Side 1 af 1

tun til suzuki samurai

: tirs 5. jun 2012 11:58
af juhl-drengen
hej mig og en anden har taget og tjekket en 45mm ts50x cylinder og af hvad vi kan se burde den passe LIGEROVER på dm50.... men hurtigt spørgsmål er ts50x med membran indsugning jeg mener det ikke men ved det ikke helt
og forresten hvad er pindbolt afstandene på ts50x for a hvad vi kan se ser det ud til at være det samme dom dm50
det opsætning vi taler om er:
32mm technigas knæk udstødning
yamaha slider 47,6 mm topstykke
stylepro ts50x 45mm cylinder
21 mm new competition karburator´
hjemmelavet 21 mm studs
indsugnings forstærker
og evt. tilpasse suzuki rmx krumptap til blokken
og blok der er renset helt op med benzin og gjort glat med varmefast maling

hvad tror i den ville køre sådan ca. ? og tror i det er muligt ? :D

Re: tun til suzuki samurai

: tirs 5. jun 2012 12:54
af Kai
juhl-drengen skrev:hej mig og en anden har taget og tjekket en 45mm ts50x cylinder og af hvad vi kan se burde den passe LIGEROVER på dm50.... men hurtigt spørgsmål er ts50x med membran indsugning jeg mener det ikke men ved det ikke helt
Nu skal jeg lige være med her.. TS'eren findes i flere udgaver alt efter årgang. De første modeller havde drejeventil indsugning, og motoren minder ret meget om en 3/4 gears K50 som vi havde som knallert her i DK, den udgik vist midt i 70'erne.
De senere TS(x) er opbygget som DS / RM(X) motorerne de har stempelstyret/membran indsugning. Den har en meget større cylinderfod og passer helt sikkert ikke på en DM50.

Har du et billede af den i har set på ?

Re: tun til suzuki samurai

: tirs 5. jun 2012 13:56
af juhl-drengen
vi snakker om x modellen ;) og k50 udgik i dk i 79

Re: tun til suzuki samurai

: tirs 5. jun 2012 14:07
af Kai
Jeg ved godt K50 udgik i 77, men nu var det TS modellen jeg snakkede om.

Men altså : TS50X af nyere dato ?
Den har stempelstyret indsugning, men også en lille membran under cylinderen. Den er ikke i nærheden af at kunne passe på en DM50.

Re: tun til suzuki samurai

: tirs 5. jun 2012 14:40
af juhl-drengen
okay har du nogen ide om en cylinder med en 37,8 mm slaglængde der ikke har membran udover selve dm50 cyllen ? :whew

Re: tun til suzuki samurai

: tirs 5. jun 2012 16:29
af Kai
Ikke lige udmiddelbart :(

Kan du fremtrylle lidt mål og dimensioner på en DM50 cylinder, så kan det være vi kan finde frem til noget der kan laves til hvis ikke du vil tune på en std cylinder. Den kan altså godt fåes til at rykke.

Hvor høj er cylinderen, målt fra bundflade til topfladen.
Hvor langt er cylinderskørtet, og diameteren på den.
Hvor langt er der fra pindbolt til pindbolt ? målt både på kryds, og "op og ned" hvis ikke de er symmetrisk i blokken.

Og gerne måle:
Afstand fra top og ned til :
Toppen af udstødningsport og bunden af udstødningsport.
Det samme for indsugningshullet.

Re: tun til suzuki samurai

: tirs 5. jun 2012 17:35
af juhl-drengen
hmm kan jeg lige se om jeg får målt her i weekenden :whew

Re: tun til suzuki samurai

: tirs 5. jun 2012 17:36
af juhl-drengen
men bar lige en teori kunne man i princippet ikke tilpasse en monza eller fs1 krumptap til blokken og derved forlænge slaglængden ? :whew

Re: tun til suzuki samurai

: tirs 5. jun 2012 22:09
af kreidlerhansen
Smid nu bare en RMX-cylinder på og få det overstået! ;)


Men jeg er grundlæggende enig med Kai; Få det optimale ud af en original cylinder, som det første. Tro mig, hvis grænsen for maskinens samlede konstruktion ligger nær de 70-80km/t, så kommer du til at skide i bukserne af skræk, når grænsen overskrides.

70-80km/t er rigeligt muligt med den originale cylinder, omend det kræver en del arbejde.

Re: tun til suzuki samurai

: tirs 5. jun 2012 22:13
af kreidlerhansen
Alt kan i øvrigt tilpasses, men prøv du bare at køre en tur med en motor, der har mere end 3/100mm endeslør på krumtapakslen på tændingssiden. Så skal du NOK få bygget den tilbage igen.

Sådan en ændring er IKKE 'bare lige'... Krumtappen kræver en fagmand og DYRT maskineri. Cylinderændringer kan klares med en masse tid og omhu.

Re: tun til suzuki samurai

: ons 6. jun 2012 09:57
af juhl-drengen
ja men jeg mener da at rmx også er med membran :whew det er bare det at jeg ikke er en haj på en drejebænk :whew og jeg ville bare gerne op på 80 km/t kan det virkelig passe suzuki ikke har lavet nogle 37,8 slaglængde knallerter eller lign. uden membran udover dm50 :whew mine erfaringer er at dm50 er en form for sammenbygning mellem flere af 50cc suzukier fra samme tid :whew

Re: tun til suzuki samurai

: ons 6. jun 2012 10:09
af kreidlerhansen
Så må du trimme en original cylinder.

Du kan vælge mellem specialarbejde, eller du må nøjes... Slut!

Eneste alternativ er en anden knallert.

Det har ALLE dage været billigere og mere fornuftigt at spare sammen fra man er 16-18, så man kan få kørekort og motorcykel.

Hvad vi andre ældre røvhuller gør med vores maskiner er under andre forudsætninger, idet vi har større økonomisk råderum og måske en anden maskine som basis, hvor stumperne er lettere tilgængelige.

Mit bedste råd til dig er at acceptere både maskinens og sine egne begrænsninger. Det giver langt mere køreglæde... tro mig! :p

Re: tun til suzuki samurai

: ons 6. jun 2012 10:26
af juhl-drengen
hehe ja self fair nok og jeg arbejder allerede på det det var bare hvis jeg kunne gøre maskinen lidt hurtigere kunne det være fedt men har ikke tænkt mig at gøre det det her gør mest i bund med en samtale jeg havde med en kammerat om tuning af vores dm'ere :D

Re: tun til suzuki samurai

: ons 6. jun 2012 10:43
af kreidlerhansen
Og svaret har I fået:

Accepter begrænsningerne eller betal jer fra specialarbejdet, hvis I ikke selv kan udføre det.

Længere er den bare ikke.

Re: tun til suzuki samurai

: ons 6. jun 2012 10:49
af juhl-drengen
jep

Re: tun til suzuki samurai

: tors 9. jan 2014 11:57
af TsunamicPlace
Hvor fik du et topstykke som ikke bliver for varmt?
Jeg har fået at vide at disse modeller bliver for varme:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=336 ... 1706580061" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.protunahandels.de/product.as ... n=19071916" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kgi.dk/product-3230-1575.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kgi.dk/product-5957-1575.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Såååå, det kunne være fedt med et nyt topstykke :-D