dm50 motor hvilke lejer

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af Kai »

Kunne det gå at file 2 ruder ud i stemplet, som på fx. Yamaha RD stempler ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af kreidlerhansen »

Kai skrev:Kunne det gå at file 2 ruder ud i stemplet, som på fx. Yamaha RD stempler ?
Det overvejede jeg også, men præcis det er jeg betænkelig ved, da skørtet svækkes gevaldigt ved den ændring. Skørtet bør være af en vis tykkelse, og det har jeg kun set på stempler, hvor 'vinduerne' er i forvejen.

Jeg antager, at stemplet oplever færrest fysiske påvirkninger i form af vrik i området mellem krydspind og stempelringe, mens skørternes nederste del får flest direkte tæv.

Ift. den manglende, bagerste kanal i blokken, tror jeg heller ikke, at vinduer vil bidrage alverden. Tager jeg udgangspunkt i min Trophy-cylinder, er der godt med hul igennem ved området lige under cylinderens pakflade og 8-10mm frem/tilbage.
Dvs. der er fri gennemgang i selve boringen, og Trophy-stemplet har de omtalte vinduer samt et næsten 3mm tykt skørt på indsugningsiden.


Det er en ret kringlet indsugningsvej, så for den kommer til at spille 100% på en blok som denne (eller Kreidleren), skal man virkelig tænke alle veje igennem, stykke for stykke.

Afdrejning af cylinderens nederste pakflade + tilføjelse af spacer vil være essentielt ift. maksimal ydelse. På den måde kan spaceren kompensere for de manglende kanalers volumen/eksistens.

Mit udgangspunkt på Kreidleren er en mere peppet cylinder, og der er plads til den 4mm spacer i forvejen, så det er svært at se alle vinkler uden at stå med det i hænderne.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af Kai »

Ja det er svært lige at få det vendt rigtigt uden at stå med det i hånden :(

Tænkte bare på, at hvis den bagerste skyllekanal ikke er virksom som indsugningsvej ned i blokken, netop pga at spacer/blokken ikke er fræset ud, hvornår starter indsugningsfasen så ? Så er det vel først når stemplet er nået så langt op at skørtet er fri af det nederste hul IND gennem foringen

Hmm.. jeg kan squnte lige få det til at vende rigtig i mit trætte hoved :?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

Når jeg lige tænker over det så vil jeg faktisk mene at stemplet allerede har de omtalte "ruder" :what2
http://www.kgi.dk/product-4490-1534.php" onclick="window.open(this.href);return false; det er dette stempel jeg bruger..
men da jeg skulle montere stemplet hurtigt kunne jeg ikke komme i tanke om om pilen på stemplet skulle vende mod udstødning eller indsugning så hvad er rigtigt :oops:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af Kai »

Pilen skal vende mod udstødningsporten :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

Godt så har jeg husket rigtigt :)
når i laver spacere hvordan plejer i så at fjerne alt det "indeni" der hvor skylle kanalerne og cylinder skørtet skal gå ned i?.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af strynboen »

du kan evt bore en masse huller rundt i kanten..slå det indvendige ud...og file de halve huller væk...eller måske save det meste ud med en stiksav..eller et hul bor/kop bor så er der kun at file detaljerne ud
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

Tror jeg går delvist med på den første, det blir nok mange små huller og så klippe mellemrummene ud med en pladesaks eller skævbider.. de andre er måske lidt voldsomme da jeg er nede i materiale på kun 1 mm.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af kreidlerhansen »

Læg pladen mellem to stykker træ og gå i gang med et kopbor - så skal den nok komme fint igennem.

Bor huller i skyllekanalernes hjørner og skær lidt med en Dremel eller tilsvarende, indtil det er muligt at vrikke stumperne forsigtigt ud.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af kreidlerhansen »

Kai skrev:Ja det er svært lige at få det vendt rigtigt uden at stå med det i hånden :(

Tænkte bare på, at hvis den bagerste skyllekanal ikke er virksom som indsugningsvej ned i blokken, netop pga at spacer/blokken ikke er fræset ud, hvornår starter indsugningsfasen så ? Så er det vel først når stemplet er nået så langt op at skørtet er fri af det nederste hul IND gennem foringen

Hmm.. jeg kan squnte lige få det til at vende rigtig i mit trætte hoved :?
Måske 'bare' fjerne en del af skørtet ud for den bagerste kanal, ned mod krumtappen?

Blot den er indrettet som denne, tror jeg nu nok, det skal gå:

Billede
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

Det kan jeg da muligvis prøve at tage et billede af om den er imorgen hvis det frister?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:Det kan jeg da muligvis prøve at tage et billede af om den er imorgen hvis det frister?
Jaaaah! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

Ellers endnu bedre jeg kan fikse det ligenu og her...

VOILA! bon appetit :thunge


Billede

altså alt er relativt muligt meeeen tror den ville få en overdrevet stor bagskylle kanal..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af kreidlerhansen »

Sammenlign med et par fotos af diverse tuningscylindre til samme motor og genovervej lige din formodning... :P

Membranmotor skal bare have HUL igennem på indsugningsiden! Den eneste faktor, man skal tage hensyn til, er godstykkelsen/styrken!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

Nu går kanalen også et godt stykke længere op hvor du bare ikke kan se...

jeg vil sådan set mene der er masser af godstykkelse, så ville det rent faktisk fungere/køre ordentligt med en så stor kanal?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:Nu går kanalen også et godt stykke længere op hvor du bare ikke kan se...

jeg vil sådan set mene der er masser af godstykkelse, så ville det rent faktisk fungere/køre ordentligt med en så stor kanal?
Du kan i princippet fjerne gods hele vejen ned til krumtaphuset, og den vil stadig køre. Membranen gør alt arbejdet. Men for god ordens skyld bør stemplet have mere støtte og foringen mere styrke, end hvis den bliver pløjet helt uhæmmet større.

Teoretisk er membranen i vejen for flowet, så alt før og efter membranen skal have mindst mulig modstand.

Går man vildt meget i detaljer, kan man med fordel huske på, at gas under tryk opfører sig meget lig væske = søger mod den nærmeste overflade = skarpe hjørner og pludselige retningsændringer er fy-fy.
Med den logik in mente giver det også mening, at en membran koster moment udenfor trækområdet... alt andet lige, selvfølgelig. Der kan i et vist omfang kompenseres for dette med mere potentiel åbningstid på indsugningen.

Forsøgsvis prøvemonterede jeg membran på Kreidleren uden andre ændringer. Knivskarp tomgang, reduceret indsugningstøj og generelt et fladere, svagere træk ved alle omdrejninger.
Da stemplet blev indrettet, så membranen fik lov at styre, genfandt motoren sine kræfter + en sjat, men bundtrækket var stadig tamt! Til gengæld kunne motoren dreje væsentligt højere = pga den øgede indsugningstid var der ca. 1.500rpm mere at dreje ud inden gearskifte var nødvendigt.
Da jeg gik tilbage til stempelstyring, forsvandt motorens evne til at overdreje, men bundtræk og mellemområde var tilbage.

Mig bekendt savner DM50 netop omdrejninger, så der skal altså bare være HUL igennem... præget af lidt sund fornuft, selvfølgelig. ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

hmm..
Det lyder jo meget fornuftigt :roll:

Så skal jeg file ned ad(eller opad) og hvor meget? (godstykkelse er der rigeligt af og bliver der ved med at være helt op til 44mm boring)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af kreidlerhansen »

Opad til den er på højde med de andre kanaler.

Nedad til den er åben ned forbi pakfladen...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af juhl-drengen »

Okay det vil jeg så tage og gøre ved lejlighed :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: dm50 motor hvilke lejer

Indlæg af Kai »

Hvordan går det med projektet ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Besvar

Tilbage til "Asien"