Side 1 af 1

Giantco Sprint 30 Topstykke

: man 3. sep 2012 19:12
af livsnyder
Jeg har pillet ventil dækslet af og kan ikke se hvordan man piller kæden af og skruer topstykket af. Kæden skal vel af et sted hvor man kan se der er nogle "mærker"..

En som har forstand på dette... Takker..

Re: Giantco Sprint 30 Topstykke

: man 3. sep 2012 19:21
af juhl-drengen
hvad mener du lige med kæden ? snakker vi nede i gearkassen eller cylinderen og topstykket ?

Re: Giantco Sprint 30 Topstykke

: man 3. sep 2012 19:29
af strynboen
på honda motore løsner man tandhjulet. og tager det af.så kæden bliver løs..og topstykket kan så tages af...men kender ikke sprint..

Re: Giantco Sprint 30 Topstykke

: man 3. sep 2012 19:32
af juhl-drengen
kæde ??? sig mig når vi snakker sprint snakker vi så ikke en scooter motor ? (er det ikke en euro 1 4 takt motor en sprint har)

Re: Giantco Sprint 30 Topstykke

: man 3. sep 2012 19:34
af strynboen
KNAST KÆDE

Re: Giantco Sprint 30 Topstykke

: man 3. sep 2012 19:57
af juhl-drengen
nååååår :oops:

Re: Giantco Sprint 30 Topstykke

: man 3. sep 2012 20:38
af Kai
Sprint'en er stortset som på Honda, pil knastkædestrammeren af først (den sidder med 2 skruer) så er kæden slap, og takthjulet er meget nemmere at få fri af kæden.

Re: Giantco Sprint 30 Topstykke

: tirs 4. sep 2012 10:20
af livsnyder
Super, ja det er knast kæden som skal af. Men er kæde strammeren det eneste der skal løsnes så man kan få kæden af det øverste hjul. Men ved i om der er nogle mærker man skal sætte den på først.. Og hvordan fås takthjulet af, og ellers nogle gode tricks...? Takker..

Re: Giantco Sprint 30 Topstykke

: tirs 4. sep 2012 12:17
af Kai
Du skal ha stemplet til at stå i kompressions-topstilling, det er ikke strengt nødvendigt for bare at skille den af , men det gør det hele meget lettere.

På det lille takthjul/knasthjul er der et "hul" på..3-4mm i diameter + 2 streger. Når stemplet står rigtigt, så peger det lille hul "op" / direkte væk fra krumtappen, og de 2 streger flugter med kanten af topstykket. Samtidig er der et "T" mærke på svinghjulet der skal passe udfor et mærke der er støbt i blokken.

Af med knastkædestrammeren, så er kæden slap. Så kan du vippe kæden af knasten når du har løsnet de 4 topmøtrikker der samtidig holder
lejeoverfaldet til knasten. Det er en god idé at binde en snor eller et stykke ståltråd/svejsetråd i kæden, så den ikke smutter fra dig og havner
nede i krumtaphuset når du lirker topstykket af !

Når du samler det igen, er det vigtigt at T mærket på svinghjulet står lige ud for mærket i blokken. Så skal knasten i igen, så hul og streger sidder rigtigt, det kan du ikke helt se før lejebukken/overfaldet er trykket helt ned på plads til at holde knasten og kæden er strammet op.
Det kan godt snyde lidt, så kæden bagefter skal flyttes en enkelt tand.

Kædestrammeren skal også løsnes inden du sætter den i igen. Der er en indbygget "skralde funktion" i den = du skruer toppen/hatten af den så fjederen er helt fri, så løsner du "skraldefunktionen" ved at trykke den lille pal ind, så kan strammeren skubbes helt sammen. Så monterer du strammeren i cylinderen og de 2 skruer spændes. Så er det bare i med fjederen, så kan du høre den siger "klik klik klik" når du presser fjederen ned og skruer toppen på igen.

Husk at kontrollere alle mærker stadig passer.

PS: På de allerfleste kineser 4taktere er takthjulet/tandhjulet presset på knasten, og ikke skruet på knasten med 2 skruer, som det er på Honda.

Re: Giantco Sprint 30 Topstykke

: man 10. sep 2012 12:16
af livsnyder
Tak Kai, du er for sej..

Re: Giantco Sprint 30 Topstykke

: man 10. sep 2012 13:14
af Michael
livsnyder skrev:Tak Kai, du er for sej..
Enig flot og godt svar. Det er det der holder forum kørende :bravo