ny gearknallert.. rmx jeres erfaringer ?

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Besvar
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

ny gearknallert.. rmx jeres erfaringer ?

Indlæg af juhl-drengen »

jeg har på det seneste været en smule træt af min samurai da jeg simpelthen er en smule for stor til den(191 cm) og simpelthen får ondt i benene på ture længere end 15 km ad gangen.. derfor har jeg tænkt over at anskaffe mig en gearknallert der er større end samuraien (og de fleste gamle knallerter er lidt for små) til lidt længere ture

jeg har forelsket mig i 2 stks
en generic trigger: pris mellem 14-16.000 (kan sådan set ikke skaffes brugt)
suzuki smx: hvor brugt prisen ligger mellem 5-9000

tilgengæld lægger trigger'en noget længere ude da den er så dyr i forhold til smx'en
så jeg ville spørge jer om et par ting vedrørende smx:
har den 6 gear i lovlig tilstand ?
sidder man i en behagelig kørestilling ?
hvad kør den med standard cylinder kit helt uden begrænsninger ?
har den nogen bestemte styrker ?
er den nem at få reservedele til ?(både org. og uorg.)
har den nogle svagheder ?(f.eks lissom samurai har et svagt baghjul el. fs1 har for høj spænding)
hvad skal man kigge efter når man køber sådan en brugt ?
hvilke standard farver findes den i ?(synes jeg har set 2 "generationer" med forskellige klistermærker)
er den pålidelig ?

har kun en enkelt erfaring med en smx(faktisk en rmx) en af drengene fra min efterskole lod mig prøve hans med 48 mm cylinder kit og jeg synes man følte sig ret stor og voksen og i den korte tid sad man ret godt og synes den var sjov at køre på selvom jeg ik pressede den over 50 :)

ved godt en smx/rmx nok mest er en scootergalleri ting men gider ikke usammenhængende svar og herinde tar i sådan noget seriøst og modent så tænkte det var nok bedre :)
har set et par stykker herinde der skriver de har en rmx/smx så kom frem af busken vil gerne høre alt respons :D
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: ny gearknallert.. rmx jeres erfaringer ?

Indlæg af kreidlerhansen »

Som med alle andre køretøjer, er den lige så god som ejeren er til at vedligeholde den!

Og vær opmærksom på, at jo billigere, desto flere penge skal der spyttes i den. Alle stumper fås originalt.

Spørger du mig, er det en for tung maskine til motoren i standardtrim uden begrænsninger (irl 70km/t, +/- eller ca. 90km/t på speedometeret), og ærligt talt synes jeg den er sløj, selv når den er fornuftigt tunet. Angiveligt holder de ikke til alverdens tæv i max. trim, men det er der altså ikke ret mange knallerter, der gør... eller... faktisk ingen.
Og nej, 2-4.000km er IKKE ret meget. Alt under 20.000km mellem nærmest kritiske motoroperationer er decideret for lidt og tyder på skodstumper, når vi taler om knallerter i dagligdagstrim.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: ny gearknallert.. rmx jeres erfaringer ?

Indlæg af juhl-drengen »

det er helt korrekt at selve ejeren har meget at sige mht til køretøjets "sundhed" jeg er selv en af dem der går og pudser og plejer mine maskiner (og de starter altid i første hug som fortjeneste deraf) men det er jo desværre ik alle der er sådan anlagt..

ja men den kan vel næsten umuligt være mere sløv end dm50 :whew
det er jo trods alt en stor tung gear knallert på 50cc og ikke en lille fiks scooter med variomatic :)

og den skal renoveres uanset hvad men vil heller ik købe den billigste jeg kan finde men jeg vil se om jeg kan finde en i fornuftig stand.

og nej det er der jo nok ik hvis vi tænker på hvad der står i den tuningsbog jeg har liggende: der er en grund til at fabrikkerne er gået på kompromis under produktionen af maskinen.

men ved den her kastede du mig lidt af: "Og nej, 2-4.000km er IKKE ret meget. Alt under 20.000km mellem nærmest kritiske motoroperationer er decideret for lidt og tyder på skodstumper, når vi taler om knallerter i dagligdagstrim" hvad mener du mer præcist med det her ?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: ny gearknallert.. rmx jeres erfaringer ?

Indlæg af Thorsen »

Køb en Generic Trigger. Utrolig lækker maskine med mange finesser, som man også sidder rigtigt godt på :)
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: ny gearknallert.. rmx jeres erfaringer ?

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:men ved den her kastede du mig lidt af: "Og nej, 2-4.000km er IKKE ret meget. Alt under 20.000km mellem nærmest kritiske motoroperationer er decideret for lidt og tyder på skodstumper, når vi taler om knallerter i dagligdagstrim" hvad mener du mer præcist med det her ?
Jeg mener, at 2-4.000km ikke er en ret lang distance mellem nødvendige service af større sliddele, inkl. stempelringe og den slags. 90% af de yngre knallertkørere har en mystisk idé om, at alting er slidt op ved 10.000km, netop fordi tingene sjældent vedligeholdes.
2-4.000km er den typiske holdbarhed ved fra racing-klassen og opefter, når maskinen bruges til daglig tortur af gader og stræder. Det medfører, at det bliver en dyr hobby!

Hyper racing er helt galt, da krumtappen ikke holder ret længe, for selv om den er 'afbalanceret til 18.000rpm', så bliver den altså slidt møghamrende hurtigt. Krumtappen er ikke RMX-motorens stærkeste punkt. Dernæst koblingen, så vidt jeg har forstået, men jeg har dog en fornemmelse af, at det skyldes dumme/ligeglade ejere.

Personligt havde jeg fundet en ældre Derbi Senda til istandsættelse, men jeg kan ikke huske, om den findes i 30-udgave. Gilera RCR gør til gengæld, og den ville jeg vælge... Langt mere helstøbt motor.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: ny gearknallert.. rmx jeres erfaringer ?

Indlæg af juhl-drengen »

både rcr/smt findes i 30 samme med en derbi senda sm/r men ja synes bare generelt derbier lægger ret højt i pris :whew men de har egentlig nutiden svar på en kreidler motor ;)
er bare forelsket i suzukiens udseende ;) men har bare pt. ikke penge og får ikke penge til en spritny trigger også selvom det helt klart er min drømme maskine :D
og jeg vil ikk tune hverken sport eller racing og slet ik hyper men bruge hvad motoren er bygget til :D
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: ny gearknallert.. rmx jeres erfaringer ?

Indlæg af juhl-drengen »

jeg har det sådan jeg ugenlig sørger for tingene er smurt osv. og jeg sørger også selv for mine eftersyn så lige på det punkt er jeg ik helt blæst ;) ps har selv lidt hørt noget med at std. tændrørs hætten ikke rigtigt tuler vandpjask osv fra forhjulet idag :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: ny gearknallert.. rmx jeres erfaringer ?

Indlæg af Thorsen »

Jamen stortset alle RMX og SMX'ere rundt omkring er gennemtæskede fra A-Z, du kan ikke vide hvilke problemer den har stortset. Så hellere spare sammen til en Trigger og få en ny maskine, da Suzukien sikkert ville komme til at stå dig i det samme i uforudsete udgifter til reparationer :-)
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: ny gearknallert.. rmx jeres erfaringer ?

Indlæg af kreidlerhansen »

Thorsen skrev:Jamen stortset alle RMX og SMX'ere rundt omkring er gennemtæskede fra A-Z, du kan ikke vide hvilke problemer den har stortset. Så hellere spare sammen til en Trigger og få en ny maskine, da Suzukien sikkert ville komme til at stå dig i det samme i uforudsete udgifter til reparationer :-)
Exactly!

Brugt = katten i sækken, og det er sjældent forbundet med et specifikt mærke. Når mindrebemidlede 16årige uden tålmodighed og tilstrækkelig indkomst begynder at skrue selv, er hammer og skæv svensknøgle det foretrukne værktøj... det præger maskinerne.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: ny gearknallert.. rmx jeres erfaringer ?

Indlæg af juhl-drengen »

ja men jeg tror stadig vel vil se om jeg kan finde en der lyder nogenlunde motormæssig brugt.... af de ældre maskiner er yamaha nok den gennem tiden der har været overskruet mest men man kan komme langt for penge :( kan også være hvis jeg får kontrakt forlængelse jeg sparer op til triggeren...
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: ny gearknallert.. rmx jeres erfaringer ?

Indlæg af juhl-drengen »

men inden vi snakker mere om hvor overskruede osv. den er har i så nogle andre bemærkninger der ville være gode at have med ? :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: ny gearknallert.. rmx jeres erfaringer ?

Indlæg af kreidlerhansen »

Nope.

Fremgangsmåden er den samme ved ethvert køb af brugt knallert. Lyt efter mislyde, tjek om alting virker - riv og flå i alting for at være sikker på, det sidder fast, inkl. forgaffel en hjul. Skæve bremseskiver er generelt for de moderne maskiner, idet de generelt er noget tynde i godset.
Ridser i plastic og revner i sædet er lette nok at se, men tjek lige prisen på stumperne, så du kan bruge de detaljer til forhandling om prisen.

Umiddelbart mener jeg, at det rent mekaniske er vigtigst - det kosmetiske er (som regel) ret let at råde bod på.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: ny gearknallert.. rmx jeres erfaringer ?

Indlæg af juhl-drengen »

hmm tak da :) kunne jo bare være rmx/smx var kendte for en bestemt svaghed man skúlle være varsom efter ved køb lissom en samurais baghjul ;) men det mekaniske er helt klart vigtigst :) (lissom piger det ydre tænder det indre tæller :teeth2 )
men tror i det er muligt at proppe rs50 hjul på har set en del udenlandske med det på ? :O
og er lidt begyndt at kigge på en cpi supercross (og CHOK det er priser der ligger endnu højere end sjældne org. dele til yamaha!) en ny udstødning koster f.eks 7500 mens en luftfilter kasse koster 2000 :O
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: ny gearknallert.. rmx jeres erfaringer ?

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er ikke usædvanligt, at forhandlere sælger køretøjer til lave priser, og så henter de en betragtelig avance på reservedelene. Derfor er der generelt grobund for kopivarer, og hvis mærket slår an, kommer der MASSER af dem på markedet til rimelige priser.

RMX/SMX har kun den svaghed, at det efterhånden er en ældre dame, og 'publikummet' taget i betragtning, er det svært at finde et snorlige eksemplar. Blot det at finde en, som ikke har været eller som er tunet, er en større opgave. Jo billigere, desto flere ejere har de typisk bag sig.

Var jeg i dit sted, satte jeg næsen op efter, at slutprisen bliver den samme som en spritny maskine. Det er måske lidt kynisk sat op, men så bliver du da ikke overrasket/skuffet.
Det eneste alternativ er at søge specifikt efter en med få kilometer på tælleren, og som stadig har alle begrænsninger. Sådan en er sjælden og næppe billig, men den vil sandsynligvis byde på færrest mulige overraskelser!

Jeg havde stadig valgt en Gilera SMT/RCR i dit sted. Jeg synes den virker større og mere helstøbt end Suzukien, og de er lettere at finde i lovlig stand... desværre med kun fire gear, men op til 60-70km/t har du virkelig ikke brug for flere!

Tredje alternativ er at købe en klassisk knallert og sætte den i stand. Det render op i de samme 15-30.000kr, afhængigt af hvor heldig og pedantisk man er, men til gengæld står man med noget (næsten) unikt.


Nu har vi tidligere talt lidt om en Kreidler Flott, så her kommer et par bemærkninger:

Med din højde er en 2g Kreidler Flott (næsten) udelukket, da den fysisk er mindre end DM50... Det originale, høje styr som også blev brugt på Kreidler Mustang '74-'75 hjælper, hvis man flikker et længere sæde på, men så brister illusionen om en roadracer. Med en RMC/RS-bagsvinger og -forgaffel bliver den mere højbenet og kan let bygges om til et cross-look, til gengæld. Endda meget vellykket!
Afstanden fra sæde til fodhvileren er ikke ret stor, men det er en smagssag, hvornår man sidder godt. Jeg sidder udmærket med mine magtfulde 172cm, uanset styrets højde, men med det originale sæde kommer dine knæ sikkert i karambolage med forgaflen!
:hihi Derfor: Længere sæde!

RMC er ikke meget anderledes, men her er din cross-fascination en større udfordring at realisere. Der skal findes frem til en forgaffel fra en anden maskine (ikke umuligt, sjældent billigt) og der skal bygges friske egerhjul op, hvilket hurtigt løber op i 2.000kr pr. hjul inkl. dæk, lejer, bremser osv.
Og så skal alt det mekaniske + kosmetiske selvfølgelig på plads, så det tager noget tid... men det bliver absolut et særsyn, som ingen har magen til herhjemme!
Jeg bliver næsten fristet til selv at gå i gang, men jeg satser altså på gadebrug. ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: ny gearknallert.. rmx jeres erfaringer ?

Indlæg af juhl-drengen »

hehe eneste grund til jeg ville begynde på en flott var hvis at jeg skulle bruge en sjov maskine med muligheden for en gear mere :)
men må indrømme jeg ville hellere gennemrenovere en af de lidt nyere brugte knallerter for det samme som en ny da det ville være nemmere at få råd til delene hen ad vejen end at skulle købe en ny for det sammen med det samme
hovedgrunden til en ny maskine er at jeg den anden dag efter en tur ud til løvlund maskin station og tilbage igen hen og hente noget inde i grindsted osv. altså ialt en tur på 30-40 km havde ret ond i knæene efter at have sidder bøjet så meget med dem. jeg er fysisk egentlig en tak for stor til min samut men skal bare bruge et alternativ der skal køre hurtigere og være større til længere ture som jeg ved der vil komme en del af.
jeg ville måske i sidste ende gå efter en renoverings projekt og bruge originale og højkvalitets stumper til motoren og uorg. stumper udseendes mæssigt. jeg skal bare se om jeg ik kan finde en der er så lidt voldet som muligt og muligvis en der har kørt ubegrænset...
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: ny gearknallert.. rmx jeres erfaringer ?

Indlæg af kreidlerhansen »

Om man køber en ny med afdragsordning eller renoverer en brugt er samme pris, men det er nemmere at administrere, når man kan vente lidt med indkøb af stumper ift. et fast månedligt afdrag, så jeg forstår dig godt.

Jeg ser helst, du er forberedt på mest muligt... inkl. at du på et tidspunkt bliver 18 år gammel og dermed får mulighed/lyst til bil eller/og MC.

En lille kinesermaskine er billigere at køre på end en knallert... og hurtigere... lovligt!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: ny gearknallert.. rmx jeres erfaringer ?

Indlæg af juhl-drengen »

og jeg sys også rcr og smt er rigtigt fede men de ligger desværre i RET HØJ kurs..
men vil jeg have en mindre overskruet maskine må jeg jo åbenbart selv gå igang med værktøjet på et mindre lig :whew sådan set er det jo også lykkedes for mange herinde at få godt kørende yamsere også selvom man igennem tiden ikke har kunnet få for lidt tun til dem og sys eller noget herinde er startet fra en overskruet maskine. så min løsning må jo næsten være at finde en og lave den som nærmest ny eller hva ?
skal bruge en ny maskine til ture på mellem 30-50 km hver vej og det er ik ligefremt fristende på min DM50 :(
og ja self men det er jo også halvandet år endnu til jeg får kørekortet til sådan en og ville nødig stoppes på sådan en :(
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Asien"