Suzuki dm50

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Besvar
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Suzuki dm50

Indlæg af Kris6861 »

Hej forum :)
Jeg har tænkt mig måske at købe en Suzuki dm50/samurai så jeg har lige nogle spørgsmål.
Er en Suzuki dm50/samurai holdbar? Altså går den tit i stykker som en Yamaha fs1 gør nogle gange eller holder den?
Jeg ved godt en suzuki er dårligt i optræk men det er ligemeget når men først kommer op i fart og så har den jo en kanon lyd!
Er de nemme at få reservedele? ikke sådan nogle dele hos thansen som ruster næste dag efter man har monteret dem.

Jeg kunne rigtig også godt tænke mig en puch monza men jeg synes de er svære at finde i ordentlig stand. Hvad for en knallert har egentligt den bedste lyd er den Suzuki dm50/ samurai eller Puch monza?

Mange tak for hjælpen :)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Suzuki dm50

Indlæg af juhl-drengen »

hey kris en samurai er en rigtigt holdbar maskine også i forhold til fs1 motor mæssigt det er en motor der sjældent går i stykker og kan starte ligemeget om knallerten er dækket totalt af sne (taler af egen erfaring :hihi )
MEN dm50 har 3 svage punkter..

1. baghjulet går nemt i stykker hvis man kører 2 personer eller kører tunet AFHJÆLP: sørge for at egerne er spændt ordentlig op og tjekke regelmæssigt

2. den er ret dårlig at tune da den har en kort slaglængde og kun 2 gear så den er ikke ligeså nem at få til at køre hurtigt som f.eks fs1, monza, k50 det kan dog desværre ikke afhjælpes.. fart uden begrænsninger 55 km/t

3. den har et dårligt optræk MEEN fjern begrænsningerne i luftfiltret og udstødningen og sæt en 11-30 gearing på så burde det hjælpe lidt på det .

og mht til lyden så synes jeg personligt at dm50'eren har en mere sprød og fed lyd end monza har også haft en snak med min ældre nabo ca. 40 år ;) hvor han fortalte om da han var ung og kørte med sin fs1 drømte han lidt om at få sig en spritny dm50 fordi de var mere pålidelige og havde en federe lyd end fs1 (så helt dårlig har dm jo nok heller ikke været) han fortalte også at han for 4 år siden smed plakaten han plejede at have hængende i sit værelse med en dm50 på ud (kunne have kvalt ham..)

men altså der findes en del private med større dm50 lagre og stadig en del cykelhandlere der har dele til dem (bla. friis cykler) og brugt dels markedet er faktisk rigtigt stort og dm er faktisk generelt meget billige at finde i pæn stand div. at en dm50 i næsten perfekt stand koster det samme som en monza/fs1 i nogenlunde stand og du kan tit finde nogen i meget original stand til 25-4000 kr hvor de bare har brug for en kærlig hånd, noget ordentlig maling til at male de sorte dele og så lige en tube autosol og så er de perfekte

lige endnu en erfaring jeg synes faktisk at mine dm'ere ligger bedre på vejen og er bedre at manøvrere og ligge ned end en puch monza 3g f.eks tror det er fordi dm kun vejer 60 kg og har faktisk et ældre motorcykel stel der er mere moderne udformet end stellet til fs1 og monza..

SÅÅ hvis du skal have en solid, billig, nemt kontrollerbar hverdags maskine som ikke skal køre mere end de 60 km/t er dm50 nok den bedste og nærmest perfekt til formålet
MEN skal du have en der skal kunne køre hurtigt og nem at få tun til hvis du så også kan leve med de oftere går i stykker og har en højere markedspris skal du have en fs1 eller monza :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Suzuki dm50

Indlæg af kreidlerhansen »

Der er nu ingen af de gamle knallerter, som går i stykke 'konstant', hvis de er sat op til 50-60km/t.

Og kort slaglængde er ingen ulempe, hvis man har styr på at udnytte den rigtigt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Suzuki dm50

Indlæg af strynboen »

jeg har en 2 gear monza..den er meget bedre end suzukien..kostede også en del mere i 1982..den har dog samme svaghed..baghjulet..som reelt er et maxi 2 gear hjul de satte på for at spare på vægten..det skal også holdes stramt i egerne..da de har en tendens til at strække sig..bagbremsen er tilsvarende svag..el lille ussel blik tromle..i forhold til den større alu tromle forand..de har dog begge selv senterende bakker..noget japanerne aldrig havde råd at montere..selv ikke på honda cd 50
puch 2 gearen var dog den gamle monza. bla er forgaffel den goe gamle alså ikke en ny udviklet skrællet svag slatten under udviklet krybling..som suzuki og yamahas 2 gears varianter,, yamaha er dog lidt bedre..da de brugte stel og motor igen..men igen puch ens eneste svaghed var baghjulet,,da det var det eneste som blev ændret,,ud over gearkassen

men hvorfor bruge energi på en 2 gear...når man kan købe en 4 gear..prisen er vel eneste svar :whew
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Suzuki dm50

Indlæg af juhl-drengen »

altså strynbo hvad mener du med en svag forgaffel jeg synes nu at dm forgaffelen virker pænt solid ?
og ja prisen er da også en forskel men altså sig dig selv 4 gear hvis man kører 30 er jo ikke optimalt vel ? -.- der var 2 gear jo mere tilsvarende men jeg synes nu jeg hører mere om mine kammeraters monzaer går i stykker oftere end at mine venner på sjælland og mine dm'ere gør :lol:
og hvad mener du med det kreidlerhansen ??? :shock:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Suzuki dm50

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg mener, at den korte slaglængde har fordele ift. en længere, og den er således ikke en svaghed. Det manglende optræk, du efterlyser skyldes ikke slaglængden, og slet ikke set i lyset af de par DM50, jeg har prøvet i tidens løb - prøv en helt lovlig Kreidler og nyd så Suzukien...!
Jeg oplevede i sin tid ikke en eneste bakke, min gamle ikke kunne æde i første gear... og ejeren var kort fortalt ikke mekanisk begavet, så tunet var den IKKE med sine 40-45km/t på T.Hansen-speedometeret.
Men først når kæde, tandhjul, hjullejer, bremser og dæk er tiptop!

I øvrigt er ethvert egerhjul svagt, blot én af egerne er slap. Det er et generelt slidtegn på brugte maskiner, som ikke er vedligeholdt. En af de tyske Kreidler-venner oplevede et fejlopspændt synke sammen ved 40km/t på flad vej, og han besluttede derpå at lade en fagmand tage sig af det for eftertiden! Desværre bliver nogle af de billige fælge ovale, når de spændes korrekt stramt op, og så er man fristet til at slække lidt hist og her som amatør.


Lad mig bare smide Kreidler 2g ind i kampen om den svageste møgknallert. Forgaffel som en Maxi, stel som en cykel... Bwadr! Men stærke fælge og bremser, dét har den!

Den Monza 2g jeg (store idiot) solgte videre havde samme store tromle bagpå som foran... Blandt de maskiner, jeg mest fortryder salget af, er den sgu nok på en førsteplads! 4.000km på klokken og standsede på et frimærke fra den vilde tophastighed på 33km/t!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Suzuki dm50

Indlæg af Kris6861 »

Så lyder det jo så om en Suzuki dm50 er et godt bud på en ordentligt holdbar knallert. Jeg har nemlig haft en Yamaha fs1 før, fantastisk maskine men jeg synes nu den gik i stykker lidt for meget til at man gad og lave den, og nu hvor jeg skal passe skolen også, så er der ikke tid til at makke i knallert hele tiden, men den skal jo pudses og vaskes :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Suzuki dm50

Indlæg af kreidlerhansen »

9/10 tilfælde skyldes hyppige nedbrud ejeren; Vel at mærke inklusive indkøb af forkerte stumper, som man let ender med at købe, fordi de originale tit er væsentligt dyrere.
Det gør dog ikke nødvendigvis ejeren uduelig, idet kvalitetslovprisninger fra div. forhandlere ofte er direkte forkerte. :)


Et velholdt eksemplar af DM50 er blandt de bedste bud på en lovlig, klassisk knallert. Bruun Larsen (Suzuki-importør) i Odense kan/vil vist stadig hive originale stumper hjem fra Japan, har jeg hørt snak om.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Suzuki dm50

Indlæg af juhl-drengen »

ellers har vi en knejt inde på suzukidm50.dk (emil O) som gør meget i at købe lagre hjem rundt omkring i landet ;) men ja alt i alt er suzukien efter min mening den bedste lovlige knallert hvis man tager pris, pålidelighed osv. i betragtning ;) men pas på dm50 er nok en meget kendt begynder knallert og derfor er der en del af suzukierne der desværre er fusket igennem og i dårlig stand og tit dårligt renoveret.. tilgengæld er dele både bruge og nye org. tit ret nemme at komme til mht. til pris ;) men hvis du skal have en så start med at finde en der ser så org. ud som muligt da det i flere tilfælde ikke er folk der bare har lavet noget for at lave noget der har haft dem :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Asien"