Side 1 af 7

dm50 motor hvilke lejer

: ons 7. nov 2012 18:03
af juhl-drengen
Okay jeg skal så til og gøre klar til at ombygge/renovere min dm50 motor med 47,6mm scooter cylinder.

har bare ikke lige styr på hvilke lejer jeg skal bruge der til? (ved godt thansen har lejer men stoler ikke nok på dem)
og hvilket mærke lejer bør jeg vælge? (har set man kan få polini evolution osv osv)
det er dem til gearkasse og krumtap.

EDIT: glemte lige hvilket nåle leje til plejlstangen bør jeg bruge? har set de f.eks har et full race leje ved mopedspeed

Re: dm50 motor hvilke lejer

: ons 7. nov 2012 22:23
af juhl-drengen
Er der ikke nogen der har den viden :whew

Re: dm50 motor hvilke lejer

: ons 7. nov 2012 22:25
af Morten - Webmaster
det vil jeg tro, men kom nu igang så kommer rådene nok når du har vist at du rent faktisk er igang.

Re: dm50 motor hvilke lejer

: ons 7. nov 2012 22:29
af juhl-drengen
Er faktisk kommer lidt igang har bare ikke splittet selve blokken ad :hihi

Re: dm50 motor hvilke lejer

: ons 7. nov 2012 22:31
af Morten - Webmaster
som du før har fået at vide så gider mange ikke bruge tid på svar som du sædvanligvis ikke bruger, derfor tror jeg ikke der er nogen der har svaret dig på det endnu. :wink:

Det kommer nok når du viser lidt af projektet frem.

Re: dm50 motor hvilke lejer

: ons 7. nov 2012 22:33
af juhl-drengen
Bah, så må jeg vel vise lidt billeder her snart :) Men tak for rådet morten :dust

Re: dm50 motor hvilke lejer

: ons 7. nov 2012 22:36
af Kai
Jeg f.eks..og sikkert andre, gider ikke splitte en DM'er af, eller google efter hvilke lejer der sidder i sådan en... sååe... hvad er det for størrelser du skal bruge ? :)

Når du engang er kommet så langt du reelt har brug for lejer, så er der nok nogen der har et godt råd :wink:

Re: dm50 motor hvilke lejer

: ons 7. nov 2012 22:36
af Morten - Webmaster
juhl-drengen skrev:Bah, så må jeg vel vise lidt billeder her snart :) Men tak for rådet morten :dust
Kan godt være det lyder lidt hårdt Juhl, men det er realiteten. Jeg glæder mig til at følge dit projekt (hvis det bliver til noget) :hihi :hihi

:BALLOONS

Re: dm50 motor hvilke lejer

: ons 7. nov 2012 22:42
af juhl-drengen
Jeg bestiller min sc**ter cylinder her iløbet af næste uge, så jeg går meget ud fra det :hihi

kai: Jeg ville bare lige kigge rundt på nettet efter de bedst mulige lejer til projektet, derfor ville jeg bare lige vide hvilken type :)

Re: dm50 motor hvilke lejer

: ons 7. nov 2012 22:48
af kreidlerhansen
Hold dig LANGT VÆK fra mopedspeeds møgjammerlige skrammelnålelejer!

Jeg har oplevet to styk blive deforme i buret efter mindre end 50km... og så skaller sølvbelægningen endda af!

Mål plejlstangsøjet med en skydelære og køb et passende nåleleje fra Polini/Malossi/whatever. Jeg har f.eks. smidt et 12x15x15 fra Malossi i min FZ50, så det er jo enkelt nok.

Hold dig til sportsklassen eller højst SemiRacing! Forskellen i slaglængde fra Suzukis 37,4mm til Minarellis 39,2mm gør alligevel porttiderne væsentligt skrappere.

Cylinderhøjde, lodret Minarelli: 64mm +/-1mm

Sammenlign hellere med Suzukiens cylinder, så du kan få planlagt arbejdet.


T.Hansens lejer fejler intet, blot der står SKF, FAG, NSK eller SNR på pakken.

Re: dm50 motor hvilke lejer

: tors 8. nov 2012 14:32
af juhl-drengen
Det skal jeg huske... så må jeg jo købe et mærke nåle leje.

Med sport klasse og semi racing går jeg udfra du mener cylinderen,
og der vil jeg bruge et stage 6 sport pro som du foreslog :)

MEN det her sker nok ikke så ofte men nu skal der rettes på dig hansen, suzukien slaglængde ER 37,8 :thunge

joke a side....

Jeg må så få målt på en af mine cylindere senere.

tænkte på om det ville være bedst med kulfiber lejer eller "normale" c3 lejer ?

Re: dm50 motor hvilke lejer

: tors 8. nov 2012 14:46
af kreidlerhansen
Det rager mig langsomt om den er det 37,4mm eller 37,8mm. Princippet er uændret.

Almindelige lejer til gearkasse, C3 til krumtap. Du kommer næppe i nærheden af ekstreme forhold, som retfærdiggør kulfiberlejer. Slet ikke ift. prisforskellen.

Husk nu at få sourcet en god plejlstang. Evt. en som er længere for at give plads til en spacer mellem cylinder/blok.

Re: dm50 motor hvilke lejer

: tors 8. nov 2012 14:50
af 12V
Det har ingen speciel betydning om du vælger lejer med metalbur eller kunststoff udgave, ligemeget om der er kulfiber eller andet fancy i dem. De skal bare holde kuglerne fra hinanden. Fordelen ved plastik er at det kan smuldre hvis lejer bliver til skrot, og det kommer i klemme i gearkassen eller cylinderen. Men i sådan et tilfælde risikerer du også at kuglerne kan smutte ud, og de kan også lave havarier.

Kunststoff bur er typisk lidt mere støjsvage, men hvis et metalbur først har snoet et par gange laver det heller ikke meget støj. Metalbur fylder typisk mindre og det kan være en fordel for smøringen.

Jeg ville vælge de lejer der sidder i maskinen i forvejen, hvad sløret angår. Evt. kunne du opgradere krumtapslejerne til C3 hvis de er med normal slør inden.

Højere slør er ikke lig med flere omdrejninger, et leje skal have den rigtige slør og det plejer producenten at have fundet sig frem til. Grunden til at man vælger lejer med forskelligt slør er at motorblokken og krumtapsakslen kan have forskellige temperaturer under brug, så derfor vælger man f.eks. en større slør hvis inderringen udvider sig mere end yderringen (eller omvendt) så lejet i sidste ende har den optimale slør igen, under drift.

Håber det gav mening, og held og lykke med at få baghjul og koblings udrykkerleje til at holde. Det havde jeg svært ved da jeg var 16 og kørte på en lovlig(!) DM50 :thunge

Re: dm50 motor hvilke lejer

: tors 8. nov 2012 14:57
af juhl-drengen
Godt nok :) Ved dog fra andre's erfaringer med 45mm tun osv med standard lejer ikke holder for godt så det bliver nok c3 :)
men baghjulet bliver skrottet da jeg godt kender problemet selv med en lovlig..

Men vil have en stærkere hjemmelavet baggaffel så den bliver lavet bevist til en monza stjernefælg, som også har den smule større bremser :)
Tror også jeg vil se om jeg kan sætte en monza forgaffel på :roll:
Mht. koblingen er jeg sgu på en vild mark med at få det til at holde :(

Re: dm50 motor hvilke lejer

: tors 8. nov 2012 18:44
af juhl-drengen
KREIDLERHANSEN ?? :what2

Jeg var lige ude for at måle min cylinder og der hvor jeg målte blev det 87-88mm kan det virkelig passe :shock:
Forresten så ikke lige det sidste indlæg du skrev.. men hvad mener du lige med sourcet plejlstangen :oops:

Re: Sv: dm50 motor hvilke lejer

: tors 8. nov 2012 18:59
af 12V
Du har ikke målt slaglængden, tror måske du skal lære nogle helt basale ting om totakts motorer inden du kaster dig ud i at bygge en så speciel motor.

Re: dm50 motor hvilke lejer

: tors 8. nov 2012 19:08
af juhl-drengen
Han talte om cylinder højden....
Så ja kan måske godt være jeg har misforstået noget der...

Re: Sv: dm50 motor hvilke lejer

: tors 8. nov 2012 19:13
af 12V
Det han snakker om længere oppe er nok mellem pakfladerne, er det det du har målt?

Re: dm50 motor hvilke lejer

: tors 8. nov 2012 19:15
af juhl-drengen
Nej jeg målte hele cylinderens højde.
Mellem pakfladerne det lyder vel også mere realistisk..

Re: dm50 motor hvilke lejer

: tors 8. nov 2012 19:26
af juhl-drengen
Så har jeg målt mellem pakfladerne.
På Suzuki'en er højden 63-64 mm, så det samme som lodret minarelli eller en tyk bundpakning oveni?.