dm50 køreproblem/startproblem

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Besvar
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

dm50 køreproblem/startproblem

Indlæg af juhl-drengen »

Jeg har tidligere skrevet herinde at min samurais gearkasse var i stykker jeg tog så og skiftede min motor ud med en reserve jeg havde liggende, da jeg så ville starte knallerten kunne jeg godt med nød og næppe starte den men den kunne ikke holde sig igang.

Jeg tog så i tanke tomhed og gav kompressionen skylden og skiftede cylinder og topstykket ud med det fra den første motor men der kunne jeg overhovedet ikke starte den, og det var tydeligt at der ingen kompression var da den skyder luft ud mellem pakfladen ved cylinderen og topstykker.

Men når den havde svært ved at komme igang ved den første cylinder så er det vel tændingen det først var galt med så den ikke kunne få forbrændingen ordentligt igang ?

anden gang var det jo nok både skyldet kompression og tænding?

Har jeg ret i løsningen ville være det første cylinder sæt og nye pakninger samt svinghjul og tænding fra den første motor?

Ps. har haft stillet på karburatoren mens det første sæt sad på uden det hjalp.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 køreproblem/startproblem

Indlæg af kreidlerhansen »

Friske pakninger er da en start. :) Er de lavet af papir, vil jeg anbefale dig at smøre dem ind i lidt fedt før montering. Bare et tyndt lag på hver side!

Dernæst vil jeg anbefale dig at måle stemplets toppunkt ud med et micrometer og lave mærker på krumtaphus og svinghjul ved dette punkt. Markér derefter 1, 2 og 3mm før top på svinghjulet.

Få så fingrene i en tændingspistol, og hold den rettet mod mærkerne på svinghjulet...

...EFTER du har rykket ankerpladen mest muligt modsat svinghjulets omdrejnigsretning = max fortænding!

Det lugter nemlig lidt af alt for sen tænding, som du beskriver det. Evt. sammen med et slidt stempel/ringe og i sidste ende døde pakninger.

Spænd evt. et stykke fint sandpapir ud på en plan flade og kør både cylinder og top et par omgange med den øverste pakflade nedad. Så ser du let, om noget er helt i hegnet + evt høje punkter er hurtigt slebet plane. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 køreproblem/startproblem

Indlæg af juhl-drengen »

Jeg overvejede nemlig at plane toppen af cyllen da jeg ved at det samme sæt var 100% tæt da det sad på den anden motor, så det kunne evt. være blevet skævt da jeg bøvlede med at sætte det på.

Det er både fiber og kobber pakning da der sidder fiber pakning mellem motor/cylinder og kobber mellem cylinder/topstykke. og eftersom det er tydeligt at mærke at den puster luft ud derunder.

Det kunne nemlig sagtens være for sen fortænding, men kunne det måske være at spolerne eller lign. var blevet skadet på en måde af at den har kørt uden sideskjold på tændings siden så der muligvis har pisset skidt ind i tændingen (tror heller ikke lyset virker ligenu).

Var det bedste så ikke bare at plane cylinder og skifte tændingen ud med den fra den første motor samt indstille tænding ?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 køreproblem/startproblem

Indlæg af kreidlerhansen »

Skift pakningerne først. Tændingerne står så sjældent af. Som altid, én ting ad gangen!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 køreproblem/startproblem

Indlæg af juhl-drengen »

Jeg TROR lysspolen er stået af. jeg tror nu det bedste ville være at plane cylinderen da det ser ud til den er blevet lidt skadet på pakfladen og så skifte pakninger i samme omgang. derefter kunne jeg tage og ta et kig på tændingen.

Jeg mistænker faktisk også spolerne for at være uoriginale da de ser helt anderledes ud i det isolering der er rundt om dem end dem i den første tænding.

Men ja selfølgelig en ting ad gangen.

Skal også lige have lavet et stort service på den scooter jeg henter imorgen, da jeg er ved at gøre overvejelsen om at lave en "mini mc" ud af samuraien
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 køreproblem/startproblem

Indlæg af kreidlerhansen »

Din fejlfinding fejler ingenting. Spoler kan dog være forskelligt indrettet, uden det påvirker funktionen! Derfor ser jeg ingen grund til at skifte, før du ved, at motoren er tæt!

Planing/afretning af pakflader er en del af at eje gammelt skrammel. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 køreproblem/startproblem

Indlæg af juhl-drengen »

Tak tak, men jo self sys bare det underligt de er så forskellige når de er fra samme fabrik.

Ja det er det vel men tanken om en scooter cylinder ude i fremtiden ligger mig på tanke.

Men først vil jeg ordne så at det er tæt.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Sv: dm50 køreproblem/startproblem

Indlæg af 12V »

Er en dm 50 ikke med fast ankerplade og cdi?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dm50 køreproblem/startproblem

Indlæg af kreidlerhansen »

Platinløs, jo. Jeg mener dog, den fungerer efter samme princip som de nyere Tomos... Det er over mine evner at beskrive... og forstå! Kollaps af et eller andet felt ift. afrivningen og

. Mig elektronikhulemand - mig male streg på væg, elektriker følge!

CDI har den mig bekendt ikke. Blot føde- og tændspole. Min hedengangne DM50 havde slidser i ankerpladen, men der var mærket op, så det ikke var et problem at samle skidtet korrekt. Hvorvidt tidligere ejer havde fusket, ved jeg ikke - den maskine er mit bedste referencepunkt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: dm50 køreproblem/startproblem

Indlæg af Kai »

Mjoo... det er en form for CDI, Suzuki kalder det vist "PEI".

Der er ingen trigger, den klarer begge dele udfra AC spændingen fra fødespolen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dm50 køreproblem/startproblem

Indlæg af juhl-drengen »

der er nemlig en cdi på samuraien den sidder inttegreret sammen med tændspolen, har ikke forstand på om det er fast ankerplade ved bare at der sidder en fødespole og lysspole nede i tændingen
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Asien"