Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Knallerter fra Tjekkiet, Slovenien, Polen etc. Mærker som Tomos, Jawa, Romet, Komar etc.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3294
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af 12V »

En tung kobling slynger ud ved lavere omdrejninger. Fint til en lovlig maskine. Ikke meget larm og slid ved i gang sætning, og lidt mindre benzin forbrug.
En let gør det omvendt, smart hvis man kører med tunsæt der først trækker i høje omdrejninger.

Nu har jeg ikke rodet med sådan en Jawa før, andet end et lille service på en kollegas. Men der sidder ikke et friløbs nåleleje et sted (freewheel/backlash clutch)? Kan mindes en eller anden automatgear knallert bruger sådan én, men tror det var Tomos..
Hvis den på mystisk vis er vendt om, kunne det forklare hvorfor den tager fat når du trækker baglæns? Måske, jeg gætter bare 🤔😉
Brugeravatar
CrazyCatman
Fuldblods knallert
Indlæg: 498
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af CrazyCatman »

Det eneste freewheel jeg lige kender til på Jawaen er det til "cykelkæden" (bagtandhul på cykelsiden) - men hvis den er vendt om ville pedalerne vel bare køre fremad i frigear (som på en mountainbike/racercykel når man kører bagud på pedalerne). De eneste nålelejer jeg umiddelbart kan se er to lige efter hinanden på krumptapsakslen, der sidder under huset til startkoblingen, og så sidder der tre ruller i Idlling Speed Gear - men jeg kan se at Jan (JawaShop) oversætter dette til "Sprocket-wheel – freewheel Babetta" - så det kunne måske være sådan en du tænker på! Når jeg får mine reservedele, så vil jeg bestemt prøve at skille motoren ad én gang til!

Mange tak for koblingsbeskrivelsen! Det lyder til at jeg bare skal holde mig til det tunge sæt, men naturligvis få skiftet de defekte dele! En ny ordre til Jan er derfor på vej - uden et komplet let set. Tak for det!
Lige nu har den en gearing der hedder z13/z51 (jeg har et z12 på vej som passer til den danske typegodkendelse, men z13 er international standard), karubratoren er 12mm (Jikov 2912 DC - dansk skal være Jikov 2909 DC) - så hvis tung er en standard opsætning, så passer det også helt fint, da den er sat op efter den internationale standard (ikke dansk før jeg finder den ellers umulige karburator).
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1983 Yamaha FS1-S (Matchnummer)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1965 KMZ K-750M
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC
Brugeravatar
CrazyCatman
Fuldblods knallert
Indlæg: 498
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af CrazyCatman »

I weekenden blev det til lidt knallerthygge, men desværre endnu ingen liv:

Jawaen føles nu rigtig; tromlen er blevet affedtet og ny kobling er monteret da den gamle havde fået noget afslag.
Og jeg mærker både kompression, ser gnist (både på det gamle Champion tændrør og på nyt NGK) og karburatoren er blevet renset og brændstoffet kommer igennem... Nu undre det mig at den gamle dame stadig ikke vil igang. Og jeg tror måske at det er tid til at kigge på om tændingstidspunktet er korrekt.
Sådan en Jawa har ikke platintænding som den Puch Maxi men kører med et elektronisk tændingsanlæg som jo som sådan ser ud til at fungere da der både er gnist og lys i lamperne (når disse er tændt) - men jeg har læst at tændingtidspunktet kan blive forskudt hvis svinghjulet har været løst. Eneste andet allerbedste jeg lige nu kan se er hvis den ikke får nok benzin, så det er nok det første jeg undersøger ved at tømme tanken igen, rense benzinhanen (Jikov med specielle gevind) og filteret - og så tror jeg at jeg skifter slangerne til gennemsigtige så jeg kan følge med i flowet!

Men selvom hun ikke starter skal I da have lov til at se hende så og se fin ud med de "nye" tasker jeg havde liggende og oprindeligt brugte en meget kort periode på min Virago og Aprilia Classic:
IMG_20220603_213643.jpg
IMG_20220603_213643.jpg (193.27 KiB) Vist 637 gange
IMG_20220603_213714.jpg
IMG_20220603_213714.jpg (189.33 KiB) Vist 637 gange
IMG_20220603_213732.jpg
IMG_20220603_213732.jpg (187.65 KiB) Vist 637 gange
Jeg lovede også at vise min lille samling af merchandise som skal bruges primært når jeg kører....
IMG_20220603_224959.jpg
IMG_20220603_224959.jpg (167.57 KiB) Vist 637 gange
Jeg er som sådan ikke Jawa fanboi - men syntes altid det er hyggeligt med lidt sjov og spas som den slags (jeg har jo også en gammel Yamaha sweatshirt fra 80erne) - og de fine sorte strømper (to sæt) er rigtig gode! Alt i alt er tøjet fra Jawa Shop i fin kvalitet fandt jeg ud af. Halstørklædet har jeg haft i mange år og købte på eBay.de og er hjemmehæklet. En ret fed ting jeg glæder mig til at skulle køre med! Jeg har også et mundbind (til når jeg kører med pilothjelm), og troede også at jeg havde købt et halstør, men det kan jeg enten ikke lige finde eller også købte jeg det ikke. Mærket skal på min gamle tjekkoslovakiske pilotjakke (tyk, brun læder) når jeg engang får den hjem igen fra Iran hvor den ligger lige nu; den er blevet dedikeret til Jawaen da den jo er fra samme land... sådan da; præcis hvor i CS den er lavet husker jeg ikke, men Jawaen er jo bygget i det sydlige Slovakiet hvor man flyttede produktionen hen inden adskillelsen af CS til CZ/SK.
Nøgleringen er også fra Jawa Shop, men er også købt i 2017.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1983 Yamaha FS1-S (Matchnummer)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1965 KMZ K-750M
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3294
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af 12V »

Nok en god idé at tjekke om gnisten kommer på det rette tidspunkt.

Tjek også om gnisten er kraftig nok. Målt direkte fra tændkablet uden hætte og tændrør. Afisoler en smule af ledningen, den skal kunne trække mindst en halv cm gnist mod stel, gerne 1 cm.
Brugeravatar
CrazyCatman
Fuldblods knallert
Indlæg: 498
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af CrazyCatman »

12V skrev: søn 12. jun 2022 22:56 Nok en god idé at tjekke om gnisten kommer på det rette tidspunkt.
Det har netop været min tanke; det kan nemlg være at jeg ikke har fået monteret tændingsanlæget korrekt efter den første renovering, så jeg har indkøbt sådan en dimsedut som jeg ikke kan huske hvad hedder (den til at måle toppunktet med) og så vil jeg se om tændingssystemet står korrekt; der skulle være nogle hakker der viser hvad der er korrekt. Jf. værkstedshåndbogen skulle en Jawa 210 aldig have brug for at have stillet tænding "med mindre kunden har pillet ved den" - og ja, det kan jeg jo så have kommet til...
Jeg har også købt noget klar benzinslange for at sikre mig at der rent faktisk kommer benzin gennem hele systemet - det bliver nok skiftet tilbage til de sorte slanger efterfølgende (det ser altså pænere ud) - men de klare giver mig en god indikation hvis tændingen står korrekt,

Desværre har der ikke været så meget tid til at rode med den gamle dame: Jeg har været travlt optaget med forberedelser - men nu er det overstået og forhåbenligt kan jeg komme til at bruge nogle af mine aftener på at lege i kælderen igen - hvis jeg altså får lov: Jeg er blevet gift.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1983 Yamaha FS1-S (Matchnummer)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1965 KMZ K-750M
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3294
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af 12V »

Tillykke med brylluppet, jeg har også været der 😅
Brugeravatar
CrazyCatman
Fuldblods knallert
Indlæg: 498
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Renoveringsprojekt: Jawa 210 Babetta

Indlæg af CrazyCatman »

Den klare benzinslange har gjort lidt gavn: I første omgang kunne det ses at der ikke kom benzin i slangen, efter at have skilt karburatoren ad, renset og samlet igen kom der lidt brændstof til karburatoren - men så stopper det også der: det kommer ikke ind ser det ud til. Svømmeren sidder ikke fast, hvilket jo ellers normalt ville kunne være udfordringen - så jeg tror at der muligvis er en utæthed - og det er virkelig ikke noget denne karburator kan lide.
Jeg har overvejet om jeg skal bestille en Delorto karburator som de senere modeller blev leveret med (i alt fald i nogle lande), og hvis den fungerer med den, så er det i alt fald en udfordring med Jikov karubratoren. Hvis den så stadig ikke fungere med den... ja så ved jeg snart ikke hvad jeg gør for at få Babettaen til at køre igen.

Tændingen stod korrekt, hvilket jeg også tænkte eftersom at tændrøret ikke blev vådt, gik jeg ud fra at udfordringen primært lå i at få brændstof ind til cylinderen.

De her udfordringer gør nu lidt at jeg overvejer at parkere projektet lidt og arbejde lidt med noget andet - f.eks. en FS1 eller måske en Casal (det bliver nok min svenske FS1 da den egentligt står mest i vejen på værkstedet).
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1983 Yamaha FS1-S (Matchnummer)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1965 KMZ K-750M
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC
Besvar

Tilbage til "Østeuropa"