dm50 motor hvilke lejer

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af kreidlerhansen »

Det samme... hvilket betyder, du er på spanden, medmindre blokken har plads til de MEGET større skyllekanaler!

Mit bedste råd:

Find en længere plejlstang - 50-10mm længere!

Det hæver stemplet og så bliver der plads til en god spacer. Krumtappen skal dog afbalanceres påny.

Det eneste alternativ er at få drejet ca. 5mm af bunden på scootercylinderen, hvis du ikke vil svejse og fræse i blokken.


Vedr. Stage6, så vil jeg anbefale et stempel til Stage6 Racing, som har helt flad stempeltop. Dermed kan du bruge det originale topstykke på 41mm, blot det bliver planet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

hvordan dælen finder jeg så lige det :sad

Nu nærmer vi os ærligt talt der hvor jeg får grov svært ved at følge med.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Sv: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af 12V »

Kan du smide et billede op af blokken forfra uden cylinder, så vi kan se hvor meget kød der er omkring skyllekanalerne?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

jo kan jeg da muligvis godt... er dog på nippet til at droppe det til fordel for en lille motorcykel straffen er sgu næsten det samme...
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg må være synsk :hihi havde næsten gættet det
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:hvordan dælen finder jeg så lige det :sad

Nu nærmer vi os ærligt talt der hvor jeg får grov svært ved at følge med.
Det er NETOP hele idéen med et forum!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:jo kan jeg da muligvis godt... er dog på nippet til at droppe det til fordel for en lille motorcykel straffen er sgu næsten det samme...
Jamen, det er da også en moden reaktion, fordi du møder skyggen af en udfordring... NOT! Drop dit tuderi og start fra en ende af! Opgaven er ikke umulig - du må dog finde dig i, der er ARBEJDE forbundet med at lave en gadekrydsmotor!

Det har taget mig et par år at source info og stumper til min scootler, som igen-igen er på standby, fordi jeg er strandet ved den del af fabrikationsprocessen, som kræver en drejebænk... alternativet er en anden cylinder, som jeg p.t. bare ikke har finanserne til.


Mht. plejlstang...:

http://www.samarin.nl/webshop/" onclick="window.open(this.href);return false;

Du skal kun finde søle- og topsdiameter samt længde på den originale, og dernæst gå webshoppen igennem!

Din motor skal alligevel renoveres, og en ny plejlstang skader aldrig. Samurai'en har potentiale for at blive en kult-maskine, så på længere sigt kan det let svare sig at bygge en special... endda en alvorlig af slagsen!

Men først: Snup en kiks og en Kleenex, tudefjæs! ;)


Tredje alternativ er at sende mig en perfekt 45mm original cylinder uden begrænsninger; Så skal jeg fanme nok pløje den om til noget tåbeligt!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af Krelleh »

juhl-drengen skrev:jo kan jeg da muligvis godt... er dog på nippet til at droppe det til fordel for en lille motorcykel straffen er sgu næsten det samme...
Morten - Webmaster skrev:Jeg må være synsk :hihi havde næsten gættet det
Undskyld, men der altså lidt komisk :thunge :shutup

Jeg forstå dig ikke helt Juhl, hvor kaste sig ud i tuningsprojekter og special bygget motor. Uden at have grundviden med sig :oops:
Kan du ikke "nøjes" med at fin trimme ubegrænset motor ind? :roll:
Mvh. Christian
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

Jo kunne jeg vel godt.. det var originalt en ide jeg fik fra kreidler hansen, omend nok en dum ide når jeg ikke ved mere om tuning :roll:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af Kai »

Man kan ikke vide alt.. men man kan lægge en plan..og spørge om råd når der er vist lidt vilje til at gennemføre det, og idéen med en voldsom Samurai er squ da sjov :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

ja det er den vel :roll:
ved bare ikke lige hvordan jeg skal få afbalanceret en krumtap osv osv osv....
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af Kai »

Det er nok også den værste del..med at afbalancere krumtappen, der er der ikke mange i DK der kan.
Jeg er fristet til at sige "glem den del" og prøv uden !.. En 1cyl kan i forvejen ikke afbalanceres 100% under alle omdrejningsforhold.
Man kan flytte rundt på det (op og ned i omdrejninger, og retningen af ubalancen) og vælger så at afbalancere den til det område hvor den befinder sig det meste af tiden: Ved 3/4 til fuld gas under normal kørsel.

Måske får du problemer..måske ikke. Det er svært at sige uden at skille alting ad og veje alting op. Tænk på de mange Scootere ( og Fs1..) der normalt kører med et 40mm stempel og så pludselig får et 45-48mm stempel som ER tungere (uden at skifte eller afbalancere krumtappen)
Det kører normalt ok i mange 1000 km, udover den sitrer en smule mere ved visse omdrejninger.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

Ja det er derfor det med at skifte plejlstang (hvis der overhovedet findes en der kan bruges..) og afbalancere krumtap fik det til at lyde 99% umuligt i mine ører :oops:
What ever hvis jeg får den til at køre er det værste der kan ske vel at den jokker plejlstangen ad helvedes til :roll:

Men er der en chance for at der kan fræses nok af i motoren til at cylinderen kan passe uden spacer?...
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af Kai »

juhl-drengen skrev:
Men er der en chance for at der kan fræses nok af i motoren til at cylinderen kan passe uden spacer?...
Pas.. den eneste DM'er jeg har tunet var på basis af en std lovlig 40mm cylinder, og jeg kan ikke huske et klap om hvordan motoren er opbygget omkring cylinderen. Så skal jeg ud og låne en for at snage i den, og det gider jeg ikke :)

Har du ikke en løs motor du kan måle og kigge lidt nærmere på ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af kreidlerhansen »

Statisk afbalancering med stempel, ringe osv. monteret har været nok for mange. Den dynamiske afbalancering er en anden snak, og jeg tilskriver den ringe værdi for en motor, som ikke skal ud på en bane og yde max. konstant i f.eks. en time...
Ingen aner et klap om, hvilke omdrejninger motoren kommer til at toppe ved, alligevel, og de indledende øvelser må være at få skidtet målt ud = kan stumperne overhovedet monteres!

Det KUNNE jo være, den går præcis, som ejeren ønsker sig, blot cylinderen er monteret med en standard-lignende potte på et 28mm forrør...!

Pindboltafstanden på lodret Minarelli er 45mm (målt ift. bredde og højde = IKKE diagonalt), kan jeg forresten oplyse.


Spacer kan kun undværes, hvis der fyldes alu i krumtaphuset for at øge pakfladen/tilpasse til de større skyllekanaler. Det bedste alternativ er at få drejet 5-10mm af cylinderen, som så kan erstattes af en spacer = minimum ændringer af den originale blok, og dét er da en fordel!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

Nu kan jeg ikke huske det i hovedet men har vist målt det ud på dm50 før og det var vist nok også 45 mm mener jeg at erindre.
At dreje 5-10 mm af cylinderen lyder væsentligt mere fristende i mit hovede end at skulle pille krumtappen fra hinanden for at se om der eksistere en mulig erstatning for plejlstangen.

Kan prøve at lægge et billede af motoren op imorgen og få taget lidt forskellige mål.
Forresten bør jeg skaffe mig cylinderen hjem allerede nu eller er det ikke en nødvendighed? :roll:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af Kai »

Kan du ikke hitte en død cylinder, f.eks på Scootergalleri eller gennem vennerne ?
Der må da ligge en del af dem rundt om til "giv væk pris" og den er jo fin nok til at måle og designe resten efter.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

Der er en knægt der har en liggende som (ifølge ham) aldrig er blevet brugt(der er ingen skrammer ridser eller noget der indikerer brug) som han sælger billigt så kan skaffe en brugbar cylinder til meget få penge :wink:
Ellers koster en ny original 90 kr hos kgi :lol:

Desværre er den med gennem vennerne ikke så godt i mit tilfælde da de alle (kedeligt nok) kører lovligt :roll:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

så har jeg målt lidt:

DM50:
pindbolt afstand: 45x45 mm
øvre del af pakflade: 59 mm
bredde del(midt): 67 mm
nedre del af pakflade: 56 mm



Billede

og for at få en nogenlunde ide om en scooter motor

YAMAHA JOG:
pindbolt afstand: 50 mm


Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af kreidlerhansen »

Pindboltafstanden er altså perfekt! :bravo

Hvad er skørtdiameteren? Hullet i blokken skal være 51mm...


Jeg har fået en idé til endnu et alternativ hvad spaceren angår:

Få lavet en spacer i 2mm rustfast stål, og lad blokken forblive uændret. Kompensér for den hævede cylinder ved at undersænke forbrændingskammeret tilsvarende!

Det hæver kanalerne over hele linien, men det går nok... du kan vælge en mild sportscylinder for at sænke både kanaler og pris! Evt den nævnte 30-cylinder fra KGI, som jo kan bores op til et 47mm stempel!!!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Asien"