dm50 motor hvilke lejer

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

kan lige smutte ud og måle det :wink:

men please oversæt lige det der til amatør sprog
Kompensér for den hævede cylinder ved at undersænke forbrændingskammeret tilsvarende!
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er en lidt mere avanceret udgave af at plane topstykket.

I stedet for at dreje af hele pakfladen, lader man den inderste del være - på den måde får man en 'kant' med samme diameter som boringen.
Dvs. selve forbrændingskammeret skal stikkes ned i cylinderen.

Giver det mening? Ellers kan jeg prøve at finde nogle billedeksempler/lege tegn og gæt senere.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

Og hullet passer også perfekt :(y)

Men tror der er et lille problem ved din seneste ide...
der er en tredje skylle kanal på bws cylinderen mens der kun er to på dm50
Så der vil jo mangle en kanal i blokken som jo derfor skal laves ?
Så kunne det jo bedre betale sig ift. ydelse at dreje 5-10 mm af cylinderen og modificere blokken samt en spacer?.

og det giver mening i mit hovede med topstykket :wink:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af kreidlerhansen »

Den tredje skyllekanal er IKKE et kæmpe problem at fodre, selv om der ikke er hul i blokken!

For det første er der hul i stemplet, som gasserne kan komme gennem - se evt. mit link til scootlerprojektet.
For det andet er der hul direkte op mod membranen fra den skyllekanal, så når der er sug nok, får den foder.

Essensen er, at du får større portareal, bedre skyllevinkler, større boring og stumper i god kvalitet = mest effekt for pengene!

Og vælger du nu at springe på en 30-cylinder med større boring, er godt stillet, rent økonomisk! Du kan uden skade køre med 40mm boring til at starte med for at lure, hvordan den kører!

Cylinder: 90kr
40mm stempel: 200kr
Membran: 200kr
Studs: Hjemmelavet = ???kr
Udstødning, brugt, skal svejses om: Omtrent 500kr i indkøb
Spacer: ???kr
Nåleleje: 150kr

Du kommer altså RET langt for de første 1-1.500kr på den måde!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

vil det give noget ydelse at modificere blokken til en kanal mere ?.
men tror jeg vil holde mig til stage6 cylinderen og så skulle igang med drejebænken.

Har jo som tidligere nævnt fundet en ny "brugt" cylinder til nogle få hundrede kroner mere end 30'er cylinderen så kan ikke se hvordan at det ville betale sig specielt meget at vælge 30 cylinderen for at spare lidt små penge.

eller er jeg helt forkert på den
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:vil det give noget ydelse at modificere blokken til en kanal mere ?.
men tror jeg vil holde mig til stage6 cylinderen og så skulle igang med drejebænken.

Har jo som tidligere nævnt fundet en ny "brugt" cylinder til nogle få hundrede kroner mere end 30'er cylinderen så kan ikke se hvordan at det ville betale sig specielt meget at vælge 30 cylinderen for at spare lidt små penge.

eller er jeg helt forkert på den
Det afhænger af forskellige faktorer.

Den skal nok starte, men du har ingen garanti for, at den kører vanvittigt godt, så at investere flere penge end højst nødvendigt ER en chance at tage.

Der er heller ingen garanti for, at skørterne kan bære, der drejes af den nederste pakflade. På den anden side giver det anledning til en højere spacer, så flowet kan optimeres UDEN at ændre en skid på blokken.
Det er et designspørgsmål, og det kan man tage sig af, når beslutningen er taget for, hvad der skal købes.

En 30-cylinder er som sagt billig i indkøb, og til at testkøre er den derfor ideel i mine øjne. Den har også porte, som ligger endnu lavere = mindre ekstrem portning, når slaglængden reduceres ift. cylinderen.
Hvis den så viser sig at have en lækker karakteristik, kan den jo bores op! Alternativt er der dømt go-go-go for at prøve med en vildere cylinder.

30-cylinderen kan endvidere bruges sammen med et umodificeret originalt topstykke = mindre fabrikationstid! Den bliver lavkomprimeret, men det gør den bare mindre hysterisk mht. indstilling = let og billig løsning, som er hurtigt ude at køre, og den er STADIG vildere end en fejl-filet DM50-cylinder...!


Jeg tænker altså på både tid og økonomi. Dermed elimineres flere af de potentielle stopklodser, som kan koste motivation midtvejs = langt større mulighed for at vurdere, hvorvidt ombygningen er en succes, som det kan betale sig at bygge videre på.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

Ja at bygge det først med en 30 cylinder(måske evt. en 45?) for at se om det var muligt at få til at køre ordentlig var jo en god ide.
så kunne der jo bygges på hvis det viser sig at den kører optimalt.
men lad os sige jeg brugte 30'er cylinderen hvilken opsætning ville fungere godt med den?.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:Ja at bygge det først med en 30 cylinder(måske evt. en 45?) for at se om det var muligt at få til at køre ordentlig var jo en god ide.
så kunne der jo bygges på hvis det viser sig at den kører optimalt.
men lad os sige jeg brugte 30'er cylinderen hvilken opsætning ville fungere godt med den?.
45-cylinder er også et godt bud!

Samme karburator, studs og udstødning er fint. 21-26mm karburator og en TP Nardo, så er du skredet! :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

Haha eller rettere må vi håbe :hihi
Tror du det vil gøre nogen større effekt forskel hvis jeg bruge den billige standard membran de har ved kgi til 70 kr fremfor mallossi membranen (ihvertilfald her til at starte med)
Smider et indlæg op når jeg har skaffet lidt af tingene, så håber jeg du er klar på at hjælpe :wink:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af kreidlerhansen »

Så hellere speedlines billigste... motoforce, RMS eller hvad den nu hedder. Ifølge scooterfolket virker og holder den udmærket. Mener den koster 170kr.

Nardoen flader ud ved omtrent 11-11.500rpm, så hvis bare en 47mm cylinder bliver parret med den og en 21mm karburator, så er det svært at opnå mindre end 8HK på hjulet. Det vigtigste kriterie er, at udstødningskanalen er bred nok (28mm eller derover).

Jeg skal nok være klar ved tasterne - denne slags ombygninger er jo, hvad JEG bedst kan lide ved knallerter! :)

Har du mulighed for at måle højden på skyllekanalerne i en DM50-cylinder? Altså, fra cylinderens top til både over- og underkanten?
Meget gerne også udstødningskanalen...

Jeg kan nemlig beregne portenes åbningstider og sammenligne med min BWs-cylinder, så du kan få noget at forholde dig til.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

Når nardo'en nu engang er til de store cylindere tror du så ikke den vil køre råddent sammen med en 50cc cylinder?.
Så vil jeg forsøge med moto force membranen.

Jeg synes generelt bare det at lave nogle specielle og uafprøvede ting er virkelig spændende, lige meget om det er mht udseende eller ydelse ;)

vil du have det ned i 1/10 dele af en milimeter eller kan bare i millimeter gå?
for så kan jeg sagtens kigge på det efter skole imorgen.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af kreidlerhansen »

Groft set er pottens størrelse mere afhængig af udstødningsportens areal ift. tiden, den står åben.
Jo mere potten får lov at bestemme over motorens karakteristik, desto mindre indflydelse har motorens volumen, direkte.
MEN!!! Jo større boringen er, desto bredere kan portene være (større areal!), og større motorvolumen får derved indirekte indflydelse på, om potten duer.

Teori til side...: Kreidleren har været udstyret med en ombygget Nardo på en godt portet 50cc cylinder. Den leverede både omdrejninger og power, omend trækområdet var lidt for snævert.

Tilbage til teorien...: Din motor har kortere slaglængde, hvilket påvirker, hvordan motoren reagerer på udstødningen. Det ser jeg dog ingen grund til at bekymre sig om, endnu. Jeg nævner Nardo, fordi den er let tilgængelig, brugt. Alternativet er Stage6 Pro Sport, som er mildere og svinebillig!


Portmål helst indenfor 1/10mm ved tuning, men i dette tilfælde er det knap så vigtigt. Jeg vil bare gerne være sikker på, stemplet kommer til at åbne helt for kanalerne! Derfor er det VIGTIGT at kende begge afstande.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

så må jeg jo skaffe mig nardo'en.
vil lige prøve at måle portene op her lidt senere...

Men hvis du var i mit sted ville du så købe 30'er eller 45'er cylinderen begge er origibnale? :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af kreidlerhansen »

45-cylinderen.

I sin standardform er den god for 4HK på Yamahaen med 12mm karburator og uden begrænsninger. Med lidt arbejde og en 17,5mm Dellorto er 5,5-6HK let hentet. Det er dog med lidt længere slaglængde end Suzuki, men forskellen vil være beskeden + du som sagt kan forvente lidt hidsigere porttimings.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

Det lyder jo meget fornuftigt!.

Men kom lige i tanke om at suzukien kun åbner sine porte halvt i sin lovlige version, ved ikke om det kan betyde noget for dine overvejelser. :whew
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af Kai »

Det er derfor du skal måle portene og cylinderhøjden ud :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af kreidlerhansen »

Det har selvfølgelig noget at sige, ja!

Det afhænger af afstanden fra krydspinden til stemplets øverste kant. Det kaldes 'stempelkronen'.

På 45-stemplet fra T.Hansen til FZ50 er der drejet af stempelkronen for at kanalerne kan åbne helt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

Jaja jeg har vel lov til at være en uvidende snot unge :thunge


Min tanke var bare at det ville gøre det mere "tilgiveligt" at cylinderen blev hævet et par mm med spaceren.

her er port målene på dm50:


Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af kreidlerhansen »

Om du får mere råderum med spaceren, afhænger af stemplets kompressionshøjde = afstanden fra krydspind til stempelkrone!

Jeg har svært ved at tro, der kun er 1mm til forskel fra skyllekanaler til udstødningsport :? Men hvis det er tilfældet, forstår jeg dælme godt, den ikke kan tage omdrejninger!
:what2

Bunden af kanalerne ligger (så vidt jeg husker) 41,5mm fra top og på min TP Trophy åbner de 31,5-31,8mm fra top. Den bageste port åbner dog 34mm fra top.
Udstødningskanalen åbner ~22mm fra top og er 27mm bred.

Som sagt afhænger brugen af spacer nu KUN af stemplets kompressionshøjde. Jeg er ret sikker på, at Minarelli-stemplet er kortere, men jeg ved det ikke med sikkerhed.

Målt fra krydspindens center til stempelkronen er et Minarelli-stempel 25mm.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

Jeg er skam helt seriøs, der er kun 1-2 mm i forskel :crying


Det virker i mine øjne da til at passe sådan nogenlunde i samarbejde med en spacer?.

Har lige målt suzuki stemplet der er 26 mm fra midten af krydspindens center op til krone kanten (dog er suzukien's stempel "spidst")
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Asien"