Side 1 af 1

Tomos Flexer kan ikke starte

: man 10. mar 2014 11:11
af Midgaardsorm
Hej

Da konen har beslaglagt bilen til uddannelsen, har jeg fundet en gammel Tomos Flexer A35.

Den havde et par problemer men efter et nyt stempel og en bundpakning, skulle de være på plads....men den vil ikke starte!

Den kan tage nogle få omdrejninger hvis jeg giver den en sjat benzin i kammeret og hvis jeg bliver ved med at træde kickstarteren ned kommer der også lidt røg gennem udstødningen til sidst.
Tændrør giver gnist, karburatoren er renset, der kommer benzin i kammeret (Det bliver vådt).....

Hvad kan der være galt ? Forkert tændrør ? Tænding ?

Re: Tomos Flexer kan ikke starte

: man 10. mar 2014 18:35
af Poul-Erik A.
Hej M. og velkommen til.

Efter det nok så grundige forarbejde kan jeg kun komme i tanker om ET problem - er den gamle benzin aftappet ? Hvis ikke, kan den være mættet af bl.a. fugt og vil nemlig kun "starte halvvejs"...

Re: Tomos Flexer kan ikke starte

: man 10. mar 2014 20:05
af Midgaardsorm
Kom ca 1l på, der var ikke meget i tanken...... det hele røg ud da jeg ordnede hanen..... i en dunk og det blev hældt tilbage.

Men prøver da med frisk benzin......på onsdag hvor jeg kommer forbi en tank :-)

Hvad med tændingen ...... kan den være gal?

Re: Tomos Flexer kan ikke starte

: man 10. mar 2014 20:09
af Midgaardsorm
P.s. tak for velkomsten :D

Re: Tomos Flexer kan ikke starte

: tirs 11. mar 2014 20:28
af Poul-Erik A.
Åh, velbekomme. Nyt tændrør: Er det evt. et kopi NGK kan det være årsagen, for de er kendt for at danne en overgang mellem elektrode og stel efter få hundrede meters kørsel...
Selve tændingen vil jeg tro er elektronisk og derfor ingen justering/udskiftning af platiner - men jeg er ikke sikker.

Re: Tomos Flexer kan ikke starte

: tirs 11. mar 2014 21:35
af Midgaardsorm
Tændingen er ikke elektronisk.........tror ikke det var på markedet i de gamle østlande i 90'erne.

Overvejer at pille skjoldet af og kigge på platinerne.

Kan det være membranen eller hvad den nu hedder der mellem cylinder og karburator.

Re: Tomos Flexer kan ikke starte

: ons 12. mar 2014 10:35
af Midgaardsorm
Nyt tændrør i går......Et champion L82.....trampede lidt på kickstarteren.....intet resultat.

Prøver at skifte benzinen i aften.

Re: Tomos Flexer kan ikke starte

: ons 12. mar 2014 17:52
af Poul-Erik A.
Aha, godt jeg ikke var "skråsikker" vedr. tænding og Champion er der ingen problemer med. Ja, de oprindelige Tomos er vistnok lavet i Slovenien på licens af Puch, men jeg kan vise et billede af en anden A35, der er lavet i Holland. Omtalen af den er i "Hvad har du lavet på værkstedet i dag ?"
Men er der godt nok membran i indsugningen, tja så må indsugningen nok være fra krumtapshuset ? Hvis ja, har denne membran også en afgørende betydning og kan måske checkes ved både at suge og puste i den. Yamaha membraner skal i OK tilstand lyde som en "syg and"

Re: Tomos Flexer kan ikke starte

: søn 16. mar 2014 15:57
af Midgaardsorm
Har skiftet benzinen og renset udstødningen.......starter stadig ikke...

Hvad mener du med at blæse i membramen ?

Re: Tomos Flexer kan ikke starte

: søn 16. mar 2014 21:58
af Poul-Erik A.
På en Yamaha kan membranen testes ved at suge i undsugningshullet, hvor der ikke må kunne suges og modsat kan der pustes luft igennem membranen, der typisk lyder som en "syg and".
Men efter jeg nu er klar over, at der også er membran i A35 gætter jeg på, at den bare er løs mont. mennem studsplade og krumtaphus og derfor ligger løs når pladen fjernes, kan du måske med den ene hånd fiksere membranen til pladen og så teste tilsvarende som på Yamaha ?
Hvad med chockeren, flyver den op sammen med gasspjældet ? Ellers kunne du prøve at fjerne luftfiltret for at se om det sker ved at vride gashåndtaget i bund...

Re: Tomos Flexer kan ikke starte

: man 17. mar 2014 13:01
af Midgaardsorm
Jeg tror at jeg fjerner karburatoren og prøver at blæse i studsen.

Hvis det ikke lykkes må jeg have gang i den store opgave at få studsen af. Der sidder to gamle knæk-bolte og den ene er knækket.

Studsen skal af....på den ene eller anden måde, ellers skal jeg løsne motoren, for at kunne få cylinderen af, så jeg kan bore den bolt ud...suk...

Re: Tomos Flexer kan ikke starte

: man 17. mar 2014 15:48
af Poul-Erik A.
Er der ikke chancer for, at det er chockeren der sidder fast ?

Den ene knækbolt er knækket...? Hmm..tyder på at der er blevet gjort noget indenfor engang og kan membranen evt. vende forkert...?

Re: Tomos Flexer kan ikke starte

: ons 19. mar 2014 08:22
af Midgaardsorm
Jubii....gennem nogle forbindelser får jeg nu en flok knallertmekanikerlærlinge til at kigge på den !!!!

Var lige ved at give op...synes ikke jeg kunne bruge mere tid eller energi på den og samtidig vil jeg jo gerne have den til at køre.

Jeg skal nok skrive hvad de unge finder ud af og hvad der er gjort ved den.

Re: Tomos Flexer kan ikke starte

: ons 26. mar 2014 14:05
af Midgaardsorm
Så kom der gang i min Tomos........og det kostede en omgang kage!

Fejlen kan bedst beskrive som: Lad aldrig en IT-nørd få olie på hænderne :teeth2

Jeg havde vendt stemplet forkert!! Har lovet at jeg aldrig gør det igen og offentlig ydmygelse vil være straffen.

Mange tak for tålmodigheden herinde.....og undskyld.

Re: Tomos Flexer kan ikke starte

: ons 26. mar 2014 18:40
af Poul-Erik A.
Hej igen og tak for redegørelsen. Stemplet må jo så åbenbart ikke være "symmetrisk", når den kan vendes forkert - velvidende der typisk er pil mod udstødningsretningen ?

Re: Tomos Flexer kan ikke starte

: tors 27. mar 2014 08:08
af Midgaardsorm
Der "kan" være en pil....jeg så ikke noget.

Ifølge værkstedet så skal "vinduerne" altid vende opad og ellers må man se efter eller mærke sig frem.

Nu kører den og har allerede fundet ud af at den ikke holder sig på 30 km/t.......selv om sælger lovede det.

Ifølge værkstedet er forrøret vist for stort.

Næste projekt må så være at finde den rigtige udstødning..... eller få monteret en mælkekasse ?


Fruen mener at jeg bør male den gul med sorte striber og kalde den "brumbassen"

Re: Tomos Flexer kan ikke starte

: tors 27. mar 2014 10:21
af 12V
Har du sådan en udstødning på?

Billede

Til 30 km/t skal forrøret være længere, og lige slå en bue. Den med kort lige forrør er til 45 km/t, T hansen har haft begge versioner før, nu kan jeg kun finde 45 km/t versionen.

Ang. stemplet, så er det fordi den har membran indsugning på toppen af cylinderen, så den skal kunne fylde krumtapshuset gennem stemplet, derfor har den ruder på den side der skal vende mod indsugningen.

Edit: Det ser ud til at en Flexer ikke har samme udstødning som A35/Quadro - så ved ikke om det jeg skriver ang. udstødningen er korrekt :oops:

Edit2: Sådan ser et 30 km/t udstødning ud på en Quadro:

Billede Billede

Check også om der sidder en plumbe i studsen og udstødningen, det kan jeg se nogle skriver på scootergalleri. Men man ved aldrig med data fra den side :)

Re: Tomos Flexer kan ikke starte

: fre 28. mar 2014 08:15
af Midgaardsorm
Øhh.......du kan se mit vidunder her:
Billede

Røret er ret lige og den render over de 30.

Der sidder i plumb i indsugningsstudsen men forrøret er tomt.......tror at der er et 45-rør.

p.s. den er blevet vasket og ordnet siden billedet blev taget.

Jeg har fået disse oplysninger fra fabrikken om min tomos:

Tomos Flexer
ENGINE

Engine Type 49cc air-cooled - two-stroke
Bore and Stroke 38.0mm x 43.0mm
Compression Ratio 6,0 : 1
Carburetion 9mm Dell'Orto SHA 14-9
Ignition CDI


DRIVE TRAIN

Transmission Automatic two-speed
Final Drive Chain


CHASSIS/SUSPENSION/BRAKES

Front Suspension Telescopic hydraulic fork
Rear Suspension Swing arm with two shock absorbers
Front Brake Drum (105mm)
Rear Brake Drum (105mm)
Front Tyre 2.25-16''
Rear Tyre 2.25-16''


DIMENSIONS

Wheelbase 1080 mm
Overall Length 1640 mm
Seat Height 780 mm
Dry Weight 56 kg
Fuel Capacity 4 l, of which 0.5 l reserve
Oil Tank Capacity /
Carrying Capacity 104 kg


OTHER

Fuel Consumption 2.5l / 100km
Oil Injection Mix

Der er ikke en klassisk tænding, som jeg troede. Du havde ret :-)