægge noget nyt på.

I første omgang er du trods alt på dybt vand, idet ingen umiddelbart har gjort noget lignende. Det taler i høj grad for at købe den billigste til testformål. Når du så kender opgavens omfang, er det ret simpelt at opgradere til noget vildere.

Går du nu hen og bliver retti' skrap til at bruge en drejebænk, kan du jo vælge at dreje en død, original cylinder ud, og dreje en foring af en Morini-cylinder, som så krympes i. Det er ikke 'bare lige', men det er langt fra umuligt!

Originalt udseende, masser af kræfter!

Mht. hjul kan du jo lede efter stjernefælge til Kreidler. Dem er der masser af på markedet - modellerne med fem eger er alt andet end sjældne, har 120mm bremser og chokkobling i baghjulet. ;)

Re: dm50 motor hvilke lejer

: tirs 13. nov 2012 00:48
af juhl-drengen
Tja, skal bruge 5 år bag en drejebænk og lignende maskiner så må vel håbe jeg bliver skrap til det :wink:
Men jeg har heller ikke råd men så er jeg heldig at min papfar har råd og brug for en Pladsen har jeg ihvertilfald på mellemstor nedlagt gård :lol:

Det er faktisk på en måde ret spændende at vide man er den første til at lave sådan noget man føler sig som en blanding mellem neil armstrong og george gearløs..
Ja at gå med 30'eren er nu både billigst og sikrest og jeg har alt værktøjet til det, det jeg mangler er bare evner og erfaring :roll:

Min tanke lagde nu umiddelbart på at bruge puch monza stjernefælge samt fronten fra en monza hvis jeg kunne få fingrene i en.

Re: dm50 motor hvilke lejer

: tirs 13. nov 2012 12:04
af kreidlerhansen
Som altid, jeg forherliger ikke Kreidleren - betragter den ikke som 'bedre' end andre maskiner, men når det drejer sig om tilgængelige stumper, kommer den et godt stykke foran i køen!

Fælgene jeg tænker på kaldes 'Weinmann' efter producenten.


Jeg forstår dig dog udmærket - Puch-fælgene er fede!

Re: dm50 motor hvilke lejer

: tirs 13. nov 2012 14:38
af juhl-drengen
Ja kreidlerens skal nok fungere udemærket men puch fælgene er nu engang bare det federe :wink:

Forresten så har jeg lige bestilt en 30'er cylinder og stempel med 12mm krydspind :)

Re: dm50 motor hvilke lejer

: tirs 13. nov 2012 14:54
af Michael
kreidlerhansen skrev:Fedt! Bare det var mig, men værktøj i dén kaliber har jeg hverken plads eller råd til. :)

Hvilken cylinder? Tjah, hvis fabrikation ikke bliver en hindring, vil jeg sige, du skal vælge den billigste!

Når diverse alligevel skal ændres, kan det være en fordel at vælge den mildeste. Det giver den største fleksibilitet, da det som bekendt er lettere at fjerne materiale, end det er at lægge noget nyt på.

I første omgang er du trods alt på dybt vand, idet ingen umiddelbart har gjort noget lignende. Det taler i høj grad for at købe den billigste til testformål. Når du så kender opgavens omfang, er det ret simpelt at opgradere til noget vildere.

Går du nu hen og bliver retti' skrap til at bruge en drejebænk, kan du jo vælge at dreje en død, original cylinder ud, og dreje en foring af en Morini-cylinder, som så krympes i. Det er ikke 'bare lige', men det er langt fra umuligt!

Originalt udseende, masser af kræfter!

Mht. hjul kan du jo lede efter stjernefælge til Kreidler. Dem er der masser af på markedet - modellerne med fem eger er alt andet end sjældne, har 120mm bremser og chokkobling i baghjulet. ;)
Hej

Nu har jeg ikke lige læst hele tråden, men findes der en Cylinder man med fordel kan dreje foringen ud af og bruge på en Kreidler Superbreitwind. Jeg har nemlig sådan en der er baldret og gerne vil eksperimentere lidt med.

Re: dm50 motor hvilke lejer

: tirs 13. nov 2012 14:56
af kreidlerhansen
Snuppet fra emnet om 125cc motorcykler...:
juhl-drengen skrev:Apropos kåbe så har jeg overvejet en fuld kåbe til samuraien(mest for udseende) tror du den vil give nogen aero dynamisk fordel :what2
Ikke før den har rundet 80km/t, og derefter bliver det stadig en udfordring med udvekslingen, idet den kun har to gear samt begrænsede muligheder for at gøre gearingen tungere... alt over 70-75km/t skal du umiddelbart være lykkelig over.

En ny MBV-kåbe koster i omegnen af 5-6.000kr, og så skal du lave en flok beslag for at kunne montere den forsvarligt!


Mht. fælge må det være sekundært ift at få motoren til at køre. Der er lang vej, endnu!
Vi er trods alt endnu kun nået til den teoretiske del med opmåling af diverse. Køre skal den nok komme til, da totakteren er ret taknemmelig... men hvor godt den så kører, det er en anden snak!


Et par tilfældige, grove eksempler:

Udstødnings- og indsugningskanaler ligger for højt, hvilket medfører ustabil tomgang, og motoren trækker først vejret ordentligt fra 10.000rpm

Udstødningskanalen ligger højt og skyllekanalerne åbner kun halvt, hvilket kræver endnu højere omdrejninger, og trækområdet bliver så snævert, at 2. gear er ubrugeligt.

Re: dm50 motor hvilke lejer

: tirs 13. nov 2012 15:08
af kreidlerhansen
Michael skrev:
Nu har jeg ikke lige læst hele tråden, men findes der en Cylinder man med fordel kan dreje foringen ud af og bruge på en Kreidler Superbreitwind. Jeg har nemlig sådan en der er baldret og gerne vil eksperimentere lidt med.
Enhver af støbejern til vandret Minarelli. Hollænderne bruger vandkølede cylindre, som drejes ned således cylinderens oprindelige skyllekanaler bevares! Ulempen ved sidstnævnte er, at motorblokken skal laves om til membranindsugning, og så kan man lige så godt montere en komplet AM6-motor...

Drejer man en foring af en scootercylinder, skal der fræses ud til de nye skyllekanaler i svøbet med køleribberne. Desuden skal man tage hensyn til, at hullet i blokken kun er 50mm og Minarelli-cylinderens skørt er 51mm!
Derfor skal man enten satse på en mindre boring end 47mm (der findes 46mm sportscylindre til bl.a. Yamaha Jog RR) eller fræse blokken op.

Opgaven er for så vidt simpel nok, men succes kræver mange hensyn! Plejlstangen bør reelt skiftes til en fra Derbi, som har samme længde og er indrettet til 12mm krydspind.
Alternativt et reduktionsnåleleje fra kreidler-service.nl, men det virker som en nødløsning, når en væsentligt stærkere plejlstang end standard i dag fås for ~1.200kr, og lejet (CNC-fræset alu-bur med løse ruller) alene løber op i 300kr inkl. forsendelse.

Re: dm50 motor hvilke lejer

: tirs 13. nov 2012 15:18
af juhl-drengen
hvis jeg engang når så langt bliver det nok en brugt polisport kåbe(den der er kendt for brug til yamaha 4 gear)
men det og fælge er sekundært. motoren er det primære her i første omgang.

vi ved jo endnu intet om 30'er cylinderen, men kunne godt forestille mig dens porte lagde væsentligt lavere end i en sports cylinder
så indtil videre basere vi trods alt konklussionen på uvæsentlige data. men ja det er nok deromkring i sidste ende..

Jeg må få opmålt portene og prøvemonteret cylinderen, så snart jeg kommer i besiddelse af den.

Re: dm50 motor hvilke lejer

: ons 14. nov 2012 13:16
af juhl-drengen
Så er der sket lidt.
Bestilte den originale 30'er cylinder de føre ved kgi igår og har fået varene allerede idag :(y)
udstødnings porten på bws cylinderen ser MEGET større ud end på suzuki cylinderen
den størte forskel i placering er nok skylde kanalen fra studs siden da den(er blevet lidt dement så kan ikke huske det) sidder meget lavere
Her er lige et hurtigt billede:

Billede

Re: dm50 motor hvilke lejer

: ons 14. nov 2012 13:24
af hybber
juhl-drengen skrev:Så er der sket lidt.
Bestilte den originale 30'er cylinder de føre ved kgi igår og har fået varene allerede idag :(y)
udstødnings porten på bws cylinderen ser MEGET større ud end på suzuki cylinderen
den størte forskel i placering er nok skylde kanalen fra studs siden da den(er blevet lidt dement så kan ikke huske det) sidder meget lavere
Her er lige et hurtigt billede:

Billede
Øhh, er det bare mig, eller billedet der snyder! Det ser ud som om der er rust både udenpå og indeni din helt nye cylinder???

Re: dm50 motor hvilke lejer

: ons 14. nov 2012 13:31
af juhl-drengen
Det er ikke billedet der snyder.. det er en original cylinder der har lagt på lager så der er en smule rust på :oops: det advarer de dog imod inde på deres hjemmeside og til 80 kr vil jeg mene det bestemt kunne være værre når den også er original :wink:

Re: dm50 motor hvilke lejer

: ons 14. nov 2012 13:56
af kreidlerhansen
Men hvad siger portmålene?!?!?!?

Så længe, det ikke er gravrust, kommer man langt med lidt WD40 og ståluld. Som sagt er den umiddelbart kun til testformål. Med lidt held kan det originale stempel bruges, hvis cylinderen bores op til 41mm, og så er en smule overfladerust ligegyldig.

Re: dm50 motor hvilke lejer

: ons 14. nov 2012 14:02
af juhl-drengen
Det er kun lige i overfladen, men til at starte med må vi lige nøjes med 40mm stemplet.
Kan tage portmålene senere da jeg ikke lige har mulighed for at komme til en skyde lære ligenu :(n)
Kunne jo godt tage med en tommestok det er bare ikke så præcist :roll:

Re: dm50 motor hvilke lejer

: ons 14. nov 2012 14:25
af kreidlerhansen
Tommestok er fint til at aflæse indenfor 0,5mm... især når JEG er ivrig nok efter at vide mere! :hihi

Det fede ved at bruge Suzuki-stemplet er, at det sikkert matcher topstykket nogenlunde, og hvis der alligevel skal drejes af cylinderen...! :)

Den bagerste skyllekanal ligger næsten altid lavere end resten. Personligt retter jeg den altid til, så den åbner samtidig med de andre + lader den 'skylle fladere'. Bagtanken er, at den således hjælper med at trække gasserne fra de andre kanaler væk fra udstødningskanalen og op mod vacuumet bag flammefronten.
Det er ikke skyggen videnskabelig tankegang - det er bare sådan MIN hjerne vil have flowet til at fungere!


Jeg ville dælme gerne ku' optage hele skylleprocessen med et højhastighedkamera! :teeth2